Jump to content

[Poll] Is een voorraad inslaan nodig?


Autivaper

[poll]   

112 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ik ben aan mijn laatste litertje "TPD2-doomsday" voorraad uit 2012 begonnen (dat was zo'n 15l base, hoge concentratie nic en aroma's), en ben nu mijn voorraad TPD3-taks-bestendig spul aan het inslaan; ik heb weer alle ingrediënten voor 15l in huis, maar als de EU-taksen (of in navolging van de VS een aroma-ban) er komen zal ik dit tot levensvoorraad optrekken. 3500€ sigaretten- of damptaks per jaar uitsparen het tikt aardig aan.

 

- in 2012 was de aangekondigde EU-blanket-ban in de TPD2 de beweegreden

- in 2020 zal dit de in de TPD3 aangekondigde EU-damptaks op nicotine zijn, en mogelijks een totaal-ban op hervulbare hardware (maar daarvan heb ik reeds voldoende spullen voor de rest van mijn leven).

- en wie weet zal de VS aroma-ban ook hier navolging krijgen, dan sla ik liever ook een voorraad aroma's in bij een betrouwbare leverancier, dan te gaan experimenteren met taart-aroma's of zwarte markt die mogelijks dezelfde nefaste gevolgen zouden kunnen hebben als bij die cannabis-olie dampende USA-jongeren.

 

Dit laatste is voor ons wel een shot voor de boeg dat je niet zomaar alles zonder gevaar kan dampen. Liever mijn eigen gezond verstand gebruiken dan te moeten afhangen van het verstand van Donald Trump en Stella Kyriakides (kersvers benoemde EU-commisaris van gezondheid die volgend jaar de TPD3 zal schrijven). Op dit ogenblik zijn alle damp-aroma's en -vloeistoffen op de vrije EU-markt veilig, maar wat zal dit binnen een paar jaar worden, als de markt niet meer vrij zal zijn en men een gigantische zwarte markt zal gecreëerd hebben (met monstertaksen, ban op hervulbare spullen, aroma-ban,...) ???

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ik koop de base en nicotine tegenwoordig groot in ivm de prijs, niet omdat ik bang ben dat het straks niet meer verkijgbaar is. Dat het weer duurder gaat worden door extra belastingen...tja.....alles word steeds duurder, het is wat het is.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ieder moet natuurlijk zelf zijn of haar afweging maken...

 

Ikzelf heb de afweging reeds gemaakt, wat betreft nicotine, een paar jaar terug toen het nog echt simpel en goedkoop was grote hoeveelheden aan te schaffen heb ik mijn dedicated vriezer vol gegooid met nicotine.

 

Genoeg om tot ver na mijn dood te kunnen dampen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb vanaf dat ik ging zelfbouwen in de loop van tijd allerhande spullen ingeslagen.Ik zag deze anti damptendens wel aankomen.Blij dat ik veel tankjes heb gekocht groter dan  2ml tjonge wat en gekte.35l base genoeg nic,en een kist vol met een ruim assortiment aan aroma´s.Later zien we wel weer.De winkeliers vechten elkaar de tent uit,ze zullen niet hun gezamenlijke belang verdedigen,neehoor.Dus daar hoeven we ook niks van te verwachten.Dan beter maar wat inslaan.

Link to comment
Share on other sites

Geen idee @Pazmaster, uit eigen ervaring kan ik je wel zeggen dat ik al mijn liquids, DIY liquids en aroma's in de koelkast bewaar, heb daarvoor een dedicated koel vries combinatie, heb die op standje 1 wat bij mijn koelkast neerkomt op 9C, de oudste liquids en aroma's zijn inmiddels 5 jaar oud, recent nog een kant en klaar OHW liquid geopend... nog steeds helder, smaak ??

Van alle aroma's is er pas een overleden, bij de andere nooit iets van veroudering gemerkt.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog zo'n 6 liter VG en 6 liter PG staan, gecombineerd met de aroma's moet dat nog wel voor ruim 2 jaar genoeg zijn. Nic gebruik ik niet, al heb ik nog wel wat hele hoge concentratie en nog een paar 100 ml 48 mg/ml staan op VG basis. Die staan er al een tijdje, maar als ik nog 's voor iemand anders wat mix, kan het daarvoor gebruikt worden.. Binnenkort Chefs maar weer 's leegtrekken voor een aantal basissmaken (ADV's). Nodig? Nee, voor mij niet, maar wel goedkoop en handig..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb voor 15 jaar nic in de koeling staan. Genoeg dus voor mijn THT-datum.

VG zal altijd wel leverbaar blijven. Zeker voor bedrijven en laat ik die nu een hebben. "Tabaks" aroma's blijven voorlopig ook wel aangezien ik die bijna uitsluitend damp (RY4).

Veel smaakjes geprobeerd maar niets wat mij echt kon bekoren.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wij hebben momenteel genoeg voor een jaar of 3, waarschijnlijk ga ik toch nog een liter of 2 nic inslaan gewoon om ""save"" te voelen.

Maar me vriendin en ik zien ons geen 5 jaar meer dampen waarschijnlijk momenteel, er komt een dag dat we 100% clean willen zijn ? 

Ik blijf er wel bij dat we door dampen echt gered zijn, zonder hadden we de vieze peuk nooit kunnen laten staan.

Edited by DutchMrD
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Is een voorraad nodig? Nee, niet persé. Maar het wordt wel steeds duurder en lastiger te krijgen. Dus als je het het niet erg vind er veel voor  te betalen en er wat moeite voor te doen hoef je geen voorraad aan te leggen.

 

Heb jij een voorraad ingeslagen? Ja, genoeg nic om de aankomende 45 jaar te kunnen blijven dampen. PG, VG en aroma daar maak ik me niet zo heel druk om. Maar zou die flavor ban in Amerika doorgaan en ook hierheen overwaaien dan zal ik zeer zeker daar ook een voorraad van aanleggen. Ook al zou het niet persé nodig zijn.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...