Jump to content
Sub-Ωhm

The Smoker's Show, Dokter Konstantinos Farsalinos

Recommended Posts

07-08-2019

Dokter Konstantinos Farsalinos te gast bij Phil Busardo en Dimitris 

ik zou niet echt waarde hechten aan een 1 pro-dampen dokter ergens uit Griekenland

@Carioca, gelukkig is deze man niet net bezig en is daarbij 1 van grootste voorvechters van dampen in het algemeen op het wetenschappelijke vlak. Daarnaast houdt hij wetenschappelijke onderzoeken tegen het licht en brengt ze in perspectief. Lees eerst eens wat voordat je wat roept.. Is niet de eerste keer. Als je 1 dokter mag geloven, is hij het wel

Ik zou minder waarde hechten aan Busardo, maar Dr. Farsalinos is een man die echt veel studies heeft gedaan op dampgebied. En zijn resultaten zijn positief voor ons ja. Maar zn studies waren kritisch en realistisch. 

Je reageert al voordat je überhaupt tijd hebt gehad om het programma te kunnen bekijken @Carioca 🤔

Wanneer je zo stellig bent had ik eigenlijk ook nog wel een reactie verwacht op mijn vraag over jouw Jellinek bron...

Ik krijg bij jou een beetje het gevoel van vingers in de oren en roepen maar.

Posted (edited)

@Carioca Tsja,

artsen pro dampen welke ik zo ken,  of stukken van gelezen heb

een hele grote artsenvereniging in de UK.

en nog een grote wereldwijde artsen organisatie

en diverse artsen in de VS

Veel Franse medici

En nog een aantal uit landen die ik zo niet meer kan ophoesten. Want het zijn er vast en zeker veel meer geweest in de 5 jaar dat ik lees.

En natuurlijk niet te vergeten mij eigen artsen (2 ziekenhuizen en huisarts).

En nog toegevoegd:
=>  En ik neem aan ook diverse artsen in Nieuw Zeeland. Per slot van rekening beslist een regering niet voor niets om de e-sigaret als rookstopmiddel te promoten.

=> O, ja er is ook nog een australische arts die je regelmatig in beeld ziet komen over e-sigaretten.
=> En niet vergeten de arts op IJsland die heeft waargenomen dat op IJsland veel meer mensen stoppen met roken door de e-sigaret.

Edited by elja

Posted (edited)

@Carioca Ik geloof hem eerder als jou eerlijk gezegd, want die "1 pro-dampen dokter ergens uit Griekenland" heeft behoorlijk wat diploma's.Als je even een snelle googlesearch had gedaan had je geweten dat: zijn onderzoeken lopen al sinds 2011 en heeft al redelijk wat onderzoeken verricht (Niet alleen op het gebied van dampen, maar ook op heated tobacco en sigaretten als ik me niet vergis). Geen idee wat voor achtergrond jij hebt, maar ik betwijfel of echt kennis hebt van de zaak (al dan niet met feiten)

Hij is trouwens ook bij lange na niet de enige, hij is wel zeker een van de bekendste gezichten.

Ik heb ook in een ander topic antwoord gegeven op jou uitspattingen, maar ik zie jou eigenlijk niet echt antwoord geven op mensen die je tegen spreken. Dus mag ik jou vragen waarom jij dit soort opmerkingen plaatst, Ik ben namelijk oprecht benieuwd naar jou standpunt en of info. Wie weet kan ik nog wat van jou leren. Maar ergens iets op een forum plaatsen en vervolgens stil houden is naar mijn mening niet echt productief, en niet echt respectvol (naar mijn mening dan). Wees dan ook zo groot en ga de discussie aan, want zoals ik zei... wie weet leren we daar ook wat van.

Edited by Damuku

Posted (edited)

Ik ben een damper maar ben mij ook bewust dat dampen niet gezond is. Op dit forum wordt elke kritiek op het dampen weggelachen. 

Als je eerlijk bent dan weet je ook wel dat een kleverige vloeistof honderden keren per dag diep in je longen inhaleren niet gezond voor je kan zijn. 

Edited by Carioca

Posted (edited)

Dat is het plan op termijn

Edited by Sub-Ωhm
❗ FBT edit, onnodige quote verwijderd, voor uitleg zie https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ ❗

Posted (edited)

@Carioca dat jij een damper bent wil niet zeggen dat jij maar direct de waarheid spreekt. Naar mijn weten word er hier altijd gepraat over "gezonder dan een sigaret". En ik denk dat iedereen weet. Maar in perspectief gezien is een damper minder schadelijk dan heel veel dingen, zoals al meerdere keren is bewezen. Dat maak jij met jou opmerkingen niet minder waar. Want volgensmij ben jij nog steeds beter af met een damper dan als sigaretten die je voorheen gebruikte.

En dat "kleverige spul" heet PG (Propyleen glycol) en VG (Glycerine). Je moet het wel noemen zoals het heet, want nu probeer je weer dingen erger te laten lijken dan dat het is. Zo wordt discusseren wel erg moeilijk voor mensen hier. En wordt jou commentaar eerder aan de kant geschoven. Maar goed dat terzijde

Die PG en VG (dat kleverige spul zoals jij het noemt) wordt al jaren in de medische wereld gebruikt als drager voor medicijnen (voor beide dranken en inhalatie). Dus tja zeg jij het maar: Wie weet het beter? jij die zomaar wat op een forum schrijft, of een dokter die waarschijnlijk meer diploma's dan ik kan opnoemen en al jaren ervaring met de materie heeft. Mind you, deze dokter heeft ook altijs gezegd "Minder schadelijk als roken"

Ik heb het vaker gezegd maar hier nog een keer voor jou: iederen heeft recht op z'n eigen mening, maar een mening is geen feit. Dus gebruikt ze dan alsjeblieft ook niet als feiten.

Zoals ik al eerder zei ik sta nog steeds open voor een discussie met jou, ik ben nog steeds benieuwd waarom je zo denkt (buiten een onderbuik gevoel om)

Edited by Damuku

Posted (edited)
1 hour ago, Carioca said:

Op dit forum wordt elke kritiek op het dampen weggelachen. 

Nee alleen de onzinnige ongefundeerde kritiek wordt weggelachen.

Jouw Jellinek bron is ook zoiets. De Jellinek veroordeeld alles wat verslavend is. Ja dampen is ook verslavend. Maar daarmee is niet gezegd dat er grote gezondheidsrisico's aan vast zitten zoals bij roken, drinken of drugs. 

Nou is het op zich een goeie zaak dat je je laat informeren. Echt, dat doe ik zelf ook nog steeds na 7,5 jaar dampen. Maar ik let wel goed op welke informatie gebaseerd is op feiten ipv aannames.

En informatie gebaseerd op aannames -hoe onzinnig ook- zul je nog heel veel tegen komen als je je er in verdiept.

Lees je hier eens in: http://www.stoprokenvandaag.nl/e-sigaret/

Of hier: https://acvoda.nl/

En https://acvoda.nl/category/wetenschap/

Edited by Moppersmurf

Posted (edited)
4 hours ago, Carioca said:

Ik ben een damper maar ben mij ook bewust dat dampen niet gezond is. Op dit forum wordt elke kritiek op het dampen weggelachen.

Hier wordt niet alles weggelachen. Hier wordt naar feiten gekeken.

4 hours ago, Carioca said:

Als je eerlijk bent dan weet je ook wel dat een kleverige vloeistof honderden keren per dag diep in je longen inhaleren niet gezond voor je kan zijn. 

Ik ga er van uit dat je het hier over damp hebt.

Hoezo kom je daar bij?

Het zou zomaar kunnen dat het het gezonder is om regelmatig te dampen. Vanwege het feit dat dampvloeistof licht ontsmettend werkt. Dat argument gaat niet zo hard op, of misschien nog wel eerder dan wat jij zegt.

Maar wat jij zegt is niet aangetoond. En wat ik zeg ook niet, hoewel ik reacties van sommige enquetes lees er wel aanwijzingen in meen te zien dat dit waar zou kunnen zijn. Ik zie dan diverse mensen die aangeven minder vaak verkouden/grieperig zijn dan voordat zij rookten. Maar dat is nog niet wetenschappelijk onderzocht voor zover ik weet, en kan ik niet hard maken.

Dus wat jij doet is zomaar iets beweren, blijkbaar op onderbuik gevoel.

En daar kunnen wij gewoon niets mee. Want dat is niet op feiten gebaseerd. En al je de feiten bekijkt, dan wijzen die een juist eerder een andere kant op.

Maar dat is je al eerder verteld. Bijvoorbeeld :

Studie gepubliceerd in tijdschrift Tobacco Control, meldt dat kankerrisico van e-sigaretten minder dan 1% is van het risico wat tabak roken oplevert. (men vond 99,6% minder risisco bij E-sigaretten)
http://www.stoprokenvandaag.nl/gezondheid-en-omgeving/kankerrisico-e-sigaret-minder-dan-1-risico-tabak-roken/

Of

Kankerrisico E-sigaret is miniem en meer dan 100 keer lager dan WHO, EPA & FDA-richtlijnen :
Onderzoek met metingen van elektronische sigaret-gegenereerde dampdeeltjes om longkankerrisico’s van actieve en passieve gebruikers te evalueren
http://www.stoprokenvandaag.nl/gezondheid-en-omgeving/kankerrisico-e-sigaret-is-meer-dan-100-keer-lager-dan-epa-fda-richtlijnen/

En als het erg schadelijk was dan zou dit advies er ook niet zijn :

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de beleidsverklaring van het Royal College of Midwives (Britse vroedvrouwenorganisatie ). Die  adviseert zwangere vrouwen die rookvrij willen blijven met behulp van een e-sigaret, te ondersteunen :
http://www.gezondheidsnieuws.aantreffen.nl/stoppen-met-roken/britse-vroedvrouwenorganisatie-ondersteunt-e-sigaret-als-rookstopmiddel/

Nadat ik dit geplaatst had beland ik hier. Ook discussie over verkoudheid en griep die veel minder is :

Edited by elja

ieder zijn eigen mening, daar hou ik het bij

het leven is te kort om hierover eindeloos te discussiëren, vape on!

Een eindeloze  discussie,het enige dat ik weet is dat ik toen ik nog rookte  wel elke maand een bronchitis had ,constant buiten adem was en geen inspanningen meer kon doen .

Nu na toch een redelijk aantal jaren dampen heb ik twee keer een neusverkoudheid gehad,ben terug beginnen joggen en dit in behoorlijke afstanden ,hiermee ben ik gestopt vanwege versleten knieen  maar mijn longen voelen prima aan en hier geniet ik van.

20 hours ago, Carioca said:

ieder zijn eigen mening, daar hou ik het bij

het leven is te kort om hierover eindeloos te discussiëren, vape on!

Nou zeg dat is een lekkere slappe opmerking!

Je vertelt meerdere keren hoe je er over denkt en dat je het damperswereldje niet zo geloofd.

Er is een paar keer om goeie onderbouwing gevraagd en die vertikte je om te geven. Of had je die gewoon niet?

De mensen hebben gereageerd met goeie onderbouwende linkjes waarin veel verduidelijkt werd. En Dan kom je met dit????????????????????????????

Slap hoor, heel erg slap. Ga vooral in de regering, je bent er geknipt voor.

• Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 5

@Moppersmurf Goed gesproken Mopper, Ik wilde op een dergelijke manier reageren maar je bent me voor en beter als dit kan ik het niet verwoorden.

Er zijn belangrijkere dingen in mijn leven als vapen. In dat van u blijkbaar niet. 

Posted (edited)

Nou ja, je dropt een stelling en dan maak je je er zo makkelijk vanaf.. Voor mij zijn er ook belangrijker zaken dan dampen. En ook ik ben van mening dat het gezonder is om niet te dampen. Maar vind je niet dat als er om uitleg wordt gevraagd, of dat er goede argumenten worden aangedragen waarom iemand wel betrouwbaar is, dat je dat dan wel kan geven/accepteren? Dat is in mijn optiek niet meer dan goed fatsoen en heeft weinig te maken met hoe belangrijk dampen in iemands leven is. En als je dan iets dropt, maak je je ervan dan ook gewis dat je het wel eens fout kan hebben, of dat je het in ieder geval goed hebt. Onderbuikgevoelens van alleen maar koppen lezen is < edit FBT >

Edited by Sub-Ωhm

@Carioca Voor de meeste hier is dampen een hobby geworden. Natuurlijk proberen wij dat te verdedigen. 

Zoals moppersmurf al zei, Iedereen komt hier met onderbouwde punten. 
Dat zijn geen meningen maar bewijzen.

Wat jij geeft is een mening, Daar heb je recht op. Maar zonder wetenschappelijke onderbouwing totaal waardeloos.. 

Dus je komt met degelijk onderbouwde bewijzen voor je mening of je moet je maar gaan bezig houden met die belangrijkere dingen in je leven en je mening voor jezelf houden!

Dat is niet het sterkste argument idd @Carioca

Blijft wel een feit dat alle in e-liquids gebruikte stoffen al vele decennia lang op andere manieren door de miljarden inwoners die deze aarde bevolkt, is genuttigd en verteerd. Op velerlei wijze. VG in etenswaar, PG in veel infuuszakken, aroma's waar je al kilo's van hebt weg gewerkt en nicotine wat ook niet bepaald de boosdoener blijkt, vergeleken met zelfs een kopje koffie.

En dan inmiddels al jaren en jaren onderzoek naar de damp zelf, het metaal van de coil en elk rampscenario wat de tegenhangers maar hebben kunnen verzinnen en nog niets waaruit blijkt dat dampen zelfs op lange termijn schadelijk zou zijn.

Ze zullen vast nog wel iets vinden hoor, een getal eraan hangen en verschil met 100,000000% schone lucht zal er zijn, misschien is het wel net zo slecht als het roken van tien sigaretten per jaar. Daar lijkt het nu een beetje op. Gemiddelde luchtvervuiling in NL, omgerekend naar sigaretten, komt tussen de 2 en 6 per dag, afhankelijk of je in de randstad (en in de buurt van Schiphol) woont of niet.

Dus principieel heb je gelijk dat niet dampen gezonder is, maar het is wel geneuzel in de marge als je het alleen al afzet tegen de luchtvervuiling die we dankzij industrie, woningen, landbouw, veeteelt, auto's en lucht-, en scheepvaart hebben.

Roken, dat tikt aan, dat is meteen een aanslag op je systeem, laten we het daar over eens zijn. Als dat dampen rokers van het roken afkrijgt, top, iedereen blij, zelfs de omgeving! :clap

Ik las een keer dat een uur hardlopen in het centrum van A'dam gelijk staat aan pak peuken qua rotzooi. Geen idee of dat een broodje aap is, maar het lijkt me best plausibel op zich. 

Een heel pakje is wel overdreven, maar die twee tot zes (idd in Adam) per dag niet. Bij het hardlopen circuleer je meer lucht, maar in een uur toch geen drie dagen normaal ademen.