Jump to content

Houdbaarheid DIY liquid

Chip
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, Chip said:

Tot wanneer is DIY liquid met nicotine en flavor te bewaren.

Onbekend, bij kant en klaar moet er verplicht een tht opstaan echter liquids (incl DIY liquids) zijn veel langer te gebruiken, ik heb er bij die jaren over datum/oud zijn en niet of minimaal lijken te zijn verouderd.

Hoe het beste bewaren, bv ijskast/vriesvak?

Liquids bewaar je het best koel en donker, mijn keuze is in de koelkast (koel en donker altijd gelijke temperatuur)

Wanneer je je liquid binnen een paar maanden opdampt maakt het niet uit zolang je ze maar uit de volle zon en extreme hitte houdt, achter her raam of in een handschoenenkastje zijn niet aan te raden)

En hoe zit dit voor de losse ingredienten.

Liquids DIY/kant en klaar, koel en donker (eventueel koelkast)

Aroma's, koel en donker (eventueel koelkast)

PG, VG of mix daarvan, koel en donker (eventueel koelkast)

Nicotine, nicotine base op PGVG of mix daarvan, in de vriezer (PG, VG, Nicotine bevriezen niet bij b.v. -18, -27C

Bij mij zijn diy liquid's na twee jaar niet meer te doen.

Vooral de custard en koekjes smaken zien er niet meer smakelijk uit en heb ik weggegooid.

Fruitige smaken blijven wel wat langer oké .

Gesloten aroma's blijven blijkbaar wel oké want daar heb ik de custard terug mee aangemaakt.

• 1 year later...

Stel nou dat je het wel donker hebt bewaard, máár niet in de koelkast, zoals nuts on fire van Karin Spaink, is gewoon jaren goed toch? trouwens hoe weet je of iets niet meer goed is, gaat het dan schimmelen, of proef je dat op een of andere manier ? ik heb nog zoveel liquids van jaren terug en heb een tijd helaas weer analoog gerookt en wil weer stoppen en met dampen starten.

Blijft een kwestie van kijken,ruiken & proeven...
Vorige week een DIY mengsel aan een vriend gegeven die ik December 2019 gemaakt had.
Die is nog steeds super van smaak 🙂

Behalve mijn voorraad nic bewaar ik niets in de koelkast of diepvries. Aroma's van 8 jaar oud ruiken en smaken nog prima. DIY liquids gemaakt in 2016 smaken nog prima. Een enkele smaakstof of liquid die niet meer de smaak heeft van het begin pleur ik weg. Maar dat zijn er echt niet veel hoor.

Alles staat in mijn werkkamer in kasten, dus in het donker. Maar niet koel. In de zomer temperaturen van rond 30 Graden (behalve dit jaar ;).

• Like 1