Jump to content
Lode

De Logica Achter 2 ml Tankjes...

Recommended Posts

Dit kwam net in me op: 

Iemand dacht: "Als we tankjes met meer dan 2 ml gaan verbieden gaan de mensen minder dampen."

Helaas was ik daar niet bij, anders had ik voorgsteld ook de benzinetanks van auto's sterk te verkleinen, want dan gaan de mensen minder ver autorijden. In plaats van b.v. naar Spanje voor vakantie bijven ze dan in Nederand, of gaan hooguit naar België. Want meer benzine past er niet in de tank.

Slimme mensen die politici... 🤣

Gelukkig zijn grotere tankes makkelijk te krijg.

Edited by Lode

Nee alle betuttelende maatregelen rond het dampen zijn er om onze kinderen te redden.

Ach tis ook relatief. Voorheen kocht ik alleen tankjes van 4 ml. En bij de 2 ml tankjes ging ik de schoorsteen verlengen. Maar gezien im tegenwoordig maar zon 10 ml per damp ipv de 20-30 eerst scheelt het ook qua vullen. 

nu heb ik in gebruik

-1x 2 ml tank

-1x3 ml tank

-1 x 3.5 ml tank

voorheen had ik die 2 ml tank verlengd. Nu vind ik het prima met 2 ml. Op een pico 75 en je hebt een relatief compact setje voor in je jaszak. 

De 2 ml die genoemd werd in de tpd en is meegenomen naar de tpd 2, stoelt nog op een beetje verouderde kennis cq verouderde modellen esigaretten waarbij je die wattenvullingen had met Liquids. En die vaak ook nog redelijk wat nicotine bevatten, al heb ik ze in Nederland weinig boven de 24mg gezien. 

Vermoedelijk was het idee niet zozeer het inperken van de hoeveelheid die men dampt of de giftigheid bij inname van één zo'n capsule, maar op het in de toekomst makkelijk kunnen belasten van dergelijke navullingen. Het is echter een beetje een eigen leven gaan leiden toen sommige landen ook lege tanks en cartouches als navullingen zijn gaan interpreteren. En met de 10ml standaard voor.... navullingen uit de tpd2 eigenlijk ook een beetje raar overbodig geworden.

Hoewel de regulering aan sich gewenst is, zie in Amerika wat er gebeurt als je niks regelt, zitten er wel wat inconsequenties en onduidelijkheden in die richtlijnen, en daar bovenop levert het vertalen in de verschillende talen ook wat interpretatieverschillen op. Zo is in Duitsland wat in Nederland een (na)vulling is gaan heten , een 'vulpatroon',  hetgeen zich beperkt tot voorgevulde eenheden die in een apparaat passen, effectief de niet meer bestaande Wattenampullen en voorgevulde pods zoals van MyBlu en Juul-achtige producten en wegwerpdampers. Navulvloeistof betreft de flesjes met Liquids met nicotine, en heeft ook geleid tot de nicotineshots.

De huidige interpretatie van alle 'verpakkingen van vloeistoffen die zijn bedoeld voor het navullen van esigaretten' heeft zich bij mijn weten alleen beperkt tot Nederland. Basen en aroma's gelden hier als grondstoffen, die meerdere toepassingen hebben en dus nooit als exclusief dampprodukt eingestuft (en belast?) kunnen worden. 

Voor zover het uitlekken van plannen betrouwbaar is (ik vermoed zelf dat het meer wensdenken en doemdenken is), zit de mogelijkheid er in dat voor de nieuwe tpd volgend jaar wat zinnigere regels komen die beter passen bij de huidige manier van dampen, maar zich zullen toespitsen op 'zuiniger' dampen (meer nicotine?) en de mogelijkheden te belasten verbeteren danwel vergemakkelijken. 

Ik zou eerlijk gezegd zelf niet de taak willen hebben een waterdicht reglement te moeten bedenken, maar vind eigenlijk dat de huidige regeling (tpd, niet de nl-interpretatie daarvan) tamelijk goed moet kunnen voldoen. Kleine flesjes voor mtl systemen die goed belast kunnen worden, en het belasten van nicshots voor zelfmixers. Feitelijk zouden open systemen helemaal buiten de tpd moeten vallen en kun je alleen podsystemen en nicotine bruikbaar reguleren. 

Natuurlijk zijn er wensen om ook grotere apparaten te reguleren, maar ik betwijfel of dat mogelijk is zonder ook allerlei andere electrische apparaten daaronder te laten vallen. Bovendien werkt dat zelf knoeien wel heel erg in de hand, en wordt het daardoor eerder onveiliger. Wel lijkt het me wenselijk dat er goed gekeken wordt naar wat je allemaal met zo'n ding kunt verdampen, en dat op de daarvoor geëigende plaatsen kunt reguleren (dus eliquids als tabaksproduct, cannabis als cannabisproduct).

Als ik politicus zou zijn, zou ik de constructie zoeken waarbij ik zo veel mogelijk aan het gebeuren kan verdienen, en ongelukken zo veel mogelijk kan uitsluiten en de zwarte markt uit mijn tuintje kan houden. Ik zou er alles aan doen te zorgen dat het wel degelijk onder de Tabakswet, als genotsmiddel zou blijven vallen en niet, nooit als medisch hulpmiddel kan worden gezien omdat dat een flinke aanslag op het zorgbudget kan betekenen, de plannen van Big Pharma indachtig.  Bovendien kun je het gebruik van een medisch hulpmiddel veel moeilijker verbieden op openbare plaatsen. 

Voor dingen die niet onder een wet te vangen zijn (zoals proberen illegale stoffen dampbaar te maken) zou vooral heel goede voorlichting moeten komen. Maar dat valt ook buiten de tpd

We gaan het meemaken. Ik wens de dames en heren in elk geval veel gezond verstand, logisch denkvermogen, realiteitszin een wijsheid toe.... Maar resultaten uit het verleden geven daar erg weinig vertrouwen voor de toekomst. 

Edited by L33ntje

3 hours ago, L33ntje said:

...waarbij ik zo veel mogelijk aan het gebeuren kan verdienen, en ongelukken zo veel mogelijk kan uitsluiten en de zwarte markt uit mijn tuintje kan houden.

Dat is dan ook wat er op stapel staat in de TPD3: taxeren, de zwarte en DIY markt aan banden leggen en met het nodige cynisch gehalte ongelukken, kinderen en ander onheil,... als exuustruus gebruiken.

Ik ben heel benieuwd hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. Het enige waar ze accijns op kunnen heffen is in mijn oogpunt de nicotine vloeistof.

Alle andere producten zijn voor allerlei doeleinden toepasbaar en zijn dus voor de DIYer makkelijk te verkrijgen, zeker als je de weg al weet.

Het zal sneu zijn voor de beginnende damper, maar ze kunnen het nooit zo zwaar belasten dat dampen duurder wordt dan gewoon roken.

Ik ben in ieder geval blij dat ik het dampen op tijd ontdekt heb, ik ben gedekt voor de komende 30 jaar qua nicotine en als ik zuinig met mijn hardware ben ben ik gedurende die tijd een happy cheap damper.

Ik damp WTA. Bestel 36 mg Unflavored. Verlaag die tot 6 mg met VG. Damp zo 1 tankje per dag: 5 ml. Zou dus 3 x per dag een 2 ml tankje moeten vullen. 

Of het helpt kinderen van dampen af te houden... ik zie het niet. Als een kind wil gaan dampen doet het dat toch wel als het voor kinderen te krijg is. Enkel als dat laatste niet het geval is zou dat helpen. En ik denk niet dat ik minder zou gaan dampen als ik vaker het tankje zou moeten vullen. Net zoals ik nog steeds naar Parijs zou rijden als ik daar naar toe wil of moet, en niet maar tot Brussel enkel omdat ik vaker voor benzine zou moeten stoppen.

(Ik heb geen auto meer, maar anders zou een kleinere tank me niet weerhouden te rijden tot waar ik wil.) 

Edited by Lode

Maar het gaat ook niet om jouw mening, maar om die van de wetgever.. Dat jij het niet begrijpt doet niet echt ter zake. Zo kan de wetgever zich op de borst kloppen, de industrie verdient meer per ml, de verpakkingsindustrie krijgt een boost en is iedereen behalve de consument weer geholpen.. Vrij simpel lijkt me.. 😉

Wat die hetze tegen dampen betreft, dat is net als nicotinepleisters willen verbieden omdat wat lui die zijn gaan verkopen met heroïne er in...

Edited by Lode

52 minutes ago, Lode said:

Of het helpt kinderen van dampen af te houden... ik zie het niet. Als een kind wil gaan dampen doet het dat toch wel als het voor kinderen te krijg is. Enkel als dat laatste niet het geval is zou dat helpen

Niks helpt kinderen er van af iets te doen dat eigenlijk voor 'grote mensen' is. Dampen valt in het rijtje dingen die jongeren nu eenmaal vroeg of laat zullen uitproberen, de een wat vroeger dan de andere. De ontwikkelingsfase van het kind is daarbij belangrijker dan de verkrijgbaarheid. Onverkrijgbaar is alleen dat, wat niet bestaat. Dampen blijkt, niet geheel verrassend, ongeveer net zo interessant voor pubers als roken, cannabis en...sex. 

IMG_20190930_140025_404.jpg

Dat wij in Nederland een 2mL limiet op LEGE tanks hebben is veroorzaakt door moedwillige misinterpretatie van Artikel 20 paragraaf 3 van de TPD2 door overijverige raambtenaren onder invloed van farma (en mogelijk tabak) lobbyisten en blind overgenomen door onze politiek. Art 20 par. 3 behandelt hoe VLOEISTOF verkocht mag worden en is de enige plaats waar de 2 mL in de TPD2 genoemd staat. Ander EU landen, waaronder Duitsland, hebben dit deel wel goed overgenomen in hun eigen wetgeving en hebben dus GEEN grens op LEGE tanks.

Ik sta soms verbaast hoeveel mensen totaal verkeerde ideeën hebben over dampen. Dat het roken is (elektrionisch roken) en dat ze door een vleugje damp binnen te krijgen "meeroken" en er kanker van zullen krijgen.

Je mag niet dampen op de perrons:

"SSN Stoomlocomotief 01 1075 aankomst en vertrek van Amsterdam Centraal richting Rotterdam Centraal"

😂

Edited by Lode

On 30-9-2019 at 06:09, L33ntje said:

... verouderde modellen esigaretten waarbij je die wattenvullingen had met Liquids.

Verouderde modellen met wattenvullingen?  Mijn antieke Vivi's en Protanks hadden silica-lontjes, waarvan de vezeltjes nogal makkelijk los kwamen... en dus in de longen terecht konden komen.