Jump to content

Het gebruikelijke gebruik van de like button

Recommended Posts

Ik ben even benieuwd naar welke rol de like button hier op dit forum precies speelt, en hoeveel belang eraan gehecht word.

Zelf heb ik namelijk al die jaren met succes vermeden dat ik iets met een like button/social media enz. te maken zou krijgen. Ik heb geen social media accounts. Ook geen smartphone. Het hele social media systeem vind ik persoonlijk iets ongezonds. Perverse prikkels, een product zijn, tunnelvisie, en ga zo maar door. Maar goed, da's mijn mening. Ieder z'n ding. 🙂

Ik zie dat er hier op het forum best rijkelijk likes worden uitgedeeld, en dat er scores worden bijgehouden en zo. Vandaar dat ik er even naar informeer. Ik gebruik het namelijk liever niet, maar wil ook geen ondankbare houding oid. uitstralen ofzo, dus als het hier een heel belangrijke factor is en dé manier om iemand je dankbaarheid /waardering te tonen dan ga ik nog maar eens bij mezelf te rade hoe ik daar hier mee om wil gaan, en of ik dan toch ook maar gewoon die knop ga gebruiken.

Ik had al in mn profiel zitten zoeken of ik het niet gewoon uit kon zetten, maar geloof t niet he? Helaas. 😉

Edited by Vork
zinsopbouw

Er wordt absoluut niet van je verwacht dat je gebruik maakt van de like button. Volgens mij houdt de software inderdaad bij wie de meeste likes in een bepaalde periode heeft ontvangen, standaard functionaliteit, maar geen hond die daar naar kijkt volgens mij.

Ik heb ook geen social media maar gebruik hier de likes gerust. We zijn geen Facebook met trackers en data analyse e.d. Gelukkig 

• Like 2

Goeiemiddag @Vork

Ikzelf ben ook een sociaalmedia hater, heb gelukkig nooit een account aangemaakt bij hyves, Facebook, instagram enzzz.

Email, WhatsApp en Telegram zijn mijn sociale media. Meer dan genoeg.

Hier op het forum is het een veel gebruikt ding, hier ben ik het gaan gebruiken. We hebben 5 karakters, like, lach, huil enz. Je kan hiermee je emotie tonen of een dankje geven.

Verplicht of gewenst, nee joh, moet je zelf weten. Je wordt er niet anders door gezien, behandeld of gewaardeerd. Ook hangen er geen extra rechten aan, het heeft geen enkele meerwaarde behalve emotie tonen.

Doe gewoon lekker wat jezelf wil 👍

@Moppersmurfis daarbij een uitzondering, wanneer je dat ding geen like geeft wordt ie vervelend en gaat ie jengelen...

Het is dus voor je eigen bestwil hem te liken, ik ben het een keer vergeten en dat heb ik geweten... diezelfde nacht nog is hij via mijn brievenbus naar binnen geklommen... puuuh zo'n blauwe kabouter wil je niet mopperend tegenkomen op de rand van je bed.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

• Haha 8

zoals ik het ervaar. een like is ook een soort van dankjewel, of mooi(duh, like)

en houd het een beetje overzichtelijk. 

je laat bijvoorbeeld een foto zien van je mod want je vind hem mooi en wil hem delen. 

ipv van dat er 30x mooi ding onder elkaar gezet word, zeggen(voor mijn gevoel) 30 likes hetzelfde en houd het forum overzichtelijk. 

en dat het word bijgehouden....ik wist het niet eens. ga zo gelijk op m’n profiel kijken 🤪

• Like 2

Okido, duidelijk. Bedankt voor de reacties.

@Sub-Ωhm & @Moppersmurf

Ach... Die blauw aangelopen kabouter stopt tenminste met naar binnen komen als ie bij de rand van je bed is beland.

'kmoest meteen aan deze denken. Die maakt t nog nét wat bonter: 😉

• Haha 7
10 hours ago, Tamara said:

geen hond die daar naar kijkt volgens mij.

Sporadisch wordt er wel naar gekeken denk ik, want ik ben al een aantal keer door fabrikanten benaderd of ze me iets toe mochten sturen, zodat ik hier een review zou plaatsen.

• Like 1
15 hours ago, Sub-Ωhm said:

@Moppersmurfis daarbij een uitzondering, wanneer je dat ding geen like geeft wordt ie vervelend en gaat ie jengelen...

Het is dus voor je eigen bestwil hem te liken, ik ben het een keer vergeten en dat heb ik geweten... diezelfde nacht nog is hij via mijn brievenbus naar binnen geklommen... puuuh zo'n blauwe kabouter wil je niet mopperend tegenkomen op de rand van je bed.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Die boodschap is dus goed doorgekomen.

Thats the way i like it :grins

12 hours ago, Vork said:

@Sub-Ωhm & @Moppersmurf

Ach... Die blauw aangelopen kabouter stopt tenminste met naar binnen komen als ie bij de rand van je bed is beland.

'kmoest meteen aan deze denken. Die maakt t nog nét wat bonter: 😉

Dat is nou het verschil tussen mij en Suppie. Ik stop en hij duikt er in zeg maar...

Maar na dit filmpje heeft hij vast zijn roeping gevonden, zo komen we toch mooi van hem af he? :worstel

On 2/24/2021 at 4:00 PM, Vork said:

dé manier om iemand je dankbaarheid /waardering te tonen 

Die innige dankbaarheid of waardering wordt het best overgebracht met een zekere persoonlijke inspanning, dat kan nimmer worden afgedaan met een one-click-fits-all knopje.

Toch vind ik 't een fijne manier om te laten weten wat je ergens ongeveer van vindt, zonder de zoveelste "haha" of "mooi" reply te moeten zijn. 

Wel tof overigens dat je het even navraagt! 

(hier ook geen social media trouwens) 

16 hours ago, Madman said:

ik ben al een aantal keer door fabrikanten benaderd

Dat komt niet door de likes, maar je sympathieke en geïnteresseerde uitstraling op je profiel foto :zoef

• Like 1
  • Haha 5
2 hours ago, Sledge said:

om te laten weten wat je ergens ongeveer van vindt

Ik zag een like altijd als een ' ik heb het gelezen'  markering. Soms kan je het ergens helemaal mee eens zijn en dan is een like niet echt wat je zoekt. Een helemaal-mee-eens icon ontbreekt helaas. Het kan juist wel veel zeggen over een bericht, namelijk dat het toch wel serieus genomen mag worden als er een aantal helemaal-mee-eens zijn aangevinkt. Het zegt net iets meer dan een like. Een like is een pionnetje wat je neerzet met een glimlach maar het is niet erg duidelijk wat er mee bedoeld wordt.

• Like 1

Zou er ook een mep like bij kunnen? Dan hoef ik voor een :mep niet een nieuwe posting te doen. Dat houd het forum wel zo schoon!

Alhoewel, dan moet er ook een optie voor 3 mepjes komen want soms zijn die fbt-ers gewoon erg!

• Haha 2

Goed idee Smurf.

Ik denk aan een mep like die werkt als volgt...

Iedereen krijgt die button behalve jij, wanneer iemand drukt gaat er bij jou een punt vanaf.

Bij het behalen van 0 kom ik je hoogst persoonlijk drie klappen op je billen geven.

Kus, Sub

@Sledgekun jij dit ff voor die blauwe druif in orde maken 🍻

• Haha 1
  • Confused 1