Jump to content

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwe damper, sinds twee weken. Ik heb altijd zware shag gerookt, zo'n 50 jaar 3 pakjes per week.

Nu overgestapt op dampen, maar zie door de bomen het bos niet meer, zoveel mogelijkheden als er zijn.

Wat zou ik het beste kunnen gebruiken ter vervanging van de zware shag en welke e sigaret.

Ik gebruik nu de Justfog Q16 Pro en als liquid zware shag van Green Star 12 mg, dit is een kant en klare liquid en de Coils 1.2 Ohm.

Het valt me niet mee om deze te blijven gebruiken. Maat wat is een betere keuze. Er zijn vast dampers op het forum die ook zware shag hebben gerookt en kunnen die me een tip of voorbeelden geven wat zij gebruiken en waar te kopen.

Alvast bedankt,

Drylster

@Drylster ik rookte ook zware shag ongeveer een pakje per dag voor 40 jaar.

Toen ik begon had ik een longontsteking en kon bijna niet roken, dus vapen lukte toen een beetje. 

Na een week was het beter en voldeed de bassic pen niet meer. 

Toen een nautilus aangeschaft en een Mod en enkele batterij 's. 

Na enkele dagen kwam ik er achter dat ik over mijn longen kon vapen. 

Toen had ik er geen idee van dat dit direct long noemde. 

Van daar naar een tank die meer lucht gaf dan de nautilus en daarom ook veel liquid's slurpte. 

Dus zelf beginnen mengen en alzo hier op het forum terecht gekomen. 

Ik bestel het meeste bij Ali of fastech. 

Voor liquid's Ben ik nu aan de bottle shots van Darkstar ( 250 ml fles met aroma waar je vg /pg en nicotine moet toevoegen. 

Tabac smaak ben ik binnen de maand mee gestopt omdat me dat aan roken deed denken. 

Hopelijk ben je hier wat mee geholpen. 

@Luc rafc

Bedankt voor de informatie, maar ik begrijp er niets van van. Ligt aan mij en niet aan jou uitleg. Ik ben net begonnen met dampen en herken de taal niet die gebruikt wordt door ervaren dampers.

Wat is VG/ PG, het zegt me niets. Als ik bij Alie kijk zijn er nog meer bomen in het bos. Het maakt de eventuele keuze er voor mij niet gemakkelijker op.

Misschien wil ik wel wat te snel en moet gewoon eerst wat dingen proberen en uitvinden wat mij het beste bevalt.

Drylster.

@Drylster PG staat voor Propyleneglycol, VG staat voor Vegetal Glycerin.  Je kunt liquids krijgen in verschillende verhoudingen.  70PG-30 VG bijvoorbeeld, of 50-50, of zelfs 30-70.  Een hoger PG-gehalte zorgt voor meer smaak, een hoger VG-cijfer voor meer damp.  De liquid met een hoger PG-gehalte is dunner, een hoger VG-gehalte is wat dikker qua vloeistof wat dus meer damp genereert.  Meer PV zorgt ook voor een scherpere damp waardoor je wat makkelijker in de buurt van een throat hit/kriebel in de keel kunt komen alhoewel mijn (beperkte) ervaring is dat ook afhangt van de smaak die je hebt gekozen én het nicotinegehalte.  Nicotinegehaltes zijn 0,3, 6 of 12, uitzonderlijk kan je ook nog 18 op de kop tikken.  De keuze van het nic-gehalte is afhankelijk van of je vroeger gerookt hebt en zo ja hoeveel en wat.  Het één en het ander eens proberen want het blijft iets persoonlijks...

27 minutes ago, Drylster said:

herken de taal niet

@Drylster bovenaan de pagina zit een knopje "dampwiki"  waarachter erg veel informatie te vinden is. Ook een woordenlijst.

Het zou fijn zijn als een damper in de buurt woont waar je ff kan rondkijken en -vragen en proberen.

Ik rookte zelf zo' n 40 jaar zware shag maar slechts een pakje per 3 of 4 dagen. Nadat ik een dampertje kocht, heb ik geen tabak meer gerookt maar het dampertje was gewoon te licht, misschien net zoiets als wat je nu hebt of nog lichter. Ik wilde toch niet weer gaan roken dus heb het maar even volgehouden maar al heel snel een DL set gekocht en dat was het! 

Niet zo lang daarna ben ik zelf maar liquids gaan maken want een DL damper lust wel een slokje. Nu kost 10 ml met 1 fruitsmaakje en 2 mg/ml nicotine me slechts 13 cent om maar iets te noemen. In die orde van prijzen moet je dan denken.

Het is ook veel voordeliger als je een tankje koopt waarin je zelf coils kunt maken, de zgn RTA. Fabriekscoils zijn maar duur en soms wil je het nog wat langer gebruiken want een nieuwe coil kost weer geld :-) maar als je het zelf kunt maken dan kost het bijna niks meer en zal je ook sneller de boel vervangen.

Alle begin is moeilijk. Je hebt wat gereedschapjes nodig en materialen en je kunt wat filmpjes bekijken bij youtube en dan ga je gewoon aan de slag. 

@Jim  laat bijvoorbeeld goed zien hoe je een RTA kunt bouwen die goed werkt: https://www.youtube.com/channel/UCskTqJ_RuEP_4yK9IzwfZYA (kijk bij de videos)

Het is van een Belg die Engels praat... dus hopelijk kan je dat verstaan :-)

In de dampwiky op het beginblad kan je meer informatie vinden over wat wat is. 

In het begin is het inderdaad een hele boterham, maar eigenlijk is er niet zoveel special aan. Ik zou je aanrader om een goedkope set te zoeken met minstens 2 batteries, deze eens op YouTube op te zoeken en de beoordeling te zien. 

Meestal geven ze de voor en nadelen. 

Batterij 's bestel je bij nkon. Nl en best ook een batterij lader. 

Als de mod 2x 18650 nodig heeft bestel er dan direct 4. 

Zo zit je nooit zonder stroom. 

Bedankt  voor de info die jullie me hebben gegeven. Ik koop nu mijn spullen bij roken.nl.

Zal zeker de tips nagaan die ik  hier heb gekregen.

Nogmaals, bedankt.

Drylster

P.s. Ik woon in IJlst in Friesland, vlakbij Sneek. Dus als een ervaren damper in mijn omgeving woont.

2 hours ago, Drylster said:

Het valt me niet mee om deze te blijven gebruiken

De eerst 2 weken zijn altijd het moeilijkst, maar als je daar voor bij bent word het wel makelijker.

2 hours ago, Drylster said:

als liquid zware shag van Green Star 12 mg,

Als je het gevoel hebt dat je meer en meer aan het vapen bent zou ik naar 18mg nic gaan en dan vanaf daar gaan afbouwen. Voor MTL(zoals een sigaret) vapen zou ik 50/50 of 60/40 aan bevelen omdat de liquid dunner is het beter voor je coiltjes en gaan ze niet zo snel op.

En misschien voor een goede tank zou ik deze aanbevelen.

Innokin zlide tube kit met ingebouwde batterij van 3000MAH

https://www.lepetitvapoteur.com/fr/tous-nos-kits-cigarette-electronique/7403-kit-zlide-tube-innokin.html

Maar als je naar één zoekt met een lose batterij kan je voor deze gaan.

Kroma R innokin kit

https://www.lepetitvapoteur.com/fr/tous-nos-kits-cigarette-electronique/7818-kit-kroma-r-innokin.html

Hier nog een link voor de batterijen die je nodig hebt.

Sony vtc5a 2600mah - 35 amp batterij

https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sony-us18650vtc5a-flat-top.html

en eventueel een oplader:

https://www.nkon.nl/efest-lush-q8-batterijlader.html

Deze gebruik ik zelf ook alle batterijen die voor vapen zijn passen er in + je kan er gelijk heel wat opladen.

Als je meer vragen heb stel ze gerust je zult altijd wel een antwoord krijgen 😉 

@SucksToBeDennis

Bedankt, maar moet dat beslist uit het buitenland laten komen.Er zullen toch ook goede aanbieders in Nederland zijn. Het gaat me niet om goedkoper te dampen dan te roken. 

Het gaat me om het dampen en om niet meer roken.

Drylster

Le petit vapoteur is een helee goeie webshop en ze leveren snel. En goed concurrerende prijzen.. Nu bestellen is deze week nog in huis. Persoonlijk goeie ervaringen mee

Anders E-wolk en Vapexperience en alles wat je verder via google kan vinden..

@Drylster het hoeft niet maar ik geef je deze website omdat je een 4ml tank krijgt inplaats van een 2ml die je in nederland krijgt. de verzendtijd bij lepetitvapoteur is 3 dagen dus dat valt nog mee en goedkoper is toch goed 😄 

Posted (edited)

Ik bedoel het niet verkeerd hoor.Le petit vapoteur is vast een goede leverancier. Maar het moet me duidelijk zijn wat ik ga bestellen.

Edited by Drylster

Om het wat makkelijker te maken kan je ook de smok rpm 80 kopen, die geeft voldoende damp om jouw van het roken te houden. 

Je hebt de keuze tussen de gewone en de pro, de laatste heeft een losse batterij. 

Ik gebruik nu de Justfog Q16 Pro en als liquid zware shag van Green Star 12 mg, dit is een kant en klare liquid en de Coils 1.2 Ohm, is de smok rpm 80 beter om te gebruiken ene waar zit dan het verschil.

Heb er twee dus altijd een volle bij de hand😄

Posted (edited)

grootste verschil zal zijn mtl(zoals sigaret, eerst in je mond inhaleren en dan je longen in)(mouth to lung)

wat je nu doet gok ik met de justfog 

tegenover dl(direct lung, gelijk een volle teug die longen in)

Edited by Sebas

Wat sebas zegt, als je nu een trekje doet vul je uw mond. 

Met direct long, zuig je gewoon je longen vol. 

Dat kan je met de q16 ook al eens proberen. 

Verschil is groot, alleen heeft de q16 een kleine doorgang en zuig je je te pletter.. 

Begin al eens door te trekken met de q16 en ga vandaar verder. 

Dus niet de damp in je mond maar inademen door de vaper. 

14 hours ago, Sebas said:

grootste verschil zal zijn mtl(zoals sigaret, eerst in je mond inhaleren en dan je longen in)(mouth to lung)

wat je nu doet gok ik met de justfog 

tegenover dl(direct lung, gelijk een volle teug die longen in)

Klopt, ik gebruik de Justfog als een sigaret, dus gewoon teug en dan pas inhaleren. Is het dan beter om direct lung te gebruiken. 

En waarom is dat beter?

Drylster

Beter is het niet, maar zoals je aangaf voldoet het misschien niet om je van het roken af te houden. 

Probeer het gewoon. 

het is niet beter of slechter. 

het is wat je fijn vind. 

toen ik begon te dampen ben ik ook begonnen met de q16. 

het werkte wel, maar had het gevoel dat ik “iets” miste. 

toen overgestapt op de aspire zelos met nautilus tank wat een hele verbetering was. qua smaak en qua voldoening. 

en daar kon ik wel een beetje restricted dl mee oefenen als ik de luchtgaten helemaal open zette. was niet helemaal de bedoeling van die tank, maar ik wist nu wat het was. 

toen een dl tank geprobeerd(van smok geloof ik) en dat was echt beter qua voldoening voor mij. 

alleen de liquid vloog er doorheen dus zelf gaan mixen. 

en nieuwsgierig geworden naar zelf bouwen dus een rta tank gekocht(rebuildable tank atomizer). 

scheelde weer qua kosten en de smaak was weer beter dus daar mee verder gegaan. 

tussendoor ook rda’s(rebuildable dripper atomizer) en squonkers (moet je in een flesje knijpen als je katoen droog word en kan je weer een paar hijsen nemen. voor en nadelen) gehad en geprobeerd en gebruik ik af en toe nog. 

maar nu dagelijks een mod met verwisselbare batterij(makkelijker met opladen, altijd een volle als er 1 in de oplader zit ipv je hele mod aan de lader)

en een dl rta er bovenop(goedkoper dan fabriekscoils en een betere smaak) dit geeft mij de voldoening die ik zocht

lang verhaal kort:

het blijft een beetje een zoektocht en heel persoonlijk. wat ik fijn vind kan jij minder vinden. er is niet beter of slechter in de zin van dl of mtl

DL is niet beter of slechter dan MTL. Het is gewoon een kwestie van voorkeur. Houd er wel rekening mee dat bij DL je liquid verbruik hoger is.

Iedereen maar weer bedankt voor de info.

Ik blijf in eerste instantie de Justfog gebruiken. Heb nu wel liquid gekocht die ik zelf 1 op 1 moet mixen. Dat scheelt toch wel in de prijs.

Als er een moment komt dat de Justfog niet meer voldoet ga ik kijken voor een andere.

On 2-6-2020 at 10:57, Drylster said:

Het valt me niet mee om deze te blijven gebruiken. Maat wat is een betere keuze.

44 minutes ago, Drylster said:

Als er een moment komt dat de Justfog niet meer voldoet ga ik kijken voor een andere.

ik denk dat dat sneller is dan je denkt 😉

maar niet onbelangrijk, niet opgeven!

zeker in het begin is het zoeken(bij de meeste) naar wat je fijn vind en bij je past. 

een advies geven wat jij fijner vind. dl of mtl , kunnen we niet geven(zoals gezegd, ze zijn allebei niet beter of slechter maar anders)

bij vervolg vragen of als je twijfelt zou ik gewoon een nieuw topic openen en niet je q16 in de la gooien en een baal shag halen 😉

Heb nog drie pakjes zware shag liggen en sinds ik ben begonnen te dampen, nog niet weer gebruikt.😊

Leg het maar buiten handbereik @Drylster. Ik heb hier nog een half pakje zware liggen maar dat is na 20 maanden wel gortdroog :-)

Als ik 20 maanden verder ben en nog steeds dampen boven roken verkies gooi ik ze weg😊

Ben nu ruim twee weken verder en het begint te wennen, begin het lekker te vinden.