Jump to content

AD - Verbod op smaakjes


Recommended Posts

4 hours ago, Maurice1974 said:

Wel A+++ mag ik hopen. 

Zowel het huidige koelbeest, vrieskast en combi koelbeest zijn A+++.
Daarbij 26 hoog rendement zonnevangomvormende stroomplaten op de dakvlakken.
Das no shit Sherlock ?

Link to comment
Share on other sites

In reactie op het statement van Blokhuis heeft Acvoda een persbericht doen uitgaan. We bereiden nog meer acties voor, maar heel veel kunnen we ook niet doen. We zijn in ieder geval nog op zoek naar mensen die juist mede door de smaakjes het roken af hebben kunnen zweren. We willen die mensen gaan gebruiken in een media-campagne,. Een campagne waarbij de E-Sigbond en Acvoda de handen ineen slaan. Mocht je deel willen nemen aan de campagne, meld je dan aub bij mij via een PB'tje. Details hebben we nog niet, want het is pas kort dag. Er moet nog veel uitgewerkt worden.

Daarnaast hebben we contact gelegd met diverse internationale vape-organisaties  en ook vanuit die hoek gaan er berichten naar ons kabinet gestuurd worden. Veel landen zijn bang dat als Nederland het eenmaal doorgevoerd heeft, er meer landen snel zullen volgen. En als 3 of meer EU-leden het invoeren, dan wordt het nagenoeg per definite opgenomen in de TPD3.

 

PERSBERICHT

Weert, 23 juni 2020

 

Dampers verbijsterd over voornemen om smaakjes te verbieden

Acvoda: Redenatie Blokhuis dat smaakjes een lokkertje voor jongeren zijn is een drogreden

 

Smaakstoffen in e-sigaretvloeistoffen zijn een cruciaal onderdeel van de succesformule om rokers te laten stoppen. Dat stelt Acvoda, de consumentenorganisatie van e-sigaretgebruikers. Alle leden van Acvoda zijn er in geslaagd om met behulp van elektronische sigaretten te stoppen met roken, waarbij smaakstoffen een belangrijke rol hebben gespeeld. “Het is onvoorstelbaar dat daar geen oog voor is, terwijl de staatssecretaris een rookvrije generatie wil bereiken.”

 

Acvoda-voorzitter Sander Aspers vindt het verbijsterend dat staatssecretaris Blokhuis het argument van jeugdige dampers aanhaalt als rechtvaardiging voor zijn voornemen. “De redenatie dat smaakjes specifiek op de markt zijn om jongeren te lokken is namelijk niet meer dan een drogreden. Vanuit onze achterban weten wij dat de tabakssmaken, die de staatssecretaris wel wil behouden, de minst gewilde smaken zijn onder volwassenen. Recent onderzoek van het RIVM en de verkoopcijfers van vloeistoffen laten dat ook overduidelijk zien. Door alleen maar tabakssmaken aan te bieden laat je dampers juist wennen aan de smaak van tabak, waardoor de terugval (of overstap door jongeren) naar de echte tabak juist wordt versterkt.” Het verbod op smaakjes in andere landen laat overduidelijk zien dat een dergelijk verbod geen enkele invloed heeft op de verkoopcijfers. Verkoop overigens, welke in Nederland bij wet al verboden is aan personen jonger dan 18 jaar. Het verbod op smaakjes is dan ook niet veel meer dan een doekje voor het bloeden van de falende handhaving op bestaande wetgeving.

 

Volgens Aspers wordt er in het beleid vanuit de overheid teveel geleund op kromme redenaties en feitelijke onjuistheden. Volgens hem tonen de meest recente cijfers van het Trimbos Instituut dat het aantal jongeren dat met e-sigaretten experimenteert afneemt en er niet of nauwelijks sprake is van structureel gebruik. Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar de elektronische sigaret nota bene actief wordt gepromoot als minder schadelijk alternatief voor roken, blijkt dat er geen groei is van het aantal jongeren dat e-sigaretten gebruikt. Tot slot is de theorie dat dampen een opstapje naar roken zou vormen nooit bewezen. Het omgekeerde is echter wel aantoonbaar het geval. Dampen helpt mensen beter als geen ander middel om mensen te helpen met het stoppen met roken ”

 

Het meest schrijnende vindt Aspers dat een aantoonbaar minder schadelijk alternatief voor roken door de overheid en betrokken instanties wordt verketterd. “Op alle vlakken zou er grote blijdschap zijn als er mensen geholpen konden worden met een alternatief dat minimaal 95 procent minder schadelijk is. Wetenschappers, beleidsmakers en zorgprofessionals zouden dat normaal gesproken allemaal omarmen. Maar in het geval van roken, dat in Nederland jaarlijks vele slachtoffers veroorzaakt, wordt een legaal verkrijgbaar, bewezen minder schadelijk alternatief met feitelijke onjuistheden zwartgemaakt. Gezondheidsbeleid dient effectief te zijn en de smaakjes in e-sigaretvloeistoffen hebben een belangrijke rol gespeeld voor onze leden om de sigaret definitief af te zweren. Het is dan ook een regelrechte belediging aan al die mensen die doelbewust een e-sigaret gebruiken om smaakjes te verbieden. Daarnaast kun je afvragen wie erbij gebaat is als dampers hun favoriete vloeistoffen niet meer in Nederlandse, legale winkels kopen maar op de zwarte markt worden aangewezen– het laatste dat wij hier willen zijn onveilige toestanden zoals wij vorig jaar in de VS hebben gezien.”

 

EINDE PERSBERICHT

 

Over Acvoda

Stichting Acvoda is een consumentenorganisatie opgericht door een groep gebruikers van elektrische sigaretten. Acvoda is ervan overtuigd dat dampen een significant minder schadelijk alternatief is voor het klassieke tabaksgebruik, en daarom is Acvoda van mening dat dampen een optie moet zijn die voor elke roker, nu en in toekomst, beschikbaar moet zijn. Voor veel van de leden heeft dampen ervoor gezorgd dat zij geen sigaretten meer roken. 

Edited by Sub-Ωhm
Text color persbericht aangepast
  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Belachelijk! Ik wil weten welke partijen hier voor en tegen zijn, dit is voor mij een heel principieel punt.
Ik hoop dat we er nog iets tegen kunnen doen want het is geheel onterecht. Dit gaat vele levens kosten; een nagenoeg onschadelijk alternatief voor roken wordt steeds meer onmogelijk gemaakt. Ik ben heel erg boos.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, phtvs said:

......

Bij mijn zoon in de klas (3 VWO) zitten 4 jongens van zijn leeftijd (14 a 15 jaar op een klas van 12 kinderen) die volop dampen. Op de school waar hij zit, lopen tientallen jongeren onder de18 met een damp apparaat (hoe dikker de rookwolken hoe beter). Daarnaast zijn er behoorlijk veel die tabak roken waarbij mij opvalt dat het meest meisjes zijn die tabak roken. Dus ja, er zijn wel degelijk jongeren die dampen zonder ooit tabak gerookt te hebben en dat is niet oké. (mijn mening)

.....

Daarvoor hoeft er geen smaakjesverbod te komen, maar moeten ze gewoon de bestaande (18+) restrictie handhaven. Ook de ouders liggen daar te slapen. Edit: De school ook.

 

Het smaakjesverbod treft de reguliere dampshops die al niet aan kinderen verkochten. Die kids kopen dat via via online, met wat pech van thuisbrouwsers.

 

Als de handhaving zo ruk is dat kinderen tabak, dampspul of drank kunnen kopen helpt geen enkele wetgeving. :bloem

Edited by Raycoupe
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Belachelijk allemaal . Alles geprobeerd om te stoppen met 40 jaar zware van nelle te roken en uiteindelijk was vapen met een smaakje "mijn redding" 

Ik snap dat er teveel jongeren beginnen met vapen niet goed is . Hoe komen ze eigenlijk aan? Bij mijn plaatselijke vape shop weet ik zeker dat die niks aan jongeren onder 18 verkoopt

Online zeker?

 

Link to comment
Share on other sites

On 23-6-2020 at 10:36, Luc rafc said:

Geen probleem toch, Belgische shops verkopen het met plezier en nl heeft geen beperking op online kopen. 

Dit is wat ik ook dicht, ik koop mijn juices altijd in Belgie en het is werkelijk zo krom als t maar zijn kan. 5 minuten karren naar Belgie en je koopt alles wat los en vast zit. ?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628
On 23-6-2020 at 08:13, SucksToBeDennis said:

Ze zijn gewoon echt dom bezig.. E liquid smaken helpen mensen juist te stoppen met roken.. en als ze smaken gaan verbieden komt er een zwarte markt voor en dat is alleen maar gevaarlijker want je weet niet wat er dan in de liquid zit... pfff ik ben echt klaar met deze overheid wat een kut land hebben wij toch.

 

Ze zijn niet heel dom bezig, ze weten precies wat ze doen. Hun doel heiligt de middelen. Never nooit niet denken dat dit domme mensen zijn, ze zijn achterbaks.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628
On 23-6-2020 at 08:30, Tjik said:

Blokhuis was net op radio 1 en ook de esig-bond reageerde. Blokhuis blijft bij standpunt (en begrijpt er duidelijk niet veel van).

En nogmaals, Hij begrijpt het heel goed, hij heeft een totaal andere agenda als wat de meeste mensen hebben. Vooral goed opkomen voor tabaks industrie en wie er allemaal meer baat bij hebben dan dampen de nek om wordt gedraaid.

On 23-6-2020 at 08:31, Nobody said:

Dit was wel te verwachten nadat de menthol ook al in de ban ging.

Vraag me nu wel af is het straks verstandig om veel flavor in voorraad te hebben en vooral hoe bewaren we die jaren lang?

Ik maak ranja. Dus een 36MG juice met 6 keer teveel smaakstof, in de vriezer. van dit potje maak ik dan ineens 1 liter 6mg juice eens in de 8-10 maanden.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628
On 23-6-2020 at 08:32, Brandaris said:

Ook wel een beetje hypocriet. Over alcohol hoor je zelden wat en dit wordt in het algemeen geaccepteerd. In Nederland drinken 11,6 miljoen mensen. Er zijn 1.29 miljoen zware drinkers waarvan ruim 78.400 mensen afhankelijk zijn van alcohol. Bron: Jellinek

Maar daar verdient de roverheid aan. Dampen dus niet, dus nek omdraaien.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL200628
On 23-6-2020 at 12:15, richard-V said:

Nee hoor.Maar ze verpesten mijn humeur weer eens met dat gezeur.Alsof de regering onze gezondheid wat kan schelen.Als we maar geld in het laatje brengen.We zijn toch brave consumenten of niet soms.

 

 

Je moet maar zo denken, de overheid moet zo ongelooflijk laf en laag regeltjes maken enkel en omdat ons product werkt. Dampen zal nooit stoppen. het zal enkel maar groter worden, ze zullen nooit winnen. En ze zullen hun eigen ruiten ingooien. Als ze maar laag genoeg gaan, gaan mesnen vanzelf wat fatsoenlijker stemmen!

Link to comment
Share on other sites

Guest Est.69
On 23-6-2020 at 09:24, Moppersmurf said:

Laat ik nou vlak bij de Duitse grens en mn hybride tuffer zorgt dat dat grensje hoppen wel erg weinig kost. :grins

Maar wat een klootjesvolk toch daar in Den Haag waar men gewoon aperte leugens gebruikt voor hun financiële doelen.

Hier ook, op spuugafstand van de Duitse grens. Vooralsnog zie ik voor mij geen problemen, wat niet wegneemt dat de besluiten die de minister met een BLOK-h.... voor zijn hoofd diep triest zijn en alleen zijn gebaseerd op de teloorgang van de tabak accijns. In Duitsland zijn ze gelukkig nog niet zo ver en zijn de liquids volop verkrijgbaar en dan bedoel ik niet de 10 ml. Bij grote hoeveelheden vallen de verzendkosten wel mee, zo ook de prijzen van de liquids en hardware. Bij de laatste 2 is het verschil soms enkele €tjes tot wel een paar 10tjes voor de hardware, althans mijn ervaring als ik fysiek ga shoppen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zie heel veel problemen. Voor de rokers die nu nog moeilijker kunnen overstappen en voor de TPD3. Want je kunt er donder op zeggen dat als Nederland het invoert er meer landen zullen volgen. Spanje zit al op de wipstoel. Het hek gaat van de dam en de schapen gaan rennen, wat ik je brom.

 

Wat een flavor-ban voor werkelijk effect heeft zien we in zowel de VS, als in Estonia. Juul heeft 'vrijwillig' al haar smaakjes in de ban gedaan en dat heeft geen effect gehad op de verkoopcijfers onder de jeugd.

In Estonia kun je nu je smaakjes op de zwarte markt kopen, waar ze door een minderjarige op een parkeerplek direct vanuit de kofferbak voor je gemengd worden (en nee, dat is geen indianenverhaal, maar gebeurt overal door het land).

 

Dus dit gaat grote gevolgen hebben.  

Edited by Chasepoes
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Est.69
8 minutes ago, Chasepoes said:

Ik zie heel veel problemen. Voor de rokers die nu nog moeilijker kunnen overstappen en voor de TPD3. Want je kunt er donder op zeggen dat als Nederland het invoert er meer landen zullen volgen. Spanje zit al op de wipstoel. Het hek gaat van de dam en de schapen gaan rennen, wat ik je brom.

 

 

 

Dus dit gaat grote gevolgen hebben.  

Ben er ook bang voor ☹️ Voorlopig nog ff profiteren en HAMSTEREN?️. Wordt wel een grotere vriezer aanschaffen 

Edited by Est.69
Link to comment
Share on other sites

Het is echt om moedeloos van te worden. En dan denk ik niet alleen aan de betrokkenheid van de politiek bij het dampen. Een overheid die steeds meer macht naar zich toetrekt en geen oor heeft naar kritiek. Waar besluiten genomen worden op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Het gaat maar door.

Gadverdamme....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik doe tegenwoordig aan omdenken, kan het iedereen aanraden. Ik voorzie nieuwe carrière mogelijkheden dankzij het smaakjesverbod. Nog geheel belastingvrij ook. De vriezer ligt ook al vol met nicotine van voor de TPD2.  "Pssstttt, lekker sapje kopen?"  :hihi

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dit is mijn enige voorraad eigenlijk nog. 8 flessen vg 2 flessen pg iets van 40 aroma flesjes 12 shake en vape en 14 kant en klare nic shots en gewone nicotine waar ik zelf mee meng en nog wat flesjes die gerijpt zijn. Euhm maar ik heb niks in de vriezer of koelkast moet het wel in de koelkast of vriezer?f9eb3e55897a530867227746e0dcabc5.jpg&key=26258af001fe6350b9b83207d21b264a58f58d47179e87b580f79db0aa23ed61

 

Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...