Jump to content

Wel of niet voorgloeien?


Redchilly

Recommended Posts

13 hours ago, Redchilly said:

 

De negatieve kant is heel simpel, als je Ni80 voorgloeid wordt deze giftig en zou je hem niet meer moeten gebruiken. 

En inderdaad, een "micro-coil" (een cool waarbij de slagen tegen elkaar aan liggen) kun je inderdaad alleen gebruiken als je deze voorgloeid en tweaked. 

Ergo - Ni80 is eigenlijk niet geschikt daarvoor. Vandaar dat 99% van de vape-community in 2013 is overgestapt op Kanthal toen de micro-coil zijn intrede maakte. 

Simpelweg niet waar. Als je een Nichroom80 coil opgloeit kan hoogstens chroom(III)oxide ontstaan, Cr2O3.

Cr2O3 is niet giftig: https://www.google.com/search?q=giftig+Chroom(III)oxide

 

Zie post hierboven wat de onterechte angst was.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Raycoupe (en de rest) 

Tot in hoeverre het schadelijk is zullen we op termijn zien. 
Gegeven is dat tot 2013 Nichroom (Ni80) dé standaard was voor gloeidraad in verdampers.

Toen een Engelsman in 2013 de micro-coil ontdekte en deze breed omarmt werd, werd het ondergeschikte Kanthal mainstream. 

Er zijn in die tijd vele onderzoeken gedaan, en zoals je leest in de reacties van de oud gediende op het forum,

is dit breed uitgemeten en werd Ni80 persistent afgeraden om micro-coils mee te maken i.v.m. het voorgloeien. 

 

Aan de andere kant, dampen is harm-reduction, en of je nu 50% minder slecht bezig bent of 95% (fictieve procenten), die keuze mag iedereen gelukkig zelf maken. 

Maar vanuit mijn standpunt probeer ik het maximale, tot in redelijkheid, er uit te halen. 

Zelfde reden waarom ik voor onze shop, als uitzondering onder zijn afnemers, de vrolijk gekleurde liquids van Vapefuel altijd bewust zonder kleurstof bestelde. 

En om dezelfde reden blijf ik Ni80 afraden voor zelfbouwers die micro-coils maken en/of voorgloeien. 

Edited by Redchilly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ok er is dus hoop onduidelijk over Ni80 , 'oude' vapers weten blijkbaar dat t slecht is en nieuwere mensen schrikken er van.

 

Heb er hoop over gelezen vandaag , dit is mijn conclusie zover.

(ik ben geen professor dus kan het fout hebben, dit vond ik erover via engelse wiki)

 

ja het is slecht voor je als je dit in grote hoeveelheden inademt.

Er zijn mijners die er aan dood zijn gegaan door het constant inademen van de stof.

Maar dit 40+ uur per week stof happen is natuurlijk niet hetzelfde als dampen.

 

De gemiddelde gebruiker zal tijdens het dampen geen hogere temperatuur halen dan zo'n 240 graden.

Op die temperatuur ontstaan er nog geen giftige dampen.

 

Verder word dit type draad in enorm veel toepassingen gebruikt die we allemaal om ons heen hebben , van broodroosters tot electrische kachels of föhn bijna overal waar een verwarmings element in zit word dit type draad gebruikt.

En nikkel zelf krijgen we bijna allemaal binnen door menselijke vervuiling zit het ook al in de lucht en zelfs van onze euro munten krijgen we al aardig wat binnen en op nog ontelbaar andere manieren.

 

Dan terug komend op het dry burnen wat een giftige laag zou achterlaten die we daarna inademen.

Met pulserend dryburnen en dus niet verder gaan als rood tot donker oranje gekleurd metaal kom je tot ongeveer 400 ~ 450 graden celsius.

Op die temperatuur kan ik nog geen bewijzen vinden voor het ontstaan van deze giftige afzetting op de coil.

 

 

 

Het is lastig om met zekerheid te zeggen of er echt helemaal niets vrijkomt of toch wel maar ik maak me er op dit moment nog geen zorgen om en blijf lekker mn Ni80 coils gebruiken tot er meer info beschikbaar is.

Mocht iemand nog andere recente onderzoeken weten delen delen delen aub.

Zodat we allemaal beter beeld krijgen of het nu wel of niet schadelijk is.

 

Screenshot_20210905-175801_Chrome_copy_1080x2043.thumb.jpg.c4e7968029401964958a3be21cc78c08.jpg

 

Screenshot_20210905-180719_Chrome_copy_1080x1935.jpg

Screenshot_20210905-180637_Chrome_copy_1080x1878.jpg

Screenshot_20210905-180656_Chrome_copy_1080x1991.jpg

Screenshot_20210905-180738_Chrome_copy_1080x1591.jpg

Edited by Kurmit
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Kurmit

 

Je linkt naar een filmpje van Dr. Farsalinos
Ook hij heeft onderzoeken gedaan naar dry-buren van coils van verschillende draadsoorten. 

Zijn overall conclusie is, gewoon niet dry-burnen omdat dat inderdaad vele malen meer particles vrijgeeft dan een coil welke je niet laat (voor)gloeien. 
 

Quote

“Dry-burning the coils will not make vaping similar or worse than smoking. This is clear and there is no need for over-reactions.
However, we should reach to a point that e-cigarettes should not just be compared to smoking (which is an extremely bad comparator) but should be evaluated on absolute terms.

If something can be avoided, vapers should be aware of it so that they can avoid it if they want to.”

 

 

Voor wat betreft de Ni80 in vergelijk met de andere draadsoorten, hier een recent onderzoek uit 2019 met betrekking tot dry-burnen/(voor)gloeien van diverse draadsoorten: 
https://fr.vapingpost.com/etude-le-nichrome-en-bon-etat-fil-resistif-le-plus-sain/

 

Quote: 
 

Quote

Vooral de nichrome draad biedt de grootste variatie.
Het is degene die de minste pyrolyse veroorzaakt als het nieuw is, en tegelijkertijd het meest wanneer het wordt gebruikt.

 

Link to comment
Share on other sites

Hey @Redchilly dank je voor de link.

Met slechte vertaler hele stuk gelezen maar vond er weinig duidelijke informatie in terug.

Ze hebben t voornamelijk over dryhits en dat je dat moet voorkomen maar dat hoef je geen enkele damper te vertellen denk ik ?

Verder vind ik de onderzoekende diensten niet helemaal onpartijdig maar dat is persoonlijk. 

 

Dat je coils materiaal verlies hebben tijdens dryburnen vond ik ook al terug in de link van @SucksToBeDennis wat erg interessant was maar zij deden dit 250 keer om die verlies cijfers te halen.

Niet met nat katoen zoals je normaal zou hebben met je damper dus maar echt dryburnen.

Dat zijn geen reële cijfers voor normaal gebruik met de damper al is het wel goed te weten voor de Ni80 dampers natuurlijk. 

Persoonlijk denk ik dat licht voorgloeien en om de paar maanden vervangen van de coils weinig tot geen metalen in dagelijkse vape opleverd (tijdens het dryburnen wel trouwens dat kun je beter niet inademen)

 

Tevens spreekt dit onderzoek wat dennis linkte ongeveer hetzelfde over Ni80 als over kanthal qua verliezen ?

Waarom dan kanthal ipv Ni80 kiezen , persoonlijk krijg ik bij kanthal eerder een metaal smaak in mn vape en bij Ni80 heb ik dat niet.

 

Er is helaas nog gewoon te weinig gedegen onderzoek om te stellen wat nu beter / minder slecht is voor ons ?

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Kurmit said:

Verder vind ik de onderzoekende diensten niet helemaal onpartijdig maar dat is persoonlijk. 

 

Tja, als je Dr. Farsalinos (juist groot promotor en voorstander van vaping) niet onpartijdig vind, dan houdt de discussie snel op ? 

(Hij heeft in 2019 zelfs een prestigieuze onderscheiding gekregen waarbij zijn onafhankelijkheid een van de hoofdkenmerken was)

 

15 minutes ago, Kurmit said:

Persoonlijk denk ik dat licht voorgloeien en om de paar maanden vervangen van de coils weinig tot geen metalen in dagelijkse vape opleverd 

 

? Ik mag hopen dat je dagen bedoeld, of op zijn meest weken (hoewel ik dat al niet kan voorstellen)

 

Zoals ook in het eerder genoemde onderzoek de conclusie is, dry-burnen (evenals een dry-hit zoals je beschreef), maakt dampen nog niet even slecht als roken inderdaad. 

Maar dat het afgeraden wordt is duidelijk, dat is de eind conclusie van alle info die je er over kunt vinden. 

 

https://www.lepetitvapoteur.com/fr/blog/etude-sur-les-fils-resistifs-le-dry-burn-remis-en-question-n491 

 

https://www.blacknote.com/is-it-dangerous-to-dry-burn-your-coils/

 

 

En daarbij nogmaals, zoals ik hierboven ook quote, de kanttekening dat Ni80 het meeste verval (en dus verontreinig) geeft. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Redchilly said:

@Raycoupe (en de rest) 

Tot in hoeverre het schadelijk is zullen we op termijn zien. 
Gegeven is dat tot 2013 Nichroom (Ni80) dé standaard was voor gloeidraad in verdampers.

Toen een Engelsman in 2013 de micro-coil ontdekte en deze breed omarmt werd, werd het ondergeschikte Kanthal mainstream. 

Er zijn in die tijd vele onderzoeken gedaan, en zoals je leest in de reacties van de oud gediende op het forum,

is dit breed uitgemeten en werd Ni80 persistent afgeraden om micro-coils mee te maken i.v.m. het voorgloeien. 

 

Aan de andere kant, dampen is harm-reduction, en of je nu 50% minder slecht bezig bent of 95% (fictieve procenten), die keuze mag iedereen gelukkig zelf maken. 

Maar vanuit mijn standpunt probeer ik het maximale, tot in redelijkheid, er uit te halen. 

Zelfde reden waarom ik voor onze shop, als uitzondering onder zijn afnemers, de vrolijk gekleurde liquids van Vapefuel altijd bewust zonder kleurstof bestelde. 

En om dezelfde reden blijf ik Ni80 afraden voor zelfbouwers die micro-coils maken en/of voorgloeien. 

Leg eens uit waarom dan, alleen opmerken 'tijd zla het dat het 50% minder slecht dan roken is met zo'n coil, ipv 95% is compleet uit de lucht gegrepen. Als het zo goed onderzocht is moet bekend zijn welke stoffen zouden vrijkomen. Ik ken de draadjes hierover op ELF en daar zijn sommigen onterecht bang voor de nikkel in de legering (net als bij RVS) en chroom drie oxide (ook regelmatig te vinden op RVS).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ook ELF blijft het antwoord schuldig.

 

Mensen kennen heel slecht het verschil tussen pure nikkel, nikkelverbindingen (aparte stoffen met hun eigen eigenschappen) en hoe het werkt in metaallegeringen. Dus blijven de wiki pagina's over de schadelijkheid van pure nikkel en sommige nikkelverbindingen je om de oren vliegen.

 

Edit: Pyrolyse (begrip wordt ook aangehaald hierboven) is het verhitten van koolstofverbindingen om ze zodoende te ontleden. Dit geldt voor het afbranden van de aangekoekte meuk op je coil (of je oven), niet op het voorgloeien van de coil zelve. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrolyse

 

De zin "Het is degene die de minste pyrolyse veroorzaakt als het nieuw is, en tegelijkertijd het meest wanneer het wordt gebruikt. " wordt daarmee onbegrijpelijk @Redchilly Wat bedoelen ze hier mee?

 

 

Edited by Raycoupe
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Raycoupe said:

alleen opmerken 'tijd zla het dat het 50% minder slecht dan roken is met zo'n coil, ipv 95% is compleet uit de lucht gegrepen. 

 

Vandaar mijn toevoeging "fictieve percentages". Het was enkel om een verschil aan te geven. 

Misschien is het 95% om 70%, of 97% om 71%, of 93% om 40%, de exacte percentages weten we domweg niet.
De conclusie bij de diverse onderzoeken, zo ook die van Dr. Farsalinos, is dat dampen vele, vele malen minder slecht is dan roken,

en dat dampen met voorgloeien/dry-burnen nog steeds niet zo slecht is als roken.

Vanuit die conclusies heb ik mijn fictieve percentages genoemd, met als aanvulling duidelijk er bij dat het fictieve percentages zijn. 

 

1 hour ago, Raycoupe said:

Als het zo goed onderzocht is moet bekend zijn welke stoffen zouden vrijkomen.

 

Er zijn meerdere studies die dit uiteenzetten, ook terug te vinden in de gegeven links. Hieronder een simpele weergave. 

Quote

When you dry burn your coil, a layer of oxidized material forms on the surface of the coil, and the specific composition of this depends on the materials used in the coil. For instance, kanthal (the most common coil material) has 20 to 30% chromium and up to 7% aluminum, nichrome is made from 80% chromium and 20% nickel, Ni200 is pure nickel and stainless steel is an alloy of iron, carbon and chromium, with possible smaller amounts of molybdenum and manganese. This leads to oxides of aluminum on kanthal, chromium (III) on nichrome and stainless steel (although it’s unlikely – but not impossible – that the more dangerous hexavalent chromium (VI) could be formed), and a nickel oxide on nickel coils.

 

 

 

1 hour ago, Raycoupe said:

Mensen kennen heel slecht het verschil tussen pure nikkel, nikkelverbindingen (aparte stoffen met hun eigen eigenschappen) en hoe het werkt in metaallegeringen.

 

De oorsprong is van ruim voor de intrede van Ni200 als gebruik voor coils. 
De onderzoeken zijn gedaan door experts uit de damp-wereld (zoals Dr. Farsalinos). 
Als we er vanuit gaan dat zij deze verschillen niet weten en/of gebruiken in hun studies, dan kunnen we beter Staatssecretaris Blokhuis vertrouwen? 

 

1 hour ago, Raycoupe said:

Pyrolyse (begrip wordt ook aangehaald hierboven) is het verhitten van koolstofverbindingen om ze zodoende te ontleden. Dit geldt voor het afbranden van de aangekoekte meuk op je coil (of je oven), niet op het voorgloeien van de coil zelve. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pyrolyse

 

De zin "Het is degene die de minste pyrolyse veroorzaakt als het nieuw is, en tegelijkertijd het meest wanneer het wordt gebruikt. " wordt daarmee onbegrijpelijk @Redchilly Wat bedoelen ze hier mee?

 

Ik heb de zinnen blind gekopieerd na een Google-translate vertaling. 

Als je het hele stuk leest zie je dat een betere vertaling zou zijn dat de giftigheid bij niet gegloeide Ni80 het kleinst is, en na verhitting het grootst. 

 

Dit sluit naadloos aan bij het gegeven dat voor 2013 Ni80 de meest gebruikte draadsoort was, en vanaf het punt dat we gaan voorgloeien (2013 -> micro-coils)het afgeraden wordt. 

Edited by Redchilly
Link to comment
Share on other sites

@Redchilly

Quote

This leads to oxides of aluminum on kanthal, chromium (III) on nichrome and stainless steel (although it’s unlikely – but not impossible – that the more dangerous hexavalent chromium (VI) could be formed)

Dit stukje is precies waar ik het ook over heb. Op Nichroom coils ontstaat chroom(III)oxide, een niet giftige oxide van chroom.

 

Ik ben het helemaal eens met dit stukje, behalve wat er tussen haakjes staat en waar verder niet op ingegaan wordt. Ook in dampanalyses komt hexavalent chroomoxide niet voor. Jammer dat niet te vinden is waarom ze denken dat dit wel kan ontstaan, want het gaat tegen alle wetenschap in.

 

Het vormen van hexavalent chroomoxide, kan alleen gebeuren bij temperaturen boven het smeltpunt van de coil, of in bij de aanwezigheid van sterk zwavelzuur. Deze condities komen niet voor bij het dampen en het dry burnen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Joe said:

Bron?

Ik heb toch diverse links gepost in de verschillende reacties? 

Maar dezelfde discussie hebben we op dit forum jaren eerder gevoerd. 
Ook toen was er vanuit onderzoeken en vanuit Dr. Farsalinos e.e.a. naar buiten gebracht wat dampers liever niet wilde horen. 
Blijkbaar zijn alleen de positieve resultaten van Farsalinos interessant en geaccepteerd ? 

 

Laat ik mij aansluiten bij zijn conclusie, we weten dat voorgloeien slechter is dan niet voorgloeien, maar het blijft minder slecht dan roken :duim 

Edited by Redchilly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb vanavond even getest. Gisteren een spaced coil geplaatst zonder voorgloeien doe ik normaal ook al. Vandaag moeten schoon branden (moet mijn coils elke dag schoonmaken), en het spijt me zeer maar ik weet niet hoe jullie dit doen door niet de coil roodgloeiend te krijgen. Na drie keer in het water gedompeld te hebben na het gloeien waarbij de coil nog "zwart" was de stadium voordat deze rood wordt,heb ik het opgegeven. Ik brand gewoon rood gloeiend zoals ik altijd deed,het lukt mij gewoon niet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik hou ook niet zo van draad met een hoog percentage nikkel. Iedere serieuze damper, zeker de gevestigde orde, weet dat nikkel door voorgloeien, akelige stofjes produceren kan. In het begin wat mee geëxperimenteerd, maar hoe meer ik er over las (2012-2013), des te groter werd mijn afkeer van het spulletje. De NI80 wordt zeer veel gebruikt in de kant-en-klaar fabriekscoils. Na heel wat experimenteren, ben ik voor mij toch uit gekomen op Kanthal A1. Een simpele en vrij onschuldige draad, die gewoon heel goed z'n werk doet. Wanneer mijn Kanthal coils vervuild raken, gloei ik ze meerdere keren en koel ze plots af onder het ijskoude kraanwater. Daarna gloei ik de coil nog twee keer en laat hem langzaam afkoelen, zodat de koolstof die aan de oppervlakte is gekomen door het gloeien en snel afkoelen, zich weer terug trekt. Hierdoor wordt je coil niet hard. Vervolgens wordt de coil bewerkt met een messing borsteltje totdat hij weer glanst en alle vervuiling echt verdwenen is. Daarna nog een wattenstaafje met alcohol door de coil en buitenkant heen, nou dan is hij voor mij weer goed, eigenlijk helemaal nieuw. Wanneer vernieuw ik een coil ? Zodra ik er geen hoogglans meer op krijg, verdwijnt hij in de vuilnisbak. 

De ramp-up time wordt een nadeel van Kanthal genoemd, maar dat hoeft tegenwoordig met de moderne mods geen beletsel meer te zijn. Ik gebruik een dual coil build van 0,80mm Kanthal, meestal 7 wikkelingen per coil, hetgeen neerkomt op 0,13 Ohm, deze warm ik op, via de preheat functie, met 250 Watt geduren 1,2 seconden. Geloof me, ramp-up time is verwaarloosbaar.........

 

Of we verkeerde stoffen binnen krijgen door het dampen, daar ben ik van overtuigd. Maar, daar moet ik @Redchilly gelijk in geven, je mag toch gewoon je best doen om zo min mogelijk rommel binnen te krijgen.  Wie weet wat voor rommel we binnen krijgen met onze zwaar gietijzeren, koperen en aluminium koekenpannen, chroom/nikkel roosters van onze BBQ's en ovens en de ozo geliefde teflon anti-aanbak laag in onze pannen en Ja en als er weer een onderzoek is geweest dat aantoont dat er mogelijk verkeerde stoffen vrijkomen, hebben wij met z'n allen de neiging om die info volledig te negeren. Raar eigenlijk........ 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Steamboy said:

Wie weet wat voor rommel we binnen krijgen met onze zwaar gietijzeren, koperen en aluminium koekenpannen, chroom/nikkel roosters van onze BBQ's en ovens en de ozo geliefde teflon anti-aanbak laag in onze pannen 

 

Zoals je wellicht weet is BBQ (/koken) een andere hobby van mij. 

Als kleine afdwaling en ter overbodige info; mijn gietijzeren pannen zijn dik ingebrand, koper en aluminium pannen gebruik ik niet (plaatstaal en RVS),
alle BBQ roosters zijn RVS en teflon anti-aanbak pannen zijn al tijden verbannen hier in huis ? 

 

1620057959_2021-09-0321_12_24.thumb.jpg.4dfb00a6f03ebe263bde7faf6e73e7a7.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp je helemaal Gert-Jan, maar het was alleen als voorbeeldje bedoeld. Wij maken ons druk om het materiaal dat wij voor onze coils gebruiken, daar moeten we ook kritisch naar blijven kijken, maar er zijn zoveel dingen, die ook fout spul bevatten, waar we ons niet druk om maken, deels ook omdat we het gewoon niet weten.

 

Wie kent het geurtje van een nieuwe auto niet, een heerlijk nieuw ruikende auto, wij associëren die geur met geluk, omdat het betekend dat je een nieuwe auto hebt, maar in feite is het gewoon een zwaar chemische lucht van uitdampende kunststof en bekleding die je hersenen aantast en die gewoon hartstikke ongezond is. Jij steekt graag de BBQ in de fik om een lekkere sappige steak te bereiden, maar het bruine kleurtje van je vlees is ook niet zo gezond als iedereen denkt. Het wordt zelfs aanbevolen om vlees zeer langzaam te laten garen, zonder dat er bruining optreed. Waarom werden vroeger koningen en keizers zo gek als een deur, omdat ze jaren achter elkaar hun wijnen en nectar dronken uit zogenaamde tinnen bekers, die eigenlijk gewoon voor 75% uit lood bestonden en er dus sprake was van loodvergiftiging.

 

Wat ik maar aan wil geven is, dat we ons niet zo heel erg druk moeten maken om stofjes die vrijkomen van onze coils. Ze zullen schadelijk zijn, daar ben ik van overtuigd, echter hoeveel moet je er van binnen krijgen voordat schadelijke effecten waarneembaar zijn ? En natuurlijk wil ik schadelijke dingen vermijden als het kan en als ik het weet, maar ik geef toch de voorkeur aan sappige steak met een lekkere en mooie bruine kleur i.p.v. zo'n wit lijk op m'n bord. 

 

Daar komt nog bij, dat wij veel zaken niet kunnen controleren. Neem nou onze draad om coils te wikkelen, wanneer je Kanthal A1 koopt, behoor je draad te krijgen met 22% chroom, 5,3% aluminium en 73,7% ijzer. Ik kan niet controleren of dat werkelijk ook zo is. Misschien is het wel Kanthal D, waarin maar 4,8% aluminium zit, weet ik veel.....hoe zuiver het is, is niet te achterhalen.......misschien zit er ook wel een paar procent nikkel in uit een rest partijtje. Moet ik me daar druk om maken ? Nee, dan kun je niet meer leven.

Edited by Steamboy
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Steamboy said:

Jij steekt graag de BBQ in de fik om een lekkere sappige steak te bereiden, maar het bruine kleurtje van je vlees is ook niet zo gezond als iedereen denkt. Het wordt zelfs aanbevolen om vlees zeer langzaam te laten garen, zonder dat er bruining optreed.

Omdat toevallig de BBQ erbij gehaald wordt, nog afgezien daarvan.
Wij doen mee aan een luchtkwaliteit onderzoek, houd in dat er gedurende de gehele dag en nacht om de zoveel minuten bij ons buiten gegevens worden vergaard over de luchtkwaliteit, nu wil het geval dat dat meetgeval aan de zijkant van een overkapping hangt waar wij ook BBQen  op gas.

Dat meetgeval slaat volledig op hol wanneer wij de BBQ aanzetten, zou dus slecht voor de gezondheid zijn.

Meten is weten, maar of alles weten goed is?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Steamboy said:

er zijn zoveel dingen, die ook fout spul bevatten, waar we ons niet druk om maken, deels ook omdat we het gewoon niet weten.

 

Deels mee eens, maar zodra we het wel weten, blijven we het dan gebruiken, of zoeken we een minder schadelijk alternatief? 

 

 

1 hour ago, Steamboy said:

Jij steekt graag de BBQ in de fik om een lekkere sappige steak te bereiden, maar het bruine kleurtje van je vlees is ook niet zo gezond als iedereen denkt.
Het wordt zelfs aanbevolen om vlees zeer langzaam te laten garen, zonder dat er bruining optreed.

 

Helemaal mee eens, vandaar dat wij niet iedere dag zo'n sappige steak bereiden, hoewel dat doorgaans de foto's zijn die gepost worden ?

Maar er staat ook regelmatig geen vlees op het menu, maar ook vaak bereiden we ook dingen low&slow, waarbij de temperatuur juist onder de 100C moet blijven (Brisket, Tootsie's pork-steaks, Pulled Pork, etc).

Zoals ik al eerder schreef, "tot in redelijkheid" houden we zo veel mogelijk rekening met dingen, en gooien daarom absoluut ook wel eens een steak boven de kolen. 

(Daarnaast is acrylamide bij gegrild rood vlees verwaarloosbaar omdat er geen zetmeel in vlees zit, gefrituurde zetmeel (aardappel) producten zijn de grote boosdoener in deze)

 

 

1 hour ago, Adeo said:

Dat meetgeval slaat volledig op hol wanneer wij de BBQ aanzetten, zou dus slecht voor de gezondheid zijn.

Meten is weten, maar of alles weten goed is?

 

De vraag in deze is eigenlijk; als je nu weet dat je met een ander merk gasfles het meetgeval de helft minder op hol kan laten slaan, zou je dat dan niet overwegen? 

Edited by Redchilly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Raycoupe, ook jou geloof ik meteen, maar ik ben een noop op het gebied van chemie e.d., heb er echt geen verstand van. Wat dat aangaat ben ik een volger/aannemer. Ik heb wel een gezond beredeneringsvermogen, wanneer b.v. op dit forum maar vaak genoeg iets negatief ter sprake komt en ik ook buiten dit forum om genoeg waarschuwingen kan vinden, dan zal ik die waarschuwingen, ondanks dat ik niet alles begrijp, ter harte nemen. Zo heb ik toentertijd afscheidt genomen van Nikkel200.

Als een draadsoort schijnbaar zoveel nadelen/gevaren in  zich heeft, vraag ik mij al heel snel af waarom ik het dan zou moeten blijven gebruiken.

Zo nu ook het verhaal dat @Redchilly ter sprake brengt over de NI80. Als nu blijkt dat je ook dit goedje vooral niet moet laten gloeien om hotspots of vervuiling te verwijderen, dan heb ik mijn oren al gespitst en heeft het mijn volle aandacht. Dan ga ik op mijn manier speuren op internet of ik meer kan vinden over NI80. Ik zelf gebruik geen NI80, maar op dit forum zullen genoeg gebruikers van deze draad te vinden zijn. Ook voor deze gebruikers zou dit verhaal reden moeten zijn om je er meer in te verdiepen en niet het verhaal meteen naar het rijk der fabelen te verwijzen en stoïcijns doorgaan met het te gebruiken. Maar dat moet een ieder zelf weten, natuurlijk.

 

Edited by Steamboy
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Steamboy helemaal eens met je verhaal, maar.... Nadat redchilly ss316 aanhaalde was ik bijna van stag om over te gaan hierop. Na 3 dagen speurwerk, veel forums en zelfs YouTube te hebben gezien,heb ik minder vertrouwen in ss316 dan ni80. De ss316 wordt afgeraden om boven de 20 watt al te Pulsen en al helemaal afgeraden om deze na te krassen om de hotspots te verwijderen. De SS draad zou sneller intern en extern kapot gaan hierdoor,wat met een bloot oog niet te zien is. O ja en het smeltpunt zou je veel eerder al behalen dan bij ni80. 

 

Jij haalt kanthal aan zo ook chilly. Mijn ervaring met dit draad is dat het een hele vreemde kleur krijgt bij het pulsen groen/bruin achtig. Ook hier heb ik het één en ander over gelezen. Ik denk dat er geen enkele draad goed is om te vapen. Het beste zou zijn nieuwe spaced coil, deze niet voorgloeien, en zodra deze aangekoekt is weggooien. Maar dit geeft je zoveel werk dat niemand daar zin in heeft.

Edited by Zen Master Jay
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...