Jump to content

AD - Verbod op smaakjes


Recommended Posts

De e-sigaret is schadelijker dan werd gedacht. 3,1% van de Nederlandse volwassenen gebruikt de e-sigaret (wel eens). Voor scholieren zijn er aanwijzingen dat het relatief goedkope 'dampen' een eerste stap is naar het roken van sigaretten.

Dat staat in een factsheet over de e-sigaret die het Trimbos-instituut schreef in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid (VWS). Deze factsheet vat feiten over de e-sigaret samen, afkomstig uit nationale en internationale wetenschappelijke literatuur en beleidsdocumenten. Aan bod komen kenmerken van e-sigaretten, cijfers over het gebruik, impact op de (volks-)gezondheid en wet- en regelgeving.

Link to comment
Share on other sites

factsheet van trimbos gelezen, best goed gedaan.

Echter het gaat fout als de media deze gegevens interpreteerd als "fout" en "gevaarlijk"

Zowel trimbos als RIVM (vertellen toch ALTIJD de waarheid) zouden eens iets moeten stellen als:

 

Wat is slechter voor de volksgezondheid:

 

- dampen of een fles bier drinken

- dampen of kant-en-klaar pasta saus eten

- dampen of een patatje kopen bij de patatboer

- dampen of "in amsterdam lopen, bijvoorbeeld aan de stadshouderskade bij de ingang van het vondelpark"

- dampen of tanken bij een benzinepomp

- dampen of lekker barbeque-en

- dampen of in de trein zitten

- dampen of een zakje drop of ander snoep eten

- dampen of frisdrank drinken

 

en ga zo maar door. heb je nog aanvullingen, meld je hier

 

 

josje22

  

Link to comment
Share on other sites

"Het verbod op smaakjes voor de e-sigaret zal naar verwachting ergens in de eerste helft van 2021 ingaan, laat een woordvoerder van de staatssecretaris weten."

Dat wordt dus in december 2020 even flink inslaan qua aroma's. Nic/VG/PG heb ik al voldoende voor de komende 20 jaar. Aroma's was ik wat terughoudender in vanwege de prijs en houdbaarheid. Gelukkig veranderd mij "smaakje" nooit, dus groot inslaan van 3 aroma's (Vanille/Drop/Amandel) houd het nog een beetje binnen de perken. Nu alleen de optimale bewaar plaats vinden. Want liters aroma in de koelkast zie ik niet zitten. Wordt denk ik naast de Nic (van 3 jaar geleden) en VG/PG in de donkere kelder of kruipruimte.

Edited by Lessram
Link to comment
Share on other sites

Voor aroma's komt verwacht ik een simpele oplossing. Als jij ze online verkoopt en op je site nergens zelfs maar suggereert dat ze gebruikt kunnen worden om dampvloeistof mee te maken is er niets aan de hand. Een site als Smaakwereld of Aromaparadijs. Zet je bv bij Concentrate 814 Nantilde als beschrijving "Heerlijk frisse, ietwat zure fruitmix waar je de lekkerste dingen mee kunt maken." Niets aan de hand. Het is ook maar de vraag of het überhaupt voor aroma's gaat gelden. Dan heb je nog PG en VG wat gewoon vrij verkrijgbaar is. Dat gaat echt niet verboden worden omdat het toevallig ook in dampvloeistof zit. Gaat de levensmiddelenindustrie niet leuk vinden als ze dat zouden doen. En wat dacht je van astma inhalators, daar zit ook PG in. En makeup, bevat ook PG en VG.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Van chocolade sigaretten naar kankerpatient

Van Radler-citroen naar coma zuipen

Van gedoog-wiet naar heroine

Van chanel 5 naar lijm snuiven

Van belgische bonbon naar obesitas

Van oma's koekjestrommel naar 'opsporing verzocht'

Van oogcontact naar wurgseks

Van hagelslag naar kunstgebit

 

allemaal legale dingen die fout zijn gegaan, daarom wil de overheid de mensheid behoeden voor aardbeien smaakjes.

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

On 23-6-2020 at 08:13, SucksToBeDennis said:

pfff ik ben echt klaar met deze overheid wat een kut land hebben wij toch

 

Ons land heeft al vanaf 2000 nix meer in te brengen, dit 'anti-rookbeleid' wordt bepaald door Brussel..... de NL ministers mogen t alleen maar voorlezen vanaf

het kopie dat rechtstreeks uit Brussel komt.....

En er is qua Brussel eigenlijk nix Anti-rook, maar Anti-Vape des te meer... vapen levert de staat geen extra inkomsten op tov tabak, slechts de verplichte BTW....

en dat vinden de aasgieren in Brussel een verschrikking.... En dan hebben we t er nog niet eens over wat het roken van Tabaksbladeren aan winsten oplevert tov

de gezondheids-zorg....

 

On 23-6-2020 at 08:30, Tjik said:

(en begrijpt er duidelijk niet veel van).

 

Blokhuis hoeft er geen verstand van te hebben, daar heeft ie zn meer dan onkundige mannetjes voor die hem de verkeerde raad geven,

En waarom moet ie er verstand van hebben het allemaal al bepaald in Brussel, hij hoeft t slechts voor te lezen....

en zeg nu eerlijk, hoeveel verstand heb je nodig om een minister te kunnen worden ?

 

On 23-6-2020 at 08:31, Nobody said:

hoe bewaren we die jaren lang?

 

je hebt ijskasten, koelkasten, donkere koele kelders en gat diep in de grond of andere koele plekken waar je heul veul Aroma's voor minstens 10 jaar

zou kunnen bewaren... En is de Aroma gebasseerd op of in een PG, dan kun je em zonder problemen tot wel 15 jaar wegzetten....

de ergste vijand voor het bewaren van de Aroma's is zuurstof....

dus kleinere flesjes is eerder aan te bevelen dan een Jerrycan met 100 Ltr aroma van 1 type of smaak....

 

On 23-6-2020 at 08:46, Raycoupe said:

Het is puur de angst dat het een rage wordt onder 'jongeren' (minimaal 18+)

 

Nee, dat is het niet, want het interesseert ze geen ene reet dat jeugd gaat Roken.... van dampen krijg je geen (long)-kanker.....
de bedoeling is dat zoveel mogelijk peoples voor hun pensioens-leeftijd de geest geven, eigenlijk willen ze dat heel het land gaat roken,

dan hoeven ze nog minder uit te keren...  t draait ook hier weer gewoon om 1 regel: Follow the Money......

 

On 23-6-2020 at 09:45, Myrjam said:

maar owee ga niet roken!!

 

Jawel, dat moet je juist wel doen, het dampen hebben ze meer dan 13 jaar niet kunnen verbieden... dus volgen ze de hypocritische weg die Amerika en

Australie en...en....en.... al hebben gedaan, we gaan de smaakjes verbieden die het mogelijk maakt om mensen van de tabak af te houden...

slechts die smaken die naar tabak smaken zullen mogen blijven, er zou meer eens zowaar de mogelijkheid kunnen zijn dat je terug gaat roken....

 

On 23-6-2020 at 10:24, peterseelje said:

Inkomsten die ook verloren zullen gaan als niemand meer rookt..... Een rookvrije samenleving is op korte termijn niet haalbaar

 

Maar niemand die niet meer rookt is een idealistisch toekomstbeeld die er nooit zal komen.....

Sinds het een commericieel produkt geworden is waar ze giga-veel winst op binnen krijgen, zal het nooit verdwijnen... het zal maar zo ineens

staats eigendom kunnen worden, zoals ze in Maleisie meemaken... daar is de regering voor 60 of 75 % eigenaar van de tabaks industrie.....

De vape industrie bestaat niet meer.... er staan zelfs gevangenis straffen op aldaar.....

 

En de laatste jaren is tabak het bruine goud geworden, want je zal altijd die verstokte rokers hebben die schijt hebben aan andermans mening....

zo kocht ik eind vorig jaar nog een pakje a 50 gram - 8 euro ex vloei... nu kost datzelfde pakje zonder vloei 11,50 euro - in een paar maand 3,50 euro

meer belasting erop.... Een rookvrije samenleving is een door volwassenen geinitieerd project, wat ze op jonge kinderen hebben losgelaten....

puur om de zieltjes te winnen..... en om in tijd van verkiezingen nog meer zieltjes te pakken....

 

On 23-6-2020 at 10:36, Luc rafc said:

en nl heeft geen beperking op online kopen

 

nog niet...

Kruk-Rutte is er GEK genoeg voor, dat zal dan ook de volgende stap zullen zijn.. dat je je spullen niet meer in china mag inkopen.. althans de Vape spullen niet...

En al zeker geen Liquids meer, laat staan Aroma's.....

 

Quote

De tabakslobby moet toch flink geld hebben betaald om dit er doorheen te krijgen...

 

De tabakslobby wordt hiermee net zo hard geraakt... Ze zitten zelf ook al grootschalig in deze Industrie.....

- tis de Pharma die doods benauwd is dat er meer mensen gaan dampen... want je krijgt er geen schadelijke ziektes (kanker) van....

veronderstel zeg dat de mensheid overstapt op Vapen... dan zou Bill GaYes alsnog failliet gaan en dat kunnen we ni hebben natuurlijk.....

 

  

On 23-6-2020 at 11:42, giel said:

een grote inbreuk op de individuele vrijheid.

 

Welke vrijheid praat je over... diegene die we ruim 20 jaar geleden echt kwijt raakte ??

of dat laatste beetje vrijheid die ze ons dit jaar hebben afgenomen en die we nooit meer terug krijgen.....

  

On 23-6-2020 at 11:42, giel said:

"Think about the children"

 

Ja, dat doen ze ook -

want als eenmaal de vape-industrie op zn reet ligt, zal het kind toch aan de tabaks peuken moeten, net als dat al ruim 100 jaar gebeurd...

 

On 23-6-2020 at 11:44, richard-V said:

.Straks worden smaakjes in de alcoholische drank ook verboden

 

Dat gaat net zo min gebeuren als dat ze Tabaks-produkten in de ban gaan doen.... drank is niet vergeljkbaar met Vapen.....

Bovendien is drank net als tabaksbladeren een makkelijke en vooral goede manier om aan extra inkomsten te komen, juist door de vele extra accijnzen

die erop gedrukt zitten, door de regeringen..... dus ook die tak blijft zoals die is.....

 

  

On 23-6-2020 at 12:22, giel said:

The only true freedom that.....

 

The only true freedom that you'll ever get is when they close the lid on your coffin......

 

On 23-6-2020 at 12:48, Amjz2 said:

door middel van succesverhalen en ervaringen! 

 

de regering is totaal ongevoelig en interesseert zich niet voor de succes-verhalen en ervaringen....

die willen ze niet eens zien..... want DAT haalt hun (Brusselse) plan onderuit....

 

On 23-6-2020 at 17:26, Erkki said:

Het vertrouwen in de overheid is bij mij op het absolute nulpunt neergedaald. 

 

ik ken er nog wel een paar duizend (inmiddels) die je standpunt delen....

 

On 23-6-2020 at 18:19, SCi said:

Kan nog interessant worden met combinatie smaken ; er zijn immers meer dan genoeg sapjes die tabak met iets anders combineren

 

Zolang de tabak de overheersende smaak blijft, heb je kans dat je dergelijke smaken tegen blijft komen...(schat ik in)

 

On 23-6-2020 at 18:19, SCi said:

Er zijn immers plenty manieren om aroma's in de markt te zetten.

 

We hebben immer nog altijd in een subforum de experimenten met het maken van NET liquids... daar werden ook andere smaak-lijnen in besproken....

En zolang je er verstandig mee om blijft gaan en die smaaklijnen uit gedroogte produkten haalt kan er niet veel mee Vout gaan.....

 

  

On 23-6-2020 at 19:24, Navifactiva said:

En daar moeten we voor gestraft worden.

 

Dat zijn hele sterke argumenten die je aanhaalt want zo denk ik er ook over, al meer dan 13 jaar worden we getreitert....

omdat we een andere manier van Nicotine behoefte afleversyteem hebben gevonden......

 

  

On 24-6-2020 at 12:25, AvFR0een0 said:

5 minuten karren naar Belgie

 

Wat voor jou 5 minuten is is voor mij meer dan 1,5 uur.... niet dat ik dat ritje niet rijden wil (heb het al veel gedaan overigens)

maar voor velen is dat onbereikbaar.. tenzij je een tussenstation wil vormen voor die nederlanders die geen 5 minuten van de Grens wonen....

(t zelfde geldt voor de duitse kant op) - want als we t dan niet in de shops kunnen kopen... onderling zullen ze er nix tegen kunnen doen....

 

  

On 24-6-2020 at 20:01, Sub-Ωhm said:

Heb liquids van 5 jaar oud, nog steeds prima te dampen.

 

Heb Liquids van ruim 12 jaar oud... Mocht de smaak je bevallen, zijn ze nog prima te dampen.....

 

Toendertijd had je nog niet zulke goede smaken als we tegenwoordig hebben en verreweg de meeste liquids waren of 100% PG of een mix van 90/10 PG/VG,

80/20 PG/VG of 70/30 PG/VG... hoewel de 70/30 mix pas rond 2012-2013 populair werd..... na 2014 zijn de andere met meer VG gebasseerde liquids populair

geworden, mede door de 1e cloudvapers, meer VG is meer damp, grotere wolken...(denk eerder dat dit voor t grootste gedeelte ons de das omgedaan heeft)

 

 

On 24-6-2020 at 20:09, phtvs said:

........ om over een x aantal jaar een rookvrije samenleving te creeren.

 

Ik ben een tikkeltje in de war... ben je nu voor of tegen dampen... ?

 

Jouw maatregelen treffen dus juist de volwassen vapers, t heeft helemaal nix met de kidz te maken (dit is een makkelijk truukje om beschaafd over te komen)

hoeveel kinderen worden er niet missbruikt in allerlei mystieke reklame filmpjes.....mag ook niet, maar gebeurd wel en wordt ook nog eens publiekelijk

uitgezonden... de regeringen pikken daar ook gretig hun graan aan mee....

 

tuurlijk zijn er kidz die dampen en er zijn ook ouders die hun kidz zo een ding kopen, juist omdat t het ze van de echte tabaks zooi afhoudt...

meestal is het een hype wat max. een paar jaar aanhoudt bij kidz en een enkeling zal ooit misschien overstappen op tabak, voor whatever reason....

maar verreweg t gross zal die overstap niet maken want tabak is smerig en dampen niet...

 

En tot nog toe is er nog niemand (- in de 13 jaar dat ik damp -) overleden aan de gevolgen van het dampen zoals wij beoefenen.....

hoeveel er gegaan zijn in diezefde tijd aan de gevolgen van tabaksbladeren verbranding is een andere discussie...

Wat is er in wezen mis als je Kids laat dampen.... ze krijgen toch ook inhalers die ze 3x per dag moeten gebruiken? zelfde principe alleen andere zooi......

 

Ik ben opgevoed door mijn ouders.... tegenwoordig laten de meeste ouders die opvoeding over aan de Roverheid...

1 van de redenen dat t nu allemaal spaak loopt.... Als ouder heb je de plicht het juiste te doen voor je kidz.... willen ze tabaksbladeren gaan roken,

dan geef je ze een schop onder hun hol (heb er al vele gehad en het weerhield me er niet van om stoer te doen, met alle gevolgen van dien)

en geef je ze een damper met 0mg Nic..... met een "tabaksmaakje" uit 2009...... dan stoppen ze binnen een week.....

probleem opgelost door de ouders en niet door de regering....

 

Regerings-leiders en andere debielen raadgevers....

Geef de opvoeding terug aan de ouders en houdt je bezig met de belangrijke taken...... zoals het dienen van het volk, want daarvoor hebben we je op

die stoel geplaatst..... En niet om ons volwassenen (met meestal) een gezond en verstandig verstand te behandelen als kleine kidz..!

 

Kun je als ouder dat zelf opvoeden, niet behappen of realiseren,  heb je dan wel t recht om kinderen te maken en te krijgen...,

daar zou naar gekeken moeten worden en wellicht een verbod op moeten komen.....

  

On 25-6-2020 at 14:45, Juicy Eck said:

met ze allen maar een datum prikken

 

hoe wil je dat voor elkaar gaan krijgen in de huidige 1,5 mtr samenleving ??

want het Recht om te demonstreren hebben ze ons al afgenomen... en als er meer dan een paar 1000 man/vrouw op afkomt, dan is het al gelijk een

evenement en wordt t bijvoorbaat al verboden.....

 

On 25-6-2020 at 17:43, Brandaris said:

De e-sigaret is schadelijker dan werd gedacht. 3,1%......... impact op de (volks-)gezondheid en wet- en regelgeving

 

Dat fact-sheet stamt nog uit rondom 2010 of zoiets...(toen die gekke Schepers nog op die stoel zat), die klopte toen al niet en nu nog steeds niet...

  

13 hours ago, Navifactiva said:

wat dacht je van astma inhalators, daar zit ook PG in.

 

Nee, niet echt meer sinds een jaartje ofwat...

Ze kwamen erachter dat de PG licht ontsmettend was en dat mensen zich er beter bij gingen voelen en ze daardoor konden minderen met de inhalers,

dus is dat vervangen voor andere zooi....  (dit geldt voor de meeste inhalers)... wellicht dat er een enkele specifieke inhaler is die t nog wel bevat..

maar dan toch zeker in mindere mate, dan voorheen.....

 

Edited by Camikease
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 23-6-2020 at 23:51, Chasepoes said:

PERSBERICHT

 

 

jammer dat t pers bericht in een grijze kleur staan die t voor mij bijna onmogelijk maakt om t goed te lezen.... oogjes zijn erg achteruit gegaan de afgelopen jaren....

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 24-6-2020 at 20:09, phtvs said:

Er is echter een simpele oplossing. Verbied iedereen die op deze datum nog geen 18 jaar is, dampspul en/of rookwaar te kopen en dat ook nooit meer kan/mag.

 

 

Weet je zeker dat je achternaam niet Stiekum RUTTE is ??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Camikease said:

 

Ons land heeft al vanaf 2000 nix meer in te brengen, dit 'anti-rookbeleid' wordt bepaald door Brussel..... de NL ministers mogen t alleen maar voorlezen vanaf het kopie dat rechtstreeks uit Brussel komt.....

En er is qua Brussel eigenlijk nix Anti-rook, maar Anti-Vape des te meer... vapen levert de staat geen extra inkomsten op tov tabak, slechts de verplichte BTW... en dat vinden de aasgieren in Brussel een verschrikking.... En dan hebben we t er nog niet eens over wat het roken van Tabaksbladeren aan winsten oplevert tov de gezondheids-zorg....

Ik neem aan dat je weet dat de regeringen van de lidstaten het 'kabinet' vormen in de EU en het beleid bepalen. Er is geen aparte EU regering, dat zijn de regeringsleiders van de landen zelf.

 

Het maakt ook niets uit, want NL kopieert altijd alles uit Amerika.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

nieuws tegenwoordig doet alles voor clicks en ad revenue :stom.. Iets dat goed is kunnen ze zo draaien dat het slecht in het nieuws komt en dan raar vinden dat mensen ze niet meer gaan geloven.. De EU en onze Overheid moet een keer wakker worden en meer voor de mensen gaan doen inplaats van alleen maar aan geld te denken.

 

Ze komen altijd we doen het voor de KINDEREN! maar hoe de F*ck kunnen kinderen nou aan vape mods of pods komen.. De verantwoording ligt toch echt bij de ouders. Wat de overheid moet doen is dat je alleen vape spullen kan halen in een vape winkel en nergens anders. Online verkoop blijft wel een probleem maar daar moet ouders meer opletten. 

Link to comment
Share on other sites

Ik kon op mijn 14e ook gemakkelijk aan sigaretten, wiet en drank komen. Denk dat het te makkelijk is om dat bij de ouders neer te leggen Dennis. Ik heb ook werkelijk geen idee of er veel jongeren zijn die dampen. Ik zie in mijn omgeving sowieso heel weinig mensen dampen. En al helemaal geen jongeren. Ik betwijfel of de overheid inzichtelijk heeft hoe veel voorkomend het is onder jongeren. Maar vermoedens en interpretatie is tegenwoordig genoeg om beleid aan op te maken. Net als dat de overheid weinig belang heeft bij ons dampers. Ze lopen een hoop geld mis aan accijns door die e-sigaret. Ik heb gister een grote bestelling gedaan bij ELFC en ga dat waarschijnlijk nog een keer doen voordat de wet ingevoerd wordt. En dan ga ik toch maar een keer een poging doen om te stoppen als die voorraad begint te slinken. Ik ben best verbolgen over deze beslissing maar vind het het ergst voor mensen die ooit willen stoppen met roken en dat dan zonder smaakjes moeten doen. En voor de mensen die in de dampbusiness zitten en hun brood verdienen door mensen van het roken af te krijgen. Wat een kromme wereld leven we toch in

Link to comment
Share on other sites

In die tijd jaren 70 was roken stoer en geaccepteerd, vaders en soms moeders rookten maar je vriendjes op een bepaalde leeftijd ook en om ook stoer te doen deed je mee, roken was niet lekker maar dat wende wel.

Nu is roken en dampen niet meer zo geaccepteerd en het grootste gros van de jeugd vindt het goor en slecht, sommigen experimenteren ermee zoals vroeger ook met drugs werd gedaan en dus niet zo heel bijzonder.

Dampen doen er een handje vol en waarschijnlijk om ook even dikke wolken te blazen, ze kunnen beter even lol hebben met dampen en ermee stoppen dan aan dat lachgas of sigaretten waar je verslaafd aan raakt.

Maar blowen is wel algemeen geaccepteerd en waarschijnlijker meer als roken maar dat is niet verslavend en zo, coma zuipen mag ook nog wel want alcohol hoor je niet zoveel over, lekker hypocriet allemaal.

Edited by The Unknown
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, The Unknown said:

 

Maar blowen is wel algemeen geaccepteerd en waarschijnlijker meer als roken maar dat is niet verslavend en zolekker hypocriet allemaal.

Niet? Fuck, had ik dat geweten, voor niets die kutkliniek ingegaan?

 

Edited by TheRich
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Thomaz said:

Ze lopen een hoop geld mis aan accijns door die e-sigaret

dat is de enige reden dat ze zich op E-sigaret richten maar dat kunnen ze natuurlijk niet naar buiten brengen.. 

 

7 hours ago, Moppersmurf said:

Dat is wel wat te makkelijk gesteld. Ik kijk alleen maar naar mezelf om te weten dat mn ouders geen schuld hadden aan mijn roken

oke, ouders kan je er niet te schuld van geven maar ze spellen er toch echt een rol in. Bij mij op werk hebben wij scholieren en de Ouders kopen peuken of e liquid voor hun.

 

7 hours ago, Thomaz said:

Ik zie in mijn omgeving sowieso heel weinig mensen dampen

Ik zie wel kinderen dampen ik me omgeving alleen niet zo veel, de meeste die ik zie hebben peuken of shag. 

Link to comment
Share on other sites

Ik rij sinds een jaar voor mijn werk de hele dag rond en heb heb ondertussen een zesde zintuig om dampers te spotten. Geen dampende jeugd gezien in al die tijd. Wel elke dag kinderen van nog geen 15 denk ik die staan te roken. Ik geloof er geen reet van dat het dampen veel gedaan wordt door de jeugd. Misschien op school dan, dat zou kunnen. Wellicht dat er hier iemand uit het onderwijs zit die daar wat meer info over heeft.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan alleen maar hopen dat de import van aroma's en shortfills niet er uit gevist worden (binnen de eu). Ik bestel bijna niks meer in NL, zeker sinds die achterlijke 10ml begrenzing (op een enkele keer heisenberg of red astaire aroma na), komt het meeste uit Engeland (fingers crossed dat er geen harde brexit komt) en een enkele keer uit Frankrijk. 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit met het dampen van scholieren in Duitsland aangezien daar online bestellingen alleen worden afgegeven door de bezorger als degene die het pakje aanneemt meerderjarig is. Als dat werkt voer het dan ook hier in en laat ook scholen zich proactiever opstellen: onder de 18? Afpakken die mod... Dan neem je het iig een stukje verder uit het zicht en dus minder kopieer gedrag. Er zullen altijd ouders blijven die dampwaar voor hun kinderen kopen, doe je weinig aan helaas, maar gelukkig is dit niet 'normaal' en die ouders denken misschien ook wel van liever gecontroleerd dampen dan (weer) gaan roken. 

 

Overigens zou ik zeker niet door zijn gegaan met vapen als er alleen tabak liquids waren geweest. Toen ik stopte met roken begon ik met een flesje tabak liquid die ik nog had liggen van een eerdere poging, maar ik heb zo het vermoeden dat ik zonder andere smaakjes niet had kunnen stoppen met roken, juist een frisse smaak zorgde er voor dat ik vapen lekkerder vond dan roken, terwijl ik in die periode (en de jaren ervoor waarin ik af en aan dampte) nooit een echt lekkere tabaks liquid heb gevonden en daarom bleef ik terugkeren naar de analoge sigaret, tot ik dus andere smaken ontdekte, toen was ik vlot gestopt met roken. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Waarom een discussie over jeugd die dampt?
Er word amper gedampt door minderjarig grut.
Je word gefuckt waar je bij staat, zodat die eikels weer accijns binnen schrapen.
En ouders die dampwaren voor hun kids kopen, zullen ook op 1 hand te tellen zijn.
Als die moeten kiezen voor een rokend kind of dampend, is die keus niet moeilijk.

Link to comment
Share on other sites

De jeugd dampt sporadisch!! Ik ben zelf werkzaam op een VO school en er wordt bijna niet meer gerookt, laat staan gedampt.

Dit hoor ik ook veel terug van collega's van vele andere VO scholen.

De jeugd dampt gewoon niet!!

Link to comment
Share on other sites

Quote

Zo is volgens het onderzoek onvoldoende duidelijk over de gezondheidseffecten van e-sigaretten en de mogelijkheid dat e-rokers overstappen op traditionele sigaretten.

 

Alleen al dit stukje uit het artikel maakt het zo doorzichtig. 

Er staat dus letterlijk dat het onderzoek niet (voldoende) laat zien dat e-roken (om in hun terminologie te blijven) een opstap is/kan zijn voor traditionele sigaretten, dus we verbieden het maar? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...