Jump to content

Hoe zit het nu precies met voltage, amperes, wattage en ohms. een korte uitleg.


Guest youri

Recommended Posts

Beste dames en heren,

Wegens medische redenen ben ik een tijd niet actief geweest op het forum. Nu ik weer terug ben, vind ik het geweldig om te zien dat er een hoop nieuwe leden bij zijn gekomen. Helaas lees ik dat er een hoop misverstanden zijn over de termen voltage, ampere, ohm, wattage en wat dit inhoud met betrekking tot onze dampervaring.

Doordat ik sinds kort vader ben, heb ik in de vroege uurtjes wat tijd over. En omdat ik niet van plan ben om iedere post afzonderlijk te beantwoorden, wil ik hier antwoorden geven op de meest gestelde vragen.

Gaandeweg zal hier steeds meer informatie komen over de begrippen die ik hierboven heb genoemd en hoe je deze in combinatie met verschillende soorten wicks en set-up kunt toepassen.

Mochten jullie vragen, opmerkingen of toevoegingen hebben, dan hoor ik het graag.

Wat zijn nu eigenlijk Voltage, Amperage, Ohm en Wattage

Ik had hier een mooi voorbeeld neergezet waarmee je makkelijk kon rekenen, helaas kwam de uitleg van Ampères hier niet mooi in naar voren. Dus nu speciaal voor Karin het volgende voorbeeld.

Je kunt onze coil waar stroom doorheen gaat vergelijken met een buis waar water doorheen stroomt. Je hebt dikke en dunne buizen, het water kan er hard of langzaam doorheen stromen en er kan meer of minder water doorheen stromen.

Het voltage, de spanning, kun je zien als de druk die op het water in de buis staat. hoe hoger de druk, hoe harder het water er doorheen stroomt.

Het Amperage, de stroomsterkte, kun je vergelijken met de hoeveelheid water dat door de buis stroomt.

Ohm, de weerstand, kun je vergelijken met de dikte van de buis.

Wattage, het vermogen, is wat lastiger. je moet je eigenlijk voorstellen dat er achter de buis een schoepenrad zit dat ronddraaid als er water tegenaan stroomt. hoe harder het schoepenrad ronddraaid, hoe meer vermogen het water dus geleverd heeft (de kracht waarmee het water tegen het schoepenrad aan heeft geduwd).

Hierboven heb ik in het kort uitgelegd wat deze termen eigenlijk doen, wat ik nog niet heb verteld is dat deze de waardes niet willekeurig zijn. Wanneer je een van de waardes veranderd, veranderd de rest ook en dat doen ze op een voorspelbare manier. dit noemen we:

De wet van ohm

Wat is deze wet en wat doet het?

De wet is als volgt, R x I = U  ofwel  Weerstand maal stroom is spanning  ofwel  ohm maal ampere is volt

Wat doet dit voor ons?  In onze coils hebben wij een vaste weerstand. deze veranderd pas wanneer we een andere coil monteren. Weerstand bepaald hoeveel ampere er per volt door onze coil heen kan. hoe hoger de weerstand (ohm), hoe lager het aantal ampere per volt.

In het voorbeeld van de buis betekent dit dat we een vaste diameter van de buis hebben (de weerstand) en dat we met een bepaalde druk (volt) een bepaalde hoeveelheid water door de buis heen persen (ampere). Maken we de druk (volt) twee keer zo hoog, dan persen we het water er twee keer zo hard doorheen en is er dus twee keer zoveel water door de buis heen geperst (ampere) in dezelfde tijd.

Stel we maken de de diameter van de buis kleiner (een hogere weerstand) dan past er letterlijk minder water (ampere) in dezelfde tijd door deze kleinere buis bij dezelfde druk (volt).

Hieronder geef ik een paar rekenvoorbeelden met betrekking tot het elektrisch roken. Ik kan namelijk door de spanning te delen door de weerstand de stroomsterkte berekenen.

volt gedeeld door ohm is ampere.

Stel ik heb een coil van 2 ohm. Dat betekent dat er per volt een half ampere door de coil heen gaat. Volt gedeeld door weerstand is ampere ofwel 1 volt gedeeld door 2 ohm is 0.5 ampere    Dus:

2 volt geeft 1 ampere bij 2 ohm.

4 volt geeft 2 ampere bij 2 ohm.

8 volt geeft 4 ampere bij 2 ohm.

Nu hebben we een coil van 4 ohm. Dit betekent dat we per volt nog maar 0.25 ampere door de coil heen sturen. Volt gedeeld door weerstand is ampere. 1 volt gedeeld door 4 ohm is 0.25 ampere.    dus:

2 volt geeft 0.5 ampere bij 4 ohm.

4 volt geeft 1 ampere bij 4 ohm.

8 volt geeft 2 ampere bij 4 ohm.

Als laatste hebben we een coil van 8 ohm. Dit betekent dat we per volt nog maar 0.125 ampere door de coil heen sturen. Volt gedeeld door weerstand is ampere. 1 volt gedeeld door 8 ohm is 0.125 ampere.    dus:

2 volt geeft 0.25 ampere bij 8 ohm.

4 volt geeft 0.5 ampere bij 8 ohm.

8 volt geeft 1 ampere bij 8 ohm.

Wanneer we de berekeningen van 4 volt bekijken, zie je heel mooi wat er gebeurd, wanneer de weerstand (ohm) veranderd, veranderd dus de stroomsterkte (ampere).

4 volt geeft 2 ampere bij 2 ohm.

4 volt geeft 1 ampere bij 4 ohm.

4 volt geeft 0.5 ampere bij 8 ohm.

Iedere verdubbeling van de weerstand (ohm) is dus een halvering van de stroomsterkte (ampere).

Ik Hoop dat jullie na het lezen van deze enorme lap tekst (ik wilde het kort houden) nu begrijpen dat wanneer je meer volts door je coil heen duwt, je amperage ook hoger gaat worden. En ik hoop dat jullie nu ook begrijpen dat de weerstand de verhouding bepaalt tussen de volts en ampères.

We kunnen nu dus uitrekenen wat het amperage is, aan de hand van de volts en ohms. Met dit amperage kunnen we door naar de volgende term.

wattage

Wat is wattage nu eigenlijk? Wattage is vermogen ofwel de totale geleverde kracht of energie uitgedrukt in watts. In het voorbeeld van de buis waar water doorheen stroomt tegen een schoepenrad, is het de kracht waarmee het schoepenrad rondgedraaid wordt door het water.

Die kracht is een combinatie van twee factoren. De hoeveelheid water dat tegen het schoepenrad aandrukt en de druk waarmee het water tegen het schoepenrad aandrukt.

Zo zal een dun straaltje water dat met veel druk uit de buis komt (denk even aan een waterpistool) misschien net zo veel kracht leveren als een dikke straal water dat met weinig druk uit de buis komt (denk aan een keukenkraan). Uiteindelijk levert een dikke straal water dat met veel druk uit de buis komt de meeste kracht (denk aan een brandslang).

In onze coil werkt het hetzelfde. Des te meer kracht, des te sneller gloeit de coil op en des te meer damp komt er vanaf.

Hoe bereken je dan het wattage? Dit doe je door het amperage te vermenigvuldigen met het voltage, dit is dan je wattage. Hoe hoger het wattage hoe meer damp.

Ik geef hieronder een paar rekenvoorbeelden aan de hand van de voorbeelden die ik eerder heb gebruikt.

4 volt geeft 2 ampere bij 2 ohm.      4 volt maal 2 ampere is 8 watt.

4 volt geeft 1 ampere bij 4 ohm.      4 volt maal 1 ampere is 4 watt.

4 volt geeft 0.5 ampere bij 8 ohm.  4 volt maal 0.5 ampere is 2 watt.

Je ziet dus dat je met een hogere weerstand bij hetzelfde voltage minder vermogen krijgt. De hoeveelheid damp loopt terug.

Gaan we kijken naar verschillende weerstanden, dan wordt het helemaal leuk.

Als ik een coil heb van 4 ohm en ik jaag daar 5 volt van mijn dure evic doorheen dan krijg ik hetvolgende resultaat:    5 volt gedeeld door 4 ohm is 1.25 ampere.  5 volt maal 1.25 ampere is 6.25 watt.

Stel ik heb een standaard coil van 1.8 ohm en ik sluit hem aan op een eenvoudige ego batterij die maar 3.3 volt levert. Het resultaat is als volgt: 3.3 volt gedeeld door 1.8 ohm is 1.83 ampere. 3.3 volt maal 1.83 ampere is 6.05 watt.

Dan blijkt ineens dat mijn ego batterij van 6 euro, net zoveel damp produceert als mijn dure evic van 90 euro.

Voltage is dus niet belangrijk, het gaat om het wattage.

Morgen zal ik weer verder gaan.

Link to comment
Share on other sites

Dank hiervoor, Youri!

Wat voor mij de onbekende grootheid is, is Ampère. Ik snap weerstand, volt en wattage. Ik ben ze gaan beschouwen als een soort van onafscheidelijk trio: verander je iets aan de een, dan veranderen de andere twee vanzelf ook. Het gaat er bij mechs & mods over wat je als constante kiest: bij mods is dat meestal het wattage (en de rest past zich dan aan), bij mechs meestal de weerstand (je bouwt daarvoor een coil met een specifieke weerstand).

Maar die ampères heb ik nog niet door. AWel weet ik dat Ampères vooral bij mechs belangrijk zijn. Als je dat fenomeen eens zou kunnen beschrijven, liefst met een een slimme metafoor...?

Link to comment
Share on other sites

Hou deze thread maar in de gaten. De op is nu nog rommelig. Ga er een net samenhangend verhaal van maken. Nu ligt mijn kleine vent eindelijk te slapen, dus ga ik ook maar eens wat slaap inhalen.

Link to comment
Share on other sites

Hou deze thread maar in de gaten. De op is nu nog rommelig. Ga er een net samenhangend verhaal van maken. Nu ligt mijn kleine vent eindelijk te slapen, dus ga ik ook maar eens wat slaap inhalen.

Ik heb al veel geleerd van je oudere berichten (met name over hot legs en mesh), dus ik zie uit naar meer postings. Maar je eigen leven is belangrijker dan het forum. Neem de tijd, geniet vooral van je kleine, en doe niet meer dan je kunt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mocht je fouten zien of opmerkingen of toevoegingen hebben. laat het me weten.

P.S. staat dit in het juiste rubriek? of past het meer bij rebuildable?

Link to comment
Share on other sites

Dank hiervoor, Youri!

Wat voor mij de onbekende grootheid is, is Ampère. Ik snap weerstand, volt en wattage. Ik ben ze gaan beschouwen als een soort van onafscheidelijk trio: verander je iets aan de een, dan veranderen de andere twee vanzelf ook. Het gaat er bij mechs & mods over wat je als constante kiest: bij mods is dat meestal het wattage (en de rest past zich dan aan), bij mechs meestal de weerstand (je bouwt daarvoor een coil met een specifieke weerstand).

Maar die ampères heb ik nog niet door. AWel weet ik dat Ampères vooral bij mechs belangrijk zijn. Als je dat fenomeen eens zou kunnen beschrijven, liefst met een een slimme metafoor...?

Dank hiervoor, Youri!

Wat voor mij de onbekende grootheid is, is Ampère. Ik snap weerstand, volt en wattage. Ik ben ze gaan beschouwen als een soort van onafscheidelijk trio: verander je iets aan de een, dan veranderen de andere twee vanzelf ook. Het gaat er bij mechs & mods over wat je als constante kiest: bij mods is dat meestal het wattage (en de rest past zich dan aan), bij mechs meestal de weerstand (je bouwt daarvoor een coil met een specifieke weerstand).

Maar die ampères heb ik nog niet door. AWel weet ik dat Ampères vooral bij mechs belangrijk zijn. Als je dat fenomeen eens zou kunnen beschrijven, liefst met een een slimme metafoor...?

Is niet moeilijk... om in de termen van youri te blijven kan je ampere zien als de kracht van water in "BAR"

De berekening is net zo makkelijk, namelijk;

volt / weerstand = Ampere

4 volt met een weerstand van 1 ohm = 4 Ampere

4 volt met een weerstand van 2 ohm = 2 Ampere

Wiskundig is het gewoon weg terug rekenen, youri zegt (Althans de wet van Ohm)

"De wet is als volgt, R x I = U  ofwel  Weerstand maal stroom is spanning  ofwel  ohm maal ampere is volt "

Nu gaat het om het laaste stukje in deze "ohm x ampere is volt", de berekening hierboven wil je dus de ampere weten ofwel

ohm x ? = volt

ofwel

volt / ohm = ampere

Het volgende stukje is wiskundig niet correct uitgelegd maar is de makkelijkste manier om te vertellen en de uitkomst is wel correct (Alleen voor Ampere berekening)

doordat ik de volt voor het "= teken" plaats betekent het automatisch dat ik het tegenovergestelde van "maal" moet doen, ofwel "delen", waardoor de formule dus is zoals bovenstaande

volt / ohm = ampere

Als je de wet van Ohm beheerste "R x I = U" dan kan je met de korte wiskundige uitleg die ik geef alle waardes berekenen.

Waarom is de Ampere dan zo belangrijk?

Als je met MECH's ga spelen en dan zeker in combinatie met SUB-Ohm(< 1 Ohm), is het belangrijk om te kunnen bereken wat het aantal ampere zal zijn wat er gevraagd gaat worden van je batterij. Tweede belangrijke punt is om goed te weten wat de maximale constante amperage van je batterij is, zie hiervoor de specificaties van de fabrikant. Nu een rekenvoorbeeld waarom:

4 Volt geladen batterij van MAX. Continu 10 Ampere (A)

Mech MOD met RDA met 0,5 Ohm

zojuist gezien : Volt / Ohm = Ampere

Met de waardes hierboven is dit: 4 / 0,5 = 8 Ampere

Gezien dat we 8 Ampere van onze batterij verlangen en hij volgens fabrikant 10 A kan leveren zit je in de veilige marges....

Maar wat als je nu nog lager in de weerstand ga, als voorbeeld 0,25 Ohm, dan is de berekening

4 / 0,25 = 16 Ampere

Nu ga je dus ruim boven de continu waardes van de fabrikant en KAN gevaarlijk zijn.... EN ZOU IK ZEKER NIET ADVISEREN ALS JE NIET WEET WAT JE DOET!!!!

De oplossing: een batterij met betere specificaties, maar ergens houd het op!

Vaak geeft de fabrikant ook een PIEK Ampere op, deze waardes mag je niet hanteren alszijnde veilig, hiermee word bedoeld dat mocht er onverhoopt iets misgaan heeft de batterij een veiligheids marge als deze vraag naar Amperes maar niet te lang duurt!

Hoop dat je nu duidelijk is wat Ampere's zijn en hoe je ze kunt bereken en waar je op moet letten....

En nogmaals.... LET OP WAT JE DOET!!! ER IS NIKS ZO GEVAARLIJK ALS HET UITERSTE VAN JE BATTERIJ VRAGEN EN NIET WETEN WAT JE DOET!

P.S. Youri mocht je niet willen dat ik je Topic vervuil haal ik hem weer weg, en indien er een makkelijkere uitleg is verneem ik het ook graag.

Link to comment
Share on other sites

Hey Davy,

Llereerst, super dat je meedenkt.

Om verwarring te verkomen, het voltage is juist die druk in bar. Het amperage moet je zien als het volume, liters, dat door de buis heen gaat. Je kunt door een kleine buis maar een beperkte hoeveelheid, ampere, water heen persen. Die hoeveelheid is dan compleet afhankelijk van de druk die er op staat, voltage. Vandaar dat het amperage een resultaat is van voltage en ohm en daarom zie je dus alleen maar variabele volt mods en geen variabele ampere mods. Die hoeveelheid, ampere, kun je niet zomaar veranderen, de druk, voltage, daarentegen wel.

De rest van het verhaal dat je hebt neergezet is heel nuttig, maar zo ver wil ik hier nog niet gaan. Het staat denk ik ook verkeerd in de mechmod rubriek. Het is eigenlijk meer bedoeld voor de beginnend damper. Wordt nog wel duidelijk als het af is.

Groet Youri

Link to comment
Share on other sites

pupadazy.jpg

Helpt dit een beetje?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Whahaahahahaahahahahahah proest kuch grijpt naar lucht.

DAt helpt zeker. Kun je mooi zien wat ik bedoel. Thnx

Alleen het wattage is dan lastig uit te leggen.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

pupadazy.jpg

Helpt dit een beetje?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Whahaahahahaahahahahahah proest kuch grijpt naar lucht.

DAt helpt zeker. Kun je mooi zien wat ik bedoel. Thnx

Alleen het wattage is dan lastig uit te leggen.

valt wel mee.

watt is de snelheid waarmee volt en amp kunnen samenwerken om door het gat te komen.

is volt sterker of amp dunner dan zijn ze sneller klaar

Link to comment
Share on other sites

pupadazy.jpg

Helpt dit een beetje?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Whahaahahahaahahahahahah proest kuch grijpt naar lucht.

DAt helpt zeker. Kun je mooi zien wat ik bedoel. Thnx

Alleen het wattage is dan lastig uit te leggen.

valt wel mee.

watt is de snelheid waarmee volt en amp kunnen samenwerken om door het gat te komen.

is volt sterker of amp dunner dan zijn ze sneller klaar

Dat wil dus zeggen dat de snelheid weergeeft hoe groot het wattage is. Sneller is hoger. Nu geef je zelf al aan dat wanneer het amperage lager is, het process sneller is gegaan, wat zou zeggen dat het wattage hoger is. Maar met een lager amperage is het wattage ook lager. Je uitleg klopt niet helemaal en dat heeft een rede. In de afbeelding is volt de druk die aan het duwen is en weerstand bepaalt de diameter van de doorgang. Ampere is in de afbeelding een dikzak die er niet doorheen past. Ampere is dus al niet helemaal juist afgebeeld. Daarnaast moet het wattage ergens aan afgeleid kunnen worden, vandaar mijn uitleg met het schoepenrad.

Ik heb geprobeerd om het uit te leggen voor iemand die het nog niet snapt en ik hoop dat dat gelukt us.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

je het gelijk. ik was moe en dacht fout om

in dit plaatje is het aantal watt de krachtsinspanning die het volt en amp kost om amp door het gat te krijgen.

is amp kleiner dan kost het minder kracht (amp lager +> watt lager)

maar jou beeldspraak is waarschijnlijk duidelijker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Stel nou je jaagt met een iStick 50,  6 volt door een 0.5 ohm occ coil, krijg je dan dezelfde hoeveel damp/temperatuur/kracht (hoe je het ook wilt noemen), dan wanneer je met een Joyetech Evic Supreme 6 volt door diezelfde coil jaagt ondanks dat die evic maximaal maar 30 watt aankan ?


Link to comment
Share on other sites

Maakt niet uit met welk apparaat je 6 Volt door een coil heen jaagt, het effect zal hetzelfde zijn.


Echter, 6 Volt door een 0.5 Ohm coil is omgerekend 72 Watt.


Beide genoemde apparaten zullen dus nooit 6 Volt door de coil vuren.


De 0.5 Ohm coil zal bij 50Watt een 5Volt krijgen, en bij 30 Watt slechts 3,87 Volt.


 


De genoemde 6Volt van de apparaten is het maximum wat het apparaat kan leveren, maar beide zullen dat met de 0.5 Ohm coil nooit geven.


 


 


Misschien verduidelijkt dit e.e.a. 


 


PdVrj79.jpg


Link to comment
Share on other sites

ik denk dat ik eruit ben, volgens http://www.rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htm is 6volt en 1.2 ohm 30 watt


 


mijn istick 50 komt niet verder dan 5.4 volt met een 0.6 ohm coil (0.5 maar goed in de praktijk slaat die 0.6 uit en na gebruik wordt dat meer), wat resulteert in 48.6 watt


 


kort samen gevat:  stel ik stop een 1.2 occ coil in mijn subtank plus en zet die op de evic 30 watt en stel die in op 6 volt, merk ik dan een verschil met dampen? met andere woorden, het gaat in feite om de temperatuur toch ?  hoe meer warmte de coil oplevert hoe meer liquid verdampt. 


 


Dus feitelijk is mijn vraag, welke waarde bepaalde de hoogte van de temperatuur?  is meer watt, ook meer celcius bij dampen?   dat laatste vermoed ik, want met hetzelfde voltage moet je meer weerstand gebruiken om hetzelfde wattage te bereiken bij een andere batterij.  Dus voltage is volgens mij dan geen indicator of je veel damp produceert en is slechts een van de variabelen, terwijl Wattage (aldus het plaatje hierboven ook) het 'eindproduct' is dat de kracht aangeeft.


 


een strijkijzer of tosti ijzer van een hoger wattage wordt ook sneller warm, en ook de maximale warmte is hoger.


 


ik gok voorlopig op wattage dus.


Link to comment
Share on other sites

oops ik denk dat ik helemaal geen rekening houdt met ampere, want een taser kan wel 1000'de volts procuderen maar is niet dodelijk, terwijl 220 volt uit het stopcontact een grotere klap kan geven.


 


ik wacht jullie reactie wel af lol


Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

de waarde die de temp bepaald zijn ze allemaal.


 


verlaag je de weerstand (dus andere coil)  dan gaat de temp omhoog zolang je mod niet aan zn maximum zit.


verhoog je OF het wattage OF het voltage dan gaat de temp omhoog zolang je mod niet aan zn maximum zit.


 


bij het 30 of 50 watt apparaat lijkt het wel of je bij een coil van 0,5 ohm tot 6V kan instellen, echter (zoals ik dat in het andere topic al schreef) neemt je mod je dan in de maling.


je hebt nl op een bepaald moment je max wattage bereikt.


Link to comment
Share on other sites

dus ondanks dat de berekeningen die jij/men/wij maken over volt en watt, mag ik dus gewoon concluderen dat een mod met hoger wattage dikke damp kan procuderen toch?


 


een istick 100 meer dan een 50 , en een 50 meer dan een evic 30 watt.. etc.


 


ook al kán een 30 watt wel 6 volt aan, maar doordat je met meer weerstand tot het max wattage komt is de temp simpelweg niet zo hoog dan ene lage weerstand met meer watt ?


 


dus EIGENLIJK, denk ik stiekem dat het te maken heeft met ohm.  niet dat de ohm warmte maakt, maar de batterij/mod bepaald hoeveel ohm je nodig hebt, net zoals je in een aspire nautilis mini geen 0.5 ohm coils hebt is de hardware de beperking.


 


dus omdat je minder watt hebt in een bepaalde mod kun je gewoon geen gebruik maken van lage weerstand om de max te bereiken, en dus minder warmte.


 


begin ik het te begrijpen ? (los van het feit dat ik je half na papagaai, lol)


 


trouwens, super bedankt voor je uitleg en tijd op dit late uur.


Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...