Jump to content

Wel of niet voorgloeien?

Recommended Posts

On 3-9-2021 at 11:34, Zen Master Jay said:

maar die metalen staven houden me tegen.
Ik weet namelijk niet wat voor stoffen er vrij komen doordat dit 24/7 in e-liquid gedompeld zit, dat vervolgens via het katoen in de lichaam komt. 

Het zijn RVS staalkabels, zeg maar hetzelfde materiaal als waar al je RTA's van zijn gemaakt. 
Geloof me, dat is 100x beter dan het gegeven dat mensen nog steeds NI80 coils voorgloeien en daarna gewoon gebruiken 😉 

(De reden dat we in 2013 van NI80 op Kanthal zijn overgestapt als mainstream gloeidraad is enkel vanwege de "ontdekking" van de micro-coil waarbij de slagen van de coil tegen elkaar aanliggen en voorgegloeid moeten worden om hotspots er uit te halen. In die tijd wist (bijna) iedereen dat dat met NI80 echt niet kan, dus stapte we over op Kanthal. Zoek tegenwoordig maar eens exotische coils (clapton, alien, staggered, framed, fused, etc.) zonder NI80 er in verwerkt

Kortom, een Brunhilde, of iedere andere RTA met/van RVS kun je gewoon veilig gebruiken :duim 

• Like 4
  • Thanks 2
  • Sad 1

@Redchilly dat van ni80 draad wist ik niet. Maar ik snap het ook niet helemaal. Je zegt het voorgloeien van ni80 en daarna gebruiken. Hoe wil je het anders doen dan? Plus als je het niet voorgloeid en daarna gebruikt komt op het zelfde neer. Anyway ik zal eens kijken of ik wat over de ni80 kan vinden want dit is nieuw voor mij. Bedankt voor je uitleg omtrent Brunhilde

denk dat hij bedoelt,

43 minutes ago, Zen Master Jay said:

Je zegt het voorgloeien van ni80 en daarna gebruiken

eerst de hotspots eruit halen(voorgloeien). 

43 minutes ago, Zen Master Jay said:

Plus als je het niet voorgloeid en daarna gebruikt komt op het zelfde neer

nee, dan moet je spaced coils gebruiken, anders heb je 100% zeker hotspots. 

en doe je erna katoen door, liquid erover en dampen maar. dan word de coil zowiezo gekoeld door de liquid en je lucht waardoor hij niet te heet word. 

maar ik wist het ook niet van ni80. 

gebruik het denk ik al bijna een jaar. 

op de foute manier blijkt nu dus 😞

ik maak ook contact coils en even gloeien en schrapen tot de hotspots weg waren. 

nu deed ik dat nooit op hoog wattage, maar toch. je weet op die manier nooit hoe heet een coil word omdat hij soms toch best gloeit….

Edited by Sebas
  • Like 1

@Sebas dat snap ik en inderdaad spaced coils anders heb je hotspots. Maar ook spaced coils gloei ik voor. En dan altijd op hoge temperatuur. Je ontkomt hier niet aan want je ik hergebruik de coil wel 2 a 3 weken. Dus je moet hem dan ook voorgloeien goed heet en dan afspoelen. Ik die dit al zeker 4 jaar en nog nooit van gehoord. 

oh zo. dat doe ik niet, gooi ze weg na een week dus stond er niet bij stil 😉

hiervoor gebruikte ik voornamelijk kanthal en daar deed ik het wel bij. heb het gevoel (en zicht) bij ni80 dat het niet echt schoner wordt, eerder viezer. sindsdien gooi ik ze gewoon weg. rolletje kost geen drol. 

1 hour ago, Zen Master Jay said:

@Redchilly Je zegt het voorgloeien van ni80 en daarna gebruiken. Hoe wil je het anders doen dan? 

Simpel, niet voorgloeien. 
Met een spaced coil is dat ook niet nodig, daarmee heb je geen last van hot-spots. 

1 hour ago, Zen Master Jay said:

@Redchilly Plus als je het niet voorgloeid en daarna gebruikt komt op het zelfde neer. 

Nope, dat is echt iets anders. 
Zo kun je een papieren koffie bekertje met water boven een vlam houden zonder dat hij verbrand. 
Zodra het water echter verdampt is, volgt het papieren bekertje snel er achteraan 😉 

Tot 2013 was NI80 mainstream, en pas na de intrede van de micro-coil is men massaal overgestapt op kanthal. 

Pas later kwamen de andere draadsoorten als SS (we haalde om daarmee te experimenteren SS visdraad waar we de coating vanaf haalde) etc. 

En pas met de intrede van TC kwam de stortvloed aan andere draadsoorten, omdat iedereen op zoek was naar de ideale mix van zo min mogelijk nikkel (Ni200 was het uitgangspunt om TC te gebruiken), maar met een zo hoog mogelijk coëfficiënt voor de nauwkeurigheid. 

Ook Ni80 is hiermee weer terug in de belangstelling gekomen, en vanwege de snelle ramp-up time en lagere weerstand t.o.v. kanthal ook in de belangstelling gekomen bij cloud-chasers, zonder te kijken naar de negatieve eigenschappen ervan. De nasleep daarvan is dat veel nieuwe dampers het argeloos gebruiken (high-power is zeker bij een grote groep starters nog steeds het eerste waar ze naar kijken en kopen). 

Destijds waren Atmizoo en Imeo (Golden Greek) mensen die daar veel onderzoek naar gedaan hadden en veel over publiceerde. Ik heb nog eens in archieven gezocht, maar ze postten destijds zo veel dat ik de artikelen zo snel niet kon vinden. 

In 2019 heb ik er een gesprek over gehad met Mark Todd (van Todds reviews) en ook die bevestigde dat het inderdaad een issue is, maar dat hij het opgegeven heeft om de discussie aan te gaan. Men wil het niet horen, dus ze luisteren niet naar de negatieve kant van het gebruik. 

Z5vZzzx.png

Samengevat, je kunt prima Ni80 draad gebruiken, zo lang je het maar niet laat opgloeien. 

• Like 2
  • Thanks 1

misschien een idee om de wiki dan ook aan te passen….

• Nichrome Ni80 (NiCr8020)
    • alleen variabele watt modus (niet geschikt voor temperatuur modus)
    • Dry burn / pulsing? Ja.
    • Ni 80 % / Cr 20 %
    • Temperatuur coëfficiënt = n.v.t.

dry burn/pulsing? ja 🤔

• Like 3
  • Thanks 1

2 hours ago, Redchilly said:

Men wil het niet horen, dus ze luisteren niet naar de negatieve kant van het gebruik. 

Ben toch benieuwd naar de negatieve kant? Ik gebruik ook ni80 en ik zie niet hoe je een niet-spaced coil kan gebruiken zonder voor te gloeien en te tweeken..?

5 hours ago, Steve said:

Ben toch benieuwd naar de negatieve kant? 

De negatieve kant is heel simpel, als je Ni80 voorgloeid wordt deze giftig en zou je hem niet meer moeten gebruiken. 

En inderdaad, een "micro-coil" (een cool waarbij de slagen tegen elkaar aan liggen) kun je inderdaad alleen gebruiken als je deze voorgloeid en tweaked. 

Ergo - Ni80 is eigenlijk niet geschikt daarvoor. Vandaar dat 99% van de vape-community in 2013 is overgestapt op Kanthal toen de micro-coil zijn intrede maakte. 

• Like 2

7 minutes ago, TheRich said:

Geen fan van kanthal, vooral vanwege de rampup

Helemaal mee eens, ik was sowieso al meer fan van SS draad, en de holle versie (Inowire) heeft een vergelijkbare ramp-up aan NiChrome, maar zonder de kwalijke eigenschappen. 
Maar gewoon SS 316 of 317 (beide veel voordeliger) zijn ook perfect te gebruiken. 

• Like 2

Ik ben ook een beetje aan het kijken naar Nichrome wire.

Abstract and Figures

Introduction: Electronic cigarettes (e-cigarettes) have rapidly evolved since their introduction to the U.S. market. The rebuildable atomizer (RBA) offers user-driven modification to the heating element (coil) and wicking systems. Different coil materials can be chosen based on user needs and preferences. However, the heating element of an e-cigarette is believed to be one-source for toxic metal exposure. Methods: E-cigarette coils from Kanthal and nichrome wires were constructed in a contact and non-contact configuration and heated at four voltages. The maximum temperatures of the coils were measured by infrared temperature sensing when dry and when saturated with 100% vegetable glycerin or 100% propylene glycol. The metal composition of each coil was analyzed with Scanning Electron Microscopy-Energy-Dispersive X-Ray (SEM-EDX) when new, and subsequently after 1, 50, and 150 heat cycles when dry. Results: The coils reached temperatures above 1000 °C when dry, but were below 300 °C in both liquid-saturated mediums. Metal analysis showed a decrease of 9-19% chromium and 39-58% iron in Kanthal wire and a decrease of 12-14% iron and 39-43% nickel in nichrome wire after 150 heat cycles. Significant metal loss was observed after one heat cycle for both coil alloys and configurations. Conclusions: The loss of metals from these heat cycles further suggests that the metals from the coils are potentially entering the aerosol of the e-cigarette, which can be inhaled by the user.

https://www.researchgate.net/publication/345339576_Characterization_of_E-cigarette_coil_temperature_and_toxic_metal_analysis_by_infrared_temperature_sensing_and_scanning_electron_microscopy_-energy-_dispersive_X-ray

De voor mijn nieuwe ontwikkelingen omtrent ni80 vind ik op zijn minst zorgelijk. Ik denk dat er voor 70-80% van hier op het forum gebruik gemaakt wordt. Ik weet nog dat ik destijds wiki heb gebruikt om uit te zoeken welke draad bij mij past, ook de gevaren heb ik van de wiki overgenomen. Dom ik had meer research moeten doen. Voor mij resteren toch nog wat vragen.

Pulsen/Dry burn:

Dit blijkt de grote boosdoener te zijn. Ik heb meerdere topic gevonden waarbij er bij mij vraagtekens opdoen. Alle topics zeggen het zelfde. Dus deze topic voor het gemak genomen.

https://vapingunderground.com/threads/resistance-wire-safety-guide.204000/

Hierin staat:

NiChrome (Nickle-Chromium w/ some trace elements possible like iron)- 65 (D).

Not only was it the first material vapers used for resistance wire, was the first documented material used for creating heat through electrical resistance back in 1905. It gets a very low grade on safety because it combines two metals with known issues. Nickel is a known carcinogen with other issues (will get to it), and as mentioned early Chromium Hexavalent is as well. It has a high melting point (2550 degrees F), but it doesn't do it a lot of good in real world applications because of how soft the alloy is. 32g nichrome will “pop” easier than 32g kanthal, SS, or Ti. That’s not to say it doesn't have its uses. For low wattage/temperature vaping you shouldn’t have any real issues. It has a lower resistance than the 3 mentioned before it, making it good for a heat sink material on some more exotic coil builds (think Clapton). It is also very flexible. For high wattage vapers or those sensitive to nickel can not suggest using it though.

De nikkel zou de boosdoener zijn in de ni draad. Overal wordt genoemd wat de smeltpunt van chronium is. Nikkel niet. Chronium zou dat zijn 2550F, dat is omgerekend 1400 Celsius. Als jij dampt op 21 watt wordt de coil nooit 1400 Celsius.

Dus laten we verder hebben over de wattage en Chronium, omdat ik de smeltpunt van nikkel niet heb. De aantal watt die gebruikt wordt om je coil rood heet te krijgen verschilt. Dit zowel in de draad dikte als de aantal ohms. Hoe hoger de omhs of hoe dunner het draad, hoe minder je wattage nodig hebt om je coil voor te gloeien. 

Uit alle onderzoeken wordt dit nou net niet besproken. Dus in hoeverre kunnen we dan stellen dat ni80 schadelijk is. Oke voor een cloud chaser meer lijkt me dan iemand die mtl dampt.

Tweede vraag is het schoon branden. Want stel dat je het niet schadelijk maakt doordat jij een spaced coils gebruikt, kom je wel tot het probleem als je deze schoon wilt maken. Maar ook weer hier. Je pulst heel kort wat nooit op 1400 Celsius zou uitkomen. Dus hoe gaat dat in zijn werk?

Ik ben zeker van voorkomen dan genezen. Maar ik wil toch wat meer research doen voordat ik ni80 er helemaal uitgooi. Ik heb hier nog serieus kilometers aan ni80 draad liggen. 

• Like 1

Voor mij is dit totaal nieuw, ik gebruik over het algemeen ni80 draad/coils en puls deze altijd.

ook bij het gros van de rda’s worden ni80 coils geleverd welke ook naar reviewers gaan. Deze gebruiken die coils en je ziet ze ook allemaal de coils pulsen/gloeien. Om de hotspots eruit te halen.

als het bij ni80 zo slecht zou zijn waarom is dit dan nooit eerder bekend geworden, dit was dan toch allang door een of ander reviewer opgepakt en kenbaar gemaakt. Of ben ik nou zo gek.

• Like 2

ik vape nu iets langer dan 4 jaar en heb alleen maar Ni80 gebruikt, heb wel kanthal en SS316L geprobeerd maar die vond ik tegenvallen kwa smaak.

Als ik een nieuwe Ni80 dry burn is dat altijd op een lage watt (10-15 watt) om te zorgen dat die nog te heet word.

als ik me coil ga rewicken/schoonmaken brand ik hem ook op een lage watt schoon en daarna even onder de kraan afspoelen, Maar meestal haal ik er een staalborsteltje overheen en dan afspoelen onder de kraan.

@Dr.Smoke zo denk ik er ook over. Tijdje terug las ik een heel rapport van een arts die schreef hoe schadelijk het is om aardbeien aroma te mixen met menthol. Kan me het bericht niet meer goed herinneren maar de samenstelling van methol en aardbei kan absoluut niet samen. Toch dampen velen het wel door. Dit is ook met dampen zo. Ze zeggen dat het niet schadelijk is maar weten niet wat het doet over 50 jaar tijd. Daarnaast kun je me niet wijsmaken dat kanthal of ss draad 100% schoon is. 

1 hour ago, Maurice1974 said:

als het bij ni80 zo slecht zou zijn waarom is dit dan nooit eerder bekend geworden

Geloof me, dit is in het verleden echt wel besproken op dit forum meerdere keren zelfs, dus bekend is het wel 😉

• Like 4

Toen dit speelde ben ik wat gaan graven.

Men valt als eerste over de nikkel, daar zijn sommige mensen inderdaad allergisch voor. Nikkel komt voor in vele voedingsmiddelen, volkoren producten, peulvruchten, chocolade en noten bv. In een metaallegering echter, onze coils of een RVS pan, is de nikkel stevig gebonden in de legering.

Een metaallegering is niet simpelweg een mixje van twee verschillende metalen die beide hun originele eigenschappen behouden, het krijgt hele andere eigenschappen. Gelukkig maar, vele legeringen bevatten metalen die in hun pure vorm niet gezond zijn. Aluminium in Kanthal, of Molybdeen en Mangaan in roestvaste staalsoorten.

Als tweede valt men over de chroom. Dit na al die ophef over militairen die ziek werden van verf met zeswaardig (hexavalent) chroom(VI)oxide erin. In onze coils zit echter helemaal geen chroom(VI)oxide. Chroom(VI)oxide is zelfs lastig te maken, het vergt hoge temperaturen (boven het smeltpunt) of reductie met sterk zwavelzuur. En dat ook nog via een aantal tussen liggende verbindingen/proces stappen.

Als onze nichroom coils oxideren ontstaat het groene chroom(III)oxide, wat niet giftig is voor de mens.

Edited by Raycoupe
  • Like 4