Jump to content

Wel of niet voorgloeien?


Redchilly

Recommended Posts

4 minutes ago, Zen Master Jay said:

Maar dit geeft je zoveel werk dat niemand daar zin in heeft.

dit geeft voor mij juist minder werk ?

 

ik gooi altijd m’n coil weg als ik de smaak vies vind worden. en ja, dat is regelmatig om de dag. 

ik maak(te) contact coils met idd ni80. ik volg dit draadje aandachtig en heb van de week spaced gemaakt zonder voorgloeien en schrapen. 

het scheelt me juist tijd omdat ik geen hotspots hoef te verwijderen. 

coil draaien, plaatsen, katoen erin en klaar. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Sebasals je aliens gebruikt kost dat best wel veel geld xD

 

Ik denk dat elke draad wel een risico met zich mee brengt want het draad dat we gebruiken wordt ook voor zo veel andere dingen gebruikt.

Het enige dat ik kan zeggen is als je Ni80,Kanthal of SS316L gebruikt in plaats van Peuken of shag ben je al een stuk gezonder bezig.

 

 

Edited by SucksToBeDennis
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Even voor de duidelijkheid, een coil wisselen is even veel werk dan een coil reinigen. Het schoonmaken en van nieuw katoen voorzien kost maar 4 min. werk. Het draaien en plaatsen van een nieuw coiltje duurt even lang.

 

@SucksToBeDennis, je slaat de spijker op z'n kop. Je laatste zin is  perfect waar het om gaat.

 

@Sebas, tipje..........hetgeen jij "contactcoils" noemt, is gewoon een microcoil. Microcoil is de benaming voor een coil waarvan de wikkelingen strak tegen elkaar aanliggen. Jou manier van omgaan met coils vind ik wel een goede, geen gedoe, wanneer het geheel een bijsmaak krijgt, weg ermee.

 

@Zen Master Jay, je moet dingen wel op waarde inschatten. Geen enkele draad is ontworpen om er mee te dampen.

Maar je moet je ook niet gek laten maken door allerlei vage berichtjes omtrent draadsoorten. Je kunt gerust SS316 gebruiken, ook voorgloeien kan met deze draad. Mocht hij vervuild raken, gewoon katoen er uit en schoonbranden. Daarna wel goed reinigen en schoonmaken totdat hij weer glanst.

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

thanks @Steamboy  

zo blijf je leren ?

bij een microcoil heb ik het idee dat het om een coil gaat in een rba

of een coil tot max 2mm ?

 

ja, zo ga ik er ruim een jaar mee om. rolletje van €7 doe ik (zelfs op mijn manier) bijna een half jaar mee. 

vind het wel goed. voor dat geld heb ik geeneens zin in schoonmaken ?

 

wel snap ik dat mensen dat doen bij de meer “duurdere” coils en €7 per stuk betaal. dan zou ik er ook zo lang mogelijk mee willen doen

Edited by Sebas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Een van de redenen waarom ik geen exotischer model coils gebruik is, dat ik deze niet mooi schoon krijg. Er zitten te veel krappe ruimtes in waar ik niet bij kan komen.

 

Even terug naar de kwaliteit van draad. Voordat ik een coil ga maken, maak ik de draad schoon door deze door een doekje met alcohol te trekken. De ene Kanthal draad geeft dikke zwarte strepen, terwijl bij een ander rolletje draad er nauwelijks een zwart streepje zichtbaar wordt.

 

Hebben jullie hier ook ervaring mee ? Het is niet merk afhankelijk.............

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Steamboy said:

@Raycoupe, ook jou geloof ik meteen, maar ik ben een noop op het gebied van chemie e.d., heb er echt geen verstand van. Wat dat aangaat ben ik een volger/aannemer. Ik heb wel een gezond beredeneringsvermogen, wanneer b.v. op dit forum maar vaak genoeg iets negatief ter sprake komt en ik ook buiten dit forum om genoeg waarschuwingen kan vinden, dan zal ik die waarschuwingen, ondanks dat ik niet alles begrijp, ter harte nemen. ...............

 

Dat is het lastige, idd, niemand kan overal het fijne van weten. Het turven van de meeste hits op het internet is helaas ook geen betrouwbare methode om er achter te komen wat nu wel of niet. De aarde zou al snel plat zijn. ?

20 hours ago, Zen Master Jay said:

@Steamboy helemaal eens met je verhaal, maar.... Nadat redchilly ss316 aanhaalde was ik bijna van stag om over te gaan hierop. Na 3 dagen speurwerk, veel forums en zelfs YouTube te hebben gezien,heb ik minder vertrouwen in ss316 dan ni80. De ss316 wordt afgeraden om boven de 20 watt al te Pulsen en al helemaal afgeraden om deze na te krassen om de hotspots te verwijderen. De SS draad zou sneller intern en extern kapot gaan hierdoor,wat met een bloot oog niet te zien is. O ja en het smeltpunt zou je veel eerder al behalen dan bij ni80.

...................................

Op zich klopt het dat de meeste RVS legeringen vrij slecht tegen opwarming en afkoeling kunnen. Dan krijg je haarscheurtjes. Daarom gebruikt men nichroom of kanthal in een broodroosters, ovens, etc.

 

Bij jou gevonden info hierboven, duiken bij mij meteen een paar simpele vragen op:

 

Wat maakt het uit dat RVS coil sneller kapot gaat? Er lekken niet plots stofjes uit, er komen geen stukjes vanaf, er verandert helemaal niets. Verder boeien of een coil twee maanden of een half jaar meegaat.

 

Wat maakt het uit dat het smeltpunt anders is? We komen niet bij die temperaturen in de buurt en lang voordien, staat je katoen al in de fik.

 

Waarom 20watt? Een microcoil kan ik met 20 watt laten smelten, een dikke quadcore clapton krijg ik er niet roodgloeiend mee.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wil toch nog even iets aparts melden. Bij elke schoonmaak van de coil was ik ook altijd de rta opnieuw. Ik haal dan als eerste de builddeck eraf, haal het katoen eruit en brand de coil schoon. Nu doe ik dat dus niet meer maar draai er gelijk een nieuwe coil in. Wat mij opviel door deze handeling is: ik maak mijn rta altijd schoon met een borsteltje. Dit is een gewone borstel die je kunt kopen voor je vape gear, en niet van metaal. Het viel mij op dat je de aangekoekte liquid van de coil kunt schrapen, zonder enige moeite. Ik stond hier versteld van, ik dacht altijd dat dit keihard hardnekkig koek was wat je er alleen met branden eraf kreeg. De coil was als nieuw, nadeel is wel dat de onderkant van de coil vies is waar je niet bij kunt door de builddeck, dus ik draai er alsnog elke keer een nieuwe coil in. Je zou dus de coil eruit kunnen draaien en volledig reinigen voor de gene die het teveel werk, of kosten vindt.

 

Wat ik ook een fijn gegeven vind is dat je nu veel betere smaak hebt. Voorheen maakte ik mijn coils wel 10-15 keer schoon voordat ik weer een nieuwe in draaide. De eerste keer dat ik deze schoon brande werd de coil blauw. Na 2, 3 ect keer wordt de coil al zo goed als zwart. Ik merkte altijd dat de coil steeds minder vaak mee ging omdat ik de smaak niet lekker vond. Een verbrande smaak maar dan niet een dryhit smaak. Gewoon een smaak waarbij ik nu weet dat de coil gewoon op was, en achteraf gezien gewoon niet verantwoord was. Ben blij dat ik het nu op de manier doe. De smaak is vele malen beter!

Edited by Zen Master Jay
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Zen Master Jay said:

Wat ik ook een fijn gegeven vind is dat je nu veel betere smaak hebt. Voorheen maakte ik mijn coils wel 10-15 keer schoon voordat ik weer een nieuwe in draaide. De eerste keer dat ik deze schoon brande werd de coil blauw. Na 2, 3 ect keer wordt de coil al zo goed als zwart. Ik merkte altijd dat de coil steeds minder vaak mee ging omdat ik de smaak niet lekker vond. Een verbrande smaak maar dan niet een dryhit smaak. Gewoon een smaak waarbij ik nu weet dat de coil gewoon op was, en achteraf gezien gewoon niet verantwoord was. Ben blij dat ik het nu op de manier doe. De smaak is vele malen beter!

 

Bij mij merk ik daar niet zoveel van met een ss316 coil. MAAAAAR, dat is ook heel sterk afhankelijk van welk sap je dampt. De coil van de damper van mijn vrouw hoef ik dus echt niet te gaan schoonbranden. Zij dampt uitsluitend appel smaakjes. Met bepaalde merken smaakstof is de smaak dan echt supergoor geworden. Ondanks dat de coil helemaal schoon gebrand is.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...