Jump to content
roloog

Nicotinegehalte vs. sigaretten

Recommended Posts

Heb het zelf al opgezocht, maar als iemand dit even kan verifi√ęren, dan kan ik met een gerust hart verder vapen. ūü•≥

Afhankelijk van de sigaret (merk/type) lees ik dat je gemiddeld 1mg nicotine per sigaret naar binnen werkt. Ik vape nu sub-ohm en heb e-liquid met 3mg nicotine per ml. Daarvan lees ik dat je ongeveer 1/3e van de nicotine binnen werkt. Dus m.a.w. 1ml aan liquid (een halve tank in mijn geval) = 1mg nicotine = 1 sigaret? Klopt dat wat (ik begrijp dat het geen exacte wetenschap is, maar bij benadering dus)?

Als die 1/3 klopt dan is jouw berekening correct.

Volgens tabaksfabrikanten zit er ongeveer 1 mgr nicotine in een sjoemelsigaret. Als je die valse luchtgaatjes met je vingers tijdens het roken afdekt, blijkt tot wel 2,5 mgr nicotine per sigaret ge√Įnhaleerd te worden.¬†

Nu blijft vergelijken erg lastig, aangezien het om verschillende vormen van nicotine gaat, maar als ik 2,5 mgr per sigaret aanhou, kom ik vaak goed in de buurt met wat mensen nu dampen in vergelijking met sigaretten.  Mijn factor 2,5 per sigaret of jouw 1/3 qua opname verschilt weinig uiteraard.

Zelf rookte is zo'n 25 stuks per dag a 2,5 = 62,5 mgr

Nu damp ik meestal zo'n 7 a 10 ml a 6 mgr/ml per dag = max 60 mgr

Ik las elder dat je meestal zo'n 6 a 7 sigaretten rookte per dag = 15 a 17,5 mgr nic = 5 a 6 ml e-liquid met 3mgr/ml

Maar maak je niet druk, damp naar behoefte, want nicotine is de boosdoener niet, dat is de half verbrande meuk van de rest van de tabak.

Bedankt, dat is helder. Ik kende trouwens dat gesjoemel niet met sigaretten, dat is wel heel erg zeg, lijkt me gewoon strafbaar?

@roloog : de overheid knijpt een oogje dicht hoor, kwestie van niet te veel taksen te mislopen...  De volksgezondheid is ondergeschikt aan de centjes maar dat is niets nieuws natuurlijk...

@FFK, sterker nog, de overheid wilt graag dat je ziek bent, doodziek, maar wel nog net blijft leven. Een zieke Nederlander levert de overheid nou eenmaal massa's geld op, een gezonde helemaal niks.

Als de overheid een rookvrije maatschappij wilt dan moeten ook gelijk de in en uitvoer van tabak verbieden en de burger de juiste en alle middelen geven om te stoppen met roken en daar is de damper het meest effectief in.

Maar dat kost natuurlijk bakken met geld daarom maar op deze manier want de die hard blijft roken en betalen, dat iedereen weer op vakantie mag is simpel maar onverklaarbaar, wel in het vliegtuig met z'n allen maar in de auto met vrienden mag dan weer niet, dit kun je niet rijmen maar wel verklaren.

De vliegtuigen staan al zo lang aan de grond dat dit bakken met geld kost dus verzinnen ze een lulverhaal over de schone lucht in een vliegtuig en dat het veiliger is dan in een trein, die vliegtuigen moet weer vliegen om geld op te brengen, of dat nou mensenlevens kost of niet, geld gaat voor alles.