Jump to content

Kunnen we NOS laten weten dat ze moeten stoppen met onzin?


elja

Recommended Posts

Net bij RTL4 nieuws item over de zgn gevaren van de e-sigaret. Korte opname bij Mr Joy winkel in de Kinkerstraat in Amsterdam. Toevallig fietste ik er vanmiddag langs en zag ik de filmploeg.

Dat ze bij RTL de ballen weten van dampen volgt wel uit het feit, dat ze vertellen dat er waterdamp uitkomt....

Dampen verbieden, terwijl er verderop in mijn straat een koffieshop is...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Sorry voor het geluidskwaliteit als ik later een beter filmpje vind vervang ik hem.

Beste te beluisteren dus met oordopjes.

 

Amateur beelden zonet even gemaakt met me smartphone van sbs aflevering 13-09 dacht voor degene die het gemist heeft.

 

Kwaliteitbeelden hart van nederland zonder poll en voor praatje etc

https://embed.kijk.nl/video/USIt45gMt6d2

Edited by Huisregels
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik kijk er van op dat mensen hier zo van opkijken.

 

Al sinds de e-sigaret serieus haar intrede deed (2010, 2012 op zijn laatst) was al duidelijk wie hier geen belang bij gingen hebben, wie er geld aan gingen verliezen en wie er zo snel mogelijk van 'dat verrekte ding' af wou.

 

Ondanks het opstapelende goede nieuws rondom dampen, de toenemende bewijzen dat het echt heel veel beter was dan roken, en het overduidelijke succes uit het dalende aantal rokers, is er van meet af aan alles aan gedaan om dat goede nieuws zo ver mogelijk buiten de pers te houden, en het slechte nieuws zo breed mogelijk uit te meten.

 

Inmiddels werd het zo onhoudbaar alle positieve effecten onder de pet te houden, dat er meer en meer naar nepnieuws, verkeerd geïnterpreteerde feiten, valse data en zelfs ronduit complete leugens werd gegrepen. De stuiptrekkingen werden steeds doorzichtiger een minder houdbaar. Maar wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok.

 

En nu zijn twee briljante, intelligente Amerikaanse beloftes voor de toekomst op het magistrale idee gekomen ze een flinke uit de kluiten gewassen knuppel te geven, 

 

Nu is de situatie in Amerika dermate anders dan hier, dat daar ook de dampmarkt grotendeels in handen is van de tabaksindustrie. Die zal het lood om oud ijzer zijn of ze juuls verkopen of sigaretten. Mensen blijven toch wel roken danwel dampen. Met roken echter hebben ze minder last van gezeik van de staat, omdat ze daarmee dankzij de msa heel veel geld in het laatje brengen.

 

Boven alles lijkt dit antidampfeestje echter primair een rookgordijn waarmee Trump probeert om onder vervelende gesprekken over wapens uit te komen, die eigenlijk deze week op de agenda stonden.

 

Het is zo een ongelofelijk stinkende stronthoop die ze daar verkopen, dat geen enkel zichzelf serieus nemend weldenkend mens die bullshit nog voor gebakjes aanziet. Dat is helaas maar een kleine minderheid der mensen, maar de strijd is nog lang niet gestreden. De grote pestkoppen uit de klas springen nu allemaal massaal in de nek van het kleine roodharige jongetje met het brilletje, en ik zie tussen alle ellende door vooral ook steeds meer mensen die dat niet pikken (ook rokers en niet-dampers) en die de schellen van de ogen beginnen te vallen. Heel langzaam, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd.

 

Wie had gedacht dat het dampen zonder slag of stoot zou doorkabbelen tot de sigaretten de wereld uit zijn, heeft geen flauw benul welke belangen hier spelen en hoe groot die belangen zijn. Dit zal ook nog niet het laatste zijn. Er komt nog veel meer ellende over ons heen. 

 

En ondanks paniekberichten dat Europa 'altijd naar Amerika kijkt' is dat gelukkig niet waar. We hebben hier geen vrij wapenbezit, geen volledig ontbrekend Social stelsel, een algemene ziektekostenverzekering, een beter voedselaanbod (al kun je hier ook uitsluitend slechte keuzes maken) en.... een al behoorlijk streng gereguleerde Tabakswet waar ook dampen onder valt.

 

In Amerika valt het doek niet van vandaag op morgen, en in Europa c.q. de meeste Europese landen krijg je ook niet van de ene dag op de andere nieuwe wetten voor elkaar. Intussen komt er vooral uit de medisch-wetenschappelijke hoek ook veel meer druk en nadruk en nog meer relevant onderzoek.

 

Ik weet het, ik ben een onvergefelijke optimist, maar alle paniekgolven tot op heden hebben niet per definitie alleen maar ellende gebracht. Naast veel gelul, gelieg,  gekonkel, gedraai en gezanik, heeft het het dampen ook iedere keer weer meer bekendheid gegeven. 

 

Ik wacht het dus voorlopig nog geduldig af. Eerst wat er überhaupt gaat gebeuren en hoe snel, en dan hoe snel het aantal rokende jongeren, drugsincidenten en zwarte markt-ellende in Amerika nog weer een beetje duidelijker maakt hoe corrupt dat zooitje ongeregeld is.

 

Natuurlijk maak ik me ook wel een beetje zorgen voor de lange termijn, maar ook hier leert mij de ervaring dat in de praktijk voor elk probleem ook weer een oplossing komt, meestal uit onverwachte hoek.

Edited by L33ntje
Effe alle tik- en autofill fouten verwijderd -behalve die die ik over het hoofd heb gezien ;-)
  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Longartsen aan het wordt laten met af slechte berichten. Maar alle feiten van onderzoeken niet laten zien....... 

 

Tja..... heet dat niet demoniseren???

 

Aldus wikipedia

(Demoniseren is het doelbewust negatief afbeelden van een zaak of persoon, met als doel de mening van anderen over het onderwerp te beïnvloeden. Het onderwerp wordt als het ware als een demoon of iets demonisch voorgesteld. Demoniseren is een vorm van propaganda en de term demonisering heeft daardoor een negatieve klank. Het is nauw verwant met smaad en laster)

 

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Demonisering

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Volgens RTL4 gaat er olie in een damper en komt er waterdamp uit.Nou dat was het nieuws.Ik kijk vanaf nu nooit meer naar de t.v. Die gaat voorgoed de kelder in. T.V. kijken Er moet een sticker op dat ding:Dit apparaat kan schadelijk zijn voor hart en bloedvaten en veroorzaakt debilisering onder de bevolking ,daarvoor heb ik geen deskundige nodig.

Edited by richard-V
  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Dat van die olie wat die vent zei in dat blauwe pak sloeg nergens op idd. Verder vond ik het opzich niet een heel erg stuk van RTL. Ook redelijk objectief, ze lieten namelijk allerlei mensen hun praatje doen. En daarmee bedoel ik dat het van alles was. gebruikers, verslaggevers, verkoper, longarts etc.

 

Moet wel zeggen dat het best confronterend is om die jongelui zo ziek te zien liggen. Maar jammer dat ze (die jongeren) er niet bij vertellen dat ze troep op de zwarte markt hebben gekocht.

Edited by Dennis1992
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dit bericht op nos.nl vind ik krom, aangezien je het hele artikel moet lezen EN op de hoogte zijn van wat er werkelijk gebeurd om het plaatje compleet te krijgen. Als je niets weet over dampen, huidige situatie in Amerika is de conclusie al snel dat het aan het dampen ligt. https://nos.nl/artikel/2301438-longartsen-maken-zich-zorgen-over-gevaren-van-e-sigaret.html

 

Toch maar de NOS eens een berichtje gestuurd:

 

LS,

De ophef momenteel gaande in Amerika over longziekten bij e-sigaret gebruikers is onvolledig. Daarom wordt met dit artikel de indruk gewekt dat het aan de e-sigaret ligt, ipv de op de zwarte markt gekochte wiet vloeistof.

 

Alsof een auto verantwoordelijk is voor dodelijke ongelukken door iemand die onder invloed van drank of drugs rijdt.

 

Ter volledigheid, naar alle waarschijnlijkheid is de oorzaak een verdikkingsmiddel, wat toegevoegd wordt aan cannabisolie om te verhullen dat deze versneden is. Handige jongens gebruiken dat spul om normaal niet hervulbare pods van de JUUL (een wegwerp achtig e-cig) te vullen met spul waar je high van wordt en vervolgens onder jongeren verkocht.

 

Veel media blijken klakkeloos de Amerikaanse berichten te kopieren, ik hoop dat u, een door mij gewaardeerd journalistiek kanaal, ook uw licht eens in andere landen te laten schijnen, bv Engeland waar men al wat verder is met de onderzoeken naar het dampen, zie bv de publicaties van de Royal Colleges of Physicians and General Practitioners, de British Medical Association and Cancer Research UK.  

Uiteraard onderzoek naar de basis vloeistoffen, nicotine en aroma's en normaal gebruik niet verontreinigde drugs.

 

Het zou als journalist ook veel interessanter te zijn eens echt in de materie te duiken, vooral vanuit de VS is er veel weerstand tegen het dampen, wellicht ingegeven door de tabaksfabrikanten en farmaceuten en het is opvallend dat na 15 jaar onderzoek er nog steeds geen gezondheidsrisico's worden gevonden. Zelfs ons RIVM moest twee stoomboot dampers in een auto opsluiten met de ramen dicht en ventilatie uit om ook maar ergens een norm te vinden die werd overschreden. Nog geeneens genoeg voor een volwassene, maar na terug rekenen naar het gewicht van een kind, was het toch gelukt, met moeite dus. ? De conclusie van dat RIVM rapport was meteen vernietigend.

 

Zelf damp ik, maar heb geen shop, webstie of andere belangen. Al lang blij dat het uiteindelijk toch gelukt is om te stoppen met roken en dat al drie jaar lang. Meer reuk, smaak, conditie, zelfs gemeten extra 0,5 liter longcapaciteit en nooit meer rochelen of een vieze neus.

 

Mocht u meer willen weten, stoprokenvandaag.nl is wel een aanrader met goede bronnen en onderzoeken over het dampen.  

 

Mvgr,
Ray

  • Like 15
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@Raycoupe Heel goed! Je legt het duidelijk en gestructureerd uit. Eigenlijk zou zo'n soort bericht ook naar de bekende media moeten verzonden worden. Denk dus aan RTL, SBS en misschien naar kranten (AD, telegraaf bv) (hoef jij niet te doen natuurlijk, die keuze staat je vrij)

 

Ook schrijnend dat zoveel mensen denken dat er sowieso al olie in onze dampert zit. Ze zien vloeistof in een tankje en denken dan gelijk dat het olie is?!

Edited by Dennis1992
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Quidam said:

Die Longarts, die net op sbs6 te zien was, weet ook niet waar hij het over heeft.... volgens hem zitten er 800 tot 1000 verschillende soorten stoffen in een e-sig.

Wat er in de smaakstof zit is onbekend .

800 tot 1000 stoffen is zwaar overdreven.

Maar dat er meer inzit als alleen PG/VG en een smaakje is wel duidelijk. 

 

De meest schadelijke stoffen mogen in Nederland al niet meer in de smaakstof zitten.

Hier wordt het veel beter inde gaten gehouden als in USA.

 

Van mij mag de regelgeving nog wel strenger als er mee bereikt wordt dat vapen veilig blijft. En het legaal verkocht mag blijven worden. 

 

Sowieso een verbod op alle verkoop onder de 21 jaar. 

ID plicht in de winkels net als bij coffeeshops.

Importverbod op kant en klare liquids(met als doel schadelijke stoffen die hier verboden zijn ook niet via het buitenland geïmporteerd kunnen worden).

Verbod van verkoop van kant en klare liquids online ( met oog op dat jongeren onder de 21 niets meer online kunnen bestellen met een valse leeftijd).

 

Het zijn maar sugesties . Maar als je zo vapen bij de jeugd weg kan houden zal het een optie zijn toch.. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, JDS said:

De meest schadelijke stoffen mogen in Nederland al niet meer in de smaakstof zitten.

 

 

Nu jij dit zegt moet ik gelijk denken aan die dingen als diacytel, acetone dat soort dingen. Kan het dat niet bij sommige patienten geweest zijn? Dus dat een deel klachten kreeg door rotzooi op de zwarte markt, en dat sommige het van ''normale'' liquids kreeg door teveel diacetyl/acetone enzo?

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jeetje wat een kneuzen bij het nieuws. Niet om aan te gluren. Op alle vlakken feitelijke onjuistheden verkondigen, ze moeten zich kapot schamen! Alleen maar elkaar napraten, maar een beetje degelijk onderzoek doen voordat ze iets op de buis knallen kunnen ze niet. De  Vape industrie zou een rechtzaak moeten aanspannen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Erkki said:

Mijn god, wat een domheid.....ik word er misselijk van. En nu even waterdampen met mijn olielamp.

Waterdamp wordt gevormd bij kokend water en dat is 100 graden.. 

Als.er waterdamp uit een vaper komt weet je zeker dat je longen gekookt zijn.

 

Wel.een hele steriele manier van dampen ?

1 minute ago, Dennis1992 said:

Nu jij dit zegt moet ik gelijk denken aan die dingen als diacytel, acetone dat soort dingen. Kan het dat niet bij sommige patienten geweest zijn? Dus dat een deel klachten kreeg door rotzooi op de zwarte markt, en dat sommige het van ''normale'' liquids kreeg door teveel diacetyl/acetone enzo?

Hier dacht ik dus ook aan. 

In Amerika zitten de liquids vol met die zooi. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Dennis1992 said:

Nu jij dit zegt moet ik gelijk denken aan die dingen als diacytel, acetone dat soort dingen. Kan het dat niet bij sommige patienten geweest zijn? Dus dat een deel klachten kreeg door rotzooi op de zwarte markt, en dat sommige het van ''normale'' liquids kreeg door teveel diacetyl/acetone enzo?

In peuken zit die stoffen ook als ik het juist onthouden heb, alleen 100x zoveel of zoiets. Dus waarom liggen al die rokers nog niet in het ziekenhuis

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...