Jump to content

Soort roest op coil


eenvaper

Recommended Posts

23 hours ago, Sebas said:

ik had precies hetzelfde met een rolletje alie kanthal. 

deze om precies te zijn:
https://a.aliexpress.com/_BOzbIa

 

tot 3x toe zagen ze hetzelfde eruit als bij jou. 

ik heb het rolletje weggegooid en nooit meer over nagedacht. vond het er zo slecht en ongezond uit zien. 

daarna nog een beetje gezworven en gezocht maar ander draad en uiteindelijk uitgekomen bij ni80

deze:
https://a.aliexpress.com/_BOujB8

en daar maak ik nou al zeker een jaar naar tevreden gebruik van. 

snelle opwarmtijd, makkelijk in gebruik. geen hoog wattage nodig. 

 

die er bij jou inzitten zou ik ook niet meer gebruiken. het ziet er niet zo fris uit en wie weet wat je allemaal je longen in zuigt als de coil er al zo aangeslagen uit ziet.....

Ik heb waarschijnlijk gewoon slecht draad.

Heb zelf nu ni80 besteld hopen dat dat een stuk beter gaat. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sub-Ωhm said:

Ik gebruik voor het schoonmaken nog steeds gewoon de afschrik methode.

 

Kanthal, SS, Nichrome

 

Licht opgloeien en dan onder de koude kraan, dit doe ik een keer of 10 alvorens nieuwe coils te plaatsen.

Doe je dit ook met clapton coils en dat soort type coils?

 

9 hours ago, Steamboy said:

@Raycoupe, hoezo veranderd de legering van Kanthal A1 draad, wanneer je te hoog gloeit ? lijkt mij knap........je voegt niets toe en je haalt niets weg, dus blijft de samenstelling/ legeringsverhoudingen toch hetzelfde, of ik mis materiaal kennis ? Graag wat uitleg.....

 

Voor het reinigen van coils na het dryburnen, gebruik ik deze borsteltjes al jaren. Ik druk deze vast in een champagne kurk, kan ik hem beter vasthouden. :grins

 

image.thumb.png.d62853514dd530dd9f614f41d1c8afd9.png

 

te krijgen bij Ft ( https://www.fasttech.com/p/7537601 ), kosten bijna niets.........wel bijzonder effectief !

 

Na het borstelen, reinig ik mijn coils vervolgens met een, met liquid bevochtigd, wattenstaafje, je wilt niet weten hoeveel vuil je dan nog van je coils af haalt. Vooral van de binnenzijde van de coil. Mijn ervaring is wel dat alle coils van draad samenstellingen, zo goed als niet te reinigen zijn. Een paar keer wat aliens en claptons na het dryburnen onder een flinke loupe bekeken, griezelig wat je nog aantreft op een, van de buitenzijde, schoon ogende coil.

 

 

Ik ga die is bestellen altijd handig en het kost niks.

Edited by eenvaper
Link to comment
Share on other sites

@Steamboy In een legering zitten de atomen van de verschillende metalen in een kristalrooster. Dit geeft juist de legering bepaalde, gewenste eigenschappen. Als je legeringen sterk verhit kunnen atomen, in dit geval de ijzer atomen, gaan migreren waarmee de eigenschappen van de legering veranderd. Waar normaal het ijzer in kanthal niet heel snel gaat roesten omdat ze een sterke binding met het aluminium en chroom hebben, zullen losse ijzeratomen aan de oppervlakte net zo snel roesten als gewoon zuiver ijzer.

 

Hetzelfde gebeurt ook met RVS, waar je vele verschillende soorten van hebt, sommige soorten krijgen vliegroest nadat je ze sterk hebt verhit. De RVS legering van een uitlaat is een andere dan het RVS van bv. messen.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Steamboy Neem bv. Chroom Molybdeen RVS staal, veel voor messen gebruikt.

 

IJzer atomen zijn heel klein en voor de roestwerende eigenschappen voegt met hele grote chroom atomen toe. Dit maakt de kristalstructuur van dat mengsel zwakker, er zitten gaten tussen het chroom en ijzer. Daarom voegt met molybdeen atomen toe, die weer heel klein zijn en vullen deze gaatjes.

 

Stookt je dit type staal te heet, dan migreren de kleinste atomen, dus het molybdeen naar de oppervlakte en heb je terug gaten in je kristalrooster en dus zwakker staal.

 

Cryogene behandeling van het staal (bij messen bv) zorgt voor het tegenovergestelde en maakt het kristalrooster uniformer, meer van die gaten worden opgevuld. Vandaar dat men dit bij sommige messen doet. Ice hardened, Friodur en dat soort termen, zie je dan terug op het mes.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de staalwereld kent vele verschijningsvormen, een wereldje apart. Wat ik wist is dat wanneer je staal te snel ontlaat/tempert er veel koolstof atomen aan het oppervlak komen te zitten waardoor er een soort keihard, maar bros, toplaagje ontstaat. Ook weet ik dat je verschillende temper procedures hebt, waarbij de temperatuur en tempertijd van belang zijn.

Het harden d.m.v. ijs bij messen raakt steeds meer omstreden. Het staal van messen verliest tijdens het snijden materiaal, waardoor een soort zelf slijpend effect optreed en een mes langer scherp blijft. Bij het harden met ijs zou dit effect minder zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...