Jump to content

RIVM Counterfactsheet


KritischeMassa

Recommended Posts

Tekstvoorstel voor achterkant (had ik al doorgegeven aan Alive76), in colofonstijl. (Cursief een stuk waar ik over twijfel).

-------

Deze uitgave wordt u aangeboden door Acvoda, het Actiecomité voor Dampers.

Deze uitgave is het resultaat van nauwe samenwerking van gebruikers van e-sigaretten.

Dit document tracht duiding te geven aan de informatie zoals gepresenteerd in door het RIVM in de Factsheet E-Sigaretten (november 2013).

Deze uitgave mag in z'n geheel onbeperkt verspreid, gekopieerd en gedeeld worden.

Alles uit deze uitgave, (met uitzondering van de getoonde foto's) mag vrij gebruikt, geciteerd en verspreid worden.

Elke aanpassing aan deze uitgave is uitsluitend toegestaan na schriftelijke toestemming van Acvoda.

-------

Vervolgens ergens er onder het web-adres van Acvoda, het e-mail adres (info@acvoda.nl) en mijn telefoonnummer (+31 6 33 970 879).

De voorkant ; idee van Alive76, de stijl van de RIVM factsheet kopieren.

Hier zijn voorstel:

2znqssh.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 519
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dit voorkant-voorstel is mij bekend. In feite krijg je dan een kopie van pagina 1 (volgens mijn opmaak), waar alleen de platte tekst is weggelaten. Kan natuurlijk wel, maar had dan graag het logo kunnen uitvergroten, en dat kan niet zonder kwaliteitsverlies (pixels zichtbaar). Het lijkt mij verstandiger om alleen een voorkant/pagina te maken, in dezelfde opmaak, met daarop de colofon-tekst. Het blijft een fact-sheet: kort de informatie communiceren in een zakelijke stijl.

Link to comment
Share on other sites

Smokex, ik vertrouw in deze geheel op jouw deskundigheid!  :bedankt

Ok, dan doen we het alsvolgt.

Er komt geen voorkant/kaft, dit is geen fancy opgemaakt paper maar een factsheet: kort en krachtig je info communiceren, niet teveel poespas en sierlijke opmaak, en ook: "met deur in huis vallen". Een doordachte opmaak siert al voldoende. Op de laatste pagina heb ik nog wel ruimte voor een colofon, kan elders ook wel, maar we moeten niet teveel pagina's opmaken. Een colofon is wel informatief, m.n. voor de lezer die niets weet van e-sigs en acvoda, dus dat zou wel iets toevoegen.

Link to comment
Share on other sites

Guest TheMadness666

Net even gelezen en ziet er echt super uit, badant aan iedereen die heeft eegehopen dit voor elkaar te krijgen. Ik ben zelf niet zo goed in dit soort dingen dus altijd blij en dankbaar dat anderen dit oppikken en er actief mee bezig zijn .... :clap

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het super! Het leest gemakkelijk weg en zelfs ik begrijp de grafieken/diagrammen die er staan! Ga het morgen uitprinten en naar mijn huisartsenpraktijk, de tandarts en de mondhygiëniste brengen. En mocht ik in de gelegenheid zijn, ook op de leestafel leggen bij de longartsen van het Deventer Ziekenhuis.

Is er trouwens een mogelijkheid om dit te delen op facebook?

Link to comment
Share on other sites

Voor verspreiding via facebook en twitter is het misschien handig om te wachten tot het op de Acvoda-site staat, dan kunnen we die - incl. alle andere informatie die daar te vinden is - gelijk mee-verspreiden.

Link to comment
Share on other sites

De uiteindelijke versie is er nog niet. Gisteren geen tijd meer gehad om de laatste aanpassingen te doen. Vananvond waarschijnlijk weer in de gelegenheid. Dus nog even wachten met de verspreiding...

Link to comment
Share on other sites

Guest TrendSmoke

Wat een goed stuk werk! Ik ben echt onder de indruk! Hopelijk snel afgelakt, ook ik zal 'm dan zoveel mogelijk verspreiden.

Groot compliment aan al degenen die hier zo hard aan werken!  :bloem

Link to comment
Share on other sites

:bedankt Is deze counter faxsheet, dan via Acvoda te downloaden of te printen, of komt de laatste Versie dan op dit Forum te staan, nogmaals bedankt aan iederren die hier aan mee heeft gewerkt, Marcello ongelovelijk grote Pluim, voor je doorzettinsvermogen en de courage, om bijna 6000 leden die anders als ongeleidde projectielen zelf maar iets zouden gaan doen,( mede door de storende afwezigheid van Stelda) de Tools te geven om daadwerkelijk aan acties mee te doen, nogmaals Chapeau voor iedereen die voor of achter de schermen hier aan mee heeft gewerkt.

:respect

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor alles en iedereen die zich in meer of mindere mate met dit factsheet heeft beziggehouden.  :clap :clap

Nu is het aan ons om het, na het groene licht van Marcello, te verspreiden.

Ik denk dat ik maar eens begin met het ziekenhuis hier in het dorp. kijken of ie daar op de leestafels mag.

Link to comment
Share on other sites

Mijn dank is groot!!

Heb het regel voor regel nog een keer doorgenomen.

Bijgaand mijn commentaar (in steno, vanwege het late tijdstip.)

Een aantal opmerkingen:

- Het colofon mist nog in deze versie, maar daar was je je vast van bewust.

- de afbeeldingsgrootte van de Ego batterij tov de VTR is scheef. AUB de VTR iets groter en de Ego batterij iets kleiner.

- de opmerking over Benzeen komt 2 keer terug, een keer onderaan pagina 3, een keer bovenaan pagina 4. Ik stel voor die van pagina 4 te verwijderen.

"De stelling van het RIVM dat er benzeen is aangetroffen in damp van e-sigaretten is op basis van het aangehaalde onderzoek onjuist (zie ook tabel 2 en bron [23])."

- Dit stuk vervangen: (pagina 5, rechts)

"Uit de factsheet van het RIVM [1] blijkt dat 100% van de e-rokers 18 jaar of ouder is, ondanks dat wordt gesteld dat de vele fruitsmaakjes gericht zouden zijn op kinderen. Wij stellen dat de redenering dat fruitsmaken gericht zijn op kinderen ook zou moeten opgaan voor alcoholische dranken of nicotinehoudende kauwgom met fruitsmaken."

door:

"Alhoewel de factsheet van het RIVM [1] de suggestie wekt dat de vele fruitsmaakjes gericht zouden zijn op kinderen, meldt dezelfde factsheet dat 100% van de e-rokers 18 jaar of ouder is. Deze redenering gaat derhalve niet op, net zomin als die van toepassing is op alcoholische dranken of nicotinehoudende kauwgom met fruitsmaken."

- Deze zin vervangen: (pagina 5, rechts)

"Daarbij stelt Acvoda dat juist de verschillende aroma’s een heel belangrijk facet zijn van het dampen."

door

"Bovendien stelt Acvoda dat juist de verschillende aroma’s een zeer belangrijk facet zijn van het dampen."

- Deze zin verwijderen: (pagina 6, links)

"Aangezien Acvoda stelt dat de e-sigaret een genotsmiddel is, valt deze hieronder."

De alinea "Dampen als opstap naar echt roken?" beginnen met de volgende zin:

"Er is geen enkel onderzoek dat aanleiding geeft om te vermoeden dat niet-rokers via e-roken beginnen met echt roken. De onderzoeken tonen juist aan dat vrijwel alle gebruikers van e-sigaretten rookten voor ze begonnen met dampen."

Deze zin vervangen (pagina 6, rechts)

- "Aanvullend is Acvoda van mening dat het een alternatief voor roken is en dat niet-rokers niet zouden moeten gaan dampen."

door

- "Acvoda is primair van mening dat het een alternatief voor roken is en dat niet-rokers niet zouden moeten gaan dampen."

Deze zin toevoegen (hieronder cursief weergegeven, maar in de tekst gewoon normaal plaatsen)

- "Acvoda stelt dat uit onderzoek [21] [22] [23] blijkt dat blootstelling aan tweedehands damp, geen significanteverhoging oplevert van blootstelling aan schadelijke stoffen

ten opzichte van achtergrondconcentraties, en ver binnen de door de Nederlandse Gezondheidsraad vastgestelde veilige grenzen blijft. Er is derhalve geen grondslag voor een dampverbod op basis van schadelijkheid voor de omgeving, wat de grondslag voor de invoering van het rookverbod was. Acvoda stelt echter ook dat het een kwestie van naleving van huisregels en fatsoensnormen is."

Nogmaals, bedankt voor wat je gedaan hebt. Ik hoop dat ik je niet met te veel werk opzadel...

Morgen ben ik overdag offline. Pas 's avonds ben ik weer in de gelegenheid om iets te lezen.

Link to comment
Share on other sites

Nu is het aan ons om het, na het groene licht van Marcello, te verspreiden.

Yup.

Ik denk dat ik maar eens begin met het ziekenhuis hier in het dorp. kijken of ie daar op de leestafels mag.

Hoezo vragen 'of het mag'? Je hebt het volle recht dit factsheet aan alle artsen aan te bieden, en tevens om het neer te leggen op plekken waar anderen het kunnen zien (en kunneen meenemen). Je hoeft zulke dingen helemaal niet vragen, je mag dat gewoon doen!

En sorry, 't is niet dat ik jou aanval ofzo; integendeel. Maar soms heb ik ineens zó tabak van de voorzichtige houding van ons dampers. en wilde ik wel dat wijzelf wat actiever waren: valse propaganda bestrijden, pleiten voor écht goed wetenschappelijk onderzoek, en zo meer.

Vragen of je ergens wat positievere informatie over dampen mag neerleggen, is naar mijn idee te voorzichtig: je hent immers het recht om eenzijdige informatie te weerleggen.

Link to comment
Share on other sites

Een taaldingetje:

- Dit stuk vervangen: (pagina 5, rechts)

"Uit de factsheet van het RIVM [1] blijkt dat 100% van de e-rokers 18 jaar of ouder is, ondanks dat wordt gesteld dat de vele fruitsmaakjes gericht zouden zijn op kinderen. Wij stellen dat de redenering dat fruitsmaken gericht zijn op kinderen ook zou moeten opgaan voor alcoholische dranken of nicotinehoudende kauwgom met fruitsmaken."

door:

"Alhoewel de factsheet van het RIVM [1] de suggestie wekt dat de vele fruitsmaakjes gericht zouden zijn op kinderen, meldt dezelfde factsheet dat 100% van de e-rokers 18 jaar of ouder is. Deze beredenering gaat derhalve niet op, net zomin als die van toepassing is op alcoholische dranken of nicotinehoudende kauwgom met fruitsmaken."

"Deze beredenering [..]" moet zijn: 'Deze redenering [..]'

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Maak nieuwe...