Jump to content

Dampen wordt stelselmatig de nek om gedraaid.


Fender

Recommended Posts

Ik heb al een tijd niks meer gepost. Ben inmiddels gestopt met dampen. Dat is niet vanwege de bovengrondse en ondergrondse hetze tegen dampen, maar omdat ik erachter ben gekomen dat dampen voor mij de uitweg is voor de rookverslaving. Ben nu zover dat ik nooit meer ga roken, ben al bijna 4 jaar van het roken af en damp nu 4 maanden niet. Volg het nieuws nog wel, en het de mening over dampen en de daarbij behorende vooroordelen wordt niet beter. Ik vind het echt heel jammer. Dampen is binnen nu en een paar jaar over en uit. (Behalve als je nog 200 liter base hebt liggen met tig aroma's.)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Het wordt er niet beter op inderdaad. Maar ik denk niet dat het dampen over een paar jaar geheel over en uit is. Er zijn lichtpuntjes zoals het Verenigd Koninkrijk, waar men dampen actief promoot en de recente ommezwaai van de SRNT (Society for Research on Nicotine and Tobacco). Ruim 2/3 van alle voormalig directeuren van deze zeer vooraanstaande en gerespecteerde club, die tot nu toe stevig anti-dampen is, hebben recentelijk een schrijven gepubliceerd waarin ze verklaren dat dampen zo slecht nog niet is en dat er absoluut geen aanwijzing is dat dampen kanker veroorzaakt. En dat is een stevige ommezwaai, want de FDA gebruikt veelal de rapporten van de SRNT om haar beleid te rechtvaardigen. En een dergelijk schrijven slaat ook direct alle poten onder het Tobacco Harm Reduction gedeelte uit het Europese 'Beating Cancer' plan weg.

 

https://ajph.aphapublications.org/doi/pdf/10.2105/AJPH.2021.306416

Edited by Chasepoes
  • Like 5
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

En als dan ook nog een blijkt dat de FDA complete artikelen heeft geschreven voor de New York Times, welke gepubliceerd werden, alsof ze van een journalist kwamen, dan beginnen langzaam maar zeker de gaten te vallen in de van binnenuit verrotte anti-tabakslobby. We zijn er nog lang niet, maar er glooit hoop aan de horizon.
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Het is me wel vaker opgevallen dat de vrijheid van pers niet echt meer bestaat. Zowel met nieuwsmedia als met de publieke omroep is het voor mij wel bewezen dat ze niet onafhankelijk zijn.

En dan heb je ook nog eens het goedkope copy/paste werk waarvan veel media zich bedienen. Zonder enig eigen onderzoek beweren ze de raarste dingen!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Chasepoes Ik hoop dat je gelijk krijgt. 

Zelf bemoei ik me de laatste 1,5 jaar er ook niet echt meer mee. 

Maar hoop dat er nog her en der wat recht getrokken wordt. Soms denk ik dat dit straks in NL misschien nog het moeilijkst wordt, maar dat is misschien wel een subjectieve belevingsreactie ..... 

Link to comment
Share on other sites

On 8/26/2021 at 9:30 AM, Chasepoes said:

Het wordt er niet beter op inderdaad.

Na een paar jaar afwezigheid weer 's terug. Ik heb nog genoeg lichtpunten in m'n koelkast; genoeg 10% nicotine in PG om nog 5+ jaar vooruit te kunnen (en misschien ook wel 10 jaar), dus voor mij zie ik het niet snel over en uit zijn. Wel heeft het dampen en het ontstaan van wetgeving m'n ogen geopend. Dat we namelijk niet in een democratie leven. Niemand heeft gevraagd om deze wetgeving tijdens verkiezingen en als belanghebbende heb ik geen enkele mogelijkheid tot inspraak (in juridische zin).

Edited by Sub-Ωhm
Quote ingekort
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Maar dampen is natuurlijk levensgevaarlijk en een stepping stone...

 

Rechter keurt schikking en faillissement fabrikant zware pijnstiller OxyContin goed

 

Een Amerikaanse rechter heeft toestemming gegeven voor een miljardenschikking tussen medicijnfabrikant Purdue Pharma en zo'n 3000 benadeelde partijen. De zaak speelt al jaren. Het bedrijf, dat eigendom is van de familie Sackler, is de maker van de zware pijnstiller OxyContin. Het is een van de veroorzakers van de opioïdencrisis in de VS, die naar schatting 500.000 mensen het leven heeft gekost.

 

In de jaren negentig nam het gebruik van pijnstillers als OxyContin in Amerika sterk toe. Naar schatting 100 miljoen Amerikanen hadden regelmatig pijnklachten en farmaceuten speelden daarop in. In 25 jaar tijd werd het aantal recepten dat voor opioïden werd uitgeschreven vier keer zo groot. Farmaceuten zeiden dat de middelen juist minder verslavend waren en minder bijwerkingen hadden dan morfine.

Gebruikers van opioïden stappen soms over naar het gebruik van heroïne. Volgens cijfers van de Amerikaanse overheid is 80 procent van de heroïnegebruikers begonnen met het nemen van voorgeschreven opioïden. Naar schatting kost de opioïdenepidemie de VS zo'n 80 miljard dollar per jaar aan gezondheidszorg, verminderde arbeidsproductiviteit en criminaliteitsbestrijding.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dat smaakjesverbod per 2022 (dus enkel tabakssmaakjes hou je over) gaat definitief door begrijp ik? Ik doe zelf niet meer aan DIY, maar is het voor jullie nog wel prima aan te komen? Anyway, tabakssmaken is misschien niet wat velen willen, maar nog altijd veel beter dan roken. Immers is en blijft het dampen, maar dan met tabaksaroma (om t maar zo te zeggen) ipv fruitsmaak ook dropsmaak of wat dan ook.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Dennis1992 said:

Dat smaakjesverbod per 2022...

Ik ben wel akkoord dat smaken kunnen verschillen, en daarover valt ook niet te redetwisten enzo, maar ik doe het heel even tóch. Immers, dan kan je net zo goed hondenpoeparoma dampen, juist omdat ik blij ben dat ik niet meer rook, en bijgevolg óók niet meer aan de smaak van tabak wens te worden herinnerd─de zogeheten smaak van de dood.

Edited by Sub-Ωhm
Quote ingekort
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Het is echt een treurige zaak. Wat wel bijzonder is om op te merken is dat een aantal producenten van 'de andere' vorm van dampen van de woorden 'vaporizer' en 'vaping' afwillen en het 'thermal extraction device' en 'thermal extraction/extracting' willen gaan noemen. Dit is omdat het nicotine dampen zo hard wordt aangepakt en er een hoop gezeur rond is. We zijn dus nu op het punt gekomen dat nicotine dampen door de stoners wordt vermeden vanwege het imago. Cannabis is nu officieel minder gedemoniseerd dan nicotine dampen.

Edited by Crow
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 26-8-2021 at 13:47, Moppersmurf schatje deluxe said:

Het is me wel vaker opgevallen dat de vrijheid van pers niet echt meer bestaat.

 

 

Niet? Sinds wanneer is dat? Dat is toch wel verdomd slecht nieuws!

 

On 26-8-2021 at 13:47, Moppersmurf schatje deluxe said:

  Zowel met nieuwsmedia als met de publieke omroep is het voor mij wel bewezen dat ze niet onafhankelijk zijn.

 


Hoe?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallo iedereen,

 

ik kom uit België daar is nu online verkoop al verboden, geen online webshop meer het illegaal om uit andere landen te bestellen als er nicotine in zit. base en aroma's kan je bij aroma fabrikanten wel nog gewoon kopen met foto's erbij op de website geen probleem daar.

Maar nicotine boosters zijn alleen nog fysiek aan te kopen in shops. weet er iemand waar ik goedkoop nicsalt kan kopen online en wel laten leveren? Groot brittannië en Nederlandse site's kan ik ook geen Nic boosters meer kopen. 

En vanaf Januari mag je binnen en buiten geen reclame meer maken de verpakking moet neutraal zijn geen verwijzen naar smaak enz.

ik woon in Brugge en er zijn slechts nog 3 echte dampshops. Buiten een paar geleden meer of 10 denk ik. het gaat echt achteruit hier in België, sinds die pods zijn uitgekomen mensen hebben liever een klein model zei een eigenaar van damshop hier. Het gaat echt achteruit met dampen in België. een pakje tabak kost hier al minimum 7€ voor 30 gram om nog maar te zwijgen over gewone sigaretten. 

 

Ik wilde een eigen elquid lijn starten ergens dees jaar, kleinschalig maar het is bijna niet mogelijk om legaal te doen pffff 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...