Jump to content

Perfecte sweetspot bij Vanilla Custard V2 met andere creams


Nice n geeky

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Al maanden zit ik te experimenteren met de het perfecte custard recept. Wat ik namelijk tot nu toe 2 keer heb meegemaakt vind ik zelf erg bijzonder en dat is namelijk dit:

 

Een grote batch Cap VanCustard V2 heb ik staan op 13% gemixt met 0,8% super sweet.

 

Nou mixte ik vaak recepten met oa Cheesecakes, Butter Cream, Sugar Cookie, Bavarian Cream etc.. Maar die lukte nooit echt super goed vond ik zelf. Wat ik dan deed was een scheut van de grote gesteepte fles VCV2 erbij doen in de Blotto. 

En tot twee keer toe kwam er dan een smaak die ik echt niet kon geloven, zo lekker en intens. Ik spreek dan over ongeveer een verhouding van 80% Vanilla Custard v2 met 20% andere creams. Maar dit is in zo'n tank natuurlijk niet te meten..

Maar echt, die smaak was zooooveeel intenser dan alle recepten tot nu toe. Een caramel achtige romige smaak die echt op je gehemelte en tong blijft plakken en je pas niet meer proeft wanneer je een slok water genomen hebt of even goed geslikt hebt.

Je kan dus echt zeggen dat ik continu dat effect aan het najagen ben. En ik ben echt super benieuwd of jullie dit fenomeen kennen of gewoon de pefecte verhouding custard weten haha.

Link to comment
Share on other sites

Momenteel heb ik dit erin zitten:

 

10% Vanilla custard v1 CAP

2 % sugar cookie CAP

2% Cheesecake Graham crust TPA

(9 weken steeptijd)

 

maar dit komt niet in de buurt bij die sweetspot smaak waar ik over vertelde.. maar best lekker hoor, daar niet van

Edited by Nice n geeky
Link to comment
Share on other sites

Je houdt van romig en zoet zo te zien ? 4-5% voor VC V2 is ruim voldoende voor mij en ik gebruik ook geen sucralose, maar ieder zo z'n ding.

Zou het niet gewoon de sucralose (super sweet) in je custard premix zijn die ervoor zorgt dat de smaak zo lekker blijft plakken?

 

3 hours ago, Nice n geeky said:

Ik spreek dan over ongeveer een verhouding van 80% Vanilla Custard v2 met 20% andere creams. Maar dit is in zo'n tank natuurlijk niet te meten..

Dit is natuurlijk onzin, je kan toch gewoon je flesje custard wegen voor en na dat je het in je blotto kiepert? Als je ook je Blotto weegt weet je ook de verhoudingen. Als je geen weegschaaltje hebt koop er één voor zo'n 15€.

 

Trouwens je spreekt overal over V2, maar in je laatste receptje gebruik je V1.

Link to comment
Share on other sites

Zou kunnen dat de sucralose daarvoor zorgt. Heb dat toendertijd alleen erin gedruppeld en gegokt dat het 0,8% was, maar dat weet ik niet zeker. Enige wat ik wel zeker weet is dat teveel sucralose een custard een rare en vieze smaak geeft. Dus misschien moet ik het daar meer in zoeken.

 

Ja, dat kan inderdaad heb een goede weegschaal. En ja, klopt maar V1 vinden de meeste intenser en lekkerder. Vind het opmerkelijk dat dat V2 recept echt zoveel beter was dan de V1 terwijl daar allemaal diketones inzitten.

Link to comment
Share on other sites

Ja die vanilla custard v2 is één van de weinige v2's die wel gewaardeerd wordt, maar meesten gebruiken inderdaad v1. De v2 moet wel langer steepen (4+ weken vs. 1+ week). Hoe het gelukt is de v2 zo goed te laten smaken weet ik ook niet.

Met die sweet spot kan ik je niet verder helpen. Of het de super sweet is kun je dat op zich vrij snel testen in een mix door een paar keer wat toe te voegen en te proeven. Die hoef je niet extra te steepen, alleen ff flink schudden.

Supertof dat je aan het proberen bent, maar ik zou dus wel meer opschrijven, anders krijg je vaker dat je iets heerlijks maakt maar het niet meer kunt reproduceren. ?

Link to comment
Share on other sites

Paar maand geleden zelf wat gaan aanrommelen op goed geluk.
percentages moeten nog wat aangepast worden,maar zeker een goeie zoete laag die blijft hangen op lippen en gehemelte.
Maar niet de V2 als basis gebruikt maar Custard premium FlavorArt, maar rebranded door Chefs tot Flavour Creative
image.png.34884ff15ca2abaf3a6224846eac8b37.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik bedacht nog dat het ook de lange steep in je premix fles kan zijn die het zo lekker maakt, heb je die premix al eens op zichzelf geprobeerd?

 

Ik heb de Capella V1 en V2 en FA Custard Premium in een stuk of wat recepten geprobeerd en heb net TFA Vanilla Custard II binnen, maar heb ze geen van allen op zichzelf geprobeerd. De Capella's hebben een superlekkere vanille en volle smaak dus ik snap wel dat die in eenvoudige mixen ook erg lekker zijn.

Er zijn heel veel custards om uit te kiezen als je door wil experimenteren, check aflevering 124-126 hier: www.dampforum.nu/topic/48355-noted-youtube-aroma-review-show-timestamps/

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja klopt steeptime deed wonderen, maar dan als single flavor was die nog karig. Heb nu deze gemaakt en verwacht dat dit wel wat moois kan worden

 

12,5% VCv2 Cap

1,5% Bavarian cream TPA

1,5% Cheesecake Graham cruzt TPA

0,75% super sweet 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mijn favo Custard, zonder lange steeptijd... 

 1.00% Biscuit (INAWERA)   
 2.00%  Custard Premium (FA)   
 4.00%  Vanilla Ice Cream (LB)   
 2.00% Vanilla Pudding (Flavorah)   


 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...