Jump to content

Weerstand te hoog in batterij???


Recommended Posts

Sta op het punt om toch maar een 4-sleufs lader te kopen die de weerstand in een batterij kan weergeven. Nu weet ik dat hoe hoger de weerstand in Ohm hoe minder goed de accu. Maar is er een absoluut getal dat aangeeft dat de batterij naar de recycle bak moet?

Link to post
Share on other sites

Zo simpel is het helaas niet er zijn meer factoren.

Zoals weerstand under load en de battery sag.

De interne weerstand meten is leuk om pairtjes batterijen te maken maar om exact te zeggen wanneer batterij op is is stuk lastiger.

Dit hangt ook van de type batterij af en zelfs bij nieuwe batterijen kunnen er al aardige verschillen in zitten.

Sowieso bij pairtjes niet te grote afwijkingen onderling en als je echt persé een waarde wilt weten zou ik ze bij 0.025 ohm vervangen.

Edited by Kurmit
Edit nulletje te veel
Link to post
Share on other sites

@Kurmit 0.025 ohm is hetzelfde 25 miliohm toch? Lijkt me aan de erg lage kant, in de handleiding van de Opus lader die ik heb https://www.nkon.nl/sk/k/opus.pdf

 

Sneltest: De lader test de interne weerstand van de batterij. Voor goede batterijen deze waarde ligt rond de 20-80. Als die boven de 500milliohms komt is deze niet meer geschikt voor apparaten die een hoge stroom vragen zoals fototoestellen. In afstandbedieningen kunnen ze nog prima werken.

 

Nu wil ik er wel op aanvullen dat je natuurlijk, net wat jij zegt geen enorme verschillen tussen paartjes batterijen moet willen hebben. De meeste batterijen die ik heb zitten zo rond de 45-50 miliohm. Zowel paartjes als losse batterijen. De meeste heb ik nu bijna 2 jaar, sommige iets langer. De waarde stijgt ook niet echt hard ofzo.

Link to post
Share on other sites

Absolute getallen zijn hier niet voor te geven. Verschilt per batterij type en voor welk gebruik hij bedoelt is, dus zelfs 18650's onderling kunnen flink verschillen.

 

Bij batterijen bedoelt voor sterke stromen, zoals we voor het dampen gebruiken, is die weerstand heel laag en gaan ook de contactpunten een rol spelen. Die moet je uiteraard af en toe eens schoonvegen met een vochtig brillendoekje of wat alcohol, zowel de batterijen, lader als in de mod.

 

Ik denk dat iedereen wel begrijpt, dat als je coil 0,2 ohm is en niet schone contactpunten al zo 0,05 (=50 milliOhm) kunnen zijn, je met een batterij dus twee contactpunten x 0,05 = 0,1 ohm toevoegt aan je stroomkring...... Weerstand = warmteontwikkeling, alleen dan niet op de plek waar je het moet hebben.

 

De functie is vooral handig om eventueel verloop van die weerstand in de gaten te houden. Dus noteer de weerstand (paar keer meten, gemiddelde van nemen) als hij nieuw is en dan heb je een idee hoe het met de batterij gaat, in de loop van de tijd. Dat is de meerwaarde. Er zijn meer zaken die bij veroudering spelen, o.a. capaciteitsverlies, maar een batterij wiens weerstand is verdubbelt in de loop van de tijd, is wel aan vervanging toe.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

@Raycoupe Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, er zijn meer factoren en als zoals je zegt de interne weerstand plots verdubbelt o.i.d. dat er iets niet goed is met de batterij bijv na een val. Maar als de interne weerstand geleidelijk oploopt zie ik het als normale slijtage. Contactpunten schoonmaken is een goede, heb dat al een paar maanden niet gedaan. Ik doe het meestal pas als hij slechter begint te laden. Coil weerstand maakt zover ik weet niks uit met beveiligde mods, hoewel je nooit 100% op de beveiliging van de mods moet vertrouwen natuurlijk, net zoals dat je altijd een geschikte batterij moet pakken voor je setup.

 

Wat ik me alleen al jaren afvraag, eigenlijk sinds ik damp, maar heb daar noooit van iemand een duidelijke ''uitslag'' over gehoord zover ik mij herinner. Neemt de te kunnen leveren amperage (de batterij dus) ook af naarmate de batterij degradeert (lagere capaciteit t.ov. toen ie nieuw was, hogere interne weerstand etc) Ik heb soms dat mijn mod aangeeft atomizer low maar dan kan ik nog doordampen, maar de ''draw'' is lager. Maar dat is altijd met een bijna lege batterij, omdat ie dan niet meer op volle kracht stroom kan leveren i guess.

Link to post
Share on other sites

@Raycoupe In theorie zou je dan naarmate de batterij slijt je wattage lager moeten zetten (aangezien weerstand dus zover ik weet geen rol speelt bij een beveiligde mod)

 

Aan de andere kant is de kans dus groter dat bij een versleten batterij de ''low battery'' meldingen eerder komen en dus een lagere ''draw'' 

 

Bedankt voor je opheldering ! Nu bemoei ik mij niet meer in topic 😛 anders kaap ik zo ongeveer het topic van TS.

Link to post
Share on other sites

Oke, dat is dus helder. Liefst nieuwe batterijen meten (nummeren doe ik sowieso) en bijhouden hoe dit verloopt. Als ik het goed begrijp kun je dus ook het beste paartjes maken met degenen die qua weerstand dicht bij elkaar liggen. Ik heb nog 4 hagelnieuwe VTC5a liggen, dat moeten 2 paartjes worden, die zou ik dus eerst moeten meten om de beste match te krijgen?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Batterijen vervangen doe je gewoon wanneer ze voor jouw gevoel niet lang genoeg meer meegaan tov nieuwe, oude batterijen (zolang ze intact zijn) leveren geen extra gevaren of zo, je merkt alleen een veel snellere drop-off en je reg mod zal eerder een weak battery melding geven.

Ik kijk zelf vaak wel ff hoe t zit op mn lader (MiBoxxer C4-12) want het beïnvloedt de laadstroom, heb ik opeens een hoge weerstand dan is het eigenlijk altijd een zaak van even de contacten van de batterij en lader schoonmaken en die weerstand is weer normaal en kan ik met 3A laden (met een voor mij te hoge weerstand laadt ie nog wel met 1,5A of daar omstreeks). Daarbij, als je echt de leeftijd van de batterij wil zien moet je kijken naar de impedantie (AC) tegenover wat de laders tonen: de DC weerstand...

Link to post
Share on other sites

Oké thx, heb ik met mijn huidige 18650's dus nog geen last van, merk alleen dat (nu met allerlei kerstlampjes op AA baterijen) een aantal van deze echt slecht worden maar die hebben geen schuld na 12 jaar 😄

Link to post
Share on other sites

Weerstand getest, bij de (waarschijnlijk) 2 oudste krijg ik met geen mogelijkheid de weerstand te zien, dan een groepje van 5 stuks allemaal rond de 140mOhm en een groepje van 4 zo tussen de 30-40 mOhm. Als ik er 30 mOhm vanaf mag halen vanwege de contacten dan is alleen het laatste groep je nog goed. 

 

De 2 oudste worden afgevoerd, die van 140 gebruik ik wel voor een AB of zo en die andere waarschijnlijk ook 😄

Link to post
Share on other sites
On 12/23/2019 at 8:55 PM, Raycoupe said:

Ja, zowel bijna lege als oude batterijen leveren minder ampères.

Akkoord met lege batterijen. 

Maar even puur voor de theorie, is het niet zo dat versleten batterijen gelijke amperes kunnen leveren tijdens een moment opname, maar deze verloren gaat aan de verhoogde interne weerstand? Maakt voor de praktijk natuurlijk geen drol uit, maar ben even nieuwsgierig naar de achtergrond. 

Link to post
Share on other sites

Meten is natuurlijk leuk om te doen maar even simpel in de gaten houden hoe snel de batterijen weer leeg zijn is natuurlijk de beste indicatie. Die oude waren met een klein strengetje leds binnen 2 dagen leeg terwijl die andere rustig door gingen. Dat is eigenlijk al indicatie genoeg.

Link to post
Share on other sites

@Sledge Interne weerstand is afhankelijke van de reactiesnelheid van de chemicaliën en het totale oppervlakte van de opgerolde folie in een batterij.

Dat is dus geen ohmse weerstand, zoals bv. een coil, los te zien van andere variabelen, maar een chemische reactie, die afhankelijk is van vele variabelen. Je vraag impliceert dat je deze twee zaken gescheiden ziet, vermogen om ampère's te leveren en interne weerstand, terwijl ze hand in hand gaan.

 

Hoge spanning (snel laden/snel ontladen) schijnt de belangrijkste oorzaak van veroudering te zijn, hierbij raken delen van die folie 'beschadigd' en neemt het effectieve reactie oppervlakte af. Daarmee ook de maximaal haalbare ampère's en de maximale capaciteit.

 

Naast wat kleine verbeteringen aan de li-on batterij zelve is het vooral batterij management waardoor accu's in elektrische auto's nu langer meegaan dan de auto zelf.

  • Thanks 2
Link to post
Share on other sites

@Bert69, houdt altijd in gedachten dat, wij dampers, veel vergen van onze batterijen. Zoals @Raycoupe al schrijft, zijn onze batterijen onderhevig aan snelle ontlading en vaak ook snel weer opladen. Alles heeft z'n grenzen, ga nooit zo ver door dat je het aller uiterste vraagt. Ook ik houd mijn batterijen in de gaten, meet regelmatig de interne weerstand en houd de temperatuur van de batterijen in de gaten en zorg dat de sleeves in goede staat verkeren. Mijn grens is, ongeacht metingen o.i.d., twee jaar. Dan worden ze vervangen door nieuwe.

Ik bedoel, een batterij kost bij NKON, € 4,= of € 5,=, waar hebben we het over.........

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

@Steamboy daarom heb ik net een Xtar Dragon aangeschaft om daarmee meer inzicht hier in te krijgen, ik ben me bewust van het "gevaar" van deze onbeveiligde batterijen. Daarom houd ik het ook bij een föhn met het vervangen van "het jasje" als deze beschadigd is, deze wordt niet zo heet als overige "warmteblazers".

 

En als ik het idee krijg dat het op is gaan ze weg want ik wil geen ellende voor die paar euro.

Link to post
Share on other sites

@Bert69, een gewone haarföhn is natuurlijk ook prima. Maar, ook met een hot air gun wordt een batterij niet te warm, hoor.

Het beste is vooral goed naar signalen te luisteren die veroudering aanduiden.

 

-   Batterijen raken snel leeg en bij opladen ook snel weer vol.

-   Batterijen worden warmer dan handwarm, tijdens gebruik.

-   Ook na opladen met bv 2A, mogen de batterijen nauwelijks handwarm aanvoelen.

-   Je mod geeft vroegtijdig aan dat het gevraagde vermogen niet meer geleverd kan worden.

-   Je batterij haalt niet meer de 4,2 Volt bij het opladen.

-   Houdt een batterij in de gaten, wanneer deze gevallen is.

-   Let er bij setjes batterijen op dat ze een gelijk voltage hebben. Meet het voltage van batterijen bv ook eens bij 25% en 50% ontlading. Dit zegt ook iets over de conditie.

-   Controleer ook of batterijen zich nagenoeg gelijk ontladen hebben. Wanneer, bij een setje van drie, twee batterijen 3,3 Volt zijn en eentje 3,8 Volt, is dit ook een aandachtspunt.

 

 

 

     

      

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Prima adviezen van @Steamboy hierboven. Daarom heb ik ook graag een lader met een beeldschermpje met wat info.

 

Zo had ik een tijdje geleden een setje van drie batterijen in de lader gedrukt en twee batterijen waren nog 3,8 volt, eentje was 3,2 volt. Dat is een teken dat ik even moet opletten en de contactpuntjes van batterij, mod en lader moet inspecteren. Daar was niets mis mee, dus batterijen volgeladen en toen de mod 50% aangaf, weer even in de lader gedrukt. Zelfde verhaal, een batterij had veel minder voltage dan de andere twee ==> het hele setje gaat naar de schroothoop. Stukje ducttape over de pluspolen en bij de supermarkt in de batterijen recycle bak gedumpt.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@SteamboyIk heb nog geen setjes in gebruik en bij de enkele die ik nu gebruik (allemaal VTC6) gaan er geen rode vlaggen omhoog bij jouw aandachtspunten, dus voorlopig gewoon save. Batterijen zijn ook nog niet zo oud, ca. 14 mnd en hebben ca. 55-60 laadcyclussen gehad.

Edited by Bert69
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Steamboy said:

Je batterij haalt niet meer de 4,2 Volt bij het opladen

Dat valt me dus een tijdje op met de meeste batterijen die ik heb(allemaal rond dezelfde tijd) dat de lader 4.16v aangeeft bij vol. Ik dacht, afgerond is dat ook 4.2 dus zal wel iets met de lader zijn. 
maar dit is dus een teken dat ze “op” aan het raken zijn?

 

Link to post
Share on other sites

@Sebas, nee, maak je geen zorgen. Niet iedere lader laadt keurig netjes tot 4,2 Volt. Zolang de lader voor alle vier de batterijen 4,16 Volt aangeeft, is het Ok.

Edited by Steamboy
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Duidelijk. Dank u👍
 

het was voorheen wel bij álle batterijen 4.20 bij vol. 
nu een aantal 4.16 of 4.17 bij vol en toen las ik jouw post en dacht....ehm.... misschien toch vervangen?

 

maar dit valt dus alleen op met een scherm. Hiervoor had ik een lampje die van kleur veranderd als de batterij vol is. 
met zo’n lader zou ik het niet eens door hebben. Batterijen gaan nog even lang mee en worden niet warm ofzo. 

 

maar toch een dubbelcheck. Bedankt voor je antwoord

Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, Steamboy said:

@Sebas, nee, maak je geen zorgen. Niet iedere lader laadt keurig netjes tot 4,2 Volt. Zolang de lader voor alle vier de batterijen 4,16 Volt aangeeft, is het Ok.

Even een aanvulling. Heb je post nog een keer gelezen 😉

het gaat om batterijen bij een single 18650 mod. 
6 batterijen in roulatie en sommige geven 4.2 aan als ze vol zijn(2) en de rest of 4.16 of 4.17. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...