Jump to content

Review Zenesis 2 Carto Hybrid

Fog
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Een draadje over mijn bevindingen met de laatste aanwinst in mijn collectie, de Zenesis 2 Carto Hybrid.

IMG_1953.jpg~original

[img width=400 height=312]http://img.photobucket.com/albums/v734/KTMax/IMG_1962.jpg~original

Ik heb hem nu 3 dagen in gebruik en worstel een beetje met hoe ik jullie nou een goed idee over deze Mech Mod kan geven.

De producten van Zen - House of Hybrids - hebben de naam en image een beetje 'off beat' te zijn. De maker (Mike 'Zen') is een excentriek uitziende vogel die eruit zit als de kerstman zonder kostuum. Naar verluid houdt'ie er ook nogal uitgesproken meningen op na. Of is arrogant in een wat minder positieve bewoording. Hoe dan ook, ik vind dat hij erg mooie dingen maakt.

De Zenesis 2 Carto Hybrid is Zen's uitvoering van de bekende carto tank en is onderdeel van het Zenesis 2 systeem. Hier vallen allerlei verschillende modellen onder waarvan de onderdelen uitwisselbaar zijn. Verschillende batterij tubes, deze carto atty, Genesis atty's etc. Volgens Zen zullen er nog meer producten in deze lijn volgen.

[img width=400 height=287]http://img.photobucket.com/albums/v734/KTMax/IMG_1956.jpg~original

Volgens een aantal reviews en uiteraard volgens Zen zelf is de Carto Hybrid anders dan alle andere carto tanks. Het 'anders' zit vooral in de bevestiging van de carto. Bij vrijwel alle carto tanks wordt de cartomizer via de 510 connector direct op de mod geschroefd. De tank zit vervolgens meestal met o-ringen om de carto heen geklemd.

Bij deze Zen 2 CH wordt de cartomizer eerst in de basis van de tank geschroefd. Dit deel zorgt voor de elektrische verbinding tussen de carto en de batterij maar zorgt ook - en daar zit de truuk - voor de luchttoevoer naar de carto. Onder de carto een luchtkamer die met 4 kleine openingen waardoor de lucht wordt aangezogen (zichtbaar op de foto's). Big deal? Weet ik niet zeker maar daar lijkt het wel op. Maar daarover later meer. De bovenkant van de carto valt in het bovendeel van de tank en verlengd deze als een soort schoorsteen met dezelfde diameter tot aan de drip tip. Op z'n minst een apart ontwerp.

De bouwkwaliteit en afwerking zijn van zeer, zeer hoog niveau. Echt. De tank is van glas, de schroeven (zijn de contactpunten) van verguld koper. De behuizing is van 316 Surgical Stainless. Dit is anders dan het gebruikelijke 304 RVS. Spannend? Niet echt maar het ziet er in ieder geval iets anders uit. Het is iets lichter en meer zilver van kleur. In 316 RVS zit molybdeen en is beter bestand tegen corrosie en inwerking van zuren en chemicaliën. Voor wat het waard is...

De schroefdraad en passing van de onderdelen is heel nauwkeurig en de schroefdraad loopt prachtig. Het is gewoon leuk om hem in en uit elkaar te schroeven. Randen en boringen zijn allemaal vrij van bramen of andere onregelmatigheden zonder dat er schuine kantjes aan zitten. Erg mooi (voor wie iets met metaal en fabricage heeft).

De materiaal-dikte is overal vrij fors waardoor deze Zen gewoon zwaar is. De drukschakelaar met veren onderaan de mod gaat ook vrij zwaar. Maar dit past helemaal bij het gevoel, het robuuste uiterlijk en gewicht deze mod. Lijkt en voelt onverwoestbaar. Alsof je ook je auto er even op kan zetten om een band te wisselen. Zoiets...

Verder is de uitvoering eigenlijk heel simpel en strak zonder extra verfraaiingen, tekst, logo's of andere opsmuk. 'Tool-achtig' strak. Prachtig vind ik.

Nou mooi ouweho*r-verhaal maar hoe dampt'ie?.. Heel goed en daar is ook iets over te zeggen...

Ten eerste is de trek vrij 'zwaar' voor een carto. Ongeveer hetzelfde als een Justfog Maxi. Het typerende geluid van een cartomizer is veel minder omdat de carto meer 'in' het apparaat zit. Daarvoor in de plaats hoor je een apart zacht geluid van de aangezogen lucht door de 4 openingen.

Het is geen wolken-kanon maar heeft gewoon een prima dampproductie. Het is wel een smaak en throat hit kanon! Allemachtig!...  :kwijl  Liquids die ik inmiddels goed ken uit de Maxi en Guppy-Bayou lijken een stap hoger in nicotinesterkte. De smaak is weer een stuk voller en rijker dan de Guppy-Bayou. Beide met dezelfde Boge 510 LR carto en beide 'straight up' op de batterij zonder Kick oid. Echt HEEL goed!

[img width=370 height=400]http://img.photobucket.com/albums/v734/KTMax/IMG_1961.jpg~original

De Zenesis 2 Carto Hybrid, Atmizoo Guppy & Bayou en de Justfog Maxi Premium.

Als ik een relatief cijfer voor damp en smaak moet geven is dat een 7 voor de Maxi, een 8 voor de Guppy-Bayou en een 9 voor de Zen 2 CH.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Ik ben er heel blij mee! :ponpon

Mooie review fog  :duim

Het valt me op dat je nu twee high end mods hebt die met cartomizers werken.

Heb je een speciale voorkeur voor cartomizers?

Zou je een vergelijking met bijvoorbeeld een kayfun (of een andere rebuilable) kunnen maken?

Ik heb zelf nog helemaal geen ervaring met cartomizers namelijk. 

Bedank voor deze review!

Dankje Tieske!

Ik heb nu idd bewust voor cartomisers gekozen. Alle dampersystemen hebben voor en nadelen maar mijn overwegingen zijn vooral de eenvoud en (relatief) gemak, ze werken en 'wicken' in alle standen, grote liquid capaciteit (althans de tank) en een goede damp en smaak.

Over de Kayfun en andere RBAs kan nog niets zeggen. Ik heb nog geen ambitie om met RBAs aan de gang te gaan. Dat is mij vooralsnog te bewerkelijk, te veel gedoe, altijd rechtop houden etc.

Maar qua damp en smaak lees je bijna uitsluitend fantastische dingen over de Kayfun en soortgenoten dus daar twijfel ik niet aan. Misschien over een tijdje eens in duiken.

:egypt

Pracht machientje !

mooie review ook, denk wel dat ik deze verplaats naar het review gedeelte

rest me nog de vraag, ben je ook van plan om de ZNA uitbreiding erbij te nemen ? :)

(zogauw deze beschikbaar komt uiteraard)

• 3 weeks later...

Ik ben inmiddels 3 weken verder met de Zenesis 2 Carto Hybrid, tijd voor een update:

IMG_1987.jpg~original

Zoals jullie weten ben ik een grote fan en intensief gebruiker van de Atmizoo Guppy & Bayou carto tank. Samen met de Maxi is dit mijn all day PV. De Zen is veel zwaarder en groter en daardoor niet echt geschikt voor onderweg vind ik. Die gebruik ik dus eigenlijk alleen thuis.

In mijn review hierboven schreef ik al dat de Zen een bijzonder ontworpen carto tank is die anders werkt dan alle andere - mij bekende - carto tanks. En met indrukwekkend resultaat. Het is echt verbazend hoe groot het verschil is met een normale carto tank zoals de Bayou. Nu, na een paar weken met allerlei liquids en een paar carto's ben ik er nog meer van onder de indruk dan ik al was.

Met dezelfde Boge 510 LR carto, met dezelfde liquid en op dezelfde batterij-spanning geeft de Zen en veel rijkere smaak en veel betere gier dan de Guppy / Bayou. Dit is geen diskwalificatie van de Guppy want die smaakt zoals een goede carto moet smaken. Het is de kwaliteit van het ontwerp van de Zen.

Ik denk dat ik inmiddels ook snap waar het verschil vooral vandaan komt.

[img width=400 height=315]http://img.photobucket.com/albums/v734/KTMax/510intake.png~original

In een normale carto tank wordt de lucht aangezogen via het gat aan de onderkant en via de kleine gaatjes in de voet van de carto > de rode pijltjes op de foto. Bij de Zen wordt de carto in een aparte voet geschroefd. Dit is de zichtbare ring direct onder het glas met 4 kleine gaatjes rondom. Deze voet sluit de onderkant van de carto af. De lucht wordt alleen via de 2 kleine gaatjes in de voet van de carto aangezogen> de groene pijl op de foto.

De 4 openingen in de carto-voet komen in een kleine kamer uit die alleen in verbinding staat met de kleine gaatjes in de carto. Hierdoor is de trek ook duidelijk zwaarder dan van een normale carto tank. Vergelijkbaar met de Justfog Maxi.

Ik ben er 99% zeker van dat deze gereguleerde en gekalibreerde toevoer van lucht 'de truuk' van de Zen Carto Hybrid is. Wat ook nog mee kan spelen is het ontwerp van de top cap. Deze is vrij lang en heeft inwendig dezelfde diameter als de carto. Hierdoor ontstaat een langere 'schoorsteen' dan normaal wanneer de drip tip direct in de carto zit.

Er zit meer denk- en testwerk in deze Carto Hybrid dan je in eerste instantie aan de buitenkant ziet. De prijs is pittig maar de prestaties zijn subliem.  :clap

Als ik weer een carto moet wisselen zal ik detail-foto's van de losse onderdelen maken en dit topic weer updaten.

:duim