Jump to content

Van MTL naar DL


Saba

Recommended Posts

Hoi allemaal! Na een eerdere mislukte cold turkey stoppoging ben ik nu twee dagen aan het dampen met 12 mg nicotine (MTL) , wat me opzich wel bevalt. Toch ben ik op zoek naar een intensere smaakbeleving en grotere wolken. Volgens internet zou ik dan met DL wel goed zitten... beamen jullie dit ook?

 

Nu ben ik op zoek naar een DL-kit van rond de zeventig euro, wat raden jullie me aan?

 

Groet!

Link to comment
Share on other sites

Ligt er net aan wat voor liquid ik damp. Bij frisse smaken vind ik de smaak bij DL veel beter uitkomen dan bij MTL. Maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk.

 

Ik herken het wel. Ik had toen ik net gestopt was met roken ook enorm behoefte aan meer damp en ben vrij snel overgestapt naar DL. Zal waarschijnlijk met de ontwenning te maken hebben. Na een jaar of drie ben ik weer terug gegaan naar MTL.

Link to comment
Share on other sites

Je zou ook eens kunnen proberen om restricted DL te gaan dampen. Dus wel DL maar dan met minder airflow, weerstand coil ergens tussen de 0.3 en 0.7 en daardoor ook de wattage wat lager. In mijn beleving geeft dit met smaak dan grote wolken blazen.

En mijn ervaring is dat RTA's veel meer smaak geven dan "normale" coils. Maar daar moet je wel zin in hebben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mtl of Dl kan in mijn ogen met elk toestel. 

Met een mtl ga je minder damp binnen krijgen maar je kan het wel 

Mtl met Dl ga je de coil dadelijk verbranden 

Toen ik begon te vapen deed ik Dl met een nautilus. 

Direkt leeg dat wel 

Toen wist ik dat er een Dl setje moest komen 

Link to comment
Share on other sites

@Saba

 

DL = met open keel de damp regelrecht je luchtpijp in trekken... maar een luchtpijp heeft géén smaakpapillen.

Daarom dampen veel mensen RDL = Restricted Direct Lung

 

Dikkere wolken krijg je als de vloeistof veel VG bevat.

 

Zelf damp ik MtL en met demi-water verdunde VG-basisvloeistof + VG-aroma's.

 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een grotere damper voor "grote" wolken, vind ik leuk als ik buiten loop met de hond, maar smaak is ver te zoeken vind ik.

Ik heb ook een Innokin Kroma-A voor MTL, hiermee voelt het een beetje als roken en heb je een enorme smaak sensatie. 

 

Mijn ervaring is dus DL voor fun, buiten, wolken (veel VG) en MTL gebruiken voor de smaak.

Link to comment
Share on other sites

Meer damp, ja. Intensere smaak , nee. Mijn ervaring is nog steeds dat je op MTL de meest intense smaak krijgt, simpelweg omdat de damp langer in je mond zit. 

Het is wel een totaal andere manier van dampen dan DL, en beiden kunnen elkaar prima aanvullen. En persoonlijk vind ik bij beide technieken ook totaal andere smaken passen. 

 

Ik damp - nog altijd - hoofdzakelijk MTL. Soms heb ik daar effe niks lekkers voor (want dingen gaan wel eens vervelen, of gewoon op) en heb ik iets heel lekkers voor DL zodat ik daar niet van af kan blijven, maar in het algemeen blijf ik toch een MTL damper. en ja, nog steeds vaak met tabak. Net weer vier heerlijke aroma"s (Vapestreet Tobacco) gekregen om uit te proberen, en die zijn waanzinnig dus ik damp al twee weken weer bijna niks anders. (Oke, sinds zaterdag heb ik voor DL Ice Ice Bay Kirschlolli van Volle Fresse, en die 120 ml  is al bijna leeg :lol:. )

 

DL heb je echter in verschillende maten : enigszins beperkt, waarbij je nog wel wat weerstand voelt bij het inhaleren (ook bekend als RDL of restricted DL), en heel "open" waarbij je echt als een stofzuiger aan dat mondstuk moet hangen omdat de coil ook goed gekoeld moet worden. Peroonlijk vind ik dat een wat vermoeidende manier van dampen, maar grote groepen mensen zweren er bij. 

 

De hoeveelheid damp is rechtstreeks afhankelijk van hoe groot het verdampingsoppervlak van je coil is (hoe groter hoe meer), welke vloeistof je gebruikt (hoe meer VG hoe meer damp, maar gaat sterk ten koste van de smaak), op welk wattage je dampt en, uiteraard, hoe hard je zuigt c.q. hoe groot je longcapaciteit is (en die laatste kun je trainin). 

 

Bedenk ook dat het liquidverbruik heel anders is ; meer damp betekent ook gewoon meer liquid, en bij evenveel trekjes gooi ik er bij DL vijf tot tien keer zoveel vloeistof door als met MTL. . Om die reden is het ook vertandig voor DL wel je nikotinegehalte (flink) te verlagen. 3 tot 6 is zo de doorsnee.

 

Als je een DL-kit met fabriekscoils wilt uitproberen, kun je eigenlijk niet verkeerd met iets (naar smaak) met een Vaporesso NRG-tankje er op. Daar zijn verschillende coils voor te krijgen, tot en met 0,5 Ohm en er passen ook coils van andere merken in. Heel goedkope kits hebben helaas vaak de neiging een kop te hebben waarvoor je al meteen of op de vrij korte lange duur geen coils meer kunt krijgen, en dit is een heel algemeen model. 

Edited by L33ntje
Link to comment
Share on other sites

Misschien dat de Geek Vape Aegis boost plus wel een goede voor je is. De coils (0.4 en 0.6 ohm mesh coils) daarvoor zijn erg goed en doen het prima op medium wattage. Het is wel meer een RDL, maar je kan er aardige wolken mee blazen. Ikzelf heb de originele boost (met ingebouwde batterij), die gebruikt dezelfde coils, alleen de pods zijn bij de Plus een stuk beter (beter zichtbaar hoeveel liquid je hebt en makkelijker te vullen). De plus gebruikt een 18650 batterij. Houd je nog mooi wat budget over voor extra coils en ik weet niet of je batterijen en een lader hebt...

 

Ikzelf damp eigenlijk exclusief rdl, zo tussen de 25 en 35W, maar heel af en toe pak ik een atty die ik op 80W kan dampen, maar ik moet zeggen dat ik er altijd snel klaar mee ben, het verandert de smaak van mn liquids te veel (en niet de goede kant op). MTL kan ik helemaal niet mee uit de voeten, kan er eigenlijk nauwelijks smaak uit krijgen, terwijl ik dat toch wel probeer met high-end tankjes met geschikte builds (bijv avatar rta, 2.5mm id 0.7 ohm coil 1mm airflow op laag wattage geeft me veel minder smaak dan wanneer ik de airflow helemaal open voor RDL en het wattage op 23 zet, het werkt prima qua warmte en draw, maar gewoon nauwelijks smaak. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de Integra). 
Uiteindelijk is dit erg persoonlijk, ik haal het meeste plezier uit een lange, rustige directe inhalatie, anderen zweren bij MTL en hebben nooit meer dan 15W nodig of de cloud chasers die rond de 0.1 ohm vapen op 100W+

 

Overigens heb ik hier nog een tankje nieuw in plastic (kwam te laat aan en heb em niet meer nodig, wilde een extra EUC coil tank met fatsoenlijke inhoud hebben), een vaporesso veco plus  (4ml) in RVS, geen looker, maar gebruikt de EUC coils waar je veel varianten makkelijk van kan krijgen en ikzelf vind de 0.5 ceramic euc coils erg goed (een mening die vrij breed gedragen wordt), gaan heel lang mee, prima smaak ook. Bij de tank zitten twee coils: 0.2 (50-70W) en 0.6 (40-55W) en wil er best ff 1-2 van de 0.5 coils (25-35W) bij doen om uit te proberen. Stuur me maar een bericht en je mag em hebben, hoef alleen maar een vergoeding voor de verzendkosten ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Dnns84 - de Aegis Boost kun je met de 0,6 Ohm coil al redelijk MTL dampen met het luchtgaatje bijna dicht. Belangrijker : je kunt  er een pod voor kopen die je zelf kunt wikkelen. Daarmee heb ik een uitstekend handzaam "on the go" mtl-apparaatje dat op 1,22 Ohm en 10 watt de hele dag met een accu doet. 

De Boost Plus heeft echter die zelfbouwpod (helaas) niet, en is daarmee echt wel meer DL / RDL.  (Want mtl dampen met 0,4/0,6 ohm wil best, maar dan zijn wel eerder je coils aan gort. Hoewel de coils van dit dingetje verrassend lang goed blijven, dat dan weer wel. )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@L33ntje

Die rdta pod heb ik al sinds voordat ze op de markt waren (gekregen van een reviewer) en gebruik ik eigenlijk exclusief omdat ik die kan vullen door ff t katoen aan de kant te doen (vind het ook gewoon een erg prettige vape met een kleine 0.5 ohm fused clapton op 20W). Deze of de gewone pod vullen via de vulopening resulteert de helft vd tijd meteen in een airlock en geknoei (zelfs met een injectie naald :s )

Maar airflow van buitenaf knijpen zonder dat de airflow onder de coil of de ID van een fabrieks coil is aangepast, dan werkt het m.i. gewoon niet lekker (of dat nu van vol DL naar RDL is of naar MTL), ik vind dat meer iets voor finetunen dan je 'basis draw' instellen. Kan me ook lekker ergeren aan reviewers die een dikke DL tank reviewen, de airflow tot een haar na sluiten en een trekje nemen om vervolgens te verklaren dat je ook prima MTL kan doen... te veel nieuwe vapers die op deze manier verkeerd advies krijgen en dan hier of op een ander forum komen vragen wat ze toch fout doen ??‍♂️

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Daarom zit ik ook te twijfelen om de plus erbij te kopen aangezien ik nog een hele hoop coils heb die ik niet gebruik omdat het vullen teveel geknoei is (damp meestal 70VG) en dat is wel zonde gezien de smaak en levensduur van deze coils. 

Link to comment
Share on other sites

@L33ntje afgelopen week toch maar de Plus besteld (en nu een dag of 4 in gebruik) om te gebruiken met de stock coils en het is qua gemak een enorme vooruitgang, kan de pod nu vullen zonder moeilijk te doen met een hoog vg gehalte ? De plus heeft wel een stuk meer airflow trouwens en is heel wat groter dan zn kleine broertje, maar ach, nu kan ik die voorraad boost coils eindelijk opmaken, zal wel ff duren gezien de levensduur van de coils lol

20200822-235526.jpg

En wat zijn die coils toch goed: in beide setups dezelfde liquid, een G&T die ik goed kan en qua smaak doet de boost van 30 piek niet onder voor Holy v2 + AirLab RM van ruim 300€ ? 

Edited by Dnns84
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...