Jump to content
Dampertje12

Nieuwe coil slechte smaak en bijna geen damp

Recommended Posts

hallo , m'n tank was nog halfvol met e liquid van 12mg en ik vulde hem nog voor de helft bij met een flesje van 6mg nicotine wat waarschijnlijk niet goed is?

want toen kreeg ik een slechte smaak en kwam er heel weinig damp uit . en er was allemaal damp binnenin het glaasje en de coil was heel warm.

dus ik nam een nieuwe coil en druppelde e liquid op de stukjes katoen en vulde toen het tankje. toen heb ik meer dan 5 minuten gewacht om hem te gebruiken.

en toen nam ik hijsjes en ze smaakten slecht maar ik denk niet dat het verbrand smaakte , gewoon anders maar niet lekker. en er kwam bijna geen damp binnen in m'n mond. 

toen las ik op internet om je coil eens met heet water goed te wassen en dat deed ik en dan weer een minuut of 10 wachten maar er was niks verbeterd , het was nog hetzelfde.

ik heb ook geprobeerd om een klein beetje meer te druppelen op de stukjes katoen maar dat hielp ook niet. en ik heb ook de luchtgaatjes eens toegedaan en een paar hijsjes genomen maar dat werkt ook niet. weet iemand wat er scheelt? 

Posted (edited)

Welkom @Dampertje12

Waarschijnlijk heb je een dry hit gehad en viel dat toevallig samen met het vullen van het tankje. Die smaak gaat niet alleen in de coil maar vaak ook in de liquid zitten. Altijd tank uitspoelen dus en coil vervangen. De coil uitspoelen kan het leven van een vieze coil wat verlengen maar een verbrande coil niet tot leven wekken. Verbrand = weggooien.

Bij deze ben je trouwens uitgenodigd om jezelf voor te stellen in onderstaand topic. Niet verplicht maar wij vinden het leuk om nieuwe leden wat beter te leren kennen.

ps. Ik heb je topic verplaatst naar Je eerste e-sigaret vragen.

Edited by Tamara

Met m'n vorige vape mocht ik ook altijd de ene na de andere coil weggooien , het was net hetzelfde als nu.

ik heb alles mooi uitgespoeld en pas een nieuwe ingestoken en hij werkt niet. jammer dat je ze altijd mag weggooien want ze kosten genoeg.

Misschien kunnen we je wat beter op weg helpen zodat je coils niet zo snel op gaan. Of je besluit misschien wel, na wat lezen hier, dat je zelf je coils gaat maken. Vanwege de kosten en gewoon omdat het leuk is 😁 

Waar damp je mee: welke set en tank? Welke coil gebruik je? Welk Wattage damp je? Welke PG/VG verhouding damp je? Zijn je liquids erg zoet, of donker van kleur? 

een voopoo drag 157W mod , en een aspire cleito 120 tank. de coil is een van 100-120W 0.16 ohm. het wattage staat altijd op 100 . de liquids zijn zoet. maar hoe komt dat dan juist dat die coils nooit gaan bij mij? 

Dat zijn flinke coils. Zoete liquid koekt erg snel aan dus een paar dagen met een coil doen is dan vrij normaal. Als je ook nog liquid hebt met veel VG dan heb je meer kans op een dry hit. De liquid is erg stroperig en kan bij gewone tanks niet altijd even snel aangevoerd worden.

Ik ken de cleito niet, behalve van naam, dus of deze redelijk met hoog VG om kan gaan durf ik niet te zeggen. Ik damp niet hoger dan 50W, single coil, en alleen zelfbouwers (RTA en RDA)

12 minutes ago, Dampertje12 said:

een voopoo drag 157W mod , en een aspire cleito 120 tank. de coil is een van 100-120W 0.16 ohm. het wattage staat altijd op 100 . de liquids zijn zoet. maar hoe komt dat dan juist dat die coils nooit gaan bij mij? 

Veel gemaakte fout is een te zware set uitkiezen en dan voorzichtige haaltjes nemen alsof je aan een sigaret zuigt. Dan verbrand de boel bijna meteen.

Op 100 watt moet je hele grote hijsen nemen, zonder een flinke luchtstroom is de koeling niet genoeg voor zo'n hoog vermogen.

De luchtstroom koelt de coil, weinig watts hebben veel minder luchtstroom nodig dan heel veel watts zoals die vette 100 watt. Zonder koeling wordt het te heet, verbrand er katoen en liquid en dat smaak ontzettend goor.

Wellicht speelt dat bij jou.

Wat ook nog wel eens gebeurt, is dat mensen al op het knopje drukken, voordat ze beginnen met zuigen. Wederom heb je dan even geen koeling en dat kan met zo'n dikke 100 watt heel snel leiden tot een verbrande coil. Eenmaal verbrand blijft de smaak vies.

Posted (edited)

maar ik stak een nieuwe nog niet gebruikte coil in en het was al bij de eerste hijs. en het maakt een knetterend geluid.

kan ik die gebruikte coils nu nog repareren? kan het helpen als ik de coils allebei wat in warm water laat weken of is dat een slecht idee?

Edited by Dampertje12

Van coils weken en uitspoelen worden ze nooit beter. Meteen op 100w beginnen met een coil zou ik nooit doen. Ik heb coils die tot 120w moeten kunnen maar ik ga daarmee niet boven de 80w. En ik bouw het wattage op bij een nieuwe coil. Begin bijvoorbeeld eens op 50w en bouw het op. Bij meteen op 100w verbrand je geheid je katoen. Al denk ik wel dat die coils die jij gebruikt niet echt bedoeld zijn voor beginners. Wat al eerder gezegd is, met zulke coils en hoge wattages moet je echt gigantische hijsen nemen met een zuigkracht alsof je Wim Hof zijn ademhalingsoefening doet. En als de boel niet na 1 hijs helemaal blauw staat, doe je iets niet goed. Een coil heeft verkoeling nodig, dat krijgt hij door de airflowgaten in je tank. Hoe groter de coil en hoe hoger het wattage, hoe meer verkoeling hij dus nodig heeft

knetteren is niet erg. zolang het niet te hard is 😉

misschien wat simpele vragen maar het maakt wel wat duidelijk. 

hoe lang damp je? begin je net en is dit je eerste set of al een tijdje bezig?

hoe damp je(mtl, zoals een sigaret, of dl, flinke hijsen gelijk je longen in...)

wat voor liquid damp je? qua vg/pg verhouding. 

misschien zit er liquid onder je coil?

dan doet hij het wel maar dampt voor geen meter. 

men zoals gezegd, als je je coil heb verbrand kan de smaak nogal overheersend zijn en is een reinigingsbeurt wel aan te raden, van de tank. 

Posted (edited)

@Thomaz

de eerste weken had ik die problemen niet, zou het nu nog m'n coils er kunnen bovenop helpen als ik hem eens op 50 watt zet om mee op te bouwen? tja ik ken er eigenlijk ook niet heel veel van. kga het eens proberen. en nochtans neem ik redelijk grote hijsen hoor.

Edited by Sub-Ωhm

@Sebas

tgoh het is altijd met tussenpauzes want de coils gaan altijd stuk dus dan kan ik niet dampen . maar m'n eerste vape kocht ik denk ik ongeveer een half jaar geleden dus nog niet zo lang. en niet zoals een sigaret maar echt flinke hijsen direct de longen in ja . het is 6mg liquid (cola smaak , energy drink ) . ik heb nu nog 4 flesjes van 2 verschillende merken en op het ene merk staat 70pg/30vg en op de andere 2 flesjes vind ik dat niet direct terug. het zijn de merken millers en eliquid france. 

er komt echt niks van damp uit . en als ik even op het vuurknopje duw zonder dat ik er van hijs zie ik dat er een klein beetje damp uit komt en het lijkt een beetje op 'spinnenwebben' of 'draden' .

Als jij 6 en 12 mg/ml dampt en dan ook nog met veel PG dan denk ik niet dat je zo hard hijst als de bedoeling is met deze coils. Dan hoest je namelijk je longen uit je lijf door de enorme keelklap. Gevolg van niet hard genoeg hijsen = Te hete coils die verbranden. En nogmaals: nee verbrande coils kan je niet reanimeren. Die zijn echt dood. Weggooien en nieuwe pakken.

36 minutes ago, Dampertje12 said:

en als ik even op het vuurknopje duw zonder dat ik er van hijs

En dit moet je dus precies niet doen. Tenzij je je coil wilt verbranden en weggooien.

25 minutes ago, Dampertje12 said:

en niet zoals een sigaret maar echt flinke hijsen direct de longen in ja .

dat is wel de manier voor die coils. 

blijf het wel stevig vinden hoor, 100watt want die hebben echt wel koeling nodig. niet die 100watt, maar die coils 😉

maar als het voor je werkt, helemaal goed. 

28 minutes ago, Dampertje12 said:

ik heb nu nog 4 flesjes van 2 verschillende merken en op het ene merk staat 70pg/30vg en op de andere 2 flesjes vind ik dat niet direct terug.

ik heb even gegoocheld op de cleito want ik ken hem verder niet. 

is je coil niet verzopen, door de dunne liquid. zag dat de coils die erbij hoorde best flinke liquidgaten heeft. 

had je last(voorheen) van liquid in je mond af en toe? of dat je vond dat de driptip nat werd?

schoonmaken van coils heb ik nooit gedaan maar ik denk niet dat het werkt als je katoen verbrand is. dan blijf je vieze smaak houden. 

je kan trouwens best verschillende mg liquids mengen. de mg word dan minder. 

bijvoorbeeld je 12mg en 6mg word 9mg(mits 50/50 verdeeld)

was het wel dezelfde smaak? misschien dat de 2 smaken gewoon niet lekker zijn samen?

als je de ene na de ander coil verpest gaat er ergens iets fout. blijf toch benieuwd of je wel hard en diep genoeg inhaleert....

Posted (edited)

@Sebas ik heb da keer geprobeerd hem op 50w zetten en er komt gwn niks uit en 60 ook niet tot aan 100 en er gebeurt niks meer. en ik voelde spettertjes in m'n mond . 

ik trek van die vape en er gebeurt niks meer , enkel nog een heel licht vies smaakje.

@Tamara

dus ik mag ze weeral weggooien net als die e liquid telkens . tja ik ken daar echt niks van hoor.

Edited by Sub-Ωhm
⚠️ FBT edit, onnodige quote verwijderd, voor uitleg zie https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten

@Dampertje12

Welkom op ons forum 👍

Ik heb een aantal van jou posts aangepast, dat wil zeggen overbodige lange quotes verwijderd.

Wil je a.u.b. onderstaande even doornemen...

B.v.d.

Sub.

bijzonder dat er niks uit komt. 

zijn je batterijen niet aan de lege kant?

stomme opmerking ik weet het maar je zal echt niet de eerste zijn. 

anders zou ik echt bij nul beginnen. 

hoe zonde het ook is van je coil.  

tank uit elkaar halen en schoonmaken. 

nieuwe coil erin. 

goed primen. 

beginnen bij een watt of 65 en langzaam omhoog gaan na een paar hijsen(tenzij er weinig damp uit komt, dan gelijk iets omhoog) laat je coil even wennen aan de hoge wattages. 

en hogere vg is wel aan te bevelen. 

ik denk, net als @Tamara dat je toch of niet te hard zuigt, of verkeerd zuigt(ja dat kan)

waarom we dat denken? je zit best hoog in pg en nicotine voor een echte dl damp. 

80% steekt de moord als je daarmee een goede dl hijs neemt. 

maar misschien hoor je bij die 20% die het wel kan hebben en dan heb ik niks gezegd. 

succes👍

Ik heb de cleito even opgezocht. Jemig wat een dure coils en wat waardeloos dat je wel keuze hebt uit 1 soort coil. Ik had je een coil willen aanbevelen die wat minder vermogen nodig heeft maar dat gaat dus niet lukken.

Verder wat @Sebas samenvat in de laatste post. Tank schoonmaken, nieuwe coil en langzaam het vermogen opvoeren. En inademen alsof je een stofzuiger bent, ja zo hard moet je er echt aan lurken. Misschien eerst even liquid met 3 mg/ml nicotine kopen en minimaal 50%VG (tussen de 50 en 80%) zodat je niet de longen uit je lijf hoest.

Posted (edited)
1 hour ago, Thomaz said:

Of een andere tank misschien?

de tank heb ik nog maar net dus daar zal het wel niet aan liggen hoop ik

maar ik heb wel geen nieuwe coils meer , enkel 2 gebruikte . kan ik die ook nog proberen op 65 watt?

en als de batterijen leeg zijn , is je vape dan niet helemaal leeg dat je hem niet meer kunt aansteken?

ik zal het nog eens proberen he maar als het nu niet werkt dan blijf ik er best even van want telkens die e liquid verspillen.

kheb nog eens geprobeerd maar je kan daar niks meer mee doen, hij maakt wel nog een beetje geluid en een heel klein beetje damp maar

dat kun je niet inhaleren.

Edited by Dampertje12

Met de tank hoeft ook niks mis te zijn maar misschien is het even te veel van het goede.

En is al eerder aangegeven, als je coils verbrand zijn krijg je die niet meer tot leven. Ook niet op een lager wattage.

13 hours ago, Dampertje12 said:

trouwens m'n vorige vape was een aspire reax mini met coils van 60-75 watt denk ik dus da's een heel verschil.

Op die reax mini staat volgens mij een tigon tankje. Heb je die nog? En coils er voor? Schroef je die even tijdelijk op je voopoo. Heb je ook iets meer keuze uit coils. 
Misschien stond er toch een ander tankje op want die coils van 60-75 watt vind ik niet?!

Posted (edited)

als die 2 gebruikte verbrand zijn of niet goed. dan komt het ook niet meer goed en en die vieze smaak gaat ook niet weg. 

advies blijft denk ik toch nieuwe coils. 

of toch de overweging maken voor een andere tank...

koop je nu coils voor €18 en probeer je het weer of koop je voor dat geld een tank met goedkopere coils en waar je meer keuze heb met verschillende ohmages?

tegelijk met @DeParelVanHetZuiden maar komt op hetzelfde neer 😉

Edited by Sebas

Wat een engelengeduld heeft iedereen hier, mijn complimenten ☺️ Dampertje, je kan blijven vragen of je de coils nog kan gebruiken maar het antwoord veranderd niet. Schroef er inderdaad eens een andere tank op, eentje die coils slikt van maximaal ongeveer 50W. Waarschijnlijk bevalt dat beter en het risico op verbranden van je coil is in ieder geval kleiner.

Posted (edited)

Koop een goede RTA en leer zelf coils maken @Dampertje12. Het is makkelijk (gewoon een metalen draadje om een staafje wikkelen kan iedereen), het is leuk om te doen, het scheelt je klauwen vol geld (geen dure coils meer kopen) en de smaak is ook nog beter. Op youtube staan tig tutorials om je een beetje op weg te helpen, en anders zijn wij er ook altijd nog mocht je verder nog vragen hebben.

Edited by Pazmaster