Jump to content

Waarom is de Xtar X4 zo goedkoop?

Recommended Posts

Waarom is de XtarX4 zo goedkoop? Ik ben denk ik nu wel toe aan een lader voor 4 batterijen, gezien het allemaal 18650 is hoeft het niet zo spannend met wel batterijen er allemaal wel niet in kunnen (20700/21700 moet deze ook wel kunnen met het oog een bredere mogelijkheid voor de toekomst).

Nu heb ik een Xtar VP2 die al duurder was dan de Xtar X4, nu valt er weinig in te stellen, maar als ik het vergelijk met de XTAR VP4 Plus Dragon batterijlader, die voor mij persoonlijk niet heel veel meer kan maar wel 3x zo duur is. 

Is de Xtar X4 wel een kwalitatieve goede lader?

Edited by Bert69
On 3-12-2019 at 03:26, Bert69 said:

Is de X4 eigenlijk geschikt om gepairde batterijen op te laden of heb je dan een speciale lader nodig?

Nee, gaat prima met de X4. Het 'pairen' is meer voor de mod, twee batterijen met een verschil in interne weerstand worden niet gelijk belast. Daardoor moet er eentje veel te hard werken, terwijl de ander niets doet. Tegenwoordig zijn de meeste mods ook daar tegen beveiligd omdat ze de batterijen apart van elkaar in de gaten houden, maar het blijft een goede praktijk om batterijen als setje bij elkaar te houden.

Laders meten altijd apart elke batterij die ze laden, nu ja, op de goedkoopste chinameuk na dan, maar wat wil je voor $1,95.

Je vraag kan beter andersom zijn, waarom zijn sommige laders zo duur. 't Stelt niet veel voor zo'n lader en de meesten verschillen meer qua uiterlijk dan dat er innerlijk een verschil is. Wel of geen display met allerlei feitjes, nieuwste modedesign, voor de rest is het een hoop van hetzelfde.

De een kan wat sneller laden dan de ander, zeker als je alle vier de sloten vol hebt zitten, maar dat vind ik nooit zo interessant. 'k Heb altijd wel reserve batterijen en snel laden is slecht voor je batterijen. De enige functie op mijn laders die ik gebruik is juist het langzamer landen van de batterijen, ze zitten er hier toch minimaal een hele nacht in.

De enige functie die ik mis, de interne weerstand van een batterij kunnen meten, goede maat voor zijn veroudering.

• Like 2

DE X4 is vooral zo goedkoop omdat hij zonder voeding geleverd wordt, alleen een USB stekkertje. En wil je dat hij goed functioneert, dan zul je hem moeten voorzien van een stevige USB lader. Met een wat zwakkere lader doet hij het ook goed, maar dan duurt het laden zo lang. Als je de prijs van een degelijke USB lader erbij telt is hij niet veel goedkoper dan bijvoorbeeld een VC4

Laders zoals bijvoorbeeld de VC4 zijn duurder, omdat deze inclusief voeding geleverd wordt.

Edited by Chasepoes