Jump to content

Review E-smoking

michael001
 Share

Recommended Posts

Voorwoord

Deze review verschilt van de meeste reviews in de zin dat ik het product zal beschrijven terwijl ik het inmiddels niet meer gebruik.

Dus uitgebreide omschrijvingen van uitpak-belevenissen zal ik achterwege laten want die indrukken zijn inmiddels beinvloed door mijn gebruikerservaringen, van waaruit ik dan ook de review zal geven.

Ook zal ik meer kunnen ingaan op die gebruikerservaringen waar dat meestal in de discussie, die na de review ontstaat, gebeurt.

Mijn eerste ervaring met e-smoken was de wegwerp-smoker van Flavor Vapes wat op zich best positief was.

Toen bij de sigarenboer waar ik deze altijd aanschafte een duurzamer product aangeboden werd - waar alleen de cartridge (lees cartomizer) vervangen hoefde te worden tegen veel lagere kosten - leek ik een goed en redelijk goedkoop alternatief te hebben gevonden voor de a-sigaret!

Verpakking en inhoud

Dus het starterspakketje voor 59,95 euro aangeschaft.

Dit was een net bescheiden doosje met 2 batterijen, usb lader, wandcontact lader met USB aansluiting en 10 wegwerp cartomizers met verschillende sterktes.

s2wb.jpg

In gebruik nemen en eerste ervaringen

De batterijen komen volledig geladen van de leverancier en het systeem is zodanig simpel dat je eigenlijk alleen de cartomizer uit het plasticje hoeft te halen, deze op de batterij hoeft te schroeven en je kan meteen beginnen met roken.

De smoker heeft de grootte en het uiterlijk van een echte sigaret met als enige verschil dat de oranje vuurkop van je sigaret bij deze smoker is vervangen door een oranje ledje die achter een capje zit.

De batterij is automatisch, door het inhaleren wordt deze actief en je hoeft er dus geen knopje voor in te drukken.

Waar ik van Marlboro regular afkwam, bleek mijn voorkeurssterkte de cartomizer met 18mg. nicotine te zijn.

Het e-sigaretje rookte lekker, ik kreeg genoeg voldoening ervan.

Een cartomizer leek bijna een dag mee te gaan bij mij, wat overeenkomt met het mega-size pakje sigaretten die ik normaal rookte, en een batterij ging een halve dag mee.

Aangezien er 2 bij zaten leek ik hier dus vrij redelijk de dag mee door te komen.

Gebruikerservaringen na langdurig gebruik

Maar, zoals ik eigenlijk vrij snel opmerkte, na een paar uren roken werd de gier geleidelijk minder.

In het begin valt je dat eigenlijk niet meteen op omdat je nog vol met teer en andere stoffen zit zodat je longen en smaak nog niet zo gevoelig zijn voor verschillen.

Elke nieuwe cartomizer leek echter elke keer een betere gier te geven zodat na verloop van tijd de verleiding groot werd om je cartomizer eerder te vervangen dan eigenlijk nodig zou zijn.

Kosten van een cartomizer: een pakje van 5 stuks kost 10 euro, wel kan je via hun webshop 10 pakjes aanschaffen waardoor de prijs per pakje daalt naar 7,50.

Dus van 8 cartomizers per week ging het verbruik ongemerkt naar 12 zonder meer te roken.

De mooie- als echte sigaretten uitziende smokers werden niet beschermd door een mooi etuitje, deze kon wel apart bijbesteld worden op de website maar omdat ik eindelijk van dat pakje sigaretten in mijn jas- of broekzak verlost was heb ik deze niet besteld.

Resultaat: de batterijen werden na enkele maanden erg lelijk, de plastic afdekking sleet eraf en de capjes voor het lampje voorop de batterij verdween vaak zonder spoor.

De batterijen die toch net als iedere andere oplaadbare batterij 300 x opladen mee zouden moeten kunnen gingen vrij snel achteruit in werkzaamheid.

Was ik in het begin zonder zorgen met 2 batterijen zonder lader op pad, na een maand had ik continue mijn usb lader bij me en was mijn eerste vraag overal waar ik kwam meestal of er nog een usb-poort was die ik kon gebruiken.

Ach, ik wist nog niets over alternatieven, en ik was wel van dat roken verlost, dus niet getreurd.

Op de webshop van E-smoking vond ik een mooie mobiele lader waar ik 4 a 5 batterijen op kon opladen voor deze zelf moest worden geladen.

Kosten: 29,95 euro.

zmdd.jpg

Deze werd netjes binnen een dag bezorgd en was een mooi doosje met de maat van dat pakje sigaretten dat ik voorheen altijd al bij me had, maar goed daar kies je dan voor dus ook hierover niet getreurd.

Door dit mobiele ladertje realiseerde ik mij eigenlijk bijna niet dat ik na zo'n 4 maanden bijna elke 2 uur mijn batterij verwisselde.

Toch maar eens 1 nieuwe batterij bestellen .....

De nieuwe batterij gaf eigenlijk bijna helemaal geen gier.

Nog een nieuwe batterij.

Deze deed het dan wel weer prima, maar de gier van 1 van mijn al langer in gebruik zijnde batterijen was veel beter maar die ging niet lang mee.

De voor- en nadelen op een rijtje

Voordelen

De smoker heeft een fijn klein formaat.

Lijkt sterk op een gewone filtersigaret.

Vervangen van de cartomizer is erg eenvoudig.

Nadelen

De cartomizer werkt het beste als hij nog helemaal vol is en wordt tijdens het gebruik ervan al minder.

Batterijen zijn erg snel leeg en hebben dus geen lange levensduur.

De relatief hoge kosten van de cartomizers ten opzicht van hervulbare cartomizers/clearomizers.

Aparte aanschaf van extra producten nodig om batterij te beschermen of te kunnen opladen.

De 18mg. cartridge van e-smoking komt overeen met een 12mg. liquid, wat qua prijs niets uitmaakt maar toch een verschil in werking aangeeft.

Conclusie

Nadat ik van anderen een eGo had geprobeerd snapte ik dat er andere manieren van dampen zijn.

Door de relatief hoge gebruikerskosten en de kwaliteit is het geen aanrader.

Resultaat: forum opgezocht en meer info gevonden, E-smoking eruit.

Advies

Mijn advies aan beginnende e-smokers is eigenlijk vrij kort: niet doen.

Kijk eerst eens rond op dit forum en bij andere reviews.

Alternatief

Hoewel ik hier zelf nog geen ervaring mee heb is een mogelijk alternatief voor mensen die de genoemde voordelen (het kleine formaat en gelijkenissen met echte sigaretten) belangrijk vinden de Joyetech eRoll, waarvan de witte versie een goede gelijkenis met een sigaret heeft.

Hopelijk is deze review duidelijk en compleet, het is mijn eerste dus doe gerust suggesties dan kan ik aanpassingen doen waar dat nodig mag blijken.

Ik vond het leuk om te doen en hoop hiermee een bijdrage te leveren aan de informatie en kennis die dit forum te bieden heeft aan de twijfelde kandidaat e-smoker

:bloos Zelf ook ooit met deze begonnen.

Ik kwam er na 2 weken al achter dat dit niet de oplossing zou gaan worden om van de A-tjes af te blijven. Toen startte de zoektocht naar alternatieven. En via de EGO-C en de Twist met T2 clearo's zit ik nu voldaan op de bank met m'n Vamo's, SVD en mech mod, met diverse clearo's, RDA's en RBA's. Jaa, dat is toch het betere werk...

Guest Poops_McGhee

Nice review. Helder en duidelijk, absoluut. Alleen het product is niet zo... top. Het was mijn 2e setje, maar door de slechte leveringsmogelijkheden van de carto's heb ik het snel aan de kant gelegd. Van de importeur krijg je helemaal geen antwoord en de winkeliers wisten niet wanneer ze een levering zouden krijgen.

Daarnaast zijn de accu's inderdaad erg snel leeg. Je dampt nauwelijks een halve carto leeg, voordat je accu weer opgeladen moet worden. Erg vervelend. Ik heb het setje nog wel als uiterste redmiddel, mocht al het andere weigeren of op zijn.

Dat doet echter niets af aan je review. Die is goed  :clap

• 1 month later...