Jump to content

Denk mee! Help mee! Kom bij de "You Don't Know Nicotine" werkgroep.


Recommended Posts

Ik weet niet of dit het juiste subforum is maar daar gaat ie:


Aaron Biebert van een "A Billion Li(v)es" zoekt wat vlijtige handjes om screenings te organiseren van zijn nieuwe damp-documentaire "You Don't Know Nicotine".

 

De FCTC-COP9 in Den Haag in oktober 2020 is een uitgelezen gelegenheid om dit net naast de voordeur van onze publieke vijand nr 1 te organiseren. Met Acvoda die verdwenen is, is het tijd om hier op het forum een werkgroep te vormen. Ik heb net wat met Aaron gechat en die is uiterst enthousiast over dit plan.

 

Te beginnen met het aanmeldingformulier:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeGAC5ylyw4JWWk0bX8UaGw3nSAfDj0o_8oCkD9Sfs-2C0jUQ/viewform

 

Wie doet mee, wie vult het in, wie trekt de kar, wie zoekt een cinemazaal in Den Haag, wie contacteer de pers,...

 

Reageer hier als je mee wil doen.

 

"Let's bring the fight to their front door"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Logisch, ACVODA heeft ook besloten om het burgerinitiatief (https://vapingisnottobacco.eu/fr/supporters/) om het dampen uit de TPD (en ipso facto uit de FCTC) te halen niet te steunen. Als lid van INNCO moeten jullie zeer braaf zijn om hun aanvraag tot waarnemend lid in de FCTC niet in het gevaar te brengen. Of heb ik het mis?

 

Maar er moeten hier op het forum toch nog wat dampers rondlopen die eens wat actie willen voeren en die niet aan die handtekening gebonden zijn. En hier is een gelegenheid om dit eens bij de bron van alle kwaad (FCTC) te kunnen doen.

Link to comment
Share on other sites

Misschien even een praktische oproep gaan doen, met een verwijzing hier naar toe.

Maar gewoon met de titel : Wie  helpt mee aan .....

Want ik was al bijna vergeten dat dit een oproep voor mensen was, in plaats van alleen een melding.

 

Handig is vaak als je mensen actief wilt hebben om te starten met heeeeel erg duidelijk te zijn,

en herinneringen (herhaling). Sommige mensen doen er wat langer over.

Maar loopt ook zo uit het oog, terwijl ze misschien best nog een handje over hebben.

 

Ik zit heel erg ver weg van Den Haag, en ken daar niets.

Maar misschien kan ik wel een handje helpen als dat ook op afstand kan .

En niet meer dan dat trouwens.

 

Edited by elja
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@elja Om heel duidelijk te zijn : er is (nog) geen plan.

 

Het is namelijk zo dat op elke FCTC-COP de pers op de eerste dag het gebouw wordt buiten gekieperd, en die journalisten zitten daar gewoon zich te vervelen tot ze uitgenodigd worden op een goed voorgekauwde persconferentie. Dus vier jaar geleden in Warschau op de GFN heb ik het idee geopperd om die pers wat bezigheid te geven door "A Billion Li(v)es" naar de voordeur van de COP7 in New Delhi te brengen. Daar er op de GNF nogal wat dampers met ideeën rondlopen is dit op een paar uur tijd uitgegroeid tot een dampevenement met mogelijkse persconferenties, betoging, een mini-wetenschappelijk congres voor de pers over de wetenschappelijke stand van zaken,... het ontbrak echt niet aan ideeën.

 

Maar er is nu eenzelfde opportuniteit om bij de COP9 in Den Haag nog eens van ons te laten horen. Aaron Biebert wil zijn documentaire opnieuw tot aan voordeur van de FCTC brengen. De rest moet worden ingevuld door de vrijwilligers die mee willen werken.

 

Dus meld je hier als je mee wil doen, en we organiseren een brainstorm op het internet, over wat dromen we, wat is realistisch, en wat moeten we daar concreet voor doen. Ik kan het resultaat niet voorspellen, dit hangt af van het aantal deelnemers, hun beschikbaarheid,... Maar we doen zoveel of zo weinig als we zelf beslissen.

 

Ik zeg maar wat: er waren hier een tijd geleden mensen die een dampbeurs in Nederland wilden organiseren... Den Haag oktober 2020? Of dit wenselijk en haalbaar is, moeten we zelf beslissen.

 

Maar het is niet echt snugger om concrete details hier op het forum te plaatsen, dit is interne keuken voor de werkgroep.

 

Dus de oproep is: wie wil er mee plannen smeden?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ik zie ons niet samenwerken @The Modder en ik ga er van uit dat dit wederzijds is. Dus ik zal me niet aanmelden. Maar ik zou het wel jammer vinden als je hier geen activisten weet te werven omdat het gewoon niet duidelijk is dat dit de bedoeling van dit topic is. De plannen voor de film etc. zijn elders op dit forum al eerder voorbij gekomen en veel mensen zullen daarom misschien dit topic niet meer tot zich nemen. 

 

Om die reden heb ik de titel van dit topic veranderd, zodat het duidelijk is dat het hier gaat om de werving van dampers die bereid zijn om op zijn minst te proberen invloed uit te oefenen en ons allen van het zich steeds verder ontvouwende doomscenario te redden. Mocht je dat een inbreuk op iets vinden, verander ik het uiteraard heel snel weer terug. 

Link to comment
Share on other sites

@wahanassatta bedankt voor de titel-change. Veel duidelijker zo. Maar jou veronderstelling dat jouw niet-samenwerkings-gevoel wederzijds zou zijn is fout. Ik heb geen rancunes tegenover wie dan ook op dit forum. Zoals je weet verschil ik wel hartsgrondig van mening met sommigen hier op het forum over de te volgen houding t.o.v. de WHO-FCTC. Maar wat mij betreft sluit dit geen samenwerking uit om de gemeenschappelijke belangen die we hebben te behartigen, voor zolang dat we elkaars meningsverschillen wederzijds kunnen respecteren.

 

Maar dit topic is niet bedoeld om een discussie hierover op te starten maar om vrijwilligers te werven... en iedere damper of andersdenkende die een steentje kan bijdragen is welkom.

 

PS: En wat die fameuze teaser betreft.... met zo'n vrienden heb je inderdaad geen vijanden nodig - volledig met je eens.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@The Modder graag gedaan.

 

En toch nog even voor de duidelijkheid; rancunes koester ik niet. En aan meningen hecht ik bijzonder weinig waarde, incluis die van mezelf. Dus over meningsverschillen maak ik me al helemaal niet druk. Laten we het er maar op houden dat het mijn inschatting is dat we niet dezelfde taal spreken en dat dit een samenwerking zou hinderen. 

 

Ik hoop dat er nog een paar dampers te vinden zijn die actief in het geweer willen komen.  Dit lijkt mij een uitgelezen mogelijkheid om op zijn minst een kleine deuk te schoppen in de arrogantie van hen die over tegen ons genoegen en onze gezondheid menen te moeten beslissen. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, wahanassatta said:

Ik hoop dat er nog een paar dampers te vinden zijn die actief in het geweer willen komen.

 

Hoop ik ook, de vraag is bestaat er nog een actieve achterban? Gezien het aantal likes heeft het weing zin om een privee-filmvoorstelling te organiseren voor @balling.

 

- Dat Acvoda de kar niet wil/kan trekken geeft de indruk dat er iets mis zou zijn, maar dit is gewoon het gevolg van hun betrokkenheid bij INNCO.

- @wahanassatta die naar de teaser verwijst kan de indruk geven dat FBT hier ook niet achter staat.

- En de teaser zelf belooft ook al niet veel goeds - "nicotine is like the devil" (knipoog - the end).

 

Geen gemakkelijke oefening om zo vrijwilligers te werven, maar we geraken er wel.

wink.png

Edited by The Modder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik ben bang dat heel veel mensen het ook allemaal niet kunnen plaatsen. Ik volg veel nieuws dagelijks, maar van  FCTC-COP  weet ik niet zoveel. Gewoon omdat het te veel wordt om over die politieke zaken alles te volgen.
Belangrijk als eerste, wat vaak niet duidelijk is, is dat dit gaat over de WHO.

Dit is een suborganisatie van de WHO,.

 

Wat ik kort weet dat het gaat over het samenstellen van wereldwijde aanbevelingen, door en voor alle landen op de wereld (klopt dat?)

4 jaar geleden, heeft men daar de e-sigaret (geprobeerd) de grond in te trappen, is meen ik gedeeltelijk gelukt.

 

En dat pers die zou mogen komen, ineens er uit gegooid werd, omdat ze te kritisch waren.

En dat sindsdien de pers geen toegang meer heeft.

 

In ieder geval is het iets dat Wereldwijd in de belangstelling staat, veel mensen trekt en waar de pers veel over schrijft.
Dus wat dat betreft belangrijk is omdat Landen en organisaties zich proberen te houden aan de WHO regels, en nemen deze voor "waar" aan. Terwijl daar ook veel grote bedrijfssponsoring en verdachte financiële belangen aan ten grondslag ligt, en dus vaak ook niet op (recente) wetenschap gebaseerd is.

 

Bovenstaande is het beeld dat ik heb. Maar misschien klopt het ook niet helemaal.

 

En wat ik uit de berichten van @The Modder begrijp wil men dan aan pers en belangstellende die nieuwe film latens zien:

http://www.stoprokenvandaag.nl/stop-met-roken/het-is-tijd-om-de-leugens-over-nicotine-te-beeindigen/

En zoveel mogelijk goede informatie gaan verspreiden onder de pers, om te kijken of alles wat minder eenzijdig belicht kan worden.

Maar dit is dus een oproep voor die film, de organisatie daarvan.

 

Heeft Den Haag misschien een "alternatief"  centrum, waar alternatieve films worden gedraaid. Zoiets zou ook een optie kunnen zijn.  (De meeste steden hebben wel zoiets, en daar kun je meestal dan ook andere dingen organiseren,

wanneer je overeenstemming zou kunnen krijgen zouden ook andere activiteiten mogelijk kunnen zijn.)

Maar misschien zijn er veel meer mogelijkheden, maar goed dit is maar een idee wat mij door het hoofd schiet.

 

 

Edited by elja
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, elja said:

en voor alle landen op de wereld (klopt dat?)

 

Bijna, de VS doet niet mee, die hebben hun eigen FDA om het dampen de grond in te boren.

 

Voor ons in de EU worden de aanbevelingen van WHO-FCTC vertaald in de TPD (Tobacco Product Directive) die dan vervolgens in alle lidstaten tot (tabaks)wet wordt omgezet. Maar het is dus de WHO-FCTC die over ons lot beslist. Dit is ongeveer het enige gebied waar parlementen hun souverinteit hebben opgegeven (de reden waarom de VS niet mee doet) en niets in de pap te brokken hebben, noch het EU-parlement noch de parlementen van de lidstaten. Bij het ondertekenen van die WHO-FCTC hebben de landen zich akkoord verklaard om alles wat daar beslist wordt zonder morren of tegenspraak uit voeren. Die WHO-FCTC is de echte bron waar alle kwaad beslist wordt.

 

Het WHO-FCTC standpunt t.o.v. dampen is "verbieden daar waar kan - en aan dezelfde banden leggen als tabak daar waar verbieden niet kan." In 2012 is dit voor het eerst in de TPD2 opgenomen: een totale ban op dampen. Het dampprotest toentertijd heeft die ramp echter kunnen afwenden. Dit is werkelijk een mirakel dat 2/3 van het parlement tegen de WHO heeft gestemd, niettegenstaande het verdrag dat ze blindelings moeten gehoorzamen. Nu in 2020 staat de TPD3 op de agenda van de EU-commissie waar men dus het tweede deel van  dat "verbieden of beperken" zal uitvoeren: monstertaxatie staat daar centraal, maar wat ze nog meer in petto houden is nog afwachten. Het belooft alleszins niet veel goeds te worden.

 

De strategie van INNCO-ACVODA is om te trachten langs de voordeur toegang te krijgen door een officiële aanvraag in te dienen tot waarnemend lid; dus moeten ze nu heel braaf zijn om hun eigen kansen niet te verknallen. Eens ze toegelaten zijn zullen ze wel flink van hun oren maken dat de houding van de WHO t.o.v. THR (dampen als risico beperking bij tabaksproducten) van de pot gerukt is.

 

Er is nog een ander kamp dampers die wat verder wil gaan en eist dat dampen e.d. niet thuishoort in de WHO-FCTC en dus uit de WHO-FCTC (en in de EU uit de TPD) gelicht moet worden. Risico beperking bij rokers in handen geven van de WHO-FCTC is net zoals de aids-preventie in de holibi-gemeenschap in handen geven aan de meest fervente homo-haters die er op de planeet te vinden zijn, en wat zou er daar mis mee kunnen gaan? Het EU-burgerinitiatief om het dampen uit de TPD te lichten https://vapingisnottobacco.eu/en/ kadert in deze strategie.

 

Het is een goede zaak dat beide wegen bewandeld worden, dit verhoogt onze slaagkans (ten minste als we elkaar niet voor de voeten lopen of nog erger elkaar gaan boycotten).

 

59 minutes ago, elja said:

Heeft Den Haag misschien een "alternatief"  centrum, waar alternatieve films worden gedraaid.

 

Wat dacht je van deze https://www.filmhuisdenhaag.nl/info ?

 

Edited by The Modder
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@vaper89

 

1) Geschikte zaal zoeken, lokale contacten o.a. met de pers (hoewel het Engels van Biebert in Nederland nu niet zo'n groot probleem zal zijn als in Indië), de zaal gevuld krijgen,... dat soort dingen.

 

2) Acvoda

15 minutes ago, Chasepoes said:

En dan moeten we ook nog eens zorgen dat al dat lobby geweld ons ook gewoon niet zelf de kop kost. 


Laat dus maar iemand anders bliksemafleider spelen en Acvoda uit de wind plaatsen zodat die zich op hun ding kunnen concentreren. De lobby-modder in ontvangst nemen behoort dus ook tot het takenpakket.

 

3) Individuen uit- of zelf gehele clubjes kunnen zeker helpen om een handje hierin toe te steken.

Link to comment
Share on other sites

@The Modder De afgelopen jaren ben ik van de ene verbazing in de andere gerold t.a.v. de maatregelen die er genomen worden uit bezorgdheid over onze gezondheid. En helaas ook wat murw geslagen.?

Het doet me wel plezier te lezen dat dat gelukkig niet bij alle dampers zo is en hoop dat je genoeg dampers kunt vinden die deze kar wel willen en kunnen trekken.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@jon, ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is (oh boy have I been there many a time? ) Maar laat die tegenslagen nou juist een bron van energie voor je zijn. Het is een kwestie van lange adem. Maar je erbij neerleggen en opgeven is precies wat ze willen bereiken. Als je niets doet, hebben zij gewonnen. En dan alleen maar omdat ze een langere adem hebben.

 

Het dampen heeft je meer lucht gegeven, laat dat zien! Doe wat je kan, hoe weinig dat ook is. Alle kleine beetjes helpen.

Edited by Chasepoes
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@jon 4 jaar geleden zat ik er ook door. Ik heb dan maar besloten om na "a billion li(v)es" tot in New Delhi te brengen wat welverdiende rust te nemen. En het heeft deugd gedaan, de batterijen zijn weer opgeladen, maar ook door afstand te nemen heb ik vele zaken in een ander perspectief kunnen plaatsen. Een van de dingen waar ik me bewust van ben geworden is dat wij veel meer op hun zenuwen werken dan andersom. ? 

 

3 hours ago, Chasepoes said:

Als je niets doet, hebben zij gewonnen.

 

Tenzij je beseft dat ze zichzelf in de vernieling aan het praten zijn, dan doe beter niets en kijkt gewoon toe. Bvb. vorige vrijdag is het laatste rapport vrijgegeven van de WHO-FCTC (slechts 2 blz over dampen) https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/326043/9789241516204-eng.pdf?fbclid=IwAR3_7-PCDjelMNYNELqwPvU2KUa709kn8tXcav8LqymXl1xcUymkxqUdqHs

 

"Na 15 jaar intensief onderzoek hebben we nog GEEN ENKELE schadelijkheid kunnen vinden...

Volgens de WHO is dampen dus niet 95% maar 100% minder schadelijk met de huidige stand van zaken van de wetenschap, en al de junk wetenschap die geproduceerd werd, wordt nu ook door de WHO als niet valabel beschouwd. Schitterend nieuws is dat.

 

..., dus alle hens aan dek om het onderzoek op te drijven, we moeten iets vinden voor het te laat is, want we kunnen niet tot in de eeuwigheid stellen dat we nog niet genoeg weten...

Dit begint duidelijk een partijtje pure paniekvoetbal te worden. Effe een biertje halen en benen op bank om toe te kijken hoe dit gaat aflopen.

 

.... In afwachting vragen we wel aan de landen om dampvloeistof als giftig product te classificeren, uit voorzorg."

Hoe dampvloeistoffen geclassificeerd zullen worden in de EU is reeds in de AFNOR commissie bepaald, die zijn nog wel de puntjes op de i's aan het zetten, maar die gaan echt niet fundamenteel veranderen omdat de WHO het vraagt zonder enige gegronde reden zoals ze zelf toegeven.

 

 In de Franse en Italiaanse pers werd dit omgevormd tot :

 

"WHO heeft ontdekt dat de e-cig giftig is en raad af om het als stoppen-met-roken middel te gebruiken".

So what, fake news. Dat de overheid dampen promoot als een stoppen-met-roken middel of niet , is jou probleem niet. De strijd tegen het roken is jouw oorlog niet maar die van de WHO-FCTC. Bovenop je eigen oorlog ook de oorlog van ander willen voeren is erg uitputtend, maar als je de oorlog van je grootse vijand in hun plaats wil gaan voeren omdat je denkt dat je het beter kan, dat is bovendien erg dom.

Edited by The Modder
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, The Modder said:

- @wahanassatta die naar de teaser verwijst kan de indruk geven dat FBT hier ook niet achter staat.

 

Ik heb naar dat topic verwezen om de reden die ik ook vermeld heb: de mogelijkheid bestaat dat leden denken "oud nieuws" en in combinatie met de wat minder expliciete oproep tot actie in de oorspronkelijke (inmiddels door mij gewijzigde) titel van dit topic, zou dit wellicht tot teleurstellende resultaten kunnen leiden. Daarom leek het me correct om jou als lid te faciliteren/assisteren in je communicatie over jouw voor onze gemeenschap relevante initiatief. 100% praktische overwegingen. 0% politieke insinuaties. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik had nog wat over het hoofd gezien en wil een paar dingen recht zetten:

 

On 28-7-2019 at 13:32, The Modder said:

Logisch, ACVODA heeft ook besloten om het burgerinitiatief (https://vapingisnottobacco.eu/fr/supporters/) om het dampen uit de TPD (en ipso facto uit de FCTC) te halen niet te steunen.

 

Dat hebben wij niet. Acvoda vindt het initiatief te beperkt. Het zou niet moeten gaan over vapen allen, maar over alles wat niet een tabaksproduct is. Wij maken ons hard voor Harm Reduction en dat is in onze ogen meer dan alleen vaping. Daarnaast gaat het ons niet om tabak, maar om het roken van tabak. Was het 'Vaping is not Smoking' geweest, dan hadden we er wellicht anders in gestaan. Als individuen hebben we het geheel wel gesteund, maar als stichting niet. Een hele bewuste keuze dus.

 

On 28-7-2019 at 13:32, The Modder said:

Als lid van INNCO moeten jullie zeer braaf zijn om hun aanvraag tot waarnemend lid in de FCTC niet in het gevaar te brengen. Of heb ik het mis?

 

Ja. Wij kunnen volledig onze eigen gang gaan en onze eigen keuzes maken. Wij lopen aan geen enkel lijntje, buiten de lijn die we zelf uitzetten.

 

On 29-7-2019 at 14:07, The Modder said:

- Dat Acvoda de kar niet wil/kan trekken geeft de indruk dat er iets mis zou zijn, maar dit is gewoon het gevolg van hun betrokkenheid bij INNCO.

 

Nee hoor. Dat is puur en alleen het gevolg dat wij zelf besloten hebben onze energie ergens anders effectiever te kunnen laten zijn. De film is niet slecht, maar wij zien niet zo zeer het positieve effect ervan in als wij daar iets rondom organiseren. Het feit dat het handig is, dat wij toch al enigszins georganiseerd zijn is geen reden op zich om iets te doen.
Wij moeten de meerwaarde ervan inzien, ook voor onszelf. En er zijn andere initiatieven waar wij meer profijt in zien. En we kunnen net als ieder ander onze middelen maar 1 keer inzetten.

 

Wederom dus een hele bewuste keuze om het niet te doen. Als we capaciteit voldoende hadden zouden we het best willen doen. realiteit is echter dat we die niet hebben. En dus moeten we keuzes maken. INNCO heeft daar inhoudelijk helemaal niets over te zeggen, nog invloed op. En als je de guidelines en code-of-conduct van INNCO kent (en ik neem aan dat dat zo is) weet je dat INNCO haar leden niets oplegt of ergens toe verplicht.

 

 

On 29-7-2019 at 15:13, The Modder said:

De strategie van INNCO-ACVODA is om te trachten langs de voordeur toegang te krijgen door een officiële aanvraag in te dienen tot waarnemend lid; dus moeten ze nu heel braaf zijn om hun eigen kansen niet te verknallen. Eens ze toegelaten zijn zullen ze wel flink van hun oren maken dat de houding van de WHO t.o.v. THR (dampen als risico beperking bij tabaksproducten) van de pot gerukt is.

 

Ik denk dat je de laatste communiqués gemist hebt. Want dit was ooit een strategie van INNCO. Er zijn nu meerdere strategieën. Maar omwille van slapende-honden worden die pas breeduit gebracht als ze meer concreet zijn.

Officieel toegelaten worden is er nog steeds 1. Maar dat is al lang niet meer de enige. Er zitten ook veel meer activistische strategieën tussen.

 

 

 

Maar dit alles laat onverlet dat het organiseren van een screening, liefst met journalisten EN beleidsmakers (anders dan die bij COP9 zitten) een zeer goed initiatief is. Wij gaan de kar niet trekken zoals gezegd, maar bieden bij deze wel onze hulp aan en zijn meer dan bereid om mee te denken en onze contacten en dergelijke te delen. Dus zie ons als deelnemend lid aan de groep mensen die iets gaat organiseren.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chasepoes said:

En er zijn andere initiatieven waar wij meer profijt in zien. En we kunnen net als ieder ander onze middelen maar 1 keer inzetten.

Welke dingen zijn dat dan in dit kader?

En jullie hebben blijkbaar meer mensen nodig daarvoor. Voor welke activiteiten dan?

2 hours ago, Chasepoes said:

Maar dit alles laat onverlet dat het organiseren van een screening, liefst met journalisten EN beleidsmakers (anders dan die bij COP9 zitten) een zeer goed initiatief is. Wij gaan de kar niet trekken zoals gezegd, maar bieden bij deze wel onze hulp aan en zijn meer dan bereid om mee te denken en onze contacten en dergelijke te delen. Dus zie ons als deelnemend lid aan de groep mensen die iets gaat organiseren.

Waar gaat dit allemaal over. Ik kan dit niet goed volgen.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, elja said:

Waar gaat dit allemaal over. Ik kan dit niet goed volgen.

 

On 7/27/2019 at 11:20 PM, The Modder said:

Aaron Biebert van een "A Billion Li(v)es" zoekt wat vlijtige handjes om screenings te organiseren van zijn nieuwe damp-documentaire "You Don't Know Nicotine".

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...