Jump to content

Voopoo Vinci X review

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag heb ik weer een review voor jullie, de Vinci X van Voopoo. Het is het 3de Vinci model en de opvolger van de Vinci en Vinci R, beide zeer populaire ‘pod-mods’.

DSC-0039.jpg

De Vinci X is wel speciaal in deze serie aangezien het de eerste pod-mod is die op externe 18650 batterijen draait. Ook kan deze tot 70 watt dampen terwijl zijn voorgangers maar tot de 40 watt dampten.

Een ding wat mist op deze nieuwe Vinci X in vergelijking tot zijn voorgangers is ‘auto-draw’, je kan dus alleen dampen door middel van de activatie van de vuurknop. Ik kan heel goed begrijpen dat Voopoo deze functie niet heeft inbegrepen op de Vinci X, want auto-draw op 70 watt kan toch risico’s met zich meenemen.

Er zijn 7 verschillende kleuren, Scarlet, TealBlue, Ink, Dazzling Green, Space Gray, Carbon Fiber en Aurora.

Specificaties:

specs.png

De Vinci X is net iets groter dan de Vinci en Vinci R, zij hebben de afmetingen 104*25.3*25.3mm. Dit komt natuurlijk allemaal door de 18650 batterij, deze neemt wat meer plek in beslag dan interne batterijen.

Wat krijg je in de doos?

VINCI X Pod Mod *1
VINCI vervangbare Pod (5.5ml*1)
PnP~VM1
0.3Ω*1
PnP~VM4
0.6Ω*1
USB Kabel*1
Gebruiksaanwijzig*1
Garantiekaart*1
Chip kaart (GENE)*1

In-the-box.jpg

Wat ik nogal raar vond toen ik de coils bekeek die in de doos komen dat geen van deze coils eigenlijk hoger dan 40 watt kunnen dampen, waarom zou Voopoo dan een 70 watt functie toevoegen? Deze vraag werd beantwoord door Voopoo en er komen nieuwe coils en ook een RBA (zelf bouwen) coil. Even geduld dus nog.

Mijn ervaring met de Vinci X

De pod-mod is heel makkelijk in gebruik, de standaard 5 klikken aan en uit, de ‘up’ en ‘down’ knoppen om de wattage aan te passen. Iets wat vrij speciaal is dat de Vinci X (zijn voorgangers ook) de coil kan lezen. Stel je hebt de 0.3 Ohm coil in de pod zitten dan zal de Vinci X je niet toestaan hoger dan 40 watt te dampen, hierdoor kan je dus niet per ongeluk je coil verbranden.

Het design is stevig, de vormgeving zorgt ervoor dat hij lekker in de hand ligt, ook is hij niet heel zwaar met een 18650 batterij erin. Persoonlijk vind ik het design ook heel mooi, de zinklegering voelt fijn maar niet te glad aan. Ook zijn de zijkanten met zijn honinggraat design mooi.

Design.jpg

Met scherm is redelijk groot, maar niet te groot. Alle belangrijke details op het scherm zijn goed leesbaar en scherp. Helaas is het niet mogelijk om de helderheid van het scherm aan te passen.

Het plaatsen en vervangen van coils is makkelijk met he PnP systeem, je duwt een nieuwe coil simpelweg in de pod. De pod zelf heeft een grote vulpoort die makkelijk toegankelijk is door de rubberen plug aan de zijkant eruit te trekken, heb geen lekproblemen gehad. De pod zelf heeft een 5.5ml capaciteit wat redelijk groot is voor een pod-mod.

De 4 magneten op de pod maken goed contact met de 4 magneten op de mod. De pod is er makkelijk uit te halen, maar zal er nooit zelf uitvallen, daar is de connectie te sterk voor.

POD.jpg

Het mondstuk is lang en heeft een comfortabele vorm voor mijn lippen. Er zullen mensen zijn die dit soort mondstukken niks vinden en liever een ronde drip-tip hebben.

De knoppen zijn goed gepositioneerd en reageren zeer snel. De mod reageert zeer snel op de vuurknop, iets wat ik gewend ben van Voopoo mods met een Gene chip.

De airflow is instelbaar, maar er zijn eigenlijk maar 2 opties. Er is geen ‘ring’ om te draaien maar je kan de pod zelf 180 graden draaien om de 2 opties te gebruiken. In principe heb je een strakke DTL of een losse DTL optie. Voor sommige zal dit een nadeel zijn, omdat airflow toch wel een heel belangrijk aspect is als het gaat om dampen, maar voor mij zijn de 2 opties prima.

De coils zijn goed en geven goede smaak. Beide zijn mesh coils. De 0.3Ohm is om te dampen tussen de 32 tot 40 watts en de 0.6ohm coil van 20 tot 28 watts. De 0.3ohm coil is naar mijn mening wel beter dan de 0.6ohm coil, deze geeft toch net wat meer smaak en meer damp. Beide coils zijn gemaakt voor DTL dampen, misschien dat de 0.6ohm coil voor MTL gebruikt kan worden met de airflow op zijn strakste instelling, maar dan is het wel een hele losse hijs.

Er zijn ook andere Pnp Coils beschikbaar die in de Vinci X passen, dus mocht je meer van het MTL zijn er is een 1.2 ohm keramische coil (PnP-C1) beschikbaar. Deze coil heb ik gebruikt op mijn Find S trio en is een zeer goede coil. Ik weet alleen niet of de airflow op de Vinci X echt iets kan zijn voor MTL.

coils.png

Conclusie

Voopoo heeft me weer verrast met wederom een goed product, ze hebben geluisterd naar hun trouwe klanten die aangaven dat de Vinci en Vinci R te weinig batterijcapaciteit hadden.

Als ik iets nadelig moet zeggen over de Vinci X dan is het dat de airflow is niet exact instelbaar en ook dat Voopoo deze kit heeft uitgebracht zonder coil opties die hoger dan 40 watts kunnen dampen, hoop dat ze snel nieuwe coils uitbrengen.

Deze kit is voor degene die al een Vinci en/of een Vinci R hebben maar meer batterijcapacitiet willen hebben. Met mijn LG HG2 batterij haal ik meer dan een hele dag uit mijn batterij. Ook is deze voor diegenen die een makkelijke DTL mod willen hebben of DTL willen uitproberen.

De prijs ligt ook vrij laag door deze kit, je kan deze op sommige websites voor rond de 30 euro krijgen. Naar mijn mening een koopje voor zo een mod. Een 5-pak coils zijn te verkrijgen voor rond de 10 euro, ook niet slecht.

Bedankt voor het lezen van mijn review en ik wens jullie een hele fijne zondag.

Groetjes,

SP013

Edited by SP013
  • Like 3
  • Thanks 1
  • 6 months later...

Nette review klopt volledig. Al vind ik de 0.6 coils meer smaken geven dan de 0.3 coils.

Alle pnp coils passen hier op. Men kan dus van 0.15 tot 1.6 ohm gaan. Ik heb een pakje van alle weerstanden gekocht ik ben benieuwd.

0.6 vind ik ideaal voor DTL. Ook qua batterijconsumptie beter dan de 0.3.

70vg liquids kunnen soms toch een dry hit geven als je een heel diepe trek neemt en dan is de coil nutteloos... 50/50 liquid geeft geen problemen by hele diepe lange teugen.

Wel een beetje jammer dat je niet kan dampen terwijl ie oplaad via usb maarja een 2 batterij + batterijlader is een must voor een damper.

Imo voor de prijs en kwaliteit en uitgebreid gamma van coils zeker een aanrader! Ik sluit me volledig aan bij je review!