Jump to content

Nicotine versneld de groei van prostaatkanker?


bleekman

Recommended Posts

Beste leden.

 

Ik heb een vraagje van een goede kennis. Hij kan door prive reden geen lid worden van dit forum.

 

Hij heeft een langzaam beginnende prostaatkanker. Hij dampt 8ML per dag met 6MG nicotine.

Nu zegt zijn vrouw dat hij beter kan stoppen omdat de nicotine de groei bevordert en eventueel chemo en hormoonbehandeling tegen werkt.

Ik heb zelf gezocht, maar kan daar weinig over vinden.

 

Weet iemand of dit klopt?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een zeer goede vriend met bovengenoemd probleem, aan het dampen gekregen.
Naar verluid gingen bepaalde waardes juist omlaag, waardoor zijn leven verlengd is.
Chemo, hormoonbehandeling en bestraling heeft ie al voor zijn kiezen gehad.
Ondertussen kreeg ie ook nog een plek op zijn lever, en 2 jaar geleden keelkanker.
Na een bijzonder gemene behandeling is de keelkanker weg.
Hij zal nooit meer genezen, maar de rotziekte is redelijk stabiel.
Tot op heden is er geen enkel bewijs, dat nicotine kanker stimuleert.
En hij luistert naar zijn artsen i.p.v. naar zijn vrouw.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De relatie kanker en nicotine is al heel lang ontkracht. Het was het roken zelf, de half verbrande stoffen, die kanker veroorzaken.

 

Of nicotine invloed heeft op hormoontherapie, geen idee, nooit wat over gelezen. Gezien de werking van chemo is het onwaarschijnlijk dat nicotine daar invloed op heeft, maar geheid dat gedegen onderzoek naar dit onderwerp niet of zeer lastig te vinden zal zijn, aangezien er altijd naar het roken gekeken wordt, niet naar alleen de nicotine of dat nu in vorm van nicotinepleisters of dampen is.

 

Ik heb nog even gekeken naar de bijsluiter informatie van nicotine pleisters, maar die zwijgen er ook over. Wel staat er dat je het gebruik van nicotinepleisters in combinatie met medicijnen moet bespreken met je arts en dat zou ook mijn beste advies zijn: Vraag of het gebruik van nicotinepleisters (beter bekend bij artsen) problemen oplevert in combinatie met de chemo-, en hormoontherapie.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik kon ook niets vinden over nicotine in combinatie met chemo. Het is weer je woord tegen een ander. Zo gaat dat ook thuis ook altijd. Jullie zoeken altijd de positiefs berichten. Daar wordt ik zo moe van.

Edited by bleekman
Link to comment
Share on other sites

De vrouw van je vriend heeft theoretisch gezien gelijk @bleekman. Nicotine kan een weerstand tegen chemo veroorzaken en kan de groei van tumoren promoten, ook al is het in zichzelf niet kankerverwekkend. Dit is in diverse onderzoeken aangetoond. Maar die onderzoeken zijn allemaal uitgevoerd op muizen of ratten of op menselijke cellen die in een laboratorium zijn gekweekt. Er is voor zover ik weet geen onderzoek dat aantoont dat dit voor volwassen mensen in realistische omstandigheden ook het geval is. Veel onderzoeken die wel met mensen zijn gedaan, gingen over rokende mensen. En die onderzoeken kunnen de resultaten dus niet naar nicotine herleiden. We weten daaruit wel dat het niet slim is om te blijven roken als je kanker hebt. Maar dat weet je zonder onderzoek natuurlijk ook al wel. 

 

Dit is het probleem met heel veel van die onderzoeken die ons de stuipen op het lijf jagen en waarvan alleen de conclusie bij het publiek blijft hangen zonder dat men de omstandigheden van dat onderzoek kent. De situatie in een laboratorium met muizen of ratten of in schaaltjes gekweekte menselijke cellen is niet 1 op 1 naar een situatie met echte levende mensen te vertalen.  Ook de hoeveelheden die in zo'n ondezoek worden gebruikt zijn meestal geen afspiegeling van hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. 

 

Nicotine is bovendien een stof die gewoon voorkomt in de natuur. Het zit in alle nachtschade-groenten; tomaten, paprika's, cayennepepers, spaanse pepers, aubergines, kruisbessen, gojibessen en aardappelen bevatten allemaal nicotine. En je ziet nooit een krantenkop die roept: "Paprika's veroorzaken chemo-resistentie!" of "Bintjes en Eigenheimers bevorderen kankergroei!" Ik heb ook nooit een onderzoek kunnen vinden dat naar het effect van de nicotine in die groenten kijkt. 

 

Persoonlijk trek ik daarom de conclusie dat het allemaal wel mee zal vallen. Als je met mate nicotine gebruikt (6mg/8ml per dag valt volgens mij wel in die categorie) geloof ik nooit dat het grote gevolgen zal hebben. Maar ik ben geen arts, ik ben maar een damper die iets te veel onderzoeken heeft gelezen. En dat zegt verder ook niets. Desalniettemin is het denk ik wel goed om e.e.a. in een wat genuanceerder perspectief te zien. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pas als iedereen gestopt is met drinken, roken en vet eten gaan ze op zoek naar de werkelijke oorzaak van een aantal problemen.

 

Tot die tijd wonen er gewoon honderden gezinnen op 200 meter afstand van een van de drukste snelweg-knooppunten van Nederland (Rotterdam richting Den Haag).

 

Artsen zijn net mensen... beetje lui. Dus iedereen uit dit gebied krijgt longkanker van (mee)roken.....

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...