Jump to content

Smaak? Ik proef helemaal niks meer.


rot-

Recommended Posts

Help ?

 

Ik ben ten einde raad! 

Ik mix zelf mijn liquid, en sinds kort proef ik nauwelijks meer smaak aan welke liquid die ik mix dan ook. Op elke tank proef ik nix tot nauwelijks iets. Ik damp sinds 2013. Altijd genoten van de diverse smaakjes. Dit probleem speelt nu een 1,5 maandje.

 

Ik heb oa nieuwe flessen van: Drip hacks, dropshots, flavour boss en elfc. Allemaal fruit smaakjes.

 

Met DL heb ik de Drop RDA en Blotto. Beide in de verte proef ik wat. Dan met MTL heb ik de pioneer RTA en Expromizer v4: smaak compleet weg. Bij de MTL diverse builds geprobeerd meestal super fine clapton op 0.8ohm. Bij DL tanks ook diverse claptons. Ook de wick veranderd van cotton tot rayon. Mijn builds zijn gewoon goed! Nooit problemen mee gehad.

 

Dan het mixen. Gewoon netjes alle one shots gevuld tot op de ML correct met 50/50

 

Enige wat over blijft is de Base. Die komt van de winkel Nieuwe Sigaret. Ik twijfel nu enigzins aan de kwaliteit. Zou het aan de base kunnen liggen? De base is een jaar oud. En staat altijd in de kruipruimte.

 

Het neemt best wel de plezier van dampen zo weg. Kost veel geld en heb nu 12 250ml bottles die nauwelijks ergens naar smaken. 
 

edit: weekje menthol dampen en dan opnieuw proberen: geen effect

Edited by rot-
Link to comment
Share on other sites

Vervelend man. Ik heb nog nooit gehoord van smaakverlies door base. Het is een symptoom van corona, maar dan zou je ondertussen al andere symptomen moeten hebben gehad. Te sterk mixen werkt ook nooit goed voor smaak, maar als je het op de ml precies hebt gedaan lijkt me dat het ook niet. Alhoewel die bottleshots wel vaak voor hoger VG zijn, misschien zou je kunnen proberen het wat te verdunnen. Alhoewel jij ook al 7 jaar dampt en het altijd goed is gegaan. Ik zou het verder echt niet weten. Heb je niet iets veranderd in je eet patroon, nieuwe medicatie, andere thee of koffie gewoontes, wel genoeg water etc?

Link to comment
Share on other sites

@CrowJa precies. Je zou het wel haast gaan denken. Laatst is mijn vriendin getest op corona: test was negatief, dus dan ga ik er vanuit ik dus ook. Ik ben verder gezond. Drink veel water en bijna geen frisdrank. Ben wel een thee leut.

 

frapant was dat ik laatste een flesje zelf gemaakt liquid omstoote over mn buro. En het stonk op mn werk meteen naar aardbeien, ook ik rook dat behoorlijk. Echter in mn damper: nix nada!

 

kan het zijn dat ik teveel damp? Ik damp de hele dag door namelijk. Eigenlijk om de 10 minuten ?

 

Edited by rot-
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik damp ook best veel denk ik 10 tot 30ml per dag. Fruit smaakjes proef ik soms ook niet maar dan pak ik een bakery met fruit tussendoor en die proef ik dan wel goed. Zal dan ook wel aan de tijd van het jaar liggen denk ik. Aardbijen heb ik zoiezo heel moeilijk geproeft. Je ruikt hem goed maar proef hem meestal niet. Er is er maar 1 van chefs die ik goed proef. Soms een drupje dragonfruit kan helpen om fruitsmaakjes te proeven.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het kan heel goed zijn dat je teveel dezelfde (soort) smaken dampt. En vooral heel intensief zoete Liquids zonder frisse of kruidige 'bijsmaak'. Ik weet dat het een beetje omstreden is, maar helaas zie ik het in de praktijk met zekere regelmaat gebeuren; ergens raakt het smaak systeem 'overbelast' en komt niet meer op het oude niveau. 

 

Je kunt het vergelijken met mensen die bijvoorbeeld op een vuilniswagen rijden , of in een parfumerie of eender waar waar het heel erg stinkt/sterk ruikt. Na een paar jaar merken ze het niet of nauwelijks meer. Dat betekent niet dat ze niks ruiken, maar die precieze geur zijn ze min of meer ongevoelig voor geworden. Dat is eigenlijk een beschermingsmechanisme van het lichaam; een geur die zo dominant is op de achtergrond 'drukken', zodat andere 'belangrijke' geuren opgemerkt willen worden. Dat jij graag de rest van je leven heel graag voortdurend zoet fruit wil dampen, daar trekt dat systeem zich niets van aan. Daarnaast is de mens is een alleseter, die gebaat is bij zo veel mogelijk afwisseling. Daarbij speelt ook onze geurwaarneming een grote rol, omdat smaak voor 90% geur is. 

 

Wat soms helpt (helaas niet altijd) is een totaal andere verdamper nemen, op een heel ander wattage en een heel ander type coil, en VEEL afwisselen met smaken, liefst elke tank iets anders, en dan ook niet steeds uit dezelfde 'smaakfamilie'. Voor aroma's waarmee je zelf mixt geldt vaak 'less is more', en relatief meer pg in je sap komt in de regel ook de smaak(beleving) ten goede.

 

Frappant genoeg heb ik in al die jaren alleen nog maar van smaakverlies bij/door dampen gehoord bij DL dampen, en sinds hoog vg de standaard is, lijkt het toe te nemen. Ik heb in elk geval in ruim drie jaar tot over mijn oren in de dampscene nog nooit iemand met een smaakblok gehad die mtl dampte, en maar één keer bij een notoire menthol-damper. 

 

En ik heb nog niemand ontmoet die zo veel dampt als ik, dus ik ben zelf erg behoedzaam en let erg op afwisseling, hoog pg en afwisseling in techniek. En ik merk dat ik vrijwel alle Liquids zonder in elk geval een beetje fris na een halve tank al nauwelijks meer kan proeven en ook absoluut niet lekker vindt. Ja, om van de hand te likken,of om te ruiken,maar zeker niet om te dampen. 

 

Hopelijk komt met andere soorten liquid, andere aromaverhoudingen en een ander apparaat je smaakvermogen weer terug. Of je deze smaak ook weer in dit apparaat gaat proeven, durf ik echter niet te garanderen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Klinkt mij als een smaakblok.

 

Tanden en mond poetsen, koffie drinken en even over op de menthol om te resetten.

 

Ik had het de eerste jaren regelmatig, sinds ik meer dan 20 all day vapes in gebruik heb en zelden twee dagen dezelfde liquid damp heb ik nooit meer een smaakblok gehad.

 

Te lang dezelfde smaak is naar mijn mening de oorzaak van een blok.

 

Ik damp inmiddels dik 7 jaar, al een jaar of vier geen blok meer gehad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de berichten. Ik heb dit, in deze vorm nog nooit eerder mee gemaakt. Je gaat twijfelen aan alles. Je builds, je aroma, je base. Et zal wel aan mij liggen dan.

 

heb nu golden ducat in de vappert. Idem dito, ik weet dat et golden ducat is, proef et in de verte ook. Maar de damp is voor 95% smaakloos. Zoals ik hierboven aangaf heb ik het bij alle tankjes. Ik bezit niet zoveel tankjes,  alleen de toppertjes blijven.  nu 4 tankjes.  Hou de crew graag klein.

 

ik damp gewoon waar ik zin in heb, dus momenteel rouleer ik tussen 12 smaken.

Maar dat zal ik dan even laten.


we gaan nogmaals een menthol kuurtje doen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Poets je ook je tong bij het tanden poetsen?
Ik heb 1 keer een lichte smaakblok gehad enkele jaren terug. Aardbei was het. Ben toen begonnen met het tong poetsen en nooit nog een smaakblok gehad.
Ik blijf bijna 100% bij mijn 1 adv liquid. Gedurende màànden. Dan krijg ik een andere smaak goesting en verander van adv. Voor weer een heel lange tijd.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vliegende.cisse said:

Poets je ook je tong bij het tanden poetsen?

Dat doet toch iedereen? 

Tenminste dat leerde ik als kind al tijdens het tanden poetsen.

 

Niet alleen om je smaakpapillen gezond en dus actief te houden maar ook voor de hygiëne.

Doe je dat niet krijg je een bruine tong en een stinkmond. Ook flossen hoort bij de dagelijkse tandhygiëne.

 

Poetsen, schrapen, flossen en spoelen.

Link to comment
Share on other sites

En dan niet alleen het puntje he, ook helemaal achterin natuurlijk!

Het puntje maakt eigenlijk minder uit hoor. Vooral dieper.
Dat doet toch iedereen? 
Tenminste dat leerde ik als kind al tijdens het tanden poetsen.
 
Niet alleen om je smaakpapillen gezond en dus actief te houden maar ook voor de hygiëne.
Doe je dat niet krijg je een bruine tong en een stinkmond. Ook flossen hoort bij de dagelijkse tandhygiëne.
 
Poetsen, schrapen, flossen en spoelen.

Ik had er nog nooit van gehoord, tot ik het eens gelezen had op dit forum ?
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...