Jump to content

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Net dit spoeltje gekocht en kan er binnen steam engine geen mogelijkheid voor vinden, zie eigenlijk ook nergens info hier over:

Afbeeldingsresultaat voor Ni80 (26GA) + KA1 (32GA

Moet ik dit nu als kanthal of n80 behandelen en zitten daar dan grote verschillen in? Dat de rampup beter (of lager/sneller) is bij n80 weet ik, ook is de draad vaak lager in weerstand....beetje gekke combi in mijn ogen.

Posted (edited)

Bij steam engine kun je dit niet kant en klaar invullen, aangezien ik nog niet heel veel zelf wikkel kan ik je hier niet verder over vertellen. Maar je zult een calculator moeten gebruiken die meerdere materialen accepteert (Dat gaat je vast iemand vertellen)

Dat hier A1+Ni80 wordt gebruikt is niet raar. als je bijvoorbeeld temp control wilt gebruiken is dat met deze draad wel mogelijk maar alleen Kanthal wordt niet herkend, daarom hoogstwaarschijnlijk deze comb. Vaak staat er op het doosje ook wat de weerstand zal zijn voor x lengte, aan de hand daarvan kun je het ook berekenen.

Edit: Sorry ik was in de war met NI200 (foutje bedankt)

er zijn nog veel meer combo's bekend, maar zoals ik al zei is deze stof nog nieuw voor mij en ben je beter af voor info bij anderen.

Edited by Damuku

Posted (edited)

Je kan voor exotische coils de wire wizard van Steam Engine gebruiken. Het ziet er dan zo uit:

13415017_wirewizard.thumb.jpg.a2c0661e3dd41ddcbeef9a114e8afee6.jpg

Kanthal sowieso niet gebruiken in temp control. Temp control werkt door veranderingen in de weerstand te meten als het warmer wordt. Bij kanthal verandert de weerstand nauwelijks als het opwarmt dus dan werkt temp control niet.

Edited by Pazmaster

Ja hoor, gewoon wattage gebruiken. 

Zowel kanthal als ni80 zijn niet geschikt voor temp. 

Ni200 wel, maar die mag weer absoluut niet in wattage. 

19 minutes ago, Damuku said:

Dat hier A1+Ni80 wordt gebruikt is niet raar. als je bijvoorbeeld temp control wilt gebruiken is dat met deze draad wel mogelijk maar alleen Kanthal wordt niet herkend, daarom hoogstwaarschijnlijk deze comb. Vaak staat er op het doosje ook wat de weerstand zal zijn voor x lengte, aan de hand daarvan kun je het ook berekenen

Ni80 is absoluut niet geschikt voor Temp Control :nee:nee:nee

Gelukkig ben ik niet van de Temp control, dus dat scheelt. Echter snap ik nu niet goed hoe ik voorspel of bereken hoeveel wraps ik nodig heb. 

10 minutes ago, Aaruman said:

Gelukkig ben ik niet van de Temp control, dus dat scheelt. Echter snap ik nu niet goed hoe ik voorspel of bereken hoeveel wraps ik nodig heb. 

Gebruik de Wire wizard van Steam Engine. Kijk goed naar het plaatje in mijn post en zie hoe ik het gedaan heb.

Met 6 wikkeling op 3 mm van dit draad zal je op zo'n 0.76 Ohm uitkomen

Posted (edited)
39 minutes ago, Pazmaster said:

Kanthal sowieso niet gebruiken in temp control. Temp control werkt door veranderingen in de weerstand te meten als het warmer wordt. Bij kanthal verandert de weerstand nauwelijks als het opwarmt dus dan werkt temp control niet.

Daarom wordt er dus soms gewerkt met multimaterial coils zodat de voordelen van NI80 (in dit geval de tempcontrol) kan worden gebruikt met de voordelen van Kanthal. Dit zelfde trucje wordt bij mijn weten ook gebruikt met een combinatie van A1/SS316 als je bijvoorbeeld lagere weerstand wilt + voordelen van tempcontrol.

Edit: Nogmaals sorry ik was in de war met NI200 (foutje bedankt)

Edited by Damuku

Bedankt allemaal, ik ga denk ik voor een dual setup in de Zeus. Hebben jullie eventueel nog suggesties?

Ni80 is niet voor temp control. En 2x 6 wraps van 3mm zou ik mee beginnen en kijken of het bevalt.

22 minutes ago, Dr.Smoke said:

Ni80 is absoluut niet geschikt voor Temp Control

1 minute ago, Teunh said:

Ni80 is niet voor temp control.

Sorry ik was even in de war met Ni200. excuses

@Damuku Zowel kanhtal als Ni80 zijn beide niet geschikt voor temp control naar mijn weten.

@Aaruman Met twee coils van 3 mm en 6 wikkelingen zal je uitkomen zo rond de 0.38 ohm.

Posted (edited)

@Pazmaster Je hebt gelijk, ik bedoelde dus Ni200.... zoals ik al zei sommige dingen weet ik niet zo goed. Ik ken wel combo's met ss316 + A1 die dan weer wel werken. Hoe goed het dan werkt weet ik niet omdat ik die alleen kortstondig in een winkel heb gebruikt van iemand die ze zelf bouwde.

Daar leerde ik dus ook dat NI200 uberhaupt niet in wattage mode gebruikt kan worden.

Edited by Damuku

Posted (edited)

Ss 316 kan zowel in temp control als in wattage mode. Maar in combinatie met kanthal dus alleen in wattage mode gebruiken. 

Edited by Pazmaster

@Pazmaster Dan heb ik dat waarschijnlijk ook verkeerd verstaan, ik kon zweren dat ik dat zo heb gehoord. Maar zoals ik al zei ik ben nog geen wikkelaar (ergens wil ik daar ook mee beginnen) dus ik weet niet nog niet genoeg van. Maar goed om te weten, want dan kan ik die ook schappen. Ik ben zelf geen fan van tempcontrol dus veel gebruikt heb ik het ook nog niet.

@Damuku gewoon met kant en klaar draad beginnen coils te maken. Daarna kan je ze zelf gaan maken. Ik vind het teveel werk dus neem kant en klaar draad om me coils te maken.

@Teunh Dat is tot nu toe ook nog mijn probleem, nadeel vindt ik altijd dat je met die kant en klare te dik draad er omheen hebt zitten waardoor de ramp up heel lang wordt. Ik heb ooit een setje fused claptons gehad die 26 guage core hadden met ik geloof 38 of 40 guage draad er buiten omheen. Die waren duidelijk beter als mijn eigen kant en klare coils.

afijn ik zie al weer dat als ik dit zelf wil gaan doen ik nog weer heel wat bij moet leren 😛. dampen is een hobby dus zo erg is dat niet 😄.

Posted (edited)

Ik gebruik ook nooit temp control, alleen wattage mode. Ik begin altijd lekker laag en dan langzaam opvoeren tot het lekker dampt. Dan locken en geen omkijken meer naar. @Damuku

@Teun ik heb in het begin ook zelf clapton en fused clapton wire gedraaid met een boormachine, het is inderdaad veel werk. En m'n ogen zijn ook niet al te best meer dus ik ging er op het laatst scheel van kijken. Dat gepriegel ging ook vaak mis waardoor je de boormachine in z'n achteruit moest zetten en een stuk weer moest overdoen. Te veel geklooi om een stukje draad wat k&k praktisch niks kost. Voor mij dus ook alleen maar k&k draad. 

Edited by Pazmaster

@Damuku coilology wire moet je eens bekijken. 2x 28 met 38 eromheen of 3x 26 met 38 of 2x 30 met 40 etc ik heb de ss316l versies en de ni80

Posted (edited)
14 minutes ago, Damuku said:

die 26 guage core hadden met ik geloof 38 of 40 guage draad er buiten omheen

https://m.fasttech.com/products/0/10050591/9654697-authentic-coilology-316l-stainless-steel-fused

Deze gebruik ik ook in kleine tanks op laag vermogen. Coils hebben een vrij korte ramp up.

@Teunh haha je was me voor 😄

Edited by Pazmaster

Posted (edited)
1 hour ago, Pazmaster said:

Ss 316 kan zowel in temp control al in wattage mode. Maar in combinatie met kanthal dus alleen in wattage mode gebruiken. 

Als de kerndraad SS 316/SS 316L is, kun je die gewoon gebruiken in TC :ja

Edited by Dr.Smoke

Huh dat snap ik niet. 🤔

Dus als je een clapton draad zou hebben met een kern van 28 AWG SS316(L) met daaromheen een 28 AWG kanthal dan bestaat je coil grotendeels uit kanthal... Waarom kan de verandering in weerstand dan ineens wel gemeten worden in temp control als het verwarmd wordt, terwijl dat normaal gesproken niet kan? Ik ni begrijp 🤷‍♂️