Jump to content

Vraag over adapter van lader

Recommended Posts

Mijn Opus lader heeft 4 slots en heeft een 12v 3 amp adapter.

Nu is de adapter kapot (pootje gebroken) en kom ik in NL geen redelijk geprijsde vervanger tegen.

Kan ik er zonder problemen een 12v 2 amp adapter aan hangen (zolang ik bij 4 batterijen tegelijk op niet meer dan 0,5 amp laadt), of zie ik iets over het hoofd?

@Foggy Lijkt mij wel dat het moet werken TENZIJ de oplader pas werkt zodra hij 3 a (op 12 v) in zn mik krijgt. Normaal gesproken zou ik denken, probeer het, als het een fatsoenlijke lader en adapter is zou hij in de beveiliging moeten springen als er te weinig amperage binnenkomt of hij gaat gewoon niet aan.

Evt kun je nog kijken of @Chasepoes een reactie wil geven.

• Thanks 1
2 hours ago, Foggy said:

Nu is de adapter kapot (pootje gebroken) en kom ik in NL geen redelijk geprijsde vervanger tegen.

Kan ik er zonder problemen een 12v 2 amp adapter aan hangen (zolang ik bij 4 batterijen tegelijk op niet meer dan 0,5 amp laadt), of zie ik iets over het hoofd?

Kun je zonder problemen gebruiken. Je zult alleen niet meer kunnen laden dan 2 Ampere gedeeld door het aantal slots dat je in gebruik hebt.. Alle 4 slots op 0.5A zal ook niet lukken, omdat je ook wat verlies in het circuit hebt. Maar kwaad kan het geenszins.

• Thanks 2
  • Confused 1
16 hours ago, Foggy said:

Mocht je eens in de kringloop komen, zou je hem daar zo maar eens tegen kunnen komen.

Persoonlijk, zou ik er ook eentje van 14 volt met genoeg amps aan durven hangen (van een auto acculader bv. ) en de batterijlader goed in de gaten houden op warm worden. Liever wat teveel dan te weinig, de elektronica van je batterij lader regelt de spanning, wel die hij op je batterijen zet. Nu moet je die wat te krappe voeding goed in de gaten gaan houden op warm worden.

• Thanks 1

Ik weet niet of je een beetje kunt solderen, maar als er schroeven in de adapter zitten kun je eventueel een nieuwe kabel er aan solderen.

Onderdelen shops hebben vaak universele adapters die kun je op volt instellen, het enige waar je dan op moet letten is hoeveel amp ze kunnen leveren (zijn vaak nog niet zo heel duur)

En wat anderen inderdaad zeggen is je kunt inderdaad gewoon een andere adapter gebruiken met minder ampere, wat anderen ook al aangeven is dat het laden dan wat minder snel zal gaan. Ik ken die lader niet, maar ik ga er vanuit dat ie redelijk beveiligd is en dat ie merkt dat ie maar 2 amp krijgt ipv 3. Volgensmij werken deze laders met een push systeem, dus kan de lader niet meer vragen als dat de adapter levert.

Het enige wat echt belangrijk is is dat je het goede voltage kiest, zoals @Raycoupe zegt 14 volt (volgensmij 14,4 is standaard) zou theoretisch ook kunnen, maar dan moet je eerst even kijken wat de range is waar de oplader bij functioneert. Ik zou daar wel me uitkijken want als de oplader daar niet op berekend is slijten de onderdelen wel veel sneller.

• Thanks 1

Er zitten helaas geen schroeven in de adapter, anders had ik hem al open gehaald.

Omdat ik niet zo vaak boven de 0,5 amp per batterij laad (tenzij ik haast heb), hang ik er een 2 amp adapter aan.

Deze zijn redelijk geprijsd te krijgen. Heb er nu voor nood een 1 amp aan hangen, waarmee ik max 2 batterijen tegelijk mee laad.

Een 3 amp adapter gaat al gauw richting de 15 a 20 euro. Met verzendkosten erbij zit je dan niet ver van de prijs van een nieuwe lader.

Omdat de lader nog goed is, vindt ik dat ook weer zonde.

Uhm het gaat niet om de 2 ampere bij 12 Volt die verdeeld wordt, dat is -zonder verlies- aan de verbruikskant 5 volt max (ruim genomen) en dan 4 à 5 ampere... Watts gaat het om.
Voorbeeld: Stofzuiger 450 watt is aan de 220V kant ook 2 ampere, maar als de motor werkt op 22 volt is het aan die kant 20 ampere wat er loopt (ideaal gesproken zonder verliezen).

Het is zeer onverstandig om op een 12 volt aansluiting zomaar 14.4 volt te zetten.

Edited by JayDee

Probleem is al opgelost.

Ik had de vraag gisteren ook aan Arjen van Nkon gesteld en vroeg tevens of ze de adapter toevallig op voorraad hadden en hoe ik hem kon bestellen.

Ik zag hem nl niet op hun site (wel de 2 amp versie).

Ik kreeg een mail met het antwoord dat 2 amp wel kan, maar dat je dan of minder snel kan laden of minder tegelijk.

Hij gaf aan er wel eentje toe te sturen.

Dit terwijl ik er gewoon een wilde bestellen en ervoor wilde betalen.

Tot mijn verbazing kreeg ik zojuist een mailtje met tracking, dat er inderdaad eentje onderweg is.

Zo ongevraagd en buiten de garantieperiode (lader was begin 2017 gekocht).

Dit is nog eens service met een hoofdletter S.

Wow!

• Like 5

Alle elektronica maakt gebruik van standaard onderdelen, zeg maar lego blokjes, de een ontwerper samenstelt tot het gewenste resultaat. Het is niet zo dat iedere aparte functie, in dit geval de spanningsregelaar, voor iedere gadget opnieuw wordt ontworpen.

Spanningsregelaars met een input range van 7 - 35 volt zijn eerder de norm dan de uitzondering: https://www.conrad.nl/p/spanningsregelaar-lineair-type-78-stmicroelectronics-l7805cv-to-220ab-positief-vast-5-v-15-a-179205 Gelukkig maar, anders klapt het spul kapot bij de minste afwijking, bv. pieken als je hem in het stopcontact drukt.

21 hours ago, JayDee said:

Het is zeer onverstandig om op een 12 volt aansluiting zomaar 14.4 volt te zetten.

Dus ik ben benieuwd waar je je uitspraak op baseert.

@Raycoupe Dat is vrij gemakkelijk. Jij weet niet wat voor een beveiligingen er wel of niet in je aan te sluiten apparaat zitten, met een zeker te hoog voltage is het risico duidelijk aanwezig dat het apparaat gewoon stuk gaat daardoor. Aan algemeenheden en vooronderstellingen heb je niets nadat je het toch hebt gedaan en het enkeltje kliko gaat.

3 hours ago, JayDee said:

@Raycoupe Dat is vrij gemakkelijk. Jij weet niet wat voor een beveiligingen er wel of niet in je aan te sluiten apparaat zitten, met een zeker te hoog voltage is het risico duidelijk aanwezig dat het apparaat gewoon stuk gaat daardoor. Aan algemeenheden en vooronderstellingen heb je niets nadat je het toch hebt gedaan en het enkeltje kliko gaat.

'k Was gewoon benieuwd, wellicht was je elektronicus oid.

Als je geen geschikte adapter hebt en moet kiezen uit een te kleine of eentje die iets meer voltage levert, ga ik toch voor die laatste. Anders moet je steeds scherp zijn en nooit teveel batterijen erin te stoppen of altijd op lage stroom te laden. Dan ben je weer afhankelijk van de beveiligingen in die te krappe voeding of hij smelt uit het stopcontact.

23 minutes ago, Raycoupe said:

Als je geen geschikte adapter hebt en moet kiezen uit een te kleine of eentje die iets meer voltage levert, ga ik toch voor die laatste.

Zet er dan even een 7812 tussen...