Jump to content
CAvE

Eerste ervaringen met dampen (vaporesse swag2)

Recommended Posts

Posted (edited)

Sinds vanmiddag de trotse bezitter van een Vaporesse Swag 2 en wilde even mijn ervaringen delen.

Zoals in het voorstel topic al geschreven is dit m'n eerste ervaring met dampen en kom van reguliere sigaretten af.

Omdat je ergens moet beginnen deze kit aangeschaft en de classic blend liquid (60% pg/40%vg en 6mg nicotine) er in gedaan (tabac smaak).

Apparaat aangezet en op 50w ingesteld en m'n eerste hijs genomen. Hoesten alsof het m'n eerste sigaret was😂

Daarna de toevoer op minimaal gezet en het wattage verhoogd naar 60w en daarna 65w. Dat gaat al een stuk beter. Het goedje smaakt een beetje naar salmiak en kan geen echte tabak proeven.

Al met al een prettige eerste ervaring en kan niet wachten om meer en andere smaakjes te proberen. Ook zal het gewenning zijn en vertrouwd raken met het apparaat en al z'n instellingen.

Wellicht is deze post handig voor andere starters en ik sta open voor tips/truuks van de ervaren dampers hier.

Edited by CAvE

Allereerst welkom!

Je hebt kans dat de tank en driptip erg warm worden op deze manier. Het apparaat is bedoeld voor Direct Lung (DL) inhaleren. Rechtstreeks je longen volzuigen dus ipv wat je waarschijnlijk met een sigaret gewend bent: in je mond verzamelen en dan inhaleren. De luchttoevoer zetten we daarvoor open, zo krijgt de coil ook nog eens genoeg koeling en heb je dat probleem van (te) heet worden dus niet.

Is DL niks voor jou en wil je minder luchttoevoer dan raad ik je in ieder geval aan om het Wattage te verlagen tot het minimum dat op de coil staat aangegeven en die coils te kopen waarvan de weerstand het hoogst is. Succes!

Ja je eerste hijs met zoiets op  50 watt wil wel doorkomen lijkt me zeg! Gaat je batterij wel snel leeg van. Heb je reserve batterijen en lader?

En wat Tamara zegt.

Ik heb nu de standaard coil (GT4 Meshed 0,15 ohm) er in zitten en die zou het beste doen tussen 50 en 70w.

Als deze tank leeg is zal ik ook vM coil wisselen, ik las dat die beter geschikt is voor MTL (wat ik blijkbaar doe)

Een MTL RTA staat op m'n verlanglijstje, al was het maar om makkelijker smaakjes te wisselen. Maar natuurlijk ook om zelf te experimenteren.

Ik heb nu trouwens niet het idee dat hij te warm wordt, maar zal uit voorzorg het wattage weer langzaam terugbrengen naar 50w

Als het goed is zit er een Ccel coil 0,5 ohm bij de kit waarvoor 25-35 watt aanbevolen wordt. Die zal minder warm warm worden en vermoedelijk voor nu een stuk beter bevallen. Bij die van 0,15 ohm moet je flink zuigen om hem koel te houden. 
Succes met je zoektocht naar de voor jou ideale instellingen en smaakjes! 👍🏻

En als je een eechte MTL rta wilt kan ik je de Geekvape Ammit MTL wel aanraden. Dat is een heel mooi lekvrij systeem. Alleen geen erg strakke MTL trek. 

Die tankjes van over de grens hebben ook een betere inhoud.

Die Ammit heb ik vaker voorbij horen komen en heb die dan ook maar besteld. Daarnaast ook de Hellvape MD MTL RTA in mijn  mandje gedaan dus die zal ook deze kant op komen.

Andere overwegingen waren (en niet besteld):

• Vapefly Galaxies MTL RTA
  • Vapefly Brunhilde MTL RTA
  • Ehpro True MTL RTA
  • Vandy Vape Berserker V1.5 MTL RTA
  • Wasp Nano RTA MTL Oumier

Nu nog even kijken naar katoen en draad om zelf coils mee te maken. Misschien ook maar wat verschillende types/soorten bestellen zodat ik wat kan experimenteren. 

Ik ben weg van de Ammit, coil met 2,5mm binnendiameter 1,0 ohm en heerlijk dampen. Wicken is misschien even oefenen maar als ie zit dan zit ie ook, en lekvrij!

Nog een week gok ik, voordat ik hem binnen heb. Daarbij ook verschillende draadspoelen en katoen besteld.

Hopelijk krijg ik hiermee meer smaak uit de kant en klaar liquids  (LPV) die ik tot nu toe geprobeerd heb.

De smaak is nu (standaard atomizer en ccell coil van 0.5 ohm op 30-35 Watt) alleen subtiel aanwezig. Misschien verwacht ik gewoon teveel.

Beetje een Crystal clear Appel smaak terwijl ik appelsap smaak verwacht.

Posted (edited)

De geekvape ammit heb ik inmiddels een week binnen en ben bang dat ik de DL versie gekocht heb ipv de MTL. Dan maar meer DL dampen.

Het blijft wel dat ik maar weinig smaak krijg, ook met die Ammit. Alleen de wat scherpere smaken komen een beetje binnen (menthol, citroen). De rest smaakt min of meer hetzelfde.

Ik heb al zitten spelen met verschillende 3mm coils (A1 0,8 ohm clapton, 0,45 ohm alien clapton en N80 fused clapton) en wicks (o.a. flash wicks), maar heb nog geen idee wat ik fout doe. Owja, ik haal de hotspots er uit en wick behoorlijk strak in de coil.

Met de orginele tank die bij de SWAG 2 kwam heb ik soortgelijke resultaten (fabriekscoils).

Edited by CAvE

Hoeveel ruimte heb je tussen coil en base? Hier kan je ook nog mee experimenteren. Vaak moet er weinig ruimte tussen zitten, of dat voor de Ammit geldt weet ik niet, ik heb deze niet. Je kan ook adhv de luchtstroom ongeveer zien hoe hoog de coil moet zitten, deze moet vol de lucht vangen.

21 hours ago, CAvE said:

ben bang dat ik de DL versie gekocht

Aan het dek te zien heb je inderdaad de Ammit 25. Heb ik geen ervaring mee maar het lijkt of de uiteinden van je wick wel erg dun zijn en er weinig wick in de gaten zit. Misschien eens proberen minder uit te kammen.

@CAvEHet nrg tankje geeft opzich al een hele goede smaak ( de vaporesso coils zijn gewoon goed te noemen) . Als je met je rta hetzelfde resultaat haalt ben je natuurlijk al goed bezig. Als je nog een tank tot je beschikking hebt en ook daar haal je hetzelfde resultaat dan kun je ervan uitgaan dat die vloeistof gewoon zo smaakt.

Ook kun je de airflow iets dicht draaien wat meestal iets meer smaak geeft maar wel wat Minder damp.

Of Druppel eens wat vloeistof door je driptip heen rechtreeks op de coil. Krijg je dan wel meer smaak dan zou het betekenen dat je wick niet nat genoeg wordt en daardoor niet genoeg vloeistof verdampt. 

Op de foto lijkt het of er weinig katoen de liquid holes in gaat, dit mag wel iets meer zijn en de lengte van het katoen moet net door de holes heen zodat het de bodem niet raakt.

Posted (edited)

Dank voor de feedback tot nu toe.

Nieuwe coil gemaakt met N80 fused Clapton wire van geekvape (3*26ga +36ga) en meet nu 0,19 ohm.

Ruimte tussen coil en base is ongeveer 1mm, max 2.

Gewicked met cotton bacon. Ging er redelijk strak in en niet uitgekamd. Dit keer wat korter geknipt.

Gevuld met een kant en klaar flesje "La Custard" van le petit vapoteur. (6mg)

Uitgeprobeerd met een wattage van 40 en met stapjes van 5 watt verhoogd naar 70 watt. Ik krijg een lichte smaak, maar proef er nog steeds geen custard in. Het had net zo goed caramel of iets anders kunnen zijn.

Suggesties zijn nog steeds erg welkom.🤗

IMG_20200505_171007.jpg

Edited by CAvE

Als je net van peuken af komt en eerst MTL aan t vapen was vraag ik me af of je nu echt DL aan t vapen bent want DL met 60%pg op 6 mg gaan meeste ervaren vapers nog flink van hoesten...

Tevens vind ik 70 watt veels te veel voor die coil.

Verder netjes coiltje en plaatsing en wicken ziet er zo op de foto keurig uit 👍

Dank je, dan is dat iig goed gegaan (dankzij de tips hier).

Het DL dampen begin ik aardig onder de knie te krijgen, flink hijsen rechtstreeks de longen in. Hoesten was in het begin nog wel aan de orde, maar inmiddels niet meer.

Beetje noodgedwongen aan het DL' en gewend geraakt bij gebrek aan een MTL tank.

Moet wel zeggen dat een hoger VG gehalte mij beter bevalt en dat ben ik nu ook al veel meer aan het mixen. Maar om te voorkomen dat mijn eigen DIY mixjes het probleem zijn pak ik voor dit soort testjes een kant-en-klaar flesje.

De 70 watt was ook meer om aan te geven dat ik de range van 40-70 watt heb uitgeprobeerd. Inmiddels weer gezakt naar 45 watt met een half geopende airflow.

Het 2ml tankje custard is inmiddels leeg en het op 5% (2% aanbevolen) gemengde DIY mengsel Pink Panther van INAWERA geeft een soortgelijk resultaat. Geen  heerlijke fruitige explosie 🙁 

Als je aroma te hoog zit kan de smaak ook veranderen.

Het is ook een flinke learning curve als je net begint en gelijk coils maakt en liquid mengt want waar zit nu t probleem 🤔

Je hebt t jezelf niet makkelijk gemaakt iig 🤣

Welke regio kom je , misschien dat een ervaren persoon even over je schouder mee kan kijken dat zal enorm schelen denk ik.

Posted (edited)

@CAvEde pink Panther van inawera is lekker om te dampen ik mix hem op 4% 70%vg. Deze moet wel minimaal een maand gerijpt hebben (liever 2 maanden) voor een beetje goede smaak. Die custard was dat een diy sapje ?

custard smaken moeten soms heel lang rijpen (enkele maanden)

Edited by Maurice1974

16 minutes ago, Teunh said:

Als je aroma te hoog zit kan de smaak ook veranderen.

Het aroma zat eerst op 3% en gisteren verhoogd naar 5% omdat sommige reviews aangaven veel hoger te zitten dan de aanbevolen 2%

8 minutes ago, Maurice1974 said:

Deze moet wel minimaal een maand gerijpt hebben (liever 2 maanden) voor een beetje goede smaak 

Ach kijk, dan ben ik toch te ongeduldig en had gehoopt op een wat snellere rijping. De oorspronkelijke mix van 3% zit er nu een week in.

14 minutes ago, Kurmit said:

Het is ook een flinke learning curve als je net begint en gelijk coils maakt en liquid mengt want waar zit nu t probleem 🤔

Je hebt t jezelf niet makkelijk gemaakt iig

Daarom heb ik in eerste instantie ook een kant-en-klaar flesje gebruikt. Om te voorkomen dat mijn DIY mengsels het probleem zijn.

En ik maak het mezelf zelden makkelijk😁. Ik woon in Den Haag en zou graag van het aanbod gebruik willen maken zouden we geen corona hebben. Daarom hoopte ik met wat duidelijke foto's de

Maar om te voorkomen dat de aandacht nu uit gaat naar m'n DIY mixjes ga ik straks weer een kant-en-klaar flesje proberen. 

Ik zal toch een fatsoenlijke smaak uit dat ding kunnen krijgen. 

Posted (edited)

@CAvEheb je je mod al eens op bypass met een volle batterij gezet of te kijken wat voor smaak je dan krijgt ?

Edited by Maurice1974

Posted (edited)

@Maurice1974Nog niet eerder gedaan, maar zojuist geprobeerd met een volle batterij. Het maakt volgens mij geen verschil.

En had je eerdere vraag over het hoofd gezien: die custard was een kant en klaar flesje "La Custard" van le petit vapoteur. (6mg)

Net m'n lege tankje gevuld met Millers Mango 6mg en ik proef wel een wat zoetig, fruitige smaakje wat best mango zou kunnen zijn. Maar nog steeds is die smaak heel ver weg.

Misschien verwacht ik ook wel te veel en wordt het gewoon niet beter dan dit.

Dit resultaat had ik trouwens ook met het orginele tankje met fabriekscoils.

Edited by CAvE

Nee, in de eerste week nog wel geprobeerd, want ik vond dat halve pakje toch zonde om te laten liggen. Maar telkens halverwege uit gemaakt en m'n damper gepakt. 😅