Jump to content

Italie gaat esigaret toch belasten


vonck

Recommended Posts

Guest Briggitte

ciao en damp ze!

Bedankt voor de verduidelijking Andrea :duim:bloem

Ik heb een Italiaanse schoonzoon, en van hem begrijp ik ondertussen dat de Italianen ook nog es zo bang gemaakt zijn voor de e-sig, dat hij in ieder geval al gelooft dat het gewoon doorroken van sigaren & sigaretten beduidend minder schadelijk voor zijn gezondheid is dan dampen..  :657:stom:shock

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Free Sig

Laten we hopen dat de Nederlandse overheid zich beter inleest.

Inderdaad....58 % tax op oplaadbare batterijen....  :stom

Als je als bedrijf de boot mist heb je vette pech, de overheid mist m en haalt het ff in?

:steamed

Link to comment
Share on other sites

In Frankrijk is 80% van de prijs van een pakje a-tjes taks; t.t.z. 20% is de normale prijs waarop 400% belastingen op geheven worden. Juist een andere manier van voorstellen waardoor het minder erg lijkt en dat men al jaren doet bij tabak. In Italië zijn ze wat minder gulzig doch 58% van de prijs zal die bijkomende taks zijn; wat inhoudt dat er een bijkomende taks van 140% geheven wordt boven op de 22% BTW; dus in totaal ruim 160% taksen op oplaadbare batterijen en PG met een smaakje. Een ganse industrie de verdoemenis in takseren ten behoeve van de vriendjes in de maffia. De cosa notra wijft zich nu al in de handen: een flesje dat 2.5€ kost groothandel en nu voor 6.5€ + BTW t.t.z. 8€ verkocht wordt zal dan bij de 20€ kosten. :zatop

Link to comment
Share on other sites

Taks heffen op alles wat met esig te maken heeft? Ook op batterijen, smaakstoffen, PG, VG, etc???

Dan worden veel meer producten een flink stuk duurder dan alleen de esig. Diezelfde batterijen gebruik je bijvoorbeeld ook in zaklampen. Smaakstoffen worden in God weet niet wat voor producten meer gebruikt, net als PG en VG.

Hamsteren is dan inderdaad een goed idee, want de prijzen in de supermarkten zullen ook flink gaan stijgen.

Ik kan het mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit een feit wordt. Laat staan dat, als men dit in NL ook van plan is, dit gewoon geslikt wordt door ons consumenten.

Uitzonderingen maken voor andere productsoorten is immers vrijwel onmogelijk. Wie bepaald dat ik mijn Orange smaakstof gebruik voor een cake of voor mijn liquid? Daarom lijkt het me in de praktijk onuitvoerbaar.

Link to comment
Share on other sites

ciao en damp ze!

Bedankt voor de verduidelijking Andrea :duim:bloem

Ik heb een Italiaanse schoonzoon, en van hem begrijp ik ondertussen dat de Italianen ook nog es zo bang gemaakt zijn voor de e-sig, dat hij in ieder geval al gelooft dat het gewoon doorroken van sigaren & sigaretten beduidend minder schadelijk voor zijn gezondheid is dan dampen..  :657:stom:shock

[/quote

]

inderdaad, ik heb zelf menen gehoord die zeiden: ik ga gewoon roken, tabakis  een plant dus hoe kan dat slecht voor je zijn?!?!

Link to comment
Share on other sites

Guest angreschmi

1 miljard tabaksdoden staan er gepland voor de 21e eeuw

Lees hier wat een andere damper er van vindt: http://www.krapuul.nl/overig/blog/127390/esigaret-draconische-varkensmaatregelen-itali/

Even een andere invalshoek:

De ethanol in alcohol voor consumptie is belast met ongeveer 20 Euro/L (correct me if i'm wrong).

Als men nicotine voor consumptie om de zelfde redenen zou belasten als alcoholische dranken, wil ik die 20 Euro/L ook voor 100% nicotine graag betalen, omdat ik maar ca 20-50 mg nicotine uit eLiquid per dag consumeer ...

Een hogere belasting dan voor ethanol lijkt me namelijk niet gerechtvaardigd ... Maar de politiek zal er zeker anders over denken ...

Dampers zijn een bedreiging voor de maatschappij, omdat ze net zoveel tabaksbelasting betalen als niet-rokers (dus geen), omdat ze net zo lang AOW. pensioen en zorg kunnen ontvangen als niet-rokers omdat ze langer blijven leven (dus hogere kosten).

Ik voorzie nieuwe tekorten. Met andere worden: Revolutie

Link to comment
Share on other sites

Guest Splinter

Prijzen worden niet altijd op kosten gebaseerd, maar vaak op wat de markt wil geven.

Met hoge belastingen zal de basisprijs wel lager gaan uitvallen omdat men zich anders uit de markt prijst.

Dus dit gaat wel inslaan, maar net iets minder hard dan men hier voorrekent.

USB-kabeltjes voor PC's of generieke accu's zullen heus niet onder deze accijns gaan vallen, alleen maar als ze in een startpakket zitten of zo.

Dus sommige apparaten, zoals VAMO-achtige mods zullen er waarschijnlijk onderuit komen. Maar dat zijn toch niet de massa-producten. Misschien worden ze wel gewoon verboden, waarna mensen ze gaan smokkelen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cameljunkie

Ik denk dat het e-roken dusdanig open source is, en dat de enorme groep e-rokers dusdanig intelligent is, dat de politici het wel kunnen vergeten met hun maatregelen.

Link to comment
Share on other sites

Prijzen net zoals accijnzen worden inderdaad door de economische wetten bepaald. Als een basis eGo door de taksen in een dampshop even duur wordt als een Vamo met accus gekocht in een electronica winkel zal dit laatste het instapmodel worden. En als een flesje van 10ml in een dampshop door de taksen even duur wordt als de ingredienten voor 1 liter gekocht bij de drogist, zie ik ook niet veel Italianen nog lang van de DIY weg te blijven. Alle handleidingen en recepten staan op het internet. Ik denk dat de Italiaanse regering hier zijn wensen voor waarheid neemt zonder rekening te houden met de ecomonomische realiteit en eigenheid van het product, maar de drempel om te beginnen dampen wordt hierdoor wel een heel stuk hoger. Dus hun graaizucht tot de waanzin verheven zal wel veel mensenlevens kosten van rokers die niet meer geneigd zullen zijn om te stoppen met roken. Men heeft blijkbaar nog geen lessen getrokken uit een crisis die nu al zeven jaar aansleept en veroorzaakt werd door zulke tot waanzin verheven graaizucht.

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Sig

Inderdaad lvl, we zijn de graaizucht beu. Maar ik maak mn spul zelf wel als er zoveel tax op komt. Aan mij verdienen ze niet meer! (Mbt dampen dan)

Link to comment
Share on other sites

Even relativeren, gebaseerd op mijn eigen situatie. Stel dat een flesje van 10 ml inderdaad 20,58 euro zou kosten. Ik verbruik 1 ml per dag. Dus 1 dag dampen kost dan ca. 2,06 euro. Maar de goedkoopste shag (40 gram) kost ca. 5,20. En ik rookte vroeger een pakje shag per dag. Dus is dampen nog steeds de helft goedkoper dan roken.

Belasting op USB kabels, batterijen? Onzin. Dan is het afgelopen met de startersets, want de gemiddelde beginnende damper zal goed kijken wat dampen gaat kosten. Dus kopen ze onderdelen of een batterijhouder/verdampercombinatie. Ze bestellen de USB kabels, batterijen en lader dan bij een elektronica webshop tegen het normale BTW tarief.

Dus alleen de eerste investering (de e-sig zelf) wordt veel duurder. En de liquid natuurlijk. Maar als je op langere termijn gaat rekenen dan blijft e-dampen nog steeds zeker de helft goedkoper dan sigaretten. Want de sigaretten worden ook in rap tempo duurder.

Erg vervelend en volkomen onterecht, zo'n anti-stoppen belasting. Maar aan de andere kant is het zeker niet het einde van het dampen. En het feit dat de regering BTW heft (schatkist!) staat in feite gelijk aan legalisering. Want ze zullen niet gauw hun nieuwe melkkoe de nek omdraaien. Integendeel: om de belastinginkomsten te maximaliseren zullen ze het e-dampen stilletjes gemakkelijker maken. Want degenen die van de tabak af willen, doen dat toch. Dan heeft de regering twee mogelijkheden: belasting op dampen, of helemaal geen belastinginkomsten. Welke van de twee denk je dat ze kiezen?

Dat is voor Italië. En Nederland? Schippers, aangemoedigd door Rutte, Samsom en de tabaksindustrie, zal zeker kijken of ze de Italiaanse truc ook hier kan uitvoeren. Dus ik voel wel een aanslag op mijn portemonnee komen. Maar zo lang dampen goedkoper blijft dan roken, en zo lang het gezondheidsvoordelen blijft bieden, denk ik niet dat dit het einde van dampen is.

Beetje relativeren. Het is vervelend, maar meer niet.

:cigar

Link to comment
Share on other sites

Guest Diertje

Hmm nou Bill, het is wel meer dan vervelend hoor  :sip

De stap om nu echt op dampen over te stappen waren voor mij toch een groot gedeelte ook de kosten.

Als 'ze' het echt 20 euro voor 10 ml gaan maken dan komen er vrij weinig nieuwe dampers bij denk ik.

Ik damp nu zo tussen de 4 en 6 ml op een dag (dat is wel redelijk gemiddeld denk ik) ik rookte 50 gr shag in 2 á 3 dagen dus dan ben je met dampen veel duurder uit in dat scenario.

Maar mocht dat geintje hier ook doorgedrukt worden dan zal voor mij de oplossing zijn om een liquid met een hoge nicotine te nemen en dan af en toe een heisje nemen, zodat je wel je nicotine binnen krijgt, maar veel minder liquid gebruikt.

Toch wil ik niet al teveel vooruit lopen op die zaken, eerst maar eens kijken waar ze mee komen en  :protest :protest :protest en daarna een nieuw plan trekken..

:egypt

Link to comment
Share on other sites

Hmm nou Bill, het is wel meer dan vervelend hoor  :sip

De stap om nu echt op dampen over te stappen waren voor mij toch een groot gedeelte ook de kosten.

Als 'ze' het echt 20 euro voor 10 ml gaan maken dan komen er vrij weinig nieuwe dampers bij denk ik.

Ik damp nu zo tussen de 4 en 6 ml op een dag (dat is wel redelijk gemiddeld denk ik) ik rookte 50 gr shag in 2 á 3 dagen dus dan ben je met dampen veel duurder uit in dat scenario.

Maar mocht dat geintje hier ook doorgedrukt worden dan zal voor mij de oplossing zijn om een liquid met een hoge nicotine te nemen en dan af en toe een heisje nemen, zodat je wel je nicotine binnen krijgt, maar veel minder liquid gebruikt.

Toch wil ik niet al teveel vooruit lopen op die zaken, eerst maar eens kijken waar ze mee komen en  :protest :protest :protest en daarna een nieuw plan trekken..

:egypt

Ja, daarom had ik de berekening voor mijn eigen situatie gemaakt. Ik krijg het niet voor elkaar om meer dan 1 ml per dag te dampen. In jouw geval is het inderdaad duurder. En inderdaad, ik damp 38 mg, want ik ben (bijna) ex-kettingroker van zware shag. Als ik Low of Medium gebruik dan blijf ik continu dampen, wat natuurlijk duurder is. En ik moet toegeven dat ik nog steeds zondig met een paar echte zware per dag.

Mijn oplossing voor de toch wel dure liquid is om smaakloze High te kopen, dat is goedkoper dan met smaakje. Dan gooi ik er een paar staafjes menthol in en heb een lekkere sterke menthol liquid tegen een lagere prijs.

:cigar

Link to comment
Share on other sites

En inderdaad, ik damp 38 mg, want ik ben (bijna) ex-kettingroker van zware shag. Als ik Low of Medium gebruik dan blijf ik continu dampen, wat natuurlijk duurder is. En ik moet toegeven dat ik nog steeds zondig met een paar echte zware per dag.

De EU heeft op 8 oktober gestemd, 30mg/ml wordt het maximum.

Voor velen van ons net genoeg, maar niet voor iedereen.

Dus je kunt nu al beginnen met protesteren :protest :protest , je hoeft niets af te wachten.

Link to comment
Share on other sites

Guest Diertje

zo zeg, 38 mg is wel heel hoog :shock dan begrijp ik wel waarom jij 1 ml dampt op een dag!

Als je naar een lager gehalte zou willen gaan dan wen je er wel aan hoor, alleen heb je wel kans dat je dan veel langer aan je damper hangt dan nu..

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL 151222

als er dergelijke prijzen komen dan zou het voor mij onbetaalbaar zijn.

ik gebruik nu tussen de 7 en 10 ml per dag.

voorheen rookte ik voor 2,50 per dag dat zou dus naar 14 tot 20 euro per dag gaan.

ik denk dat het voor een deel van de mensen zelfs al met de helft van die prijs duurder wordt.(en volgens mij is die 20 euro nog steeds een rekenfout)

gelukkig is er nog steeds diy.

Link to comment
Share on other sites

Ik vrees dat alle onderdelen die nergens anders voor gebruikt kunnen worden dan voor een e-sig,

belast gaan worden met niet alleen de normale verbruiksbelasting, maar ook nog accijns.

De eGo-batterijen en mod's zijn specifiek bedoeld voor dampen en volgens mij nergens anders geschikt voor, dus...

Alleen losse knol-batterijen en de bijbehorende laders zullen ze niet te grazen kunnen nemen.

En volgens mij stikt het van de berlusconi's, eveneens in onze regering die ernstig verslaafd is aan belastingen en accijnzen.

Link to comment
Share on other sites

Een mod kan altijd nog verkocht worden als een zaklamp met afschroefbare lichteenheid, dus die kunnen wel door een of andere maas van de wet heen. Met een beetje creativiteit geldt dit voor meer zaken. Vaak een kwestie van dingen een andere naam en 'toepassing' geven.

Link to comment
Share on other sites

Precies. Dus binnenkort te koop: Variable Voltage / Variable Wattage flashlight. Now you can set the brightness of you flash light the way you want. Even better, it doesn't matter what type of light you're using. With the VW setting it always shines the way you want it.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Maak nieuwe...