Jump to content
KeesB

Juice flow control

Recommended Posts

Ik zie het soms bij een rta, juice flow control. Het eerste waar ik dan aan denk is dat de tank gaat lekken als je teveel juice laat flowen. Dan is het eigenlijk een soort lapmiddel.

Ik heb zelf een aromamizer plus waar het ook op zit maar bij mij staat het gewoon helemaal open en het lekt echt niet, ook niet als het een paar dagen ongebruikt blijft staan, dus waar is het dan voor?

Beste @KeesB JFC is voor de aanpassing van de PG/VG verhouding van de verschillende sapjes. Bij voorbeeld 70PG/30VG (flowed) een stuk rapper dan 20PG/80VG en dan is het wel prettig dat je de flow een beetje kunt knijpen :duimen

Ok @Dr.Smoke ik begrijp de redenering wel een beetje, maar als je de kraan maar een beetje open zet dan raakt de emmer die er onder staat toch een keer vol.

Wat je nu zegt, komt er op neer dat je de juice flow dicht moet zetten als je even niet dampt want anders lekt er binnen de kortste keren juice uit de luchtgaten omdat de wick het niet tegenhoudt. Dat zou dan ook altijd gebeuren als er geen JFC op zit, vandaar dat ik het maar een lapmiddel noemde.

Ik ben er nu wel een beetje bang voor geworden om een tankje met jfc te kopen :-)

Steamcrave heeft t op al die tankjes en ik vind t super.

Zeker met grotere inhoud zet ik m altijd dicht voor openen topcap om te vullen en erna vol open en paar halen nemen om dat vacuum in je tankje te hebben.

Als je dat niet doet plast ie wel eens in zn broek na t vullen door dit type builddeck.

Een tank met juice flow piest niet, omdat er watten voor zitten.
En die watten nemen pas op als je aan je tank lebbert.
Andere tanks hebben een vaste flow, da's het enige verschil.

1 hour ago, Cyber_Huub said:

hebben een vaste flow

Ok, ik snap er nog steeds niet veel van.

Nadat je de flow control hebt ingesteld, heb je ook een vaste flow.

Als het de bedoeling is dat je het ding even open zet en weer dicht, alsof het een soort dripper is en dan droog stookt en weer even open doet en weer dicht, dan vind ik er geen lol aan.

Bij het verhaal van @Kurmit kan ik me wel iets voorstellen, dat je het dicht zet om een vacuüm te handhaven als dat al lukt of om er voor te zorgen dat  het niet gaat lekken als het vacuüm weg is door het vullen. Dan is het een kwestie van helemaal open of helemaal dicht, maar bij een beetje open of dicht zoals @Dr.Smoke zegt, kan ik me nog niks voorstellen. Als je dan even niet dampt, is de liquid er toch wel doorheen en ben je niets wijzer geworden.

Ik wil jullie niet afkraken maar gewoon begrijpen hoe iets werkt.

het enige wat het doet is, Het regelt de snelheid waarmee de e liquid naar je coils stroomt. Het helpt ook om makelijker bij je deck te komen als je build wilt vervangen + wat @Kurmit zei is het ook heel makelijk voor.

1 hour ago, SucksToBeDennis said:

regelt de snelheid

Ja dat zei @Dr.Smoke ook al in de eerste reactie maar ik probeer het me voor te stellen en zie nog steeds niet goed hoe het dan werkt. Als je even te lang wacht, is de coil net zo verzopen als zonder control, of zie ik iets over het hoofd?

Ik keek net even in de aromamizer plus en daar moet je het ding bijna dicht zetten anders is het effect weg want het gat is al heel snel net zo groot als het kanaaltje waar de liquid door stroomt.

Ik geloof dat ik er niets aan heb, Ik wil niet hoeven wachten totdat de katoen weer nat genoeg is en heb ook nog nooit een verzopen coil gehad.

Is het iets voor een MTL dingetje? Ik damp lekker DL.

Verzadigd is verzadigd en de druk is niet zo hoog, dat het automatisch door kan stromen, tenzij het echt heel dun is, vermoed ik. Mijn gedachtestroom: Op het moment dat een JFC helemaal open hebt staan in een DL tank en je gebruikt dunnere vloeistof, zal de wick op het moment van hijsen (of direct daarna) sneller verzadigen, waardoor er mogelijk iets oververzadigd wordt. Door dan de stroom te knijpen, voorkom je dat.

@KeesB Droge watten zuigen vloeistof aan, eenmaal verzadigd, stopt dat, mede omdat er onderdruk in het tankje ontstaat. Het is dus geen kraan die druppelt, maar een evenwicht. Doordat je dampt wordt het watje droger en zuigt weer wat vloeistof aan. Hoe snel dit laatste gaat, regelt de JFC.

Meeste tankjes doen het prima met alles tussen de 50 en 70% VG en laat dat nu 95% van alle e-liquids zijn, dus meestal is JFC niet nodig.

Sommige tanks kunnen zelfs 80% VG aan, zou je daar 30% VG e-liquid in gooien heb je grote kans op lekken en kun je de JFC wat dichter zetten, zodat het evenwicht weer klopt en er geen vloeistof langzaam maar zeker als een druppelende kraan doorheen lekt.

1 hour ago, Raycoupe said:

eenmaal verzadigd, stopt dat

Dank je voor de uitleg. Ik probeer me nog wel steeds voor te stellen wie zoiets zal gebruiken. Een DL tank voor MTL gebruiken? Ik vind dat zo iemand dan verkeerd bezig is. 

Zit het er op dan zit het er op maar ik hoef er niet voor te shoppen.

@KeesB Je hoeft er zeker niet voor te shoppen, de tanks zonder doen het ook prima.

Een DL tank afknijpen tot een MTL ervaring gaat toch niemand blij van worden, de kamer (waar de coil in ligt) is bij een DL tank veel te groot om een beetje fatsoenlijke smaak te produceren als je er een kleine coiltje in zet.