Jump to content

Droge neus, kloofjes en korstjes


The Unknown

Recommended Posts

Ik damp nu al een geruime tijd en sinds een jaar heb ik kloofjes en korstjes in mijn neus die bijzonder pijnlijk zijn, ik damp met 70% VG en blaas zoveel als mogelijk uit via de mond, ik heb onderzoeken laten verrichten en kreeg zalfjes mee maar hielpen niet.

Ik ga nu een tijdje niet dampen om te zien wat er gaat gebeuren en of het gaat verdwijnen, ik ga jullie op de hoogte houden  zodat anderen die dit ook hebben er wat mee kunnen doen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zijn het vergelijkbare kloven die voor zover ik zie meestal bij vrouwen voorkomen op handen en voeten? Die zijn zeer pijnlijk.

Die zijn meestal gerelateerd aan  vocht dan wel schoonmaakmiddel in water. Ik heb ze snel op de handen. (mijn moeder had dat ook). En doe daarom de schoonmaak en afwas ook altijd met rubber handschoenen aan. Zelfs onder de douche mijn haren met champoo wassen heb ik rubber handschoenen aan.

Ik hoef maar paar keer afwas te doen zonder en dan heb ik al kloven.

Met voeten moeten de schoenen heel goed ademen. Dus moet ik voorkomen dat voeten wat zweterig worden, want dan krijg ik daar ook kloven.

 

Voor de meeste mensen geldt dat s Winters kloven vaker voorkomen door de drogere lucht, zowel buiten als binnen, in ieder geval bij handen. De huid scheurt dan blijkbaar sneller. Het schijnt een soort combinatie te zijn van huid die uitdroogt, en met vocht in aanraking komt. (PG?)

 

Neus, krijgt je neus veel damp en daardoor veel vocht te verduren? Het is maar een idee.

 

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Ik probeerde zoveel als mogelijk via de mond de damp uit te blazen maar het blijft ook via de neus uitgeblazen te worden, het idd van die pijnlijke kloofjes en dan voor in het puntje van de neus en op het tussenschot, de artsen kunnen er niets mee als alleen insmeren voor zover als dat kan.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dan aan vaseline. Dat helpt mij het beste bij verkoudheden als mijn neus er aan gaat. Helpt wel iets, maar is geen echte oplossing voor mijn neus. Ik weet niet of dat bij kloven helpt, heb ik nooit geprobeerd, omdat uit ervaring weet dat droog houden het beste is bij kloven.

 

Ik lees :

ls je last hebt van aanhoudende roodheid, gevoeligheid en kloven in vingers en handen, ondanks alle maatregelen die je hebt getroffen, raadpleeg dan je huisarts. Hij of zij kan een steroïdecrème voorschrijven om ontstekingen te helpen bestrijden, en tevens controleren of je droge handen te wijten zijn aan een huidaandoening zoals eczeem of psoriasis.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/186021-kloven-in-vingers-oorzaken-en-behandeling-vingerkloven.html

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Ik herken het van de eerste periode met cpap. Kreeg echt enorme irritatie in de neusholtes/neusgaten en vaseline hielp niet of nauwelijks. Ik heb toen een bevochtiger gekregen en die gecombineerd met een verwarmde slang. Daarmee was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. 

 

Ik heb het nog één keer weer terug gehad, toen ik mijn waterbakje was vergeten te vullen. Weer de hele nacht gortdroge warme lucht ingeademd en bingo. De derde keer dat ik een nacht zonder bevochtiger (en weer met verwarmde slang) sliep, resulteerde primair in een bloedneus van vijf dagen, dus of daarbij ook mijn neusslijmhuid geïrriteerd was is me niet echt opgevallen, daar heb ik door dat bloedbad niet op gelet.

 

Maar één ding is zeker, te warme, droge lucht is extreem slecht voor de slijmvliezen. 

 

Of dat te relateren is aan dampen zou ik niet durven zeggen. Het onttrekt wel vocht aan je lichaam, dus net zoals je een droge mond kunt krijgen van te weinig drinken icm dampen, zou dat ik best voor je neus kunnen gelden. Combineer dat met een warme woonkamer waar nu al de verwarming aanstaat en het zout zomaar eens bingo kunnen zijn. Van die ouderwetse bakjes water aan de verwarming zou dan wel eens flinke verbetering kunnen geven. Maar dat is dus gewoon educated guess, geen medische diagnose.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ook daar hebben we aan gedacht en de luchtvochtigheid in huis is rond de 60% wat normaal is en idd ook bakjes na de verwarming, ik heb het nu bijna een jaar achtereen en zomer of winter of lente en herfst het maakt niets uit.

Nu maar kijken wat er gebeurd als ik een langere tijd niet damp.

Link to comment
Share on other sites

Frappant @The Unknown, ik had precies hetzelfde een maandje geleden, alsof er een wondje binnenin m'n neus zat met een korst erop,  precies in t puntje resultaat was dat ik er constant aan zat ook, ontzettend vervelend!

Het is weggegaan town ik eindelijk de wilskracht had verzameld om er niet meer aan te zitten.

 

Wel heel gek, ik heb nog nooit eerder zoiets gehad.

Link to comment
Share on other sites

@The Unknown, ken het probleem, zeer lastig, irritant en pijnlijk. Heb zo'n 30 of 35 jaar geleden jarenlang last gehad van een chronische neusontsteking. Altijd in het puntje van m'n neus. Deze kleurde dan ook fel rood en was uiterst gevoelig. Soms ging het zomaar weg en had ik er weken of een maand geen last van, maar vaak kwam het ook plots weer opzetten. Uiteindelijk toch naar mijn huisarts gegaan met dit euveltje. Mijn huisarts adviseerde mij om zo min mogelijk m'n neus te snuiten en wanneer het toch moest, dan zonder geweld. Eigenlijk alleen maar blazen, zonder te tetteren. Ook het uittrekken van neushaar, wat ik veelvuldig deed, moest ik achterwege laten. Ik kreeg van hem een tubetje met wat zalf. Deze moest ik, zodra ik voelde dat het weer op kwam zetten, aan de binnenkant van m'n neustip aanbrengen. Om niet helemaal voor gek te lopen op een verjaardag of feestdag, gebruikte ik daarbij een huidkleurige camouflage zalf van Clearasil. De combinatie van die twee, was verbluffend. binnen twee dagen, was het compleet verdwenen.  Wat op een gegeven moment opviel was, dat de tijd tussen twee ontstekingsaanvallen  steeds langer werd en op een gegeven moment kwam het niet meer terug. Nu heb ik er zelden of nooit meer last van. Uiteraard dampte ik in die tijd niet.......en net zoals jij, had ik hier ook alle seizoenen last van, ongeacht de luchtvochtigheid.

 

Ik zal morgen bellen met mijn huisarts om te vragen welke zalf dat is geweest. Tenminste, ik ga er van uit dat zoiets door de dokters assistente of dokter, makkelijk terug te vinden is.

Wie weet, helpt het jou ook..........

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Hansy, zou zo maar kunnen, weet het echt niet meer. Was een doorzichtig spulletje, volkomen reukloos. Wanneer ik dat aanbracht, was het echt enorm verzachtend en voelde je neus meteen al anders aan. Ik gebruikte het ook maar twee of drie dagen, dan was de ontsteking weg.

Maar goed, probeer het morgen te achterhalen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oke, sinds zaterdag niet meer gedempt en geen verbetering, het kan komen door aanhouden allergische reacties als  hooikoorts huismijt of zelfs katten, ik mag graag met onze poes knuffelen en dat laat ik nu een paar dagen, dan ga ik hooikoorts tabletten proberen en zien wat dat oplevert.

Vooralsnog lijkt het niet veroorzaakt te worden door het dampen, wel voor mijzelf het bewijs dat dampen niet verslavend is want geen ontwenningsverschijnselen als wel de handeling die je even niet.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 17-11-2019 at 10:23, Hansy said:

@Steamboy Vermoedelijk een zalfje op basis van hydrocortison. Nooit te lang gebruiken, hoewel het heel goed werkt, maakt het de huid bij lang gebruik steeds dunner.

 

Na het intrekken van dergelijke middelen, dien je er cetomacrogol-crème overheen te smeren om te voorkomen dat de huid dunner wordt.

 

O.a. hier verkrijgbaar:    https://www.kruidvat.nl/kruidvat-cetomacrogol-creme/p/2108758

 

 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

Het ging redelijk goed na het stoppen met dampen, ik begon weer met CdD no13 en dat ging redelijk tot ik de stracciatella ging dampen, binnen een paar uur mijn neus vol korsten en kloven.

Gisterenavond en vannacht goed vet gehouden waardoor het nu weer redelijk gaat, nu ga ik kijken of ik met de aroma van Flavorah wel of geen verschijnselen ga krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg toch een beetje het gevoel dat je symptomen en oorzaak aan het verwisselen bent, unknown.
Ik wil je probleem zeker niet bagatelliseren, maar zolang je de oorzaak van je neusprobleem niet aanpakt (voor zover mogelijk) kun je van vape wisselen tot je een ons weegt.
Je zult zeker denken dat bepaalde vapes je symptomen weer verergeren en dus mede de veroorzaker zijn maar de echte oorzaak ligt daar niet. En de oplossing ligt daar dan ook niet.

Ik vrees dat je dan uiteindelijk gaat besluiten dat je niks meer kan dampen en het dan nog niet weg is.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...