Jump to content

Hoe zit dat nou met die ampere?


Aaruman

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Gisteren eindelijk de knoop doorgehakt namelijk een setje draad en een coiljig gekocht (fijn gereedschap trouwens). 

 

Dus ik aan de slag met steamengine en kreeg het al snel door. Draaide mooie coiltjes. Dus ik er een setje voor in de Drop gemaakt toen mij opeens binnenschoot:"je hebt tich van die tabellen met veiligheid van de batterij, smooch oid?"

 

Ik gebruik twee Lg batterijen (van die bruine 18650). Wat ik eigenlijk wil weten is: als ik coiltjes draai, laten we zeggen single coil build, draadje van 24 awg op zon zes wikkels, komt uit rond de 0.6 ohn. Dan kan dat toch eigenlijk nooit fout gaan?

 

Wees niet bang, stunten doe ik zeker niet. Ik wil graag altijd alles weten! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gereguleerde mods kunnen doorgaans een weerstand aan tussen de 0.1 en 3 Ohm. Kom je daar buiten dan treedt de beveiliging in werking en zal de mod niet vuren. Met jouw coiltje van 0.6 Ohm kun je prima dampen dus.

 

Het aantal Ampères is alleen belangrijk voor de batterijveiligheid. Elk type batterij heeft een CDR (Continuous Discharge Rating), voor de bruine LG is dat bijvoorbeeld 20A (zie tabel). Daar wil je niet overheen gaan als je veilig wilt dampen. Je kan daarmee berekenen hoe hoog je kan stoken door deze formule te gebruiken:

20(A)*3,2(V bij een lege batterij)*0,9(efficiëntie vd chip) = 57,6 Watt

Je kan dus gaan tot 57,6 watt. Als je daar onder blijft zit je in principe altijd goed . Heb je nou 2 batterijen in je mod zitten dan kun je het Wattage verdubbelen, 2*57,6W = 115,2 Watt.

Kijk hier voor een betere uitleg over batterijveiligheid: kennisbank/batterijveiligheid/batterijveiligheid-r127/

Edited by Pazmaster
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt allebei, ik zocht inderdaad naar dat tweede wat jij noemt @Pazmaster. Ik gebruik twee batterijen in de GEN. Zou dus tot 115 watt moeten kunnen begrijp ik (zo hoog ga ik nooit).

 

Even puur hypothetisch: De XPRIV kan tot 225W, maar dan zou je dus andere batterijen moeten hebben? 

Link to comment
Share on other sites

ik gebruik altijd even een ohm's calculator. deze: http://www.ohmslawcalculator.com/ohms-law-calculator

 

ik voer dan altijd even in de ohm's en door middel van testen wat mijn wattage moet zijn. als je die 2 invult komt het voltage en ampère er bij benadering (vaak 0.10 of 0.010 nauwkeurig). en kijk dat altijd of mijn batterij of batterijen dat veilig aan kunnen, ik reken dan altijd wel met 10%-15% extra voor wat het regelboard trekt. Ik ga er even vanuit dat je de LG H2 heb en je op 0.6 op 30 watt gaat stoken kom je ongeveer uit ongeveer 11 amp op een voltage van 5.5 volt. Dat moet met die 2 batterijen zat kunnen. op 225 watt zou je op een voltage van om en naarbij de 12 volt vuren wat de meeste mods sowieso niet ondersteunen. Dus nee met een coil van 0,6 gaat je dat niet lukken, ik zie even snel dat de xpriv max 9,5 volt output heeft dus nee want dan zou je max ongeveer 130-150 watt kunnen geven.

 

als kant tekening zou ik sowieso niet tegen de max gaan aanzitten van de batterijen want dan gaan ze veel sneller kapot en door de voltagedrop mis je sowieso al heel snel de kracht. Als je 2 batterijen hebt kun je volgensmij ook niet zomaar alle waarden verdubbelen, hoe dat zit weet ik niet precies maar dat zou @Kurmit je wel kunnen vertellen (ik heb ook al heel wat van hem geleerd) hij heeft veel meer kennis op dat gebied dan mij.

Edited by Damuku
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Aaruman said:

Xpriv dus iets pretendeert wat hij niet kan?

 

Nee niet zo zeer, als je lager gaat bouwen (0.2 of 0.3) dan ga je minder volt gebruiken, maar meer ampère. Speel maar is met de link die ik gestuurd heb, vul ik bijvoorbeel 0.1 in (heel extreem niet doen hoor) dan gaat die maar 4,5-4,6 volt pushen maar gaan de ampères omhoog naar 47 ampère. Het is altijd een samen spel van de 3 ampère/volt/weerstand.

Link to comment
Share on other sites

Tja MIJN mod kan tot 225 en die van de concurrent maar tot 220 ?

Is allemaal voor de show inderdaad want die maximale wattages haal je zeer moeilijk.

Een goede batterij zoals vtc5a komt in de buurt maar met die dunne draadjes in china mods kom je echt niet aan de max , dan heb je 2 goede 21700's nodig in een degelijke mod.

Maar voel jij of je 180 of 200 watt vaped ? ?

 

Verder kloppen paar dingen niet helemaal @Damuku

Jouw beredenering is met een mech mod bijna ok maar met een gereguleerde mod bepaalt de chip de uitgaande voltage en amperage aan de hand van ingestelde wattage.

en tuurlijk moeten batterijen dat wel veilig kunnen leveren maar je kan dus niet blind zeggen hoeveel volt of ampere er naar de coil gaat aan de hand van de weerstand.

Verder is met een mech het voltage ook niet afhankelijk van de weerstand , het voltage wat in je batterij zit gaat naar de coil , niet meer niet minder.

En de weerstand bepaalt dan hoeveel ampere er loopt.

Dus in zo'n rekentool geef je de 2 bekende gegevens op en die rekent dan de ontbrekende waardes uit.

En met een mech zijn je bekende waardes je voltage en weerstand (mag ik hopen) waarmee je dan kunt berekenen hoeveel ampere je trekt uit je batterij.

Edited by Kurmit
Extra info
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...