Jump to content

Stuk uit TVM


Recommended Posts

Misschien had de conclusie moet zijn dat hun saturatiemeter kapot is.

 

(Ik had nog nooit van saturatiemeter gehoord voor dit lijntje hier)

 

Verder bedenk ik mij net dat toen ik paar weken op weg was met dampen ik allerlei gebidsklachten kreeg. Dat kwam omdat mijn gebit en tandvlees weer gezonde doorbloeding kreeg. En allerlei door tabak roken verborgen klachten zichtbaar werden daardoor.

 

Dergelijke gebitsverbeteringen, (meestal met klachten vooraf) door betere doorbloeding hebben al veel meer mensen hier verteld.

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Bloedend tandvlees na stoppen met roken (met of zonder dampen) heeft niet of niet uitsluitend met de betere doorbloeding te maken, maar met het immuunsysteem. Met roken is dat vrij actief vanwege de voortdurende 'aanvallen' in de mond. Met stoppen met roken komt met een paar dagen dat alarmsysteem tot rust en krijgt weer een normaal niveau. En dan blijkt of je problemen hebt met je tandvlees. Die komen dan weer niet per se van het roken, de oorzaken kunnen legio zijn, maar werden door het roken feitelijk onderdrukt.

 

Ik heb er zelf overigens wonderlijk genoeg geen last van gehad, maar ben ook altijd wel extreem zuinig op mijn gebit geweest, dus vermoedelijk had ik gewoon geen onderliggend tandvlees probleem. 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, balling said:

 

Ik heb een saturatie/hemoglobine meter die farmagetest is en die nooit dat soort terugval in zuurstofgehalte heeft te zien gegeven als ik damp.

Uit nieuwsgierigheid check ik dat wel eens. Dampen laat geen enkel resultaat op de saturatie zien.

20% minder zuurstof in je bloed: Dan ben je zo ongeveer dood, val je flauw en moet je 112 (laten) bellen.

Wat een ongelooflijke onzin!

 

Normale saturatie wordt gemeten op goed door bloede plekken (oorlel, vinger) van zuurstofrijk bloed wat dus net is aangevoerd met slagaderen. Aderen voeren het zuurstofarme bloed weer terug voor een opfrisbeurt in de longen.

 

De in het artikel genoemde saturatie betreft die van een ader in het been (de overigens verouderde term 'superficial femoral vein'). Ik denk niet dat daar dezelfde 95 -100% waarde bij hoort. ?

Link to comment
Share on other sites

De waardes waren vrij snel weer normaal, binnen enkele minuten,  zie onderzoek. Vergelijkbaar effect zie je bij inspanning in het algemeen en door het drinken van bijvoorbeeld koffie .  Charles A. Gardner PhD  heeft er op twitter ook al een reactie gegeven. geplaatst 21 aug ?  

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@MoppersmurfOmdat het niet 'de weg dr naar toe is' maar op de terug weg. De superficial femoral vein is een ader, geen slagader.

 

Slagaderen vervoeren het zuurstofrijke bloed naar steeds verder vertakkende vaten (grote bloedsomloop), waarna het weer samen komt en door aderen wordt vervoerd terug naar de longen (kleine bloedsomloop).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, L33ntje said:

Bloedend tandvlees na stoppen met roken (met of zonder dampen) heeft niet of niet uitsluitend met de betere doorbloeding te maken, maar met het immuunsysteem.

Ehh het ging bij mij wel om meer dan bloedend tandvlees.  Heb een heel uitgebreide parodontitis behandeling gehad, en moet nu goed onder controle blijven  en uitgebreid de boel schoonhouden om mijn tanden niet uit mijn mond te laten vallen.

Maar dat gaat goed, nu na 4,5 jaar net een uitgebreide meting gehad, en het is niet erger geworden. (Je kunt het niet genezen. Al het bot uit je kaak wat weg is komt niet meer terug. Je kunt het proberen te stoppen of langzamer te lagen verlopen).

Edited by elja
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Een betere doorbloeding van je tandvlees omdat je gestopt bent met roken wil natuurlijk nog niet zeggen dat je doorbloeding dan goed is omdat je bent gaan dampen. Misschien was je doorbloeding nog wel beter geweest als je niet had gedampt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja dit betekent dus maar 1 ding, dat ik per direct ga stoppen met dampen ?

 

Overigens als je dat artikel moet geloven, komt het er min of meer op neer dat je na een zeer heftige dampsessie wel minimaal een hartinfarct of een beroerte moet krijgen.

Het kans haast niet anders met deze zeer hoge afwijkingen in de aders en vaten ?

Link to comment
Share on other sites

Als je even een saturatiemeter aan je vinger hangt en een hijs van je damper neemt (of een sigaret) zal je echt geen verschil meten, je meet capillair bloed voordat je daar verschillen gaat meten ben je wel even verder. Directe verschillen meet je sowieso niet met zo'n ding, kan me vergissen maar ik heb het nog nooit gezien.

 

voor niet rokende mensen moet de saturatie rond de 97-98% liggen, ga je naar boven dan ben je waarschijnlijk aan het hyperventileren (dat is de enige manier waarvan ik weet om een zuurstof saturatie van 100% te krijgen) tot en met 95% word nog normaal benoemd en daar onder zit je te laag. Ik heb ik de jaren dat ik in een ziekenhuis heb gewerkt maar weinig mensen gezien die een saturatie van 80% of lager hadden, dit waren dan ook vaak mensen die aan de beademing lagen of andere gekke dingen hadden gedaan.

 

Een geval waarvan ik nog weet is een man die is gevonden in huis (heeft het wel overleefd), die had geschilderd en vergeten een raampje los te zetten (zelfde effect als openhaard met monoxide vergiftiging). Ik meende dat de eerste saturatie van aterieel bloed zo'n 70 a 75% was ofzo

 

On 22-8-2019 at 20:11, Raycoupe said:

Ik denk niet dat daar dezelfde 95 -100% waarde bij hoort. ?

 

Ik moet is even mijn vrouw vragen wat ook alweer het verschil is tussen zuurstof rijk en zuurstof arm bloed, als ik het niet vergeet te vragen kom ik daar nog even op terug. Ik ben net wat te lang uit om het zo even uit mijn mouw te schudden. Wat ik zo uit mijn hoofd nog weet is dat veneus-bloed altijd een heel stuk donkerder rood is, en dat daar hele andere waarden bij hoorden als bijvoorbeeld een arterieel bloed of capillair bloed (Dit zijn beide de fel-rode zuurstofrijke varianten). 

 

Wel valt mij op dat er dit gezegd wordt: "Cerebrovascular reactivity was evaluated in 30 participants because one participant did not comply to breath-hold instructions. All participants completed all other procedures (see also Fig 1). After the e-cigarette vaping challenge, a few participants reported dizziness and/or light-headedness, none of them experienced coughing, and all were able to correctly complete the challenge.""

 

Ik heb het echt HEEL snel gelezen dus ik kan wat gemist hebben maar wat moesten ze doen?? 3 seconden zuigen en dan de adem in houden 16 keer achter elkaar??  Ja goh gek he als je net 16 keer achter elkaar je adem hebt ingehouden dat je duizelig wordt, en dat eventueel je saturatie daar van zakt klopt ook wel.

 

Het liefste had ik gezien dat je veneus, arterieel en capillair bloed met een curve over een tijdsperiode tegen elkaar zouden hebben uitgezet, mij zegt dit niet zo heel veel nu omdat er in het dagelijks leven ook andere manieren zijn om dit te triggeren.

 

Maar goed dit is my 2 cents.

 

PS: @Raycoupe Ik ga nog is ff kijken wat ook alweer die normaal waardes zijn, moet ik nog wel ergens zo'n kaartje hebben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 21-8-2019 at 20:14, Hansy said:

Buiten dat vind ik die percentages onrealistisch hoog.

 

Juist je slaat de spijker op zijn kop. Met die percentages zit je bijna tegen een infarct aan, apart dat een dampsessie dit maar even zo zou kunnen veroorzaken.

Dan zou je na een sigaret roken gelijk dood om moeten vallen aangezien het bewezen is dat roken minstens 95% schadelijker is dan dampen.

Link to comment
Share on other sites

Mijn Vader hebben ze 2 jaar geleden in een kustmatige coma geplaatst met een saturartie van 79, dat is dus één percent lager dan waar die mensen zouden op uitgekomen zijn.

Mijn saturate was vroeger toen ik rookte trouwens rond de 94, een half jaar nadat ik begon met dampen had ik 100 en dat is nog steeds zo.

Hartslag nu:

Slapen: net onder de 50.

Lui in een zetel: +/- 55

actief (maar niet sporten); +:- 70

lopen (doe ik niet meer vanwege rug, maar doen ik het nog deed) : Max hartslag 165, maar dat was bij het trekken van sprintjes, aan mijn lange afstand tempo zat dat rond de 120.

 

Ik herken mij dus totaal niet in dit onderzoek.

Link to comment
Share on other sites

Ik was al bang toen ik het woord "saturatiemeter" gebruikte dat daar commentaar op zou komen.

Het is ook een beetje geneeskunde van de kouwe grond.

Saturatie zegt op zichzelf niet zo veel.

Zo kan ik me als COPD'er behoorlijk benauwd voelen en toch een saturatie van 98% hebben.

De hemoglobinessturatie is dan wel vrij laag (tussen de 4 en 7%).

Link to comment
Share on other sites

Toch zijn die saturatiemeters niet voor niets veel gebruikt.

In het slaaponderzoek voor Apneu had ik hem natuurlijk ook en de artsen schrokken zich rot dat ik op een moment zelfs onder de 60 kwam. (ademstop van 2 minuten) Daar werd dan ook met spoed op ingegrepen.

Kun je nagaan wat een sluipmoordenaar dat kan zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Mijn saturaties waren gelukkig niet zo diep, net onder de 90, maar genoeg inderdaad om voortaan met slurf temoeten slapen. Inmiddels komen ze ook tijdens de slaap eigenlijk niet meer onder de pakweg 98 in rust. 

60 is wel heel erg heftig, net als twee minuten trouwens. Bij mij was 30 seconden het gemiddelde. Maar dan wel weer 30 keer per uur, wat toch een aardig poosje zonder verse zuurstof betekent. 

 

Mijn stoppen met roken heeft me overigens uiteraard niet van mijn apneu afgeholpen, maar het was in het slaaplab wel te zien dat ik niet meer rookte. Saturatie was over de hele nacht beter, en de druk kon worden verlaagd. De longarts was zeer tevreden. Het nadeel van dampen vond hij die enorme dampwolken. Toen heb ik hem verteld dat ik in het lab gewoon de hele avond gedampt heb, en laten zien waarmee. Hij was buitengewoon verrast  dat het ook met zo weinig damp kon, en zei dat hij het dan wellicht toch aan meer mensen moest aanbevelen. 

 

Inmiddels zijn we ongeveer anderhalf jaar verder, en inderdaad krijg ik met zekere regelmaat mensen die door Dr. Gronemeier op het spoor van dampen zijn gezet, en heb ik meerdere klanten die ook patient bij hem zijn. Hij is nog wel van de ' liever niks' , zoals de meeste artsen, maar in elk geval geen ' tegenstander' . 

Link to comment
Share on other sites

@balling Ik bedoelde het zeker niet als commentaar, maar genoeg mensen die ik ken gebruiken een saturatiemeter ingeboud in de samsung galaxy s9 en nemen dat dan als feit aan. Ik ontken ook zeker niet dat die dingen goed meten, want er word dezelfde techniek gebruikt als in professionele ziekenhuis meters. Alleen zoals je zelf al zegt worden de waarden in combinatie met andere waarden gebruikt. Overdag thuis meten haalt naar mijn mening niet zo snel wat uit naar mijn mening.

 

@Moppersmurf Die dingen hebben zeker een plaats in een ziekenhuis, en in een slaaplaboratorium (ik ga er vanuit dat je dat onderzoek daar had) zijn ze onmisbaar. Maar als je slaap apneu hebt ga ik er vanuit dat je meerdere keren per uur een aantal seconden tot een aantal minuten stopt met ademen. Dat meet je ook zeker terug in je je saturatie.

 

Zoals ik al eerder zei denk ik dat ze die mensen hebben laten dampen in combinatie met adem inhouden (16x achter elkaar) dat soort praktijken kan inderdaad je saturatie laten dalen. Maar goed ik moet me nog net iets meer inlezen als ik het goed wil begrijpen. Maar op eerste gezicht lijkt het een redelijk uitgevoerd onderzoek, maar een beetje gestuurd om zo slecht mogelijke waarden te triggeren.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Moppersmurf said:

Kun je nagaan wat een sluipmoordenaar dat kan zijn. 

De combinatie, roken, apneu en beginnend copd geven dan ook de garantie , vroegtijdig de pijp uit te gaan.
Mijn metingen kwamen indertijd op een saturatie van 87%, met 43 stops met een gemiddelde van 35 seconden.
De klachtenreeks zal ik achterwege laten, maar door roken en apneu aan te pakken, is de copd nog amper merkbaar.
En de saturatie geeft een dikke voldoende aan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...