Jump to content
Sign in to follow this  
KritischeMassa

RIVM Counterfactsheet

Recommended Posts

Zo, gepubliceerd!

Even wachten nog op het definitieve akkoord van Marcello voordat we het gaan verspreiden!!

Woeps, je hebt gelijk. Hij staat weer uit.

:bedankt AKKOORD! MAG GERELEASED WORDEN!

Voorstel voor persbericht. (Die dingen schrijf ik nooit...dus ik gooi het meteen in de groep).

-------------PERSBERICHT----------------

Reactie Actiecomité voor Dampers (Acvoda) op onjuiste berichtgeving RIVM

Het Actiecomité voor Dampers, gebruikers van e-sigaretten, heeft een eigen factsheet over e-sigaretten uitgebracht, in reactie op recente berichtgeving in de media.

Eerder deze maand ontstond er in diverse media rumour omtrent de e-sigaret. Deze zou gevaarlijk zijn, een gevaar vormen voor de gebruikers en de omstanders. De oorsprong van die berichtgeving was het persbericht van het Ministerie van VWS, waarin de "factsheet" van het RIVM werd geciteerd.

In deze heeft het RIVM de e-sigaret ten onrechte soortgelijke gevaarlijke eigenschappen toegedicht als die van een tabakhoudende sigaret.

Acvoda, een comité van gebruikers van e-sigaretten, zet in haar eigen factsheet die te vinden is op www.acvoda.nl deze "facts" op een rij en plaatst ze in het juiste perspectief.

Alle onderzoeken laten zien dat dampen in vergelijk met roken veel minder schadelijk is; sommige onderzoeken spreken over 100x minder schadelijk, het Franse OFT gaat nog een stap verder en spreekt over "oneindig veel minder schadelijk".

Regelgeving

In Brussel wordt er momenteel gewerkt aan de nieuwe Tabaksrichtlijn, waarover begin volgend jaar in het Eurpees Parlement gestemd gaat worden. De e-sigaret wordt in de voorgestelde richtlijn zeer streng gereguleerd, terwijl de gewone sigaret nagenoeg ongehinderd verkocht en geproduceerd kan worden.

"Krankzinnige regulering, die ervoor gaat zorgen dat rokers niet overstappen op een minder schadelijk alternatief. De grootste concurrent voor de tabaksindustrie wordt met één pennestreep uitgeschakeld. Elk jaar sterven er in Europa 700.000 mensen door de gevolgen van tabaksrook. Wij zijn er van overtuigd dat de e-sigaret dit getal met een factor 100 kan verlagen, maar dan moet het product wel de kans krijgen zich te ontwikkelen. Er zijn circa een half mijoen dampers in Nederland en in Europa zijn er circa ongeveer tien miljoen. Deze mensen roken niet meer, of veel minder dan voorheen.

Wij zijn voorstander van regelgeving, absoluut, maar die regelgeving moet zich baseren op feiten en op relatief risico. Niet op angst, lobby en geld.", aldus Marcel Göertz, woordvoerder van het Actiecomité voor Dampers.

De dampers roepen de Europarlementariërs, de Nederlandse overheid en iedereen die begaan is met de volksgezondheid op, zich niet te laten misleiden door de uiterlijke overeenkomst tussen damp en roken, maar vooral te kijken naar de gezondheidswinst die het dampen kan opleveren voor rokers.

Acvoda is ervan overtuigd dat indien de overheid haar beleid laat bepalen door het rapport van het RIVM, zij hier een unieke kans laat liggen. "De voordelen voor de volksgezondheid die behaald kunnen worden met het vervangen van de tabakssigaret door een vrij verkrijgbare en betaalbare e-sigaret, zullen vele malen groter zijn dan het effect van eerdere regulering door de overheid, zoals het geven van voorlichting over de schadelijkheid van tabak en het opvoeren van de accijns op tabaksproducten."

--EINDE PERSBERICHT--

Noot voor redactie:

Nadere informatie: Acvoda, woordvoerder Marcel Göertz, +31 6 33 970879

Website: www.acvoda.nl, e-mail info@acvoda.nl

Graag jullie correcties, aanvullingen etc. Ik wil dit morgenvroeg de deur uit doen. Er was hier op 't forum iemand die verstand had van persberichten, maar ik ben even kwijt wie dat was....dampte nog niet zo heel lang. Misschien heeft diegene een betere opzet: graag!

Ik schrijf veel persberichten voor mijn werk. Ben er (al zeg ik het zelf) best goed in. En wil het graag doen! Hoe wil je het: in een post, een .doc of ... ?

Ik schrijf veel persberichten voor mijn werk. Ben er (al zeg ik het zelf) best goed in. En wil het graag doen! Hoe wil je het: in een post, een .doc of ... ?

Gooi maar in een post hier op 't forum!  :bedankt :bedankt :bedankt :bedankt

Gooi maar in een post hier op 't forum!  :bedankt :bedankt :bedankt :bedankt

Bedank me later maar. Ik heb er een half uur voor nodig denk ik.

Ik heb de factsheet zojuist op Acvoda.nl geplaatst, nu nog onder /onderzoek/.

http://www.acvoda.nl/onderzoek/

Permalink naar de factsheet: http://www.acvoda.nl/onderzoek/counterfactsheet/

Ik probeer vanavond nog een voorpagina-artikel te maken, waarin we dit ook nog een keer extra aandacht geven. Zometeen even Vapourtrails VTTalk kijken; ben dus een uurtje uit de lucht.

Komt -ie.

Korte toelichting vooraf: de boosheid wat eruit gehaald - het gaat om de feiten.

Eerder 'talking head' erin, Marcello dus.

Hameren op het allerbelangrijkste: kind dat met badwater dreigt te worden weggegooid.

Acvoda direct als autoriteit neergezet, journalisten zijn geneigd dit al snel aan te nemen.

Niet verwijzen naar een download van de sheet, maar deze meesturen.

En wat was het percentage ex-roker ook al weer hier?

Roept u maar!

-------------PERSBERICHT----------------

RIVM slaat plank mis met factsheet over e-sigaretten (kop: grote letter)

Acvoda reageert met eigen factsheet (ondertekst: cursief)

Het RIVM heeft met haar factsheet over e-sigaretten onnodig onrust gezaaid. Dit is de stelling van Acvoda, het Actiecomité voor Dampers. In een eigen factsheet gaat de organisatie in op de stellingen van het RIVM en vult deze aan met eigen bevindingen. Het beeld dat hieruit ontstaat is veel genuanceerder dan de pers rondom het RIVM document heeft doen vermoeden.

Kern van het betoog van Acvoda is dat elektrisch roken (zelf spreken ze liever over ‘dampen’) in talrijke onderzoeken bestempeld wordt als ‘100x minder schadelijk’ dan roken. Het Franse OFT gaat nog verder en spreekt zelfs over ‘oneindig veel minder schadelijk’. Volgens Acvoda moet elektrisch roken in dat perspectief bekeken en beoordeeld worden. Woordvoerder Marcel Göertz van Acvoda: ‘Elk jaar sterven er in Nederland alleen al 20.000 mensen als direct gevolg van roken. Overstappen naar elektrisch roken kan dat getal drastisch naar beneden brengen’.

Acvoda is er van overtuigd dat indien het beleid bepaald gaat worden door het verontrustende beeld dat het rapport van het RIVM heeft opgeroepen, een unieke kans gemist wordt. Woordvoerder Göertz: ‘De voordelen voor de volksgezondheid die behaald kunnen worden met het vervangen van de tabakssigaret door een vrij verkrijgbare en betaalbare e-sigaret, zullen vele malen groter zijn dan het effect van eerdere regulering door de overheid, zoals het geven van voorlichting over de schadelijkheid van tabak en het opvoeren van de accijns op tabaksproducten.’

Europese regelgeving (tussenkop: vet)

In Brussel wordt er momenteel gewerkt aan de nieuwe Tabaksrichtlijn, waarover begin volgend jaar in het Europees Parlement gestemd gaat worden. De e-sigaret wordt in de voorgestelde richtlijn streng gereguleerd, terwijl de gewone sigaret nagenoeg ongehinderd verkocht en geproduceerd kan worden. Acvoda noemt dit onbegrijpelijk en ronduit kwalijk: ‘Deze regulering gaat er voor zorgen dat aanzienlijk minder rokers overstappen op het minder schadelijke alternatief. De grootste concurrent voor de tabaksindustrie wordt met één pennestreep uitgeschakeld. Wij zijn voorstander van regelgeving en nader onderzoek, maar laat deze dan gebaseerd zijn op feiten en relatief risico. Niet op angst of gebrekkige informatie, laat staan op lobby en geldelijke belangen‘.

Er zijn circa een half miljoen dampers in Nederland. In Europa zijn dat er circa tien miljoen. Onderzoek van Acvoda onder bezoekers van het grootste internetforum over elektrisch roken in Nederland laat zien dat ??? 99% van de ‘dampers’ voormalig rokers zijn.

--EINDE PERSBERICHT--

Noot voor redactie:

Acvoda is het Actiecomité voor Dampers, een vrijwilligersorganisatie van en voor elektrisch rokers. Acvoda komt op voor de gebruikers en is op geen enkele manier gelieerd aan andere belanghebbenden in de e-sigaret industrie.

Nadere informatie: Acvoda, woordvoerder Marcel Göertz, +31 6 33 970879

Website: www.acvoda.nl, e-mail info@acvoda.nl

Wow...jij doet dat echt vaker. /me maakt diepe buiging!

Ik vind 'm TOP! Ik wacht nog even de reacties van anderen af, dan gaat ie er uit.

Nog iemand tips voor e-mail adressen van de media?

Teruglezen is gelijk weer nieuwe ideeen krijgen.

Moeten we er niet in zetten dat van de stoppogingen (1 mio per jaar) 90 tot 96% faalt? Cijfers van Stivoro. Maakt misschien het argument 'ja, dan moeten die rokers maar gewoon stoppen!' gelijk invalide. Plus nog wat typo's. Maar goed, da's de haast.

Nou dat had je wel eens eerder mogen delen vertellen.  :karlo

Ik vind het prima.Gaan met die banaan

Teruglezen is gelijk weer nieuwe ideeen krijgen.

Moeten we er niet in zetten dat van de stoppogingen (1 mio per jaar) 90 tot 96% faalt? Cijfers van Stivoro. Maakt misschien het argument 'ja, dan moeten die rokers maar gewoon stoppen!' gelijk invalide. Plus nog wat typo's. Maar goed, da's de haast.

Alleen, daarmee wekken we weer de indruk dat de e-sigaret een stoppen-met-roken hulpmiddel is. Dat is het niet. Het is alleen maar een veel minder schadelijk alternatief. Die mag je quoten. ;)

Ik weet niet of "eigen bevindingen"zo'n goede term is, beetje alsof acvoda het zelf bedacht heeft.

Als Acvoda als autoriteit wordt neergezet, dan mag ze laten zien dat ze zelf ook dik research doet. Wellicht andere woord gebruiken: vervang 'bevindingen' door 'research'. Is ook krachtiger denk ik.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...