Jump to content
KeesB

Coil draaien

Recommended Posts

Het beviel me niet om steeds een stuk draad af te knippen en dan een coil draaien, omdat er dan teveel draad verloren gaat naar mijn zin.

Nu heb ik iets gemaakt waarmee het pennetje draait en niet de draad om de pen heen.

1k0.jpg

Van een coilfather iets af gedraaid en M12 aan gemaakt. Zo kan ik het stuk aluminum er op schroeven en dat deed ik met locktite dus dat gaat nooit meer los.

1k0.jpg

1k0.jpg

Nog ff een boutje er in gemaakt en een gleufje gezaagd en klaar. Ik kan de draad lekker hard aantrekken voor een strakke coil.

1k0.jpg

Nu 3 mm inwendig maar ik steek er zo een ander pennetje in voor een andere diameter.

Het enige nadeel is dat ik het op die manier thuis moet doen 🙂

En dan de draaibank op een heel laag toerental? Mega overkill maar wel vet 🤘

Nee dat draai ik met de hand natuurlijk 🙂 maar de stift zit zo lekker vast zodat ik de draad goed kan aantrekken.

Ook een manier. Wel beetje erover maar idd wat draadbesparend.
Moet wel zeggen: als je al eventjes coils draait dan weet je ongeveer hoe lang de draad moet zijn voor je coil. Ik heb mss 1cm overschot per coil. Niet zo erg als een heel rolletje amper enkele euro’s kost..

13 minutes ago, KeesB said:

Nee dat draai ik met de hand natuurlijk 🙂 maar de stift zit zo lekker vast zodat ik de draad goed kan aantrekken.

Komaan, dit moet toch echt elektrisch gaan hoor. Volgend weekend verwacht ik de geniale update :clap

Lekker creatief bezig @KeesB, en het houdt je even van de straat. Wel een hoop moeite voor een klein beetje draad dat praktisch niks kost, maar als jij er maar blij mee bent 😉

1 hour ago, Moppersmurf said:

Komaan, dit moet toch echt elektrisch gaan hoor. Volgend weekend verwacht ik de geniale update :clap

Hier heb je wel gelijk in mopper.  Eigenlijk zou ie its moten maken met een motortje en 510 aansluiting wat in de mod gedraaid kan worden. Vuurknoppie indrukken en coil wordt gedraaid. Dat zou pas vet zijn 😁

Posted (edited)

tjezus wat creatief en wat een omslachtige manier 😉

zon ding bestaat al min of meer of was dat je “spiekbriefje”

F31-D3424-046-B-4240-8140-2-C84071-EC8-C

geef mij maar zo’n ouderwets staafje, kan je ook gewoon een strakke coil van maken en als je wat vaker een coil draait houd je ook bijna niks over 👍

bedoel, je linkerpootje is nu best lang, zonde man 😂

0-AB897-C5-1508-4-A5-A-BB3-B-4-B4-D3-C50

Edited by Sebas

Wat grappig, ik had dat tooltje nog niet gezien. Ik zou het draadje andersom om de schroef doen.

Ja ik heb nu 2 cm verlies 🙂 maar wat ik belangrijker vind is dat ik het erg strak kan winden. Ik ben er tevreden mee en daar gaat het om.

zeker. iedereen heeft z’n maniertje die goed voor hem of haar werkt. 

als je zelf niet tevreden met je creaties ben is het ook zonde van je tijd en werk 👍

1 hour ago, KeesB said:

Ik ben er tevreden mee en daar gaat het om.

Dat is het enige belangrijke en je had dr vast nog lol in ook. Lekker klungelen houd je van de straat 🙂

Het leukste is het bedenken hoe ik iets moet maken en niet te snel beginnen. Boutje moest er schuin door anders past het pennetje niet meer. Boor afgeslepen want het gat moet een vlakke bodem hebben. Schetsje gemaakt, materiaal opgezocht. Nou dan is het eigenlijk al klaar 🙂

Weer iets om aan de gevapeschapskoffer toe te voegen..

Posted (edited)

Ik heb een hele handige wikkelhulp, die ik dagelijks gebruik voor het draaien van coils. De Pilot Vape Coil Magician Tab V2. Verschillende maten asjes en regelbare snelheid.

Het motortje is verbazingwekkend sterk qua trekkracht. Je kunt er ook mee voorgloeien.

image.png.f1720331456573894634a426b960f1c0.png

Ik heb hem even werkend op Youtube gezet.

https://youtu.be/7VgikdJvGSw

Edited by Steamboy
Naam aangepast

Dank je @Steamboy dat is een ideaal apparaat! Ik keek er even naar bij youtube.  Ik was dus toch niet helemaal gek 🙂

Ze hadden het motortje van mij wel op iets meer muzikale intervallen mogen instellen. 🤔 

Posted (edited)

@KeesB, heb alleen één teleurstellende mededeling :  Hij is, jammer genoeg, nergens meer te krijgen.

Het model dat ik heb, is een refurbished model, gekocht tegen een gereduceerde prijs van $ 32,=, bij Gearbest.

Update :

Hier is hij nog te krijgen (laatste) http://juicedoctor.eu/en/sitan-pribor-alat-i-oprema/1863-pilot-vape-coil-magician-tab-v2.html

image.thumb.png.050ce7aac2ef1698257efd25b7039a64.png

En nog één

https://www.vapotech.fr/coin-des-experts-vapoteurs/2136-pilotvape-coil-magician-tab-no-name-coin-des-experts.html

Edited by Steamboy

Bedankt voor het opzoeken @Steamboy maar ik was nog niet zover. Het gaat eigenlijk alleen om dat elektrische draaiding en wat dat betreft kan ik me nu ook wel redden. Een coil uitgloeien aan een paar krokodillenklemmen zal ik niet snel doen en de spanning meten aan de mod ook niet. Ik heb ook al iets om de build deck in te schroeven maar misschien verander ik dat nog eens want ik wil een zwaarder ding hebben.

Ik zocht ook ff bij ali naar 'coil magician' en kreeg alleen maar goochelspullen te zien 🙂