Jump to content

High power <> capacity batts

Recommended Posts

Toen ik een single mod had gebruikte ik altijd high power batterijen, want veel ampere nodig bij subohmen.

Nu ik een dual box mod heb klopt dan de stelling dat ampere door 2 gedeeld mag worden.

zou ik dan met oogpunt op langer kunnen vapen met mijn mod, nu dus we kunnen gaan voor high capacity batterijen? Ik damp op 60w wat neer komt op 17 ampere.

wilde aanschaffen: 

Sanyo NCR18650GA 3350mAh - 10A

Dat hangt af van soort batterij schakeling in mod , in serie of parallel. 

Bijna alle dual mods zijn in serie geschakeld trouwens.

Al is dit met een gereguleerde mod niet zo heel belangrijk , die regeld en checked alles al voor jou.

Als laatste pak gewoon kwaliteit en neem aantal sony/murata vtc6 batterijen bij nkon vandaan 👍👍

Liefst dubbele set en externe lader.

@Kurmit is het niet zo dat bij beide schakelingen de amperage dan gehalveerd wordt?? Ik was net zo druk bezig met typen dat het wel zo is.

(Even simpele cijfers, anders moet ik zo zwaar hoofdrekenen)

Uitgaande van 30 watt en 3 volt voor de batterij. Heb ik geleerd dat bij een parallel schakeling beide batterijen 15 watt dragen en zodoende dus 2 cellen 15÷3=5 ampere moeten dragen

En bij een serie schakeling het output voltage hoger is namelijk 2x3=6 en dus veranderd de berekening naar 30÷6=5 ampere wat het geheel moet dragen.

Enige verschill is dan bij een serie schakeling gevaarlijk is als de batterijen te veel verschillen in voltage te veel ,omdat de gene met het laagste voltage hogere ampere moet dragen.

44 minutes ago, Kurmit said:

Al is dit met een gereguleerde mod niet zo heel belangrijk , die regeld en checked alles al voor jou.

En deze snap ik zelf niet zo goed. Ik moet toch nog steeds opletten dat ik niet te veel ampere van de batterij vraag toch??

Als in: als ik een batterij heb die 10amp leverd en ik zal 20amp vragen overbelast ik de batterij toch?? Sterker nog ik heb gelezen dat ik ook altijd rekening moet houden met het verlies over de chip, alsin ik moet ongeveer 10-15% onder de max amp blijven zodat alles in orde is.

Of denk ik zelf nou zo krom?

Edited by Damuku

Je hebt deels gelijk maar moet even je berekening nalopen.

Verder geven 2 batterijen in parallel 2x zoveel ampere maar blijft voltage hetzelfde.

In serie net andersom je krijgt dubbel voltage maar amperage blijft gelijk als enkele cel.

En ja je moet geen goedkope troep batterijen in een gereguleerde mod stoppen tuurlijk maar een goede mod merkt dit op door de grote voltage drop en grijpt tijdig in.

• Thanks 1

Maar @rot- waarom zou je op randje gaan zitten met die batts ?

Betwijfel dat ze goedkoper zijn en denk maar niet dat je langere batterij duur er uit krijgt als batterijen steeds op hun tenen moeten lopen.

Gewoon die vtc6 cellen bestellen echt 😉

• Like 2

He kurmit,

bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Waardeer ik.

vtc6 heb ik 2 paartjes van, mijn ervaring is dat deze bij dagelijks gebruik snel achteruit gaan. Dus vandaar dat ik eens iets anders wilde proberen. Maar je hebt gewoon gelijk natuurlijk. 

Trouwens die vtc6 doen in de praktijk 15A

@Kurmit Ooh oeps, had op mijn mobiel getypt...Dikke vingers. Ik zie mijn rekenfout al.

10 minutes ago, Kurmit said:

Verder geven 2 batterijen in parallel 2x zoveel ampere maar blijft voltage hetzelfde.

In serie net andersom je krijgt dubbel voltage maar amperage blijft gelijk als enkele cel.

Ja precies dat bedoelde ik inderdaad, misschien een beetje krom uitgelegd (Daar ben ik soms goed in 😞 ).

14 minutes ago, Kurmit said:

En ja je moet geen goedkope troep batterijen in een gereguleerde mod stoppen tuurlijk maar een goede mod merkt dit op door de grote voltage drop en grijpt tijdig in.

Nee ok was misschien even een uiterste, maar dat was even voor mezelf. Dat van die die noodstop van mods wist ik niet, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me daar nog nooit op verlaten heb.

Dankje voor de opheldering

@rot- Ik zou met 2x10 amp batterijen geen 17amp vragen. als je daar nog eens 1-2 amp bij rekent voor je chip/board zit je al snel aan de max van wat de batterijen kunnen leveren. en zoals kurmit zegt is dat zeker niet goed voor de batterijen.

• Like 1

Toch lonken deze Sanyo NCR18650GA. Net maar eens besteld. Ik damp op 55-60w. Wat neer komt op 27.50-30w per batterij.

volgens Mooch zou dat safe moeten zijn. En ook geeft hij aan dat het niet gevaarlijk is. Enige wat zou kunnen gebeuren is performance drops.

It's tempting to use very high capacity batteries, over3000mAh, to try to get more vaping time before needing to recharge. But there aren't any 18650 batteries with a capacity over 3000mAh that have a rating above 10A!

Batteries like the Panasonic 3200mAh NCR18650B look like a great way to get more vaping time but they're only rated at 6.4A. And the Efest, Imren, and other Chinese-company high-capacity batteries are just rewraps of 10A Panasonic and LG batteries.

If you vape at under 20W (per battery) or so then you can use the 3200mAh Panasonic/Sanyo NCR18650B.

If you vape at under 35W (per battery) or so then you can use the over-3000mAh Efest's, Imren's, etc. But Panasonic/Sanyo NCR18650GA, LG MJ1, and LG MH1 batteries are less expensive and possibly a higher grade.

Can you vape at higher power levels with these 6.4A and 10A batteries? Of course! The batteries won't explode and your face won't melt off if you do.

But the voltage sag is so severe that at over about 5A-7A you can actually get more vaping time from the 3000mAh LG HG2 and Samsung 30Q. This is because their internal resistance is lower than the over-3000mAh batteries. This allows them to run more efficiently, with less voltage sag, and that means they run for longer before your mod says low/weak battery.

So, know your batteries and vape safe. Hoping everyone has an awesome weekend

Edited by rot-

Het is ook wel safe maar zoals eerder al gemeld en ook onder in je paste text gemeld ... zul je geen extra vape tijd krijgen omdat de voltage te ver naar beneden getrokken word bij het vuren van de mod.

En dit zorgt ook weer voor versnelde levensduur van batterij.

• Like 1
  • Thanks 1

@rot- Goed stukje research, betrouwbare bron, ik denk niet dat er veel mensen op deze planeet zijn die zoveel merken en types uniform test als Mooch.

Geen idee wat die Sanyo's kosten, maar voor de capaciteit hoef je het dus niet te doen. Lagere interne weerstand van de batterij zelf heeft nogal invloed bij de wijze waarop wij die dingen gebruiken, dat scheelt al snel meer dan 10% bij een coil van een halve ohm en 20% bij een kwart ohm. Die 10% extra capaciteit van de Sanyo's ben je dus weer kwijt aan de hogere interne weerstand.

Wat ik altijd er wel op tegen heb, zo'n mismatch tussen wat de mod zou kunnen en de batterijen, is dat het met de tijd/veroudering/slijtage, alleen maar erger wordt. Bovendien ga je wellicht toch eens spelen met andere setups op hoger wattage en je de gelimiteerde batterijen al lang weer vergeten bent. 😉

Anders gezegd:

M'n Fiat Panda heeft een trekhaak en mag maximaal 800kg trekken. Maar of dat nu slim is........

Qua kosten heb je voor 't zelfde geld dus gewoon veilige batterijen, waar je ook nog eens net zo lang mee doet. :fluit

• Like 2
  • Thanks 1