Jump to content

Hulp van dampers gevraagd!


Chasepoes

Recommended Posts

De E-Sigbond start in nauwe samenwerking met Acvoda zeer binnenkort een stevige informatiecampagne. Een campagne waarin we een sterk tegengeluid willen laten horen tegen de onzin die in veel media verspreid wordt. We willen dat het geluid van dampers gehoord en meegewogen wordt in beslissingen. Een campagne die als doel heeft de onzinnigheid van een smaakjesverbod voor het voetlicht te brengen. Een campagne welke gehakt maakt van drogredenen zoals het gateway-effect. Een tegengeluid welke laat horen welke verschrikkelijke gevolgen de vaak draconische maatregelen, zoals het smaakjesverbod, hebben. Een luid geroep van dampers die door het dampen eindelijk het roken af hebben kunnen zweren. Een luide roep welke aantoont wat de positieve gevolgen van dat dampen heeft gehad op de gezondheid en het geluk van mensen. Een schreeuw om erkenning. Een brul van verzet. NIET LANGER OVER ONS, ZONDER ONS!

 

Maar dat kunnen we niet alleen. Vele kelen maken luid geluid. We hebben jullie dus nodig. De damper die het roken heeft weten af te zweren. De damper die zonder het dampen nu nog zou roken. De damper die zijn gezondheid zag verbeteren en zijn smaak terug kreeg. Die dampers hebben we nodig. 

Ondersteunt met degelijke en aantoonbare feiten, onafhankelijke onderzoeken, de keiharde cijfers van internationale bevolkingsonderzoeken en de aantoonbare gevolgen van de nutteloze en contraproductieve maatregelen, gaan we in de aanval!

 

Wat verwachten we van je? We willen een aantal dampers achter de hand hebben die kunnen worden voorgedragen aan journalisten. Om hun verhaal te doen, om wellicht in een uitzending te verschijnen, of bereid zijn om met hun verhaal in een 'infomercial' video te verschijnen. Dampers die , naar eigen kunnen,  een bijdrage leveren aan de campagne.

 

Wil je meedoen, meldt je dan a.u.b. per PB aan bij mij ( @Chasepoes) of Sander ( @BurmaShave) en laat weten wat je bereid bent om te doen (Interview, video, tv-optreden, etc.) en vermeld  je contactgegevens (mail-adres, eventueel 06 nummer). Wij verzamelen dan die gegevens en zullen een beroep op jullie doen als het nodig is. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid om met ons in overleg te treden alvorens je gegevens definitief opgenomen worden in de campagnelijst. Waar mogelijk zullen we proberen ervoor te zorgen dat deelname zoveel mogelijk kosten neutraal voor je is. Maar begrijp a.u.b. dat ons budget maar heel beperkt is en dat de kans bestaat dat je wellicht moet zorgen voor eigen vervoer o.i.d. 

 

Ter volledigheid: Jullie gegevens zullen we uiteraard erg zorgvuldig behandelen volgens de AVG richtlijnen. De contactgegevens zullen gedeeld worden met de E-Sigbond en alleen gebruikt worden voor het doel van deze campagne. Na het beëindigen van de campagne, worden de gegevens vernietigd. Indien contactgegevens doorgegeven worden aan journalisten o.i.d. zullen we jullie daar direct van op de hoogte stellen.  Deelname aan de campagne verplicht je tot niets en je zit nergens aan vast. Van enige bezoldiging zal echter ook geen sprake zijn. Maar je hebt bij deelname ons eeuwigdurend respect en onze aan hondsdolheid grenzende dank. En wellicht die van de vele dampers die baat hebben bij de campagne.   

 

Dus geef je op!

 

spacer.png

Edited by Chasepoes
  • Like 9
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 aanmeldingen tot nu toe, waarvoor enorm veel dank. Maar we zitten hier met ongeveer 7000 man. Dat moet toch beter kunnen?!

 

Of maakt het allemaal geen zak uit en kunnen we beter iets anders gaan doen? Hoop niet dat anderen de kooltjes voor je uit het vuur gaan halen, want dat gebeurt niet.

Bedenk je ook dat over een maandje of 6 de markt in de V.S. op slot gaat. En bedenk dat als Nederland de huidige voornemens doorzet, Spanje snel met dezelfde maatregelen volgt.

En dan is er nog maar 1 nodig en dan zijn er 3. En waar er 3 zijn, is het ineens wet voor alle EU lidstaten. Bedenk ook dat Nederland (het zou dit jaar zijn) volgend jaar de host is voor COP9 van het WHO. En daar zitten de jongens en meisjes die het ons echt lastig maken.
De V.S. markt ingestort, de EU in vape-lockdown. Dan is China heel snel overgeschakeld op een andere hype. Denk niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen. Want die InterCity is echt al lang vertrokken en maakt snel tractie.

 

 

Oh, had ik al gemeld dat de EU belasting-maatregelen voor liquid in voorbereiding heeft. Op dit moment denkt men over bedragen van €1~€2,- per ml. 

Edited by Chasepoes
  • Confused 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Chasepoes said:

Dat moet toch beter kunnen?!

Sorry @Chasepoes het ligt niet in mijn karakter om naar buiten te treden. Ik blijf liever op de achtergrond. Zoveel heb ik toch niet te vertellen. Ik rook niets meer sinds ik damp en dat is in 3 woorden verteld en klaar ben ik. Hopelijk vind je nog een paar leden die zich wel graag laten horen.

 

43 minutes ago, Chasepoes said:

bedragen van €1~€2,- per ml

Whaaaat??? Dat maakt de liquids toch meteen onbetaalbaar!

En als ik zelf maak dan ben ik zeker ineens strafbaar, net als bij illegaal stoken? Of mag het dan nog wel voor eigen gebruik zoals ma Flodder whiskey stookt :-) Oh nee dat mag eigenlijk ook niet.

Link to comment
Share on other sites

Ik sluit mij aan bij KeesB, ben ook niet het type mens wat naar voren treed. En ook al zou ik willen, door persoonlijke omstandigheden (zeer vervelende ex-vrouw) kan ik niet in de publiciteit. Zou wel eventueel anoniem mee kunnen doen aan onderzoeken of interviews, maar weet niet of je daar wat aan hebt.

Edited by Stikkie
Link to comment
Share on other sites

Kleine update:

Maandagavond is er campagne-overleg tussen de E-Sigbond en Acvoda. Dan owrden de eerste plannen gesmeed.

 

Tot nu toe zijn er 7 aanmeldingen. Dat is 1/1000 van dit forum. Echt niemand meer?

Als het ons niet lukt, sla je jezelf wellicht voor de kop als je de volgende keer niet meer aan je favoriete sapje kan kopen en denk je: "Had ik maar mee gedaan!".

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Ik zou heel graag aanmelden, maar ben me er van bewust dat iemand die zelf een shop heeft direct bestempeld zal worden als "commerciële belangen", hetgeen de gehele campagne kan schaden. 

 

@Chasepoes, mocht je daar anders over denken mag je me met alle liefde op de lijst toevoegen, je weet me te vinden :duim 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ben jij lid van de E-Sigbond @Redchilly?

 

Zo niet, dan ga ik je wellicht vragen om wat info-materiaal in je winkel te leggen en eventueel mee te sturen met bestellingen.

 

We zijn bezig een aantal zaken op poten te zetten, zoals een Survey (wat heeft een smaakverbod voor gevolgen voor jou als damper) en de mogelijkheid om vanuit je luie stoel een eigen verhaal te sturen naar relevante bewindspersonen. Dat alles wordt nu gebouwd, maar het idee is om middels een QR-code mensen naar een link te sturen waar een toelichting staat en toegang is tot die survey/mail.
Dit alles is nog niet klaar en op de achtergrond werken we hier keihard aan, maar als het klaar is, zou het fijn zijn als shops die link/QR-code/Whatever het wordt actief delen. We willen ook de stille meerderheid bereiken die regelmatig in shops komt voor zijn haar dampspulletjes en liquid en die geen weet heeft van wat er speelt. 

Maar zoals gezegd: Al die zaken zijn nu in ontwikkeling en worden gebouwd, dus exacte details etc. heb ik nog niet.

Edited by Chasepoes
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2020 at 9:15 PM, KeesB said:

En als ik zelf maak dan ben ik zeker ineens strafbaar

 

Wat je zelf maakt door legale ingrediënten bij elkaar te mengen, ik denk niet dat dit juridisch hard te maken is om dit strafbaar te maken. De EU richt zijn pijlen op accijnzen:
https://www.consilium.europa.eu/media/44235/st08483-en20.pdf

 

Quote

REITERATES that it is therefore urgent and necessary to upgrade the EU regulatory framework, in order to tackle current and future challenges in respect of the functioning of the internal market by harmonising definitions and tax treatment of novel products (such as liquids for e-cigarettes and heated tobacco products), including products, whether or not containing nicotine, that substitute tobacco...

 

Ik denk niet dat de Nederlandse smaakjesban veel aanhang zal kennen in andere EU-lidstaten. Als je de dampers eerst tot DIY dwingt met smaakjes, kan je de zo fel begeerde accijnzen wel helemaal op je buik schrijven.

 

"whether or not containing nicotine...that substitute tobacco", ze zitten duidelijk te worstelen hoe ze bvb. niet-nicotinehoudende damp-liquid met dropsmaak als een "product dat tabak vervangt" kunnen definiëren.

 

Edited by The Modder
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chasepoes said:

Ben jij lid van de E-Sigbond @Redchilly?

 

Nope ? 

3 hours ago, Chasepoes said:

Zo niet, dan ga ik je wellicht vragen om wat info-materiaal in je winkel te leggen en eventueel mee te sturen met bestellingen.

 

Geen probleem, wij, en het meerendeel van onze bezoekers werken daar graag aan mee :duim 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Jeffrey Geurtsen

@Chasepoes Is er ook een andere manier om op te geven ? Ik ken 2 mensen die zich willen opgeven maar hier niet lid zijn. Ze vragen of het bv ook via email ofzo zou kunnen.

Bedankt alvast voor een antwoord.

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2020 at 8:29 PM, Chasepoes said:

Op dit moment denkt men over bedragen van €1~€2,- per ml

 

Ik heb eens wat berekeningen gemaakt i.v.m. met mijn persoonlijk verbruik: ik rookte 1 slof sigaretten per week (vrij constant over de jaren): 95€ hier in Frankrijk en men wil tegen het einde van het jaar naar 100€ of meer, nu is dat 40ml liquid per week (ook vrij constant over de jaren): 20€ in de winkel; 1€ in DIY). Opdat mijn dampen even duur als sigaretten zou zijn dient een flesje 10ml liquid dus met nieuwjaar 25€ te kosten; 2€ per ml accijns bovenop de huidige kost. Frankrijk is na de Brexit wel het duurste tabaksland van de EU geworden, maar die 1€ à 2€ per ml is dus geen doemdenken maar binnenkort realiteit. Ik pas daarvoor en heb daarom al een investering gedaan van om en bij de 800€ om in mijn kelder een voorraad nicotine en aroma's aan te leggen met een toekomstige marktwaarde van over de 100 000€ als de TPD3 van kracht wordt. Hamsteren is een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid maar het is slechts een onderdeel van de strijd.

 

En die smaakjesban is gewoon het equivalent van de menthol-ban bij sigaretten.

 

On 7/4/2020 at 4:26 PM, Chasepoes said:

"Had ik maar mee gedaan!"

 

Dampen en roken worden gelijkgeschakeld, daar kan je niet meer omheen. Dampers en rokers zullen dus gedoemd zijn om bondgenoten te worden. Misschien dat rokers wel willen meedoen om ten strijde te trekken? Die zijn tenslotte nog altijd met veel meer en hebben een veel grotere electorale slagkracht. Wat meer pragmatisch en minder ideologisch denken verhoogt mijns inziens de slaagkansen van een strijd.

t'Is maar een idee.

Link to comment
Share on other sites

On 4-7-2020 at 16:26, Chasepoes said:

 

Tot nu toe zijn er 7 aanmeldingen. Dat is 1/1000 van dit forum. Echt niemand meer?

 

Misschien kan ik ook nog iets doen met media. Ik ben voorzitter van een lokale tv/multimedia. Klein maar fijn. We worden ook gevolgd door L1 en De Gelderlander. Soms moet je een gup aan de angel haken om een grotere vis te vangen. En de bestuursleden dampen ook ?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@e-Gerri

Dat zou top zijn. Zou je mij in een pb je contactgegevens kunnen sturen? Dan koppel ik je direct aan onze media jongens & meisjes van het campagneteam.

 

On 12-7-2020 at 09:29, Jeffrey Geurtsen said:

@Chasepoes Is er ook een andere manier om op te geven ? Ik ken 2 mensen die zich willen opgeven maar hier niet lid zijn. Ze vragen of het bv ook via email ofzo zou kunnen.

Bedankt alvast voor een antwoord.

 

Ja hoor. Dat kan via info@acvoda.nl

Edited by Chasepoes
Link to comment
Share on other sites

On 12-7-2020 at 15:30, The Modder said:

Dampen en roken worden gelijkgeschakeld, daar kan je niet meer omheen. Dampers en rokers zullen dus gedoemd zijn om bondgenoten te worden. Misschien dat rokers wel willen meedoen om ten strijde te trekken? Die zijn tenslotte nog altijd met veel meer en hebben een veel grotere electorale slagkracht. Wat meer pragmatisch en minder ideologisch denken verhoogt mijns inziens de slaagkansen van een strijd.

t'Is maar een idee.

 

Op zich een prima idee. Maar helaas weten we geen manier om 'de roker' te benaderen. Heb jij kanalen waarbij we grotere groepen rokers kunnen benaderen?

Link to comment
Share on other sites

On 7/1/2020 at 1:46 PM, Chasepoes said:

Maar dat kunnen we niet alleen. Vele kelen maken luid geluid. We hebben jullie dus nodig. De damper die het roken heeft weten af te zweren. De damper die zonder het dampen nu nog zou roken. De damper die zijn gezondheid zag verbeteren en zijn smaak terug kreeg. Die dampers hebben we nodig.

 

Met deze boodschap zal het niet lukken om rokers te benaderen en in tegenstelling met 10 jaar geleden hoeven politici dus ook niet bang te zijn dat dit aanstekelijk zou werken bij die grote groep kiezers die rookt.

 

Bij de TPD2 beschouwde ik het als mijn taak om ervoor te zorgen dat de boodschap van het dampersprotest rook-neutraal bleef. Niet uit persoonlijke overtuiging maar omwille van strategische redenen : slechts 1% van de rokers dampte toen, maar die konden wel de lont in kruitvat van die 99% resterende rokers steken waar ook zeer veel onvrede heerst over de steeds strengere draconische wetgeving. Dit is mij echter niet door iedereen in dank afgenomen, en nu hebben de anti-rokers het dampverzet in handen genomen. Nu zijn er wel 10x meer dampers dan toen, maar die doen hun uiterste best om zich van de rokers te isoleren

 

17 hours ago, Chasepoes said:

Maar helaas weten we geen manier om 'de roker' te benaderen.

 

Het gevolg van fake THR volgens "everthing about them without them" i.p.v. "nothing about us without us"... dus de potentiële politieke slagkracht is logischer wijze 10x minder dan 10 jaar geleden. Het was een zeer bewuste keuze zo'n 5 jaar geleden.

 

Edited by The Modder
Link to comment
Share on other sites

On 12-7-2020 at 15:30, The Modder said:

Dampers en rokers zullen dus gedoemd zijn om bondgenoten te worden.

Dampers en rokers zijn twee verschillende groepen die niets met elkaar te maken willen hebben. Vanuit de rokers is dat gebaseerd op ongeïnformeerdheid en de neiging om de kop in het zand te steken als het over roken en de gevolgen daarvan gaat. Vanuit de dampers is de weerzin gebaseerd op het feit dat ze ook door rokers even hard of nog harder worden verketterd én de wetenschap dat dampen eigenlijk niet zo gek veel met roken te maken heeft. De groepen zijn bepaald geen vrienden geworden, voor zover je überhaupt over groepen kunt spreken. Een bondgenootschap tussen beiden is bovendien enkel een bevestiging van de denkbeelden bij de heren beleidsmakers dat het allemaal even slecht is en zwaar getaxt en ontmoedigd moet worden. En dat het opnemen van dampen in wetgeving voor tabak dus een juiste beslissing was. 

 

Bovendien, de meeste rokers schamen zich dat ze roken en zouden eigenlijk het liefst willen stoppen maar kunnen dat niet. De meeste dampers zijn juist trots, opgelucht en blij dat ze dampen (en van het roken af zijn). Die twee motieven zijn onmogelijk te verenigen in een gezamenlijk beleid waarin met één mond gesproken moet worden. Nog afgezien van het feit dat de inhoudelijke argumentatie ten aanzien van beide genotsmiddelen enorm verschilt. De enige overeenkomst tussen beide is dat er een genotsmiddel via inhalatie wordt genoten. Juist de onbekendheid met de verschillen is wat nu voor de problemen zorgt. Bij een samenwerking valt 99% van 'onze' argumentatie weg omdat die simpelweg niet opgaat voor het roken. Het enige argument dat dan overblijft is de vrijheid van keuze die de burger heeft. En daar is nog nooit een politicus gevoelig voor gebleken. 

 

 

50 minutes ago, The Modder said:

...  hoeven politici dus ook niet bang te zijn dat dit aanstekelijk zou werken bij die grote groep kiezers die rookt.

Alsof er iets is wat wel aanstekelijk werkt bij die grote groep kiezers. Rokers zijn met aantallen waarmee je serieus iets zou kunnen doen. Toch laten ze zich elke maatregel zonder morren welgevallen. Nou ja, er wordt wel gemord. Onderling. Op straat onder de luifel. Achter het plexiglas van het rookhok en bij de rookzuilen. Op het balkon en onder de afzuigkap. Daar hebben ze het hoogste woord. Maar ik heb nog nooit een publiekelijk weerwoord gezien of gehoord van een rokerscollectief dat zich verzet. Geen Marlboro cowboys op het Malieveld in Den Haag. Geen Drum draaiers op weg naar het Binnenhof. Rokers zijn duidelijk niet te mobiliseren. Anders was dat een stuk of wat accijnsverhogingen geleden al wel gebeurd. 

 

Er is onder rokers geen cohesie. De groep is veel te heterogeen. Het enige dat hen verbind is het roken. Net als koffiedrinkers of brood-eters. Dat zijn geen collectieven. De dampgemeenschap is dat iets meer, maar niet veel. En dat kleine beetje cohesie is er vooral omdat men elkaar vind in de blijdschap van het roken af te zijn. Door met rokers op te trekken sloop je dat kleine beetje gemeenschapszin er weer uit en blijft er niets over. 

 

Kortom, het zou in mijn optiek een enorme strategische misser zijn om vanuit de dampgemeenschap aansluiting te zoeken bij rokers en te proberen samen op te trekken. 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, wahanassatta said:

Dampers en rokers zijn twee verschillende groepen die niets met elkaar te maken willen hebben.

 

Het wederzijds begrip en sympathie was ooit veel groter. De ergste anti-rokers zijn ex-rokers en sommige dampers hebben nog een extra overtreffende trap van "ergste" erbij uitgevonden. (Maar persoonlijk heb ik daar geen last van)

 

17 hours ago, wahanassatta said:

Bij een samenwerking valt 99% van 'onze' argumentatie weg

 

De waaier van argumenten was ooit ook veel meer pluralistisch en er was dus een tijd dat rokers zich in het merendeel van onze argumenten konden vinden. (Weerom heb ik daar persoonlijk geen last van)

 

17 hours ago, wahanassatta said:

En dat kleine beetje cohesie is er vooral omdat men elkaar vind in de blijdschap van het roken af te zijn

 

Die cohesie onder dampers was vroeger ook veel groter. Men sprak van een echte grassroot beweging met behoorlijke politieke slagkracht; het grote verschil tussen pro-dampen en anti-roken :

 

Polarized.thumb.png.fe3ea3620c3d56a52511f7e83536965b.png

 

De strategische keuzes voor de TPD3 werden in 2015-16 gemaakt (zie bovenstaande slide). Net zoal die voor de TPD2 in 2007 werden vastgelegd. Deze keer zie ik dus dat eerder de visie van Blokhuis & Co het zal halen.

Edited by The Modder
Link to comment
Share on other sites

On 17-7-2020 at 13:23, The Modder said:

Bij de TPD2 beschouwde ik het als mijn taak om ervoor te zorgen dat de boodschap van het dampersprotest rook-neutraal bleef. Niet uit persoonlijke overtuiging maar omwille van strategische redenen : slechts 1% van de rokers dampte toen, maar die konden wel de lont in kruitvat van die 99% resterende rokers steken waar ook zeer veel onvrede heerst over de steeds strengere draconische wetgeving. Dit is mij echter niet door iedereen in dank afgenomen, en nu hebben de anti-rokers het dampverzet in handen genomen. Nu zijn er wel 10x meer dampers dan toen, maar die doen hun uiterste best om zich van de rokers te isoleren

 

Het staat je volledig vrij om op basis van die overtuiging opnieuw in actie te komen en ik vermoed dat niemand je daar kwaad op zal aankijken.

 

Voor Acvoda is het duidelijk dat, zoals @wahanassatta ook al opmerkte, rokers geen collectief vormen en zich niet of nauwelijks druk maken over wat er in de dampwereld gebeurt. Wij zien dampen als een THR prouct dat rokers kan helpen met stoppen. Die rokers, dat zijn de mensen die we naast de dampers willen proberen te mobiliseren. En dat is één van de redenen dat we een samenwerking met de E-Sigbond zijn aangegaan. Zij zien in hun shops juist die mensen die een poging tot stoppen willen wagen middels het dampen.

 

En voor de rest zetten we zo breed als mogelijk in, in de hoop dat we wellicht de publieke opinie iets kunnen beïnvloeden. We doen zoveel als we kunnen en de komende weken ontvouwt het plan wat we bedacht hadden zich. Of het enig effect gaat sorteren? We hebben werkelijk geen idee. Maar niets doen en vanachter het toetsenbord moord en brand schreeuwen zet in ieder geval geen zoden aan de dijk. Ook al haalt het niets uit, kunnen we nog steeds met droge ogen beweren: "We hebben het in ieder geval geprobeerd!".

Edited by Chasepoes
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het spijt me heel erg, maar ik heb mijn lesje geleerd, tot twee keer toe zelfs, en ga het me geen derde keer aandoen. Ben eerlijk gezegd nog niet helemaal over de laatste ervaring heen (en dan vooral de discrepantie tussen uitspraken voor, tijdens en na de opname en hoe het uiteindelijk allemaal verkracht wordt). Het heeft alle strijdlust wel volledig uit me weggevaagd eerlijk gezegd. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@L33ntje

Vergeet niet dat nu de 'goeien' dit regelen. En er is niet gezegd dat je per definitie met je kop op TV komt. Kan ook gewoon zijn dat je eigen verhaal gepubliceerd wordt. Het is er ons alles aan gelegen om het dampen met smaakjes in een zo goed mogelijk daglicht te stellen.

 

Volgens mij werk jij in een vapeshop, als ik het mij goed herinner. Dan weet jij ook waar vapeshops hun meeste inkomen vandaan halen. Dat valt straks weg als het verbod er komt...

 

Maar even goede vrienden hoor. Inzet is op vrijwillige basis. Geen verplichting.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...