Jump to content

Recommended Posts

Ik heb een Een Orca SOLO (1.3 Ohm).  Zoals al eerder gezegd, begonnen met Menthol, daarna Vanilla. De eerste coil gebruikte ik toch een week of drie (menthol), toen ik overschakelde naar vanilla is het toch wel even anders gelopen...  Gisteren zag ik dat op de bodem van een tankje zich een soort van bruinere substantie had gevormd.  Vreemd want ik had vanilla nog maar een week, idem voor de coil die ik voor het overschakelen had vervangen.

Omdat ik toch nieuwe coils nodig had naar een winkel geweest.  In de eerste vapor-winkel hadden ze de coils niet voor mijn toestel.  De man daar zei toen ik het hem toonde dat het "caramel-vorming" was omdat vanilla nu eenmaal een heel stuk zoeter is.  Dat laatste klopt natuurlijk + de liquid is een stuk dikker ook volgens mij.  Van vervanging van de coil werd niet gesproken.

Toen ik in de tweede winkel ging zei men mij iets anders.  Dat de coil allicht verbrand was en aan vervanging toe was.  Meer nog, dat hij misschien al verbrand was van in de eerste periode en ik het niet had gemerkt.  Resultaat : coil er uit, vervangen door een nieuwe.  Ok.  Gisterenavond, na 1 dag dus, hetzelfde : een dikkere, donkere substantie onderaan.  De "kussentjes" van de coil blijven wel nog net zichtbaar.

Vraag is nu : kan dit kwaad ?  Ik kan toch moeilijk elke week de coil vervangen bij vanilla ?  Wat is jullie ervaring met vanilla ?

En twee... dry hit/verbrande smaak gehad gisteren (niet snel genoeg gestopt/bijgevuld).  Jakkes, bah... Is de coil dan sowiso kapot, moet ik hem onmiddellijk vervangen of kan je nog even doorgaan als je hebt bijgevuld ?  

Zoete liquids vernaggelen je coil veel sneller dan bv menthol. Een week met een coil klinkt al als lang, dan mag je niet klagen.

Ik denk niet dat je coil verbrand was, dan had je dat echt wel geproefd. Karamelisatie klinkt aannemelijker.

Flinke dryhit en het is inderdaad je coil vervangen, die smaak krijg je er niet meer uit. Spoel ook meteen je tankje even om. Kans dat de smaak ook in je liquid is gaan zitten.

Met fabriekscoils kun je best altijd wel een doosje achter de hand hebben helaas ja.

En als je fan bent van zoete liquids word het al snel een duur geintje.

Een van de redenen dat hoop mensen zelf gaan bouwen dat kost bijna niks behalve wat moeite 😉

Posted (edited)

De smaak mag dan wel heel zacht zijn, ga na de volgende twee flesjes vanilla inderdaad terug naar menthol denk ik.  Er bestaat ook zoiets als een xxxmenthol.  ZAl wel heel straf zijn zeker dan ?...  Mint zou een stuk zoeter zijn dus dat moet ik ook niet.  Voor het zover is moet ik wel nog een flesje pineapple/ananas opdampen maar dat zal allicht hetzelfde verhaal zijn.

Kan ook te maken hebben dat het hijsen nu een heel stuk langer is dan in het begin 😛.  Warmt meer en langer op dus carameliseert denk ik dan.  Zal met menthol niet zo zijn...Ook overigens geen of nauwelijks een throat hit met vanilla maar dat zei ik elders eerder al...

Edited by Sub-Ωhm
❗ FBT edit, onnodige quote verwijderd, voor uitleg zie https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ ❗

Menthol geeft ook throat hit inderdaad maar dat kan ook met sommige andere smaken zoals citrus.

Ook vloeistof met meer PG geeft throathit dus er zijn meer mogelijkheden. 

En het carameliseren komt echt puur door de zoetstoffen in de liquid , hoe zoeter hoe sneller het gaat.

Maarja als je zoet lekker vind ga je andere oplossing zoeken en niet dan maar wat anders dampen wat je minder vind smaken toch 🤔

Ik damp Liqua Vanille....

En moet voor de optimale smaak dagelijk mijn coil schoonmaken en opnieuw wicken (je snapt dat ik geen fabriekscoils gebruik )

Na 2 dagen is het echt niet lekker meer

Goeiemiddag @FFK,

m.b.t. onnodig quoten hebben we een x aantal van je posts aangepast, voor meer info lees a.u.b. onderstaand topic even door…
B.v.d.

@FFK Het ook gewoon zijn dat je idd veel langere hijsen neemt, meer damp wil en je huidige dampertje tegen z'n grenzen aan loopt. Dan gaat de coil er sneller aan natuurlijk. Iedere week een nieuwe coil, dan mag je eigenlijk niet klagen.

Een vers stukje katoen en schone coil smaakt altijd lekkerder, nog een reden voor mensen om over te stappen om een RTA (zelfbouw tankje) of RDA (een dripper die veel mensen op een squonkmod schroeven voor 't gemak). Kost ook een stuk minder en qua smaak zijn RTA's en RDA's simpelweg superieur aan fabriekscoils. 

Ik damp dus maar 10 ml/week.  Is er ergens een norm of een verwachting hoelang je bij zo'n  "verbruik" kunt doen met een fabriekscoil ?  Vanilla of een andere smaak zal ongetwijfeld wel verschil uitmaken...

Posted (edited)

Zoals je hierboven al kan lezen zijn er veel verschillende zaken die van invloed zijn op hoe lang je met een coil kan doen. Mint is anders dan vanille. Vanille is anders dan sinaasappel. Sinaasappel is anders dan tabak. En de ene vanille is ook nog eens de andere niet. Trek je hard en lang, trek je zacht en kort. Enz, enz, enz. En de ene fabriekscoil is de andere niet.

Er zijn gewoon teveel dingen die ervoor zorgen dat je niet kan spreken van een norm of verwachting. Je zult proefondervindelijk moeten ervaren wanneer een coil 'op' is (is de smaak minder of trekt ie niet meer lekker), soms is dat na 2 weken en soms is dat na een dag.

Edited by Marcel loves E6

De caramel en zoete smaken gaan bij mij alleen in de rda en rta met sommige vloeistoffen kun je iedere dag je coil vervangen of rewicken . Met menthol of citroenzuur ligt het idd weer anders ik heb wel eens coils gehad waarbij je niet proefde dat ie al overleden was maar die menthol is zo overheersend dat het niet vreemd zou zijn dat de coil idd al aan vervanging toe was. Voor je zoete smaken raad ik je toch een rda of squonker aan na even oefenen met coils maken en wicken zul je merken dat de smaak nog beter is. Overigens is een fabriekscoil wekelijks vervangen heel normaal om goede smaak te houden.