Jump to content

Airflow open of dicht?

UGL210807
 Share

Recommended Posts

Ik zou bij een 0,4 Ohm coil de airflow niet te veel dicht draaien. Je coil heeft koeling nodig, dus lucht. Ik weet niet wat per se meer of minder damp produceert maar met de airflow open zal het in ieder geval makkelijker zijn om het eruit te zuigen.

In principe wel. Bij een grotere luchtaanvoer kan je meer vermogen gebruiken en produceer je dus meer damp. Maar ook kan een grotere luchtaanvoer bij hetzelfde vermogen meer damp produceren, ligt een beetje aan de mix damp/lucht. Dat effect wordt sterker naarmate het VG gehalte in je sapjes stijgt

Ik heb grote longer en damp 70+ vg liquid. De airflow bijvoorbeeld op de tfv8 half open en een lange diepe teugen nemen. Als je de airflow niet te ver open hebt staan word de damp dikker.

• Like 1

Dikker betekent niet per definitie meer, lijkt me. Los daarvan, waarom is de hoeveelheid damp zo belangrijk? Ik moet thuis buiten gaan staan bij teveel damp dus ik heb liever wat minder 🙂 Als je veel damp wilt dan is VG vooral een belangrijke factor. Zo hoog mogelijk percentage VG in je sapjes dus

• 2 weeks later...

@Kabbie86, wanneer je goed leest, zijn bijna alle beweringen/stellingen, van bovenstaande reacties, waar. Het zijn alleen allemaal verschillende beweringen/stellingen.

Wanneer je op de vuurknop van een mod drukt, wordt je coil warm en gaat deze een bepaalde hoeveelheid liquid verdampen. Hoe hoger het gebruikte vermogen is, des te meer liquid wordt er per tijdseenheid verdampt. Om te voorkomen dat de geproduceerde damp oververhit raakt en hierdoor branderig gaat smaken, moet je als gebruiker zorgen dat de damp op tijd weggenomen wordt bij de coil. Het is dus zaak om goed aan te voelen hoeveel damp er wordt geproduceerd. De zuig snelheid moet je aanpassen aan de aangeboden hoeveelheid damp.

Om de damp op tijd bij de coil te verwijderen, moet je een bepaalde luchtsnelheid/airflow bereiken. Wanneer de air intake bijna dicht staat, zul je, ongeacht de zuigkracht, te weinig lucht naar binnen halen om de damp bij de coil te verwijderen. Wanneer je de air intake helemaal open zet, zul je waarschijnlijk een overvloed aan lucht binnenhalen. Je zou dus bijna denken dat wanneer de air intake altijd maximaal open laat staan, dit het beste is. Echter er spelen meerdere factoren een rol.

Je coil produceert een bepaalde hoeveelheid damp, afhankelijk van het gebruikte vermogen. Bij laag vermogen zal dit minder zijn dan bij hoog vermogen. Deze damp heeft een bepaalde consistentie/dichtheid. Ongeacht hoe ver jou air intake open staat, de damp productie blijft hetzelfde. De grootte van de air intake is daarentegen wel van invloed op de dichtheid van een dampwolk. Wanneer de air intake voor de helft open staat, krijg je een compactere, kleinere dampwolk. Wanneer je de air intake helemaal open zet zul je een minder compacte, dunnere, dampwolk krijgen, die wel qua volume groter is. Maar in beide dampwolken zit nog steeds dezelfde hoeveelheid geproduceerde damp. De ene wolk wat dikker en bijna niet doorzichtig, de andere wolk wat dunner en een stuk doorzichtiger. Het moge duidelijk zijn dat mensen met grotere longen, een forsere, langer durende, teug kunnen nemen en hierdoor dus per teug, grotere dampwolken produceren, maar ook hier blijft de verhouding lucht en damp exact hetzelfde in vergelijk met mensen met een minder grote long capaciteit. 

Een ander facet is natuurlijk de smaak. Voor de smaak is het van groot belang om de juiste verhouding damp en lucht te verkrijgen en is het daarom belangrijk om je tank goed aan te voelen en de air intake zo af te stellen dat je dampwolk zo compact mogelijk blijft en je precies genoeg lucht/airflow krijgt om de aangeboden hoeveelheid damp te verwijderen. Voel je dit niet goed aan en zet je de air intake overbodig ver open, zal dit altijd samen gaan met smaakverlies.

• Like 3
  • Thanks 1

Of de levensduur van een coil langer of korter wordt, door invloed van de airflow ?  Dat weet ik niet. Is ook verwaarloosbaar. De levensduur van een coil is wel van meerdere factoren afhankelijk, die wel aanzienlijke invloed hebben op de levensduur. Een coil die gebruikt wordt op lagere vermogens, bv 25 Watt, zal langer meegaan dan een coil die constant op 135 Watt wordt gebruikt. Ook de manier van wicken en de gebruikte liquid zijn van grote invloed, evenals de frequentie en de manier van het reinigen van de coil.

• 6 months later...