Jump to content

Getrouwde batterijen

Recommended Posts

Ik damp al een tijdje  met single  21700 mods

en er liggen zo n 10 18650 batterijen  op de plank

Vandaag komt er een dual 18650 mod aan de deur.

Kan ik mm 18650 s gaan gebruiken,  als ik ze vanaf nu gepaard houd?

Of moet ik persé  2x2 nieuwe  kopen  bij dampaccu, t gaat niet  om het geld maar over hergebruik

Heb een opus bt-c3100 oplader, die kan verversen.

Wat is wijsheid?

Je hoeft ze niet eens gepaard te houden een batterij is een batterij en zoals iedere mod, doet een batterij ook hetzelfde.
Het is gewoon iets psygisch dat we batterijen een beetje gescheiden houden. Het is wel zo dat sommige batterijen harder slijten dan andere,
als we het gebruiken met hoge vermogens etc ( sneller leeg vaker opladen ). 

Dus het zou onzin zijn als je je goed werkende oude batterijen weg gaat gooien of niet meer gaat gebruiken.

• Confused 2

Persoonlijk zou ik nieuwe kopen. Als jij bv een vrij nieuwe batterij ineens met een wat oudere batterij samen gaat gebruiken lijkt mij dat de veiligheid niet ten goede komen. En ik houd toevallig van veiligheid, dus heb ik die paar euro er graag voor over.

Waarschijnlijk dat @Steamboy hier meer zinnigs over zou kunnen zeggen?

@keesmees, geen idee welke mod je hebt gekocht, sommige mods lezen apart de batterijen uit (dubbele batterij indicator) en als er flink verschil tussen de twee zit, ga je dat zien en kun je daar een andere batterij voor kiezen. Mocht je Opus lader de interne weerstand kunnen meten, is dat een manier om batterijen te matchen.

Als er flink verschil zit tussen twee batterijen in een setje, wordt er eentje veel zwaarder belast dan de ander. Dat is de reden voor het 'trouwen' van setjes. Ik ben het dan ook niet helemaal eens met @Barry55 Meestal is het geen heel groot probleem, als je niet tot de max van je batterijen gaat, alleen vervelend als eentje veel eerder leeg is dan de andere in het setje.

Als je niet meteen op 100 watt dampt, kun je er veilig een beetje mee spelen om uit je bestaande set 18650's twee setjes samen te stellen. Best kans dat al je 18650's nog in prima staat zijn en je geen verschillen kunt ontdekken.

Edited by Raycoupe
mention repair
  • Like 1

Ik heb een aegis legend overgenomen op t forum,  voor een Kylin M, rond de 0,2 ohm.

Zal dus rond de 60/80 watt gaan draaien.

Ik weet niet of mm Opus lader interne weerstand kan meten, miss weet iemand anders dat.

Bedankt voor het meedenken 

Het gaat er niet om of je op hogere vermogens dampt met een 'pair' batterijen.

Het gaat er om dat als 1 batterij slechter word en sneller leeg is dat de andere batterij het in zn eentje moet doen maar daarbij ook nog eens de mod gaat proberen te balansen.

Resultaat is dat de goede van de 2 bats binnen no time ook naar de knoppen is.

Allerbeste manier is inderdaad interne weerstand meten van je losse batterijen en aan de hand van die waarden setjes samenstellen.

maar meeste mensen kunnen dit niet meten en gebruiken de 1 na beste oplossing , 2 nieuwe bats trouwen en altijd samen laden en leegtrekken , dan zal zeer waarschijnlijk de interne weerstand redelijk gelijk blijven.

Dus t advies is bij nkon (niet duur) paar nieuwe bats kopen en deze trouwen.

• Like 2

Nou ik heb 3 mods in constante roulatie en 12 vtc5a batterijen.
Ik damp niet hoger dan 45-60 watt en de batterijen rouleren constant van de ene mod naar de andere mod.
Ik heb tot op heden geen problemen mee gehad nog met de mod niet en ook niet met de batterijen.
Batterijen zijn overigens zo'n 2-3 jaar oud en werken nog steeds als een tierelier.!

ps miss interessant voor de ( deskundige ) onder ons, mijn oudste mod dateert ergens uit 2014 ofzo ( vt inbox )  en de meeste nieuwe ergens uit 2018
dacht ik pulse 80w.  En dan daar ergens tussenin nog de sx mini g class. 
Ik begon met de samsung batterijen en wou de sony's een x testen omdat veel mensen hier lyrisch over waren, ik vond het vervelend om telkens de batterijen uit elkaar te houden omdat ik deze een nieuw jasje had gegeven. Dus de samsungs in de daarvoor bestemde afvalbak en sonys ervoor in de plaats.
En miss ook interessant 4 sony's zijn ong 1 jaar ouder dan de resterende 8. 

Edited by Barry55

Dat je de batterijen als paartje in verschillende mods gebruikt is niet erg.

Zolang ze maar samen laden en ontladen.

Als je altijd maar willekeurig al je bats door elkaar gebruikt in single en dual setup zal je vroeg of laat problemen krijgen.