Jump to content
Bram G

Dry hits zeus x

Recommended Posts

Kan iemand helpen? Ik heb de zeus x nu al enkele keren opnieuw (zeer deftig) gewicked op een 0.15 ohm. Smaakt de eerste hit zeer goed, maar zelfs op 55 watt krijg ik na 2 trekjes verbrande katoensmaak. Het ligt echt niet aan de wicking, heb al 20 keer opnieuw gedaan met verschillende soorten katoen 😞 ik weet het niet meer.

Gebruik je twee identieke coils? Die van binnen naar buiten opgloeien? En dan ook nog eens allebei hetzelfde opgloeien? Zo ja, dan ligt het waarschijnlijk toch aan het wicken. Wat foto’s zouden helpend zijn.

Verder ben je bij deze uitgenodigd om jezelf voor te stellen in onderstaand topic. Niet verplicht uiteraard maar wij vinden het leuk om nieuwe leden wat beter te leren kennen.

Posted (edited)

Misschien stook je te hoog? Probeer eens een lager wattage, begin bv op 30W en probeer dat eens. Ga dan steeds in kleine stapjes van een paar Watt omhoog tot je het goed vindt dampen. Bekijk anders dit filmpje even (als je dat al niet gedaan hebt):

Zorg er ook voor dat je alle hotspots eruit hebt gehaald, ff een paar keer goed over de coils schrapen (met een keramische pincet ofzo) tot de coils mooi van binnen naar buiten gloeien.

Edited by Pazmaster

Als bij een dual coil beide coils niet exact dezelfde weerstand hebben, stookt er eentje te hard en de andere doet nauwelijks mee.

Soms ligt dat aan een los schroefje, door warmte en afkoeling kunnen die los gaan zitten. Zonder wick moeten beiden coils tegelijk opgloeien, netjes vanuit het midden. Dat is het lastige aan een dualcoil RTA.

Kan ook dat je er een te dikke vloeistof in probeert te verdampen met een hoog VG gehalte of de wicks te straks in de gaten in het deck zitten. Hiervoor kun je het beste een youtube filmpje over je RTA erbij pakken, elke tank heeft zo z'n eigen nukkigheden.

Aargh krijg de foto niet geüpload, ze gloeien wel mooi van binnenuit. Maar ik zal nog een keer alles overnieuw doen en zien wat het geeft.  Bedankt voor de tips 

Afbeeldingen mogen niet groter zijn dan 1 mb. Je zou een screenshot kunnen maken van je foto, die zijn doorgaans minder dan 1 mb, dan zou het uploaden wel moeten lukken.

40 minutes ago, Bram G said:

Aargh krijg de foto niet geüpload

Welkom op ons forum Bram, de meeste van ons maken gebruik van een imagehost.

Hieronder hoe je dat doet;

Een foto via postimage uploaden, foto's tot 5MB, een onbeperkt aantal foto's uploaden en geen verplichte registratie

https://postimages.org/

Kies afbeeldingen  

Kopieer de directe link  

Plak de link in je post   

Klaar is Bram 👍

En het gloeien? Gaat dat echt gelijk bij beide coils?

Posted (edited)

20200406-172059.jpg

Het is daarmee dat ik het niet begrijp,  een 0.15 zou toch met gemak 55-60 watt moeten kunnen trekken. Pg - vg is 70 30. Geen abnormale toestanden dus in het algemeen. 

Edited by Bram G
Foutje

Nee, ik zie zo ook niet wat er mis is. Ik laat het verdere advies over aan iemand die de RTA heeft of in ieder geval meer ervaring met dual coils. Mede door dit soort gedoe hou ik het simpel bij single coil 

Zitten de wicks niet te strak in de juiceholes? En staat de airflow wel een beetje open?

Ja airflow wagenwijd, ik zal hem straks nog eens proberen wat losser te wicken. Ik ken niet veel van batterijen maar zou een batterij die op het einde van haar leven is hier invloed op kunnen hebben? Ik vermoed van niet en al zeker niet bij een gereguleerde mod...

55 minutes ago, Bram G said:

Het is daarmee dat ik het niet begrijp,  een 0.15 zou toch met gemak 55-60 watt moeten kunnen trekken

Staar je niet blind op die 55 watt en die 0.15 Ohm, dat hangt echt je coil af (welk materiaal, dikte vh draad, aantal wikkelingen) maar ook vd tank.

Een tank met een krappe kamer zal sneller warm worden dan een tank met een ruime kamer.

Begin nou gewoon eens laag en ga in kleine stapjes vooruit van telkens een paar watt. Als je build goed is maar je toch dry hits krijgt dan stook je gewoon te hoog.

Sorry verkeerd getypt,  de vg is 70 😊, ik gebruik nu de 0.28 van wotofo in dual,  zijn er betere of andere Coils die evt aangeraden kunnen worden voor iets hogere wattages? Ik ging in de gewone tank tussen 55 en 65 en zou het fijn vinden dit in de rda's  verder te kunnen zetten. 

De zeus x dampt bij mij echt heerlijk. Kan lekker ketting dampen zonder probleem. 

Wick goed uitdunnen en losjes maar vol in wick gaten. Niet tot op de bodem. Coils staan bij mij ook op 0,15 en 75w dampen.

@Bram G elke tank rta of rda dampt anders. Houd daar rekening mee. Je moet de coils strak wicken en daarna goed uitkammen. Maak hem dan maar eens met uitkammen voor je gevoel vrij dun. Zodat hij net de wickports vult. Als hij lekt is het net teveel uitgekamt en dan wick je hem even opnieuw en kam je net even minder uit.

Posted (edited)

@Bram G Ik denk ook niet dat het wattage het probleem is. Een foto van twee witheet gloeiende coils zegt helaas ook niet veel, want het gaat om het tempo waarin ze opwarmen. Als je met koude coils, heel voorzichtig pulserend er eentje iets eerder rood ziet gloeien dan de ander, heb je een significant verschil tussen beide coils.

Het uitkammen van het katoen voor in de gaten in het deck is ook vaak de oorzaak, stop je daar te veel in, of laat je het katoen te lang waardoor hij tegen de bodemplaat aandrukt dan kan niet genoeg vloeistof worden opgezogen.

30PG/70VG is meestal geen probleem, mocht je het als evt. oorzaak willen uitsluiten, kun je wat druppels water in je tankje toevoegen, daar wordt de vloeistof dunner van.

Wat ik me nog wel afvraag, is dit je eerste RTA of heb je al meer ervaring met het zelf wicken van coils?

Het levert bij beginners toch vaak problemen op, totdat ze het truukje door hebben en dan gaat het achter elkaar goed. Het makkelijkste leert men door afkijken bij een ander, dat zal in deze tijd wel bij een youtube fimpje blijven en dat is toch net wat minder leerzaam.

Meest gemaakt fout is te weinig katoen door de coil heen trekken, onder het mom van "Des te minder katoen, des te meer ruimte voor vloeistof". Zodra echter vloeistof bij je katoen komt, klinkt het wat in en als het los hangt van de coil krijg je lokale oververhitting. Door de coil, moet het vrij strak zitten, zoveel katoen, dat je bijna je coil moet tegenhouden bij het er doorheen trekken. Daarna de uiteinden wat uitkammen, het mag wat losjes in de vloeistofgaten in het dek en vooral niet te lang. Te los en je tank gaat lekken, te strak en je krijgt dry-hits.

Edited by Raycoupe
typo

Posted (edited)
14 hours ago, Moppersmurf said:

Zitten de wicks niet te strak in de juiceholes?

Precies wat ik meteen dacht. Als de wick iets te straks in de juiceholes zit heb je bijna een instant dry hit. 

Kijk eens wat YouTube videos met tips hoe deze tank te wicken. 

Deze kerel moet je tegen kunnen, maar hier geeft hij een goede uitleg. 

Edited by Stratus
Video toegevoegd

Teveel katoen in de holes is ook mijn idee. Ik kam m altijd heel goed uit en zorg dat het katoen niet de bodem raakt. Als je na het kammen nog teveel katoen hebt mag je van de zijkant gerust wat weg knippen

Zover ik kan zien sluit ik me ook aan bij de rest, je wick zit waarschijnlijk te strak in de juice holes. Bij RTA heb je echt minder wick nodig in de poorten als je denkt, wat droog makkelijk past zuigt zich nog vol en zet uit als het nat wordt. kijk inderdaad even naar de filmpjes en probeer dat het katoen net lang genoeg is om in die poorten te passen, je moet als ze nat zijn nog makkelijk een klein schaartje er doorheen kunnen prikken (dus zonder weerstand).

Posted (edited)
19 hours ago, Raycoupe said:

Wat ik me nog wel afvraag, is dit je eerste RTA of heb je al meer ervaring met het zelf wicken van coils?

Het is niet mijn eerste,  ik heb de kaees Solomon heel even gebruikt en dat ging wel best ok.  Deze heb ik dan aangeschaft om iets meer vloeistof capaciteit te hebben. En ja heb nu een week geleden de dead rabbit v2 rda besteld om te zien of het mijn ding is maar deze laat lang op zich wachten (corona toestanden waarschijnlijk).

Edited by Tamara
FBT - quote ingekort (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Bij de x heb ik dat ook gehad, als je te snel na mekaar een hijs neemt kan dat voorvallen. 

Mijn oplossing als ik voelde dat hij droger werd, gewoon topkap los en terug vast. 

Heeft gewoon te maken dat je een vacuum creëert.