Jump to content
Sign in to follow this  
Richard1972

Batterij vraagje ivm discussie

Recommended Posts

Hallo allemaal

Ben bezig met de wet van Ohm. even een korte vraag

Als je een batterij hebt word vaak het voltage aangegeven het aantal Mah bij 3500 en dan nog bijvoorbeeld 30A of 35A bij deze 30 of 35A Ampere of miliampere?

Leuk vraagje voor een discussie nu op mijn verjaaragsfeestje

Dat is ampere , meeste mensen beseffen niet wat deze batterijen kunnen leveren.

Al is de opgegeven waarde van fabrikant vaak een puls rating en mooch spreekt over contineus discharge rating (cdr) en die is altijd iets lager.

A = Ampere en mA = miliampere. Niets dat Google niet voor je had kunnen vinden :grins

mah= de capaciteit van de batterij, hoe hoger, hoe langer deze meegaat.. milli ampère uur

Vergelijk met auto: 
Mah (milliampère uur) is de grootte van de brandstof tank, hoe lang duurt het voordat je weer moet tanken.

A (Ampere) is het motor vermogen, wat is de maximum snelheid.

Edited by Redchilly

De hoeveelheid geleverde elektriciteit druk je uit en Watt x uur of kiloWatt x uur (Wh en kWh afgekort).

Formule: P (W) = U (gemiddelde voltage) x I (ampèrage) 

Voor het vergelijken van batterijen van dezelfde spanning, in dit geval gemiddeld 3,6 volt (alleen de max is 4,2 volt) heb je alleen die mAh nodig.

Wil je verschillende batterijen met verschillende voltage vergelijken, dus hoeveel Wh of kWh je hebt, moet je de hoeveelheid elektriciteit je kunt opslaan uitreken met bovenstaande formule.

Voorbeeldjes:

Een 18650 met 3000 mAh = 3 Ah x 3,6 volt = 10,8 Wh

Een autoaccu van 50 Ah x 12 volt bevat dus 600 Wh

600 Wh = 0,6 kWh in de eenheid die je afrekent met je energie leverancier.

Ter volledigheid over de eenheid van een hoeveelheid energie:

De algemene eenheid van energie, of dat nu elektrisch is of in een andere vorm zoals warmte, is de Joule en 1 Joule is bar weinig, genoeg om 1 gram water 1 graad in temperatuur te verhogen.

1 Watt = 1 Joule per seconde. (He, daar is die tijdseenheid terug!)

1 Watt uur = 1 x 60 x 60 = 3600 Joule  Dat is genoeg energie om een liter water 3,6 graden warmer te krijgen.

De wet van Ohm gaat over weerstand, spanning en stroomsterkte. U = I x R (de weerstand in Ohm)

Combineer je deze twee formules, dan weet je alles wat er te weten valt qua stroom, weerstand, vermogen en spanning betreffende het dampen.

Als ik in de eerste formule namelijk U vervang door I x R krijg je P = I in het kwadraat x R

Voorbeeldje, 20 ampere door 0,20 ohm sturen = 400 x 0,2 = 80 watt.

Zo, nu kun je echt helemaal los op dat feestje daar! :grins

Edited by Raycoupe
P(Wh) is natuurlijk P(W) met dank aan JayDee voor het nakijken. Kan zo in de wiki nu.

1 hour ago, Raycoupe said:

Formule: P (Wh) = U (gemiddelde voltage) x I (ampèrage)

Ienieminie correctie, dit is in Watts, ofwel geleverde energie Joules per seconde. 

Edited by JayDee

Allemaal bedankt sorry dat ik niet sneller kon reageren...

Mijn ex schoonvader was vandaag op mijn verjaardag. Hij is altijd keurmeester bij de KEMA Geweest. Hij kent de wet van ohm en gaat hem mij uitleggen. Hij kan zich niet voorstellen dat een batterij 40 Amp kan leveren (hij is 81 en kent deze batterijen niet. Wilde het daarom even vragen😀👍 

Heb een mech voor mijn verjaardag gekregen een Dreamer. Gebruik al wel RTA en RDA nu een jaar. Wil voor ik hem ook ga gebruiken goed weten waar ik mee bezig ben. Zal dus nog veel vragen hebben en stellen voordat ik hem ook echt ga gebruiken. Nu veel lezen en leren en genieten van de mod

Groetjes Richard

Met de oude techniek van de alkaline batterijen, of oplaadbare metaalhydride batterijen, zou je nooit een elektrische auto op de weg krijgen.

Die 700 pk in een dikke tesla Tesla is omgezet in watts al snel bijna 450.000 watt.  Da's pas een mod! :grins

Daar zitten overigens gewoon dezelfde batterijen in die wij gebruiken, eerst de 18650, nu is het 21700 formaat favoriet. Maar dan meteen een paar duizend stuks. Ook zitten er 18650's in je elektrische fiets, kruimeldief, accuboormachine, etc. Op laptops staat vaak of ze 6 of 9 cellen hebben, dat zijn 6 of 9 18650's batterijen.

Maar ook in zijn tijd konden de gewone loodaccu's al gigantische ampèrages halen. Bij een auto accu gaat het al om een paar honderd ampère, maar ok, die zijn veel groter. Ook onze dampbatterijen zijn natuurlijk toch vrij snel leeg, ondanks het korte pulsen bij het dampen. 

Een dikke damper met 100watt coil(s) met enkele 18650 begint al flink af te zwakken na goed honderd hijsen en doe je dat een beetje snel, is 'ie zo honderd graden en brandt je je handen bij het verwisselen. Warmer mogen ze niet worden en zo'n setje is af te raden omdat je tegen de uiterste limiet aanloopt.

Hoe groter de batterij, des te meer oppervlakte ('t is een opgerolde folie met chemisch spul ertussen), des te meer capaciteit en daarom is die 21700 nu ook zo populair. Op honderd watt moet je alsnog minimaal 1 en wellicht 2 reserves meeslepen om de dag door te komen. 

Snap je ook meteen waarom je ze niet los in de broekzak moet stoppen met je sleutelbos erbij en dus ALTIJD e.o.a isolerend hoesje moet gebruiken, ook als ze leeg zijn. Ouderwetse 9 volt batterijen hebben al heel wat woningbranden veroorzaakt, zitten die plus en minpool ook nog vlak bij elkaar.

Lever je ze in ter recycling, wees dan zo aardig de plus pool kant effe af te plakken met een stukje ducttape.....