Jump to content
Extravaganza

Eerste keer liquid maken

Recommended Posts

Beste forumleden, 

Waarschijnlijk het zoveelste draadje over dit onderwerp op dit forum. Ik heb er ook best wat over gelezen maar ik vindt het best lastig zo de eerste keer. 

Uiteindelijk na lang zoeken naar de juiste smaken wil ik Heisenberg en Red Astaire gaan maken. Ik houd wel van een flinke wolk dus ik zit aan ong. 70 VG te denken. 

Ik heb bij Save Vape een lijstje gemaakt. Ik wil niet teveel liquid in 1x maken. Mijn vraag is, is dit het juiste materiaal? Moet er nog iets bij? Nicotine heb ik in de vriezer liggen (gekregen van een collega)

.

Ook snap ik nog niet veel van de rekentools (appjes en online) en wel of geen water toevoegen. Uitkomen op bepaalde gehalten etc. Mixen op 15% flavour zoals de fabrikant zegt lijkt me best veel? 

Alvast bedankt. Screenshot_20200113_072528.thumb.jpg.ed1455017aae90cbb5a22f85530ecb09.jpg

IMG_20200113_072623.jpg

Edited by Extravaganza

Ik zou losse vg en pg nemen anders kom je niet op 70/30 uit. Verder kan je hem ook op 10% mixen. Ik heb ook wel concentrates gehad die op 15% moesten, maar dat vond ik zelf ook te sterk. Ik mixte ze soms naar op 8 tot 10%. Dit is verder heel persoonlijk kwa smaak en is meer proberen tot je voor jezelf de juiste verhouding hebt kwa aroma. 

Wat @Teunh zegt: op deze manier verleg je je verhouding bij een aroma percentage van 10% en een nic gehalte van 3 mg naar een 60/40 ipv 70/30. Als je op 15% aan gaat maken wordt dat zelfs 55/45.

Calculatoren werken altijd op basis van losse onderdelen. Je geeft een wens in, bijvoorbeeld:

70% VG/ 30% PG, 3 mg/ml nicotine en 100 ml totale hoeveelheid vloeistof

Dan geef je in wat je aan nic base hebt, in dit geval 48 mg/ml op 100% PG basis

Dan geef je aan hoeveel % aroma je wil toevoegen, laten we zeggen 10%.(Is altijd een percentage van het totaal. komt er dus niet nog eens bij

Druk op berekenen en je recept komt eruit rollen.

Een voorgemixte base lijkt makkelijker, omdta e een fles minder hebt, maar uiteindelijk beperk je je mogelijkheden ermee

Edited by TheRich

Ja, klopt helemaal! Ik zou het echter op wat kleinere hoeveelheden houden in de probeerfase, maar de berekening an sich klopt

Yup klopt @Extravaganza

Onderaan kun je het nog narekenen. 12.5 ml nic base met 48 mg/ml geeft 600 mg nicotine, op 100 ml is dat 6 mg/ml nicotine. Check.

Aroma 10 ml is 10%. Check.
Enige VG aandeel is de 100% VG base. 70 ml is 70% VG. Check.
PG aandelen zijn van de de 100% PG base, het aroma en de nic base, beiden ook 100% PG. 12.5+7.5+10 ml is 30 ml geeft 30% PG. Check.

De spulletjes waren de volgende werkdag binnen en natuurlijk meteen aan de slag gegaan. De Red Astaire en Heisenberg gemaakt op 70vg en 30pg. Wellicht is het niet lang genoeg ge steeped want de Red Astaire smaakt best slapjes en de kant en klare versie herken ik er niet echt in, die was voor mij net niet te intens, evenals de Heisenberg. De tonen van Heisenberg komen wel terug, maar ook slapjes. Ik heb ze beiden gemixed op 11% en 15%. Misschien even 2 weken laten steepen met flink schudden etc.? Ik dacht dat fruit smaken bijna direkt goed te vapen waren, mogelijk is dat anders met mint, anijs want die komt nauwelijks naar voren. Of zou deze smaakbeleving komen doordat de originele gebaseerd zijn op 50/50 vg/pg? Want dan maar wat minder damp, waar ik wel van houd. 

Vervolgens kom ik bij het katoen. Ik had de RDA weer uit de kast gehaald nadat ik hem een beetje afgezworen had. Zie:

Het lukt me nu prima allemaal en de smaak is echt geweldig t.o.v. mijn subohm. Ik proef nu smaken in de originele sapjes die eerst op de achtergrond bleven, waardoor ik altijd getwijfeld heb of ik de juiste smaak ooit zou vinden voor mij. Met de RDA zijn dus de Red Astaire en Heisenberg als ADV bestempeld. 

Ik heb veel van het Wotofo cotton verspeeld in de testfase, dat hoort er bij wellicht. Maar het is best prijzig, ongeveer 50 cent per stuk. Het katoen wat in mijn wotofo gaat moet 6mm zijn en in China vind ik alleen 3mm. prebuild. Kan ik deze dan 2 op elkaar er doorheen trekken? Of is zo'n pakje bacon cotton beter, en past dat ook in de 6mm? Ik ga niet beknibbelen op een paar euro, dan koop ik liever bij Zwoofs. 

Een beetje een lang verhaal maar ik ben erg enthousiast geraakt over het dampen de laatste maand. Ik ben er een jaar of meer geleden mee begonnen om het te hebben als gadget, niet om te stoppen met roken, ding lag vaker in de kast dan op zak. Ik rookte tot voor kort een pakje zware shag 60 gram per 1,5 dag. De laatste dagen neem ik m'n shagbuil niet meer mee als ik ergens heen ga (wel de damper) en thuis rook ik nog een enkele. De shagbuil is 3 dagen oud en nog halfvol haha. Hopen dat dit volhoud en uiteindelijk tot 0 beperkt kan worden. 

Alvast bedankt weer!