Jump to content

Wat geeft meer damp..? 🚫 Gloeien van Titanium 🚫

Nillfist
 Share

Recommended Posts

Hallo forumlezers,

hier eindelijk weer eens een berichtje van mij. Nou ja.

Ik heb een vraag. Wat genereerd er eigenlijk méér damp, een lagere weerstand coil, -of ...een hogere weerstand coil, die dan toch over meer wikkels(meer verhit oppervlak) beschikt? Ja, ja, ik weet het, de theorie van het sub-ohmen en hoe lager de weerstand hoe meer damp...  Maar ja, als ik nou mijn favoriet gemaakte coil bekijk; dat is een coil met 17 wikkels, 3,5mm doorsnede en die heeft een weerstand van 0.39 ohm(titanium overigens). Daar kan ik wel minder wikkels voor nemen voor een lagere ohm-waarde, maar ja, dan neemt de dampoppervlakte toch eigenlijk af? 

Er zal wel een doodsimpele logica achter schuilen, maar die ken ik eerlijk gezegd nog niet... 

Nog iets, mijn coils gloeien eigenlijk altijd vooral in het midden op, met een minimaal aantal wikkels. Wat zou ik het beste kunnen doen om het gloeipunt breder verdeeld te krijgen? 

titanium? En die laat je voorgloeien? Ben je niet helemaal lekker? Dat spul is hardstikke giftig!! Alleen maar geschikt voor TC dampen en alleen als je weet wat je doet! Nooit, maar dan ook nooit laten voorgloeien!!!!!!!!

Goed.. De theorie is simpel idd, in de regel: hoe meer oppervlak, hoe meer draad, hoe meer damp. Met meer draad  gaat de weerstand automatisch omlaag en het benodigde vermogen omhoog, want minder weerstand en meer massa.

Daarnaast: als je coil van binnenuit naar buiten gloeit, heb je het goed gedaan..

• Like 2

14 minutes ago, TheRich said:

Met meer draad  gaat de weerstand automatisch omlaag

Het is wel verwarrend wat je schrijft want met meer draad gaat de weerstand omhoog.

Ik zie het zo, dat je meer vermogen door de coil laat opnemen om meer damp te krijgen. Het vermogen dat de coil opneemt is V^2/R, dus hoe lager de weerstand R, des te hoger het opgenomen vermogen. Een lagere weerstand bereik je met minder wikkelingen, of met dikkere draad. Met dikkere draad kan je een langere coil maken en is er meer oppervlakte van de coil in aanraking met de wick en zo krijg je een groter damp-oppervlak wat minder heet wordt als met een korte coil.

Goeiemorgen @Nillfist

Leuk maar vooral goed dat je weer even online bent 👍

Zoals hierboven al aangegeven...

Titanium draad ofwel Ti01 mag nooit gloeien, door het gloeien bereik het materiaal een temperatuur waarbij een giftige stof vrij vrijkomt.

In dit geval Titanium oxide, dit wil je niet in je longen hebben.

Of je kiest een ander materiaalsoort of je moet je gaan verdiepen in temperatuur gecontroleerd dampen waarbij de mod jouw veiligheid waarborgt.

Hieronder een lijst met materialen en de Do's en vooral Dont's die daarbij horen.

Kanthal A1 (FeCrAl)
= alleen variabele watt modus
(niet geschikt voor temperatuur modus.)
Dry burn / pulsing, ja.
(Fe / Cr 20.5 ~ 23.5 % / Al 5.8 %) 
(Temperatuur coëfficiënt n.v.t.)

Nichrome Ni80 (NiCr8020)
(niet geschikt voor temperatuur modus)
Dry burn / pulsing, ja.
(Ni 80 % / Cr 20 %)

Nichrome Ni90 (NiCr9010)
(niet geschikt voor temperatuur modus)
Dry burn / pulsing, ja.
(Ni 90 % / Cr 10 %)

Titanium Ti01
= alleen temperatuur modus
(nooit op variabele watt modus gebruiken ! M.b.t. mogelijk ontstaan van Ti oxide)
Dry burn / pulsing, nee.
(Ti >99 % puur)
(Temperatuur coëfficiënt 0.00350)

Nikkel NI200
= alleen temperatuur modus
(nooit op variabele watt modus gebruiken ! M.b.t.
vrijkomende dampen door NI degradatie)
Dry burn / pulsing, nee.
(Ni >99 % puur)
(Temperatuur coëfficiënt 0.00620)

RVS SS 316 L
= te gebruiken op zowel temperatuur als variabele watt modus.
(Voordeel, wanneer je per ongelijk i.p.v. temperatuur gecontroleerd VW dampt zal dat, in tegenstelling tot TI/NI draad, met SS draad om het even zijn.)
Dry burn / pulsing, ja.
(Ni 12 % / Cr 17 % / Mo 2 % / Fe)
(Temperatuur coëfficiënt 0.00092, evolve DNA200 / 250 TCR 0.00100 !)

• Like 1

• 2 months later...

Ik damp nu met ni80 draad op 0.93ohm en 20 watt. 14 winkels 2mm coil

Daar komt genoeg rook uit om een auto in 2 heisen blank te zetten.

Dus de theorie hoe lager de ohm hoe meer rook klopt niet altijd. 

Maar wat @TheRich zegt is helemaal waar. Titanium is giftig. En dat is al vrij snel. 

Als je boven de 400 graden komt word het al giftig. Met TC dampen kom je daar niet boven maar op wattage kun je temperaturen van 600, 700, 800 graden, of hoger, halen en als je er bv geen katoen met liquid tussen doet, kan de Coil zelfs smelten(1100 graden).

Dus nooit titanium op wattage dampen.

Even een kleine toevoeging op hetgeen @KeesB verteld, een lagere weerstand bereik je toch niet alleen met minder wikkelingen, of met dikkere draad ! 

Sterker nog, er zijn omstandigheden mogelijk waarbij je zelfs meer draad toevoegt, en de weerstand toch afneemt !!  Hoe ? Nou gewoon, wanneer je een coil draait van twee draden (parallelle coil) heb je toch meer draad en dus een bredere coil, dus meer verdampingsoppervlak, terwijl je weerstand gehalveerd wordt.

Super effectief voor de plaatselijke wolk ontwikkeling. :grins

Nou @Steamboy het is wel waar wat je zegt, maar ik neem aan dat het over een bestaande setup gaat, of met 1 coil, of met twee, maar niet eentje die ineens verandert van 1 coil naar 2. Dus blijft mijn opmerking geldig, dat de weerstand van de coil (ook van een dubbele) afneemt als het aantal wikkelingen afneemt, of als je dikkere draad gebruikt :-)

Het is toch wel goed dat je het even aanstipt, dat bij een dubbele coil de weerstand halveert. Ik heb hier draad waarvan ik niet eens een dubbele coil kan gebruiken omdat de mod dan niet meer wil vuren haha, want die vindt de ohm te low.

• Like 1

@KeesB, jou stelling : "Een lagere weerstand bereik je met minder wikkelingen, of met dikkere draad", klopt natuurlijk wel, maar is niet volledig, voor hetgeen @Nillfist probeert te bereiken. Met een parallelle coil, kan hij toch een bredere coil maken, met een groter verdampingsoppervlak, terwijl de weerstand afneemt.

Hahaha........inderdaad, met NI80 bijvoorbeeld wordt het al moeilijk om een dual setting van parallelle coils te maken die ook binnen je build oppervlak passen.

Ja, weet je, er zijn niet veel mods die settings van minder dan 0,1 ohm aan kunnen. Een mechmod kan dit, met geschikte batterijen, natuurlijk wel.

En natuurlijk, om een flinke wolk te kunnen maken, spelen meerdere factorehn een rol

• Like 1

8 hours ago, Steamboy said:

Met een parallelle coil, kan hij toch een bredere coil maken

@Nillfistpraat over een enkele coil van 17 wikkelingen en misschien past er alleen een enkele coil in zijn atomizer. Ik vind 17 wikkelingen wel heel erg veel. Ik zou het dan ook willen verdelen tussen twee coils van 8 wikkelingen of zoiets. Met dezelfde draad krijgt @Nillfistdan een dual coil van 0,1 Ohm. Een groot verdampingsoppervlak alleen is niet zaligmakend. Je hebt ook het vermogen nodig om de liquid te verdampen. Ik denk dat een coil van 8 wikkelingen al een stuk beter gaat dan 17 wikkelingen. Het is wel een kleinder oppervlak maar dat is makkelijker op te warmen. 17 Wikkelingen poeh, daaraan kan je bijna bungly jumpen. Mijn gevoel zegt me dat het te lang gaat duren om dat helemaal heet te stoken met als gevolg een teleurstellend resultaat. Met 0,39 Ohm en een enkele batterij van 4,2V krijg je hooguit 44 Watt door de coil. Ik heb geen idee welke hardware @Nillfistgebruikt. Het is verder ook een kwestie van proberen.

@Nillfist17 wikkelingen 22awg titanium heb je toch wel zo rond de 45 watt nodig op temp control uiteraard.
wat @KeesBzegt ik zou ook gaan voor een coil met minder wikkelingen ni80 of ss316 draad zou ik zelf nemen, dit kun je ook normaal voorgloeien zonder dat je giftige dampen produceerd.

@Steamboyheeft het over een parralel coil. Dit is ook een optie ni80 awg26 wikkeling of 8 doorsnede 3,5mm zit je rond de 0,45ohm is met een 35 tot 40 watt redelijk goed te dampen denk ik

Edited by Maurice1974

@Dr.Smoke, daar noem je wel een van de belangrijkste factoren, ben je gezegend met een paar grote longen, heb je een voorsprong. (size does matter)

@Nillfist, doe jezelf een lol en vergeet die Titanium draad. Een volkomen achterhaalde en gevaarlijke draadsoort. Wil je grote wolken en smaak ?

Pak een wat robuustere mod, stel deze in op 105 Watt, draai twee parallelle coils van Kanthal A1 draad, met een ID van 3 mm, 7 wikkelingen elk, met een weerstand van 0,16 Ohm en je hebt de perfecte wolken generator, die ook nog eens lekker smaakt !!  :ratje

Succes er mee.......

Kandidaat Staaldraad meldt zich. Draad van staal, man man man, daar kan je alle kanten mee op. Teeceejen bijvoorbeeld, probeer dat maar eens met een kanthalletje. Staaldraad, je kunt het platrammen met een Noorse strijdbijl nadat je je sik in een kekke vlecht hebt gemanoeuvreerd, maar voor de mindere puristen is er reeds platgeramd spul te krijgen ook. Ribbon wire heette het de laatste keer dat ik het controleerde. Zelf gebruik ik dat wel eens, maar liever gewoon standaard 24AWG 316SL. Dat is met een wikkeltje of zeuven stevig genoeg om goed vol te proppen met katoen en het is dermate duurzaam en eenvoudig schoon te fikken dat ik al drieenhalf decennium geen coils meer heb hoeven vervangen.

Verder adviseer ik VG-eend. Geen PG, aroma's, nicotine of andere nieuwlichterij, gewoon 100% VG-eend dampen.

• Like 2
  • Haha 1

• 1 month later...

Ik gebruik a1 ss316l en ni80. Ss316l heeft mijn voorkeur omdat ik die ook in tc kan gebruiken. Mtl damp ik 20mg nicsalt base. Dl doe ik met aroma op 6mg.