Jump to content
Darksand

Lader met limiet op max voltage

Recommended Posts

Ik vind dat mijn batterijen toch wel heel erg snel minder worden. En ik weet wat hiervan de oorzaak is.

Ik heb meerdere devices, hiervoor heb ik veel sets van 2 18650's. Deze hebben allemaal hun eigen combi wraps. Zodat ik altijd weet welke met welke getrouwd is. Deze batterijen worden samen geladen in mijn Efest blu6. Het probleem is echter, deze worden altijd tot max voltage geladen, dus 4,2 volt. en soms blijven ze even liggen op deze voltage. Ik weet dat dit niet goed is voor de duurzaamheid van de cellen.

Aangezien ik vooral mouth to lung damp met dual batery devices, hoef ik eigenlijk deze batterijen helemaal niet naar 100% te laden. Ik zou eigenlijk wel een lader willen waarop ik de maximale laad spanning kan instellen. Bijvoorbeeld tussen 3,9 en 4,2 volt, maar het lijkt erop dat deze helemaal niet bestaan.

Weet iemand hier iets van, zijn er laders te koop welke dit kunnen? ik wed dat hiermee de cellen veel langer mee gaan.

Bij voorbaat dank.

Edited by Darksand

10 minutes ago, Darksand said:

Ik weet dat dit niet goed is voor de duurzaamheid van de cellen.

Waarom niet?

9 minutes ago, TommyDiamond said:

Waarom niet?

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Most Li-ions charge to 4.20V/cell, and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double the cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.0V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell should provide 2,400–4,000 cycles.

Edited by Darksand

@TommyDiamond Omdat Li-Ion cellen chemisch gezien instabiel zijn. Zo rond de 3.7V á 3.8V is de samenstelling van chemische componenten het meest stabiel en slijt de batterij het minst. Dat wordt ook wel aangeduid als het 'Storage Voltage'.

@Darksand NKON heeft verschillende laders die een STORAGE modus hebben en de batterijen op optimaal opslag-voltage kunnen brengen.

https://www.nkon.nl/charger/lion-cell-lc-4000-d-batterijlader.html

https://www.nkon.nl/charger/camelion-cm-500-batterijlader.html

https://www.nkon.nl/charger/opus-bt-c3100-v2-2-intelligent-battery-charger-analyzer.html

Edited by Chasepoes

8 euries voor een nieuw setje batts ik zeg waarom moeilijk doen 😋

Edited by Kurmit

4 minutes ago, Kurmit said:

8 euries voor een nieuw setje batts ik zeg waarom moeilijk doen 😋

Klopt, maar mijn setjes zijn meestal 40 Euries, ik koop meestal 10 stuks voor mijn mods die in gebruik zijn. Als ik een lader heb welke een cutoff heeft van 4v dan gaan ze 4 keer langer mee. Spaart me 120 Euries.

Los daarvan vind ik dit soort dingen natuurlijk ook leuk om te doen 😁

En als je de batterijen er gewoon eerder uithaalt (moet je wel t laadproces in de garen houden) 

Of krijg je dan geen goede balanslading? 

1 minute ago, Dennis1992 said:

En als je de batterijen er gewoon eerder uithaalt (moet je wel t laadproces in de garen houden) 

Of krijg je dan geen goede balanslading? 

Bij de efest kan dat, daar kan je naar het voltage kijken. Eruit halen bij 4 volt, dat gaat dan het makkelijkst met de bluetooth app op je telefoon. daar kan je alle voltages zien op een rijtje. dat werkt niet zo handig op het device zelf, dan moet je iedere batterij selecteren om de voltage te zien. vervelende is dat iedere batterij (tot 6 tegelijk) op verschillende tijden die 4 volt bereikt, dus dat wordt een behoorlijk lastige taak. Mooiste is dat de lader gewoon stopt en een groen lampje geeft bij 4V

Ik let daar eigenlijk nooit op bij de batterijen. Koop 10 of 20 van die dingen en als ze versleten zijn gaan ze weer weg. Ik laat ze ook niet trouwen , die van mij mogen gewoon vreemd gaan

@Maurice1974 Dat is niet bijster slim, je kan echt beter setjes maken voor je dubbel of triple bat. mods.

Een bijna versleten batterij laten samenwerken met een nieuwe batterij komt de veiligheid en levensduur niet ten goede.

Het maakt voor het opladen niets uit, dat regelt je lader wel, maar voor gebruikt in je mod wel degelijk.

Edited by Hansy

De nieuwe blijven wel bij elkaar en blijven rouleren kwa gebruik . Als ik een partij nieuwe koop gaan ook alle oude weg. De 20700 en 21700 batterijen gebruik ik ook tot ze versleten zijn. Hier kan ik geen setjes van maken omdat ik geen dual 21700 mod heb

Ook de laadsnelheid is van grote invloed op veroudering van de cellen. Des te langzamer des te beter.

Al met al houdt zo'n batterij niet van hoge spanningen. Niet als ze opgeslagen liggen en niet als ze geladen worden. Door een lagere stroom in te stellen op de lader (indien mogelijk), krijgt de batterij een lagere spanning te verwerken.

Zelf had ik nogal eens de neiging om in de auto m'n mod aan de kabel te prikken om de boel vol te houden, maar dat is wellicht niet zo slim voor de levensduur van de batterij. De mod laadt met 2 ampère en hiervoor is een hogere spanning vereist dan laden met 375mA in mijn Nitecore D4. 

Ik heb met mijn lader geen last van oplaad problemen in welke vorm dan ook. Ik gebruik de gyrfalcon. 

9 hours ago, Darksand said:

Bij de efest kan dat, daar kan je naar het voltage kijken. Eruit halen bij 4 volt, dat gaat dan het makkelijkst met de bluetooth app op je telefoon. daar kan je alle voltages zien op een rijtje. dat werkt niet zo handig op het device zelf, dan moet je iedere batterij selecteren om de voltage te zien. vervelende is dat iedere batterij (tot 6 tegelijk) op verschillende tijden die 4 volt bereikt, dus dat wordt een behoorlijk lastige taak. Mooiste is dat de lader gewoon stopt en een groen lampje geeft bij 4V

Als je een beetje leuk wilt spelen met settings, laadcurves en cutt-off voltages e.d. dan is de SkyRC MC3000 een hele, zei het enigszins prijzige, optie

33 minutes ago, Chasepoes said:

...dan is de SkyRC MC3000 een hele, zei het enigszins prijzige, optie

Na een dag zoeken lijkt dit ook echt de enige die dit kan. Zeer interessant.

2 hours ago, Darksand said:

Na een dag zoeken lijkt dit ook echt de enige die dit kan. Zeer interessant.

Ik kan hem je aanbevelen. Heb er zelf ook 2. 

15 hours ago, Chasepoes said:

NKON heeft verschillende laders die een STORAGE modus hebben en de batterijen op optimaal opslag-voltage kunnen brengen.

[...]

https://www.nkon.nl/charger/opus-bt-c3100-v2-2-intelligent-battery-charger-analyzer.html

Verfris mijn geheugen eens Chase, ik ben het vast vergeten, maar van deze storage-optie kan ik me niets heugen bij de BT-C3100 :huh

Terzijde, maar ook daar zit ik ongetwijfeld mis, ik dacht dat 3.7v de nominale spanning was van Lithium accu's, maar dat de aangeraden storage spanning (ergo de spanning met minimaal verval over tijd) lager lag ... ergens rond de 3.4v. Niet dat dat relevant is voor de OP overigens die er inderdaad beter aan doet onder de 4.0v te blijven.

7 hours ago, Sledge said:

Verfris mijn geheugen eens Chase, ik ben het vast vergeten, maar van deze storage-optie kan ik me niets heugen bij de BT-C3100 :huh

Ik was er stellig van overtuigd dat hij deze optie bezat, maar mijn geheugen heeft het fout. Die optie heeft hij niet. Je kunt wel een batterij middels laden of ontladen op een gewenst voltage krijgen met de BT-C3100, maar niet automatisch.

Mijn fout ---excuses