Jump to content
elja

Wat is er met Acvoda aan de hand?

Recommended Posts

Wat is er met acvoda aan de hand?

We horen er hier en elders al lange tijd niets meer van.

De website is blijkbaar opgeheven?

http://www.acvoda.nl/

Wat  is er aan de hand?

Niet zo heel veel. Nou ja, de website ligt eruit. Maar dat is een technisch probleem dat we z.s.m. proberen op te lossen.

Verder zijn we erg druk geweest met de nieuwe folder, die nu bij veel dampshops en straks bij alle Primera's te vinden is.

We zijn druk met de eerste voorbereidingen op COP9, een opiniestuk dat we in diverse kranten willen krijgen vlak voor het preventiedebat.

Een aantal van ons hebben vakantie.

En we zijn nog enigszins druk met een subsidieaanvraag voor INNCO

Oh ja, en het was heet...Dat hielp niet :e33

Posted (edited)

Maar we horen onderwijl al paar jaar niets meer van acvoda.

Niet meer op de website, niet meer in sociale media

Het laatste wat jullie hier zeiden dat jullie naar Global Forum of Nicotine in Polen zouden gaan,

En dat we daarvan zouden horen, Maar blijkbaar zijn jullie niet geweest.

We hebben er in ieder geval totaal niets van gehoord.

Volgens mij wordt er al een paar jaar gezegd dat er dingen gebeuren, maar er is niets van te merken.

Ook zouden jullie vacatures plaatsen, maar dat is hier ook nooit gebeurd.

Ik denk niet dat het zinvol dan wel bevordelijk is om als organisatie zo plat te vallen.

En dan heb ik het dus niet over de laatste hete dagen, want toen kwam er ook niet veel uit mijn handen.

Zo nu en dan kun je hier merken dat mensen behoefte hebben om actief te worden. Maar dat wordt ook niet aangegrepen.

Edited by elja

Posted (edited)

Ik kan niet beoordelen of binnen de Acvoda gelederen niets meer gebeurt, maar moet @elja wel bijval geven dat we met z'n allen, op dit forum, echt helemaal niets meer horen van Acvoda. Maar ik wil ook weer niet het "de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet" principe bezigen, want ik onderneem zelf ook helemaal geen ene fuck richting het Acvoda team. Ik vraag niets, ik biedt geen hulp aan en toon geen enkele interesse.  Echter, je hoeft geen Einstein te zijn om te concluderen, dat ik niet de enige ben. Dat de jongere forumleden Acvoda niet kennen, Ok, misschien verwijtbaar aan het adres van Acvoda, maar zeker de oudere garde, die Acvoda zeer zeker kennen, laat het volledig afweten. Wanneer er zo weinig interesse is voor belangenbehartiging, moet je ook bereidt zijn om je af te vragen of een Acvoda nog een zinvol bestaansrecht heeft. Kijk naar de beschamende protest opkomst naar Den Haag Utrecht (met dank aan Cyberhuub), van een tijdje geleden.

Edited by Steamboy

Bedoel je misschien Utrecht?
In Den Haag was indertijd de rechtszaak van de Esigbond.
En inderdaad, ik zou me ook niet erg inzetten voor een groep bibszitters, navelstaarders en knopdrukkers.

Wat ik dan weer niet snap is waarom hierover een topic moet worden geopend. Volgens mij is een DM naar @Chasepoes of @plopnl voldoende en kan je hun in de DM vragen om voortgang te melden op dit forum.

Posted (edited)

@Clouds Acvoda heeft hier een eigen subforum om zichzelf te promoten en vragen te beantwoorden.

Maar omdat we niets meer van hen horen, terwijl dat wel telkens beloofd werd, moeten we ook maar geen vragen meer stellen?

Des te meer reden lijkt me om daar aandacht voor te vragen juist.

Hoezo PM, het betreft toch echt een organisatie (in principe door) en voor iedereen.

Het is per slot van rekening de dampers consumenten organisatie. 

Moet het nog meer onzichtbaar??

Daarnaast hebben in het verleden toch best wel veel mensen acvoda gesteund, en "ineens" hoorden we niets meer.

Wel dat dat er wat persoonlijke problemen waren. Maar dat was ook al langer geleden.

En er zouden vacatures komen. Nooit meer wat van gezien hier.

(En niet alleen hier ook op sociale media die ik gebruik niet, en er gebeurde ook niet erg veel op de website)

Melden dat je niets wil doen heeft niet zoveel zin.  Handiger is mensen proberen te motiveren.

Waar het om gaat is mensen die wel wat willen doen.

En her en der zie je zo nu en dan wel signalen dat er mensen zijn die wat willen doen.

Maar zoals gezegd. Wanneer je je totaal niet profileert, dan kent niemand je meer. 

Dan houdt het gewoon op.

En @Chasepoes

Zoals ik het beleef :

Om de paar maanden is er een aanleiding dat ik weer eens een berichtje plaats dat we niets horen van Acvoda. Dan komt er telkens een antwoord waarin verteld wordt wat jullie doe.  En daarna horen we weer niets.

En plaats ik weer eens een opmerking. En komt er weer een antwoord dat er iets gedaan wordt. En daarna horen we weer niets.

Zo´n opstelling roept naar buiten : "We doen niets"

Wanneer je wel wat doet, dan lijkt het me niet zo moeilijk iets van voortgang en belevenissen te vermelden.

Of bijvoorbeeld  elke maand een oproep dat je nog altijd handen er bij kunt gebruiken.

Want niets doen (naar buiten) betekent sowieso de dood. Dan krijg je geen actieve mensen (meer).

Misschien is het goed om te proberen regiogroepjes voor Acvoda op te richten.

Is misschien voor meer mensen makkelijker.
Die kunnen dan regio gericht kijken wat ze kunnen doen.

En kunnen meer mensen actief worden.

Edited by elja

Posted (edited)

Een aantal verwijten aan ons adres zijn terecht en een aantal ook niet.Maar wellicht helpt het als ik vertel wat we de afgelopen 2 jaar gedaan hebben. Dat verklaart wellicht een paar onduidelijkheden en geeft wellicht wat inzicht waarom het vaak stil is rondom ons. Alvast een waarschuwing vooraf: Dit gaat een lange post worden.

Begin 2018 stortte Acvoda nagenoeg in elkaar. Daar waren allerlei zeer begrijpelijke redenen voor, die ik hier verder niet zal uitweiden, maar wat er over bleef was @BurmaShave en ik. Na veel gepraat en gedebatteer konden we de James nog achter de hand houden om de nagenoeg lege kas  te beheren en te zorgen dat onze verplichte financiële jaarverslag gemaakt zou blijven worden. Op dat moment hebben we besloten overeind te houden wat er was en te kijken of we nieuw bloed konden vinden. Er is nooit een vacature uitgegaan, maar wel de oproep om te helpen (die oproep staat overigens nog steeds). Er hebben zich een aantal mensen gemeld, maar daar bleef niemand van over. Voornamelijk omdat men zich enigszins verkeek op het benodigde committent (+/-8 uur per week gemiddeld). Eind 2018 vonden we Eveline en zij is gebleven. Met ons drieën hebben we ons gebogen over hoe we verder zouden moeten/willen.

Daar is uiteindelijk uitgekomen dat Acvoda wil optreden als DE consumentenorganisatie/kennispartner als het gaat om alternatieven voor het roken van tabak. M.a.w. Acvoda maakt zich met de consument als drijfveer sterk voor Harm Reduction, waarbij we uitgaan van het feit dat dampen de meest succesvolle techniek daarvoor is (maar niet de enige).

Hierna hebben we 3 speerpunten benoemt waarvan wij dachten dat die als eerste aangepakt dienden te worden:

1 - Het spekken van de kas. Zonder geld begin je namelijk helemaal niets

2 - Deelname aan GFN 2019. Dit is namelijk HET evenement om je netwerk uit te breiden en partners te werven (met het wegvallen van oude leden viel ook het oude netwerk min of meer weg)

3 - Zorgen voor aanwas van leden. Je hebt mensen nodig om dingen gedaan te krijgen. We hebben alle 3 een full-time baan en een gezin, dus zo heel veel tijd hebben we nu ook weer niet.

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan en hebben om sponsoring en giften gevraagd. Op een enkele trouwe gever na, kwam uit die giften nauwelijks opbrengst. Het feit dat we geen webmaster meer hadden en de donatiebutton niet goed werkte, hielp zeker niet mee. Tevens zijn we aan de slag gegaan met een nieuwe folder/brochure. Omdat vape-shops geen inhoudelijke info meer mogen geven onder de huidige wetgeving, was onze oude folder een prima vehikel om mensen toch van wat informatie te voorzien. Echter waren we al snel door onze oude voorraad heen en was de inhoud van de folder ook wat achterhaald. We hebben toen gewerkt aan een nieuwe folder en die is inmiddels klaar. Met inleg van eigen geld hebben we daar 40.000 exemplaren van laten drukken, welke we inmiddels nagenoeg allemaal verkocht en verstuurd hebben en waar we een klein beetje aan verdiend hebben. Onder andere ligt deze folder/brochure straks in alle Primera winkels in Nederland. Alleen al het ontwerpen, het verkopen en uiteindelijk distribueren van 40.000 folders is een honds karwei dat ons enorm veel tijd gekost heeft. Gedurende die periode hebben we ook nog meegewerkt aan een tweetal onderzoeken en een afstudeer-onderzoek. Inmiddels had @plopnl zich ook bij Acvoda aangesloten, waardoor er voor ons ineens een wereld aan statistische en onderzoekskennis boven kwam. Dat betekende voor zowel @BurmaShave en mij wel dat we extra tijd kwijt waren om de nieuwe leden up-to-acvoda-speed te brengen.

Daarnaast hebben we gezorgd dat we op FaceBook (FB) een voet aan de grond kregen en hebben we gezorgd dat we de medewerking van veel groepsbeheerders hebben gekregen. Inmiddels hebben we een communicatie-strategie/plan voor FB uitgezet, welke binnenkort van start gaat. Maar ook dat kost veel tijd omdat er veel berichten in het voren gemaakt dienen te worden, zodat we voorraad hebben om op gezette tijden 'op-de-lijn' te kunnen blijven komen.

Tijdens dit alles hebben we gepoogd sponsoring te verkrijgen voor GFN 2019. Dat is ons gedeeltelijk gelukt, Knowledge, Action, Change (kortweg KAC) heeft een gedeelte gesponsord en met bij-leg uit eigen zak zijn we afgereisd naar Warschau. Vooraf hebben we nog een topic hier geopend met de vraag of mensen inbreng zouden hebben voor ons, maar door gebrek aan inbreng is dat topic snel in de vergetelheid geraakt. Eveline en ik zijn op een woensdagavond naar een bloedheet Warschau gereisd en kwamen zondagmiddag uitgeput weer terug. Dat koste ons eigen tijd, eigen geld en vrije dagen, maar het was het waard. We hebben veel goede contacten opgedaan, veel geleerd en goede zaken kunnen doen. Het oude bestaande netwerk is weer nieuw leven ingeblazen en we zijn aangesloten bij verschillende initiatieven m.b.t. COP9.

Kort daarop is in de lobby-scene een bom ontploft. INNCO heeft gezocht naar sponsoring en die mogelijk gevonden in de Foundation For A Smokefree World (FSFW). Ze hebben daarvoor een aanvraag voor ingediend bij FSFW welke goedgekeurd diende te worden door een meerderheid van de leden van INNCO, waarvan Acvoda er 1 is. De aanvraag betrof een 'grant' van ruwweg $15.000.000,- en dat betekende dat er echt heel zorgvuldig door de aanvraag geplozen moest worden. De details laat ik achterwege, maar dat proces heeft veel tijd gekost en ervoor gezorgd dat inmiddels diverse leden, waaronder NNA(UK) uit INNCO gestapt zijn. En daarmee zijn ook allerlei initiatieven die er voor COP9 waren voorlopig gestrand. De controverse rond een dergelijk geldbedrag is soms niet te filmen. Maar gezien de uitdagingen die er ook nog liggen in Zuid-Amerika en Azië, is dat geld heel hard nodig.

En dat is waar we nu ongeveer staan met Acvoda. Weinig in kas, weinig effectief beschikbare tijd en een hele lobby-wereld die naar ons kijkt om te zien wat we met COP 9 voor hen kunnen doen. Oh..en dan vergeet ik nog bijna het opiniestuk dat we aan het schrijven zijn en waarvoor we veel tijd kwijt zijn aan het vergaren van welwillende journalisten die het stuk willen (laten) plaatsen en ik vergeet vast nog een paar initiatieven die her en der lopen. En dat alles gebeurt in onze schaarse vrije tijd.

Maar eerlijk is eerlijk, in al die drukte hebben we het nagelaten om te communiceren. Dus er gebeurde best veel en we waren druk aan het werk, maar hebben daar weinig over verteld. Door de drukte vergeet je dat gewoonweg. Tel daarbij op dat meerdere van ons in de afgelopen 2 jaar ook het één en ander privé voor de kiezen hebben gehad en het recept voor radio-stilte is daar. Dat is geen excuus, maar wel een verklaring. Hadden we dat beter kunnen doen? ..Zeker. Maar bedenk wel dat ook wij maar gewone dampende stervelingen zijn die al struikelend proberen voorruit te komen. 

Maar in ieder geval, bij deze in ieder geval nogmaals de herhaalde oproep om hulp en ondersteuning. Wil je ons helpen en denk je een bijdrage te kunnen leveren, dan kunnen we je heel goed gebruiken! Meld je in dat geval via PM bij @BurmaShave of @Chasepoes en dan gaan we bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Edited by Chasepoes

Posted (edited)

@Chasepoes Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie.

Maar jammer dat  mijn opmerking de aanleiding daarvoor moet zijn.

Ik denk dat het voor acvoda juist wel heel belangrijk is om te blijven melden waar ze staan en wat ze doen.

En juist ook daardoor meer handjes te kunnen krijgen.

En niet waar te maken beloftes zonder verder iets te melden komt ook niet goed over.

Zo hadden jullie gemeld dat jullie naar GFN 2019 zouden gaan. En wat daar gebeurd is zouden melden. Op andere jaren kregen we dan uitgebreid video´s en interviews te zien.

Dat het nu niet lukt dit zo uitgebreid te doen, kan ik me wel inleven.

Maar meldt dan dat dit niet lukt.  Ik heb nog tijden zitten wachten op wat er van jullie kant zou komen, En er kwam totaal niets.

Daaruit had ik het idee dat er helemaal niemand heen geweest was.

Een korte samenvatting, of minstens de melding dat je geweest was had, maar verder geen tijd had, met eventueel linkje naar elders geplaatste info had toch wel gekund?

Verder moeten jullie wel oppassen met subsidies denk ik. Jullie zijn een consumenten belangenvereniging.

Dus vertegenwoordigen ons en en ook wij zijn (of waren) de sponsors. Het feit dat de mogelijkheid tot doneren niet meer werkt, had ook anders opgelost kunnen worden denk ik. Al was het al gewoon een oproep met banknummer.

En dat jullie geld willen aannemen  de Foundation For A Smokefree World (FSFW) snap ik echt totaal niets van. En is gewoon verkeerd.

Dat is een organisatie van Philip Morris. Daar moet je totaal los van blijven, en je niet in draaien.

Wanneer je dat doet vertegenwoordig je de consumenten niet meer.

en Knowledge-Action-Change (KAC) ontvangt dus op die wijze geld van Philip Morris  via Foundation For A Smokefree World (FSFW).

Edited by elja

5 hours ago, Chasepoes said:

$15.000.000,-

Ik begrijp waarom die donatiebutton op tilt sloeg. 🤣

@Chasepoes en @BurmaShave, dankjewel voor de uitgebreide uitleg.  Ik heb diep respect voor de inspanningen die jullie, onderhuids, verrichten om Acvoda in  leven te houden. Want ook dit mag best eens gezegd/geschreven worden. Een bak kritiek over je heen krijgen, terwijl jullie het vuur uit je sloffen lopen en met eigen middelen proberen voet aan de grond te krijgen, verdient alle lof.

Aangaande de kritiek, heeft @elja natuurlijk wel een punt. Zorg er in ieder geval voor dat jullie zichtbaar blijven, mensen moeten weten dat jullie bestaan. Het zou een strak plan zijn om toch tijd vrij te maken om b.v. eenmaal per 2 of 3 maanden een korte terugkoppeling te geven op dit forum.

Wat ik mij afvraag, waar werden vroeger de financiële middelen vandaan gehaald ? Was dit alleen van donaties door forumleden of waren eer ook sponsoren actief ?

Welke rechtspositie/juridische status heeft Acvoda eigenlijk, zijn jullie een vereniging, stichting.......etc. ? 

Posted (edited)
7 hours ago, The Modder said:

Ik begrijp waarom die donatiebutton op tilt sloeg. 🤣

Helaas was dat niet onze button :e33

2 hours ago, Steamboy said:

Aangaande de kritiek, heeft @elja natuurlijk wel een punt. Zorg er in ieder geval voor dat jullie zichtbaar blijven, mensen moeten weten dat jullie bestaan. Het zou een strak plan zijn om toch tijd vrij te maken om b.v. eenmaal per 2 of 3 maanden een korte terugkoppeling te geven op dit forum.

@Elja heeft daar zeker een punt. En normaliter is dat ook wat we willen doen. Maar vaak zit je er zo diep in dat je het of simpelweg vergeet of is het moeilijk is om er iets zinnigs over te zeggen. Maar we proberen daar meer aandacht aan te geven. Maar we hebben veel te behapstukken. Het is niet alleen het forum, dat is relatief gezien klein bier. We hebben ook nog Twitter, FaceBook, Reddit, Instagram en Youtube. En ook daar moeten we actief zijn, want daar zitten inmiddels de meeste (aanstaande)dampers.

Wat ik mij afvraag, waar werden vroeger de financiële middelen vandaan gehaald ? Was dit alleen van donaties door forumleden of waren eer ook sponsoren actief ?

Welke rechtspositie/juridische status heeft Acvoda eigenlijk, zijn jullie een vereniging, stichting.......etc. ? 

Giften/Donaties/Collectebussen bij vapeshops, en een keer een loting-actie via DampTV. Maar het is nooit een vetpot geweest en er moet eigenlijk altijd eigen geld bij. Het is niet als verwijt naar wie dan ook bedoeld, maar wij krijgen van velen te horen wat we allemaal zouden moeten doen, maar er zijn maar zeer weinigen die ook echt iets willen of kunnen doen of bijdragen. Het is helaas een feit dat er meer toetsenbord-activisten zijn dan echte.

Om je een idee van kosten te geven:

Folders: ~€2000,- (uiteindelijk verdienen we dat terug met een marge van bijna 10%, maar het moet wel vooraf opgehoest worden)

GFN2019: ~€1200,- totaal (eten, drinken, logies, reis en toegang). Uiteindelijk is ongeveer de helft daarvan gesponsord door KAC. En geloof me, we hebben het zo goedkoop mogelijk gedaan met AirBnB, budgetreizen, etc. De toegang tot GFN is alleen al 129 Britse pond p.p. Voordeel is wel dat e-liquid en bier erg goedkoop is in Polen :e33

(en aan je ega uitleggen waarom je samen met een andere man/vrouw een klein appartementje gaat delen voor 4 nachten in het buitenland is ook geen sinecure 🤣)

Lidmaatschap NEN: ~€250 p/j (zeer sterk gereduceerd tarief, is normaal €2500 p/j, maar hier zijn we recentelijk uitgestapt. men wil ons weer terug en we zijn in onderhandeling)

Website: ~€150,- p/j

Reiskosten OV: ~€250,- p/j om bij diverse bijeenkomsten etc. aan te sluiten, die meestal in de Randstad plaatsvinden, waar de meesten van ons niet plegen te resideren.

En dan zijn er nog kosten voor eten, drinken, representatiemateriaal en heel soms locatiehuur als we ergens naartoe gaan om met een (lobby)organisatie of vertegenwoordiger daarvan aan tafel zitten. En dan vergeet ik nog maar even trainingskosten (lobbyen doe je niet zo maar), bankkosten en nog allerlei kleine uitgaven her en der (ik beheer niet de financiën, dus ik vergeet vast nog het één en ander). We proberen alles voor een appel en een ei te regelen, maar alleen dat al kost extra tijd.

Gemiddeld inkomen per jaar (als we een goed jaar hebben) €800,- ~€1000,-.

Zoals je ziet geen vetpot. Meestal draaien we met hangen en wurgen en door niet te strak naar eigen geld te kijken en overal om korting/vrijstelling te bedelen net aan quitte. Dit is overigens niet bedoeld als klaagzang, maar meer een toelichting waarom we buiten beschikbare vrije tijd maar heel beperkt zijn in onze slagkracht. Helaas kost serieus campagne voeren ook serieus geld. En dan moeten we het opnemen tegen BigT, BigP en de overheid die schier oneindig diepe zakken hebben. Alleen Mevr. De Kanter en haar kompanen zeuren al om €70.000,- om hun campagne te kunnen voeren (en ze harken dat ook nog binnen - we zijn oprecht jaloers :e33).

Zouden we het echt serieus full-force aanpakken, dan zou minimaal 1 persoon er een full-time baan aan hebben. Reken maar uit wat dat zou kosten tegen minimum loon. Vooralsnog hebben we geen idee hoe we zo'n bedrag jaarlijks binnen zouden kunnen harken. Maar wat meer zichtbaarheid zal ons in ieder geval geen kwaad doen. Dat is ook een feit.

Internationaal zijn we samen met INNCO bezig om groot geld binnen te harken, waarmee zij kleine clubjes zoals ons dan weer kunnen sponsoren. Want geloof me, wij zijn niet de enige organisatie in de wereld die met dergelijke problemen kampt, 

Edited by Chasepoes

@Chasepoes, thnx voor de info 👍🏻

Wij hebben een Hot link button naar jullie site, echter de site ligt op zijn gat, misschien eerst die weer actief maken en dan een nieuwe donatie button plaatsen.

Wij hebben dit via een PayPal pot in combinatie met een Bunq rekening geregeld, werkt prima en kost nagenoeg niets.

https://www.dampforum.nu/doneren/

Met een beetje info over de gang van zaken, de doelen, b.v. we willen dan en dan naar een bijeenkomst, daar gaan we zus en zo doen met als doel dit en dat te bereiken. Je maakt hier een topic aan "wij moeten op reis en dat kost €...,-" daarin jullie verhaal en een link naar jullie eventuele donatie mogelijkheid.

Een PayPal pot per doel, voor iedereen zichtbaar hoeveel er in de doel pot zit, en vooral hoeveel er nog nodig is, ik denk dat er dan doelgericht gedoneerd kan worden en de leden hier echt het gevoel krijgen van, ik doneer voor dit doel en vooral "onze" missie is geslaagd.

Dan ook een verslag wat het doel heeft bereikt, hoe de reis is verlopen, een paar foto's van het vliegveld, het hotel, een proost bij een etentje en natuurlijk de missie zelf, zeg maar een reisverslagje...

Dus betrokkenheid 🍻

Ikzelf zou dan zeker geneigd zijn te doneren.

Posted (edited)

@Chasepoes @BurmaShave en Eveline  (zit  Eveline  ook op het Forum?)

Heel erg bedankt voor al het werk.
Ik snap dat vrijwilligerswerk altijd heeeel veel tijd kost. (Het wordt ook altijd meer dan je inschat).

Bij mij was ook de "zin" om te doneren weg. Gewoon omdat ik iedere keer het gevoel had dat er niets gebeurde. En dat is dus het effect bij mij, en ik ben bang niet alleen bij mij.

Je zegt wel dat er meer media zijn waardoor jullie druk zijn, maar daar gebeurt , in ieder geval zit ik op twitter en facebook waar niets meer gebeurt door acvoda. Hetzelfde beeld krijg ik daarvan als hier op het forum. Waar het op neer komt is dat ze zelfs elkaar versterken in het beeld dat er niets gebeurt.

Wanneer op 1 medium niets meer gebeurt, maar op de anderen wel, had ik nog leven waargenomen, ervaar je dat anders.

Verder schreef je dat acvoda geld gekregen heeft van Knowledge-Action-Change (KAC)wat  geld ontvantgt vanvan Philip Morris  via Foundation For A Smokefree World (FSFW).

En dat acvoda lid is van INNCO die gesubsidieerd wordt door Foundation For A Smokefree World (FSFW).

Ik vraag mij af hoe staan jullie daar in? Hoe zit het met je onafhankelijkheid?

Want het lijkt me dat dit je na gedragen kan worden, en dat je niet meer als een onafhankelijke consumenten organisatie gezien wordt.

Het voelt voor mij in eerste instantie niet zo geweldig.  Maar misschien kan het niet anders?

Ik vraag mij ook af hoe andere dampers daar tegen over staan.

Ik zie dat de website van acvoda het ook weer doet!!

Edited by elja

17 minutes ago, elja said:

Ik vind dit ook bedenkelijk, zeker als je de door jou geposte video hebt bekeken https://youtu.be/sG-vW1ku0_U.

Een betrokken damper zou zeggen, keep your enemies close, is in dit geval dodelijk.

Geen antwoord van acvoda, maar antwoord van @The Modder maakt meer duidelijk over ook de positie van acvoda  :

Philip Morris ziet inmiddels in dat het roken van tabak dusdanig wordt ingeperkt dat zij op zoek moet gaan naar een ander verdienmodel. Maar dat geldt alleen voor de westerse wereld. Overal waar zij markt zien daar zullen ze inspringen. 

Posted (edited)
6 hours ago, elja said:

Bij mij was ook de "zin" om te doneren weg. Gewoon omdat ik iedere keer het gevoel had dat er niets gebeurde. En dat is dus het effect bij mij, en ik ben bang niet alleen bij mij.

Dat snap ik. Zoals gezegd, we werken eraan

Je zegt wel dat er meer media zijn waardoor jullie druk zijn, maar daar gebeurt , in ieder geval zit ik op twitter en facebook waar niets meer gebeurt door acvoda. Hetzelfde beeld krijg ik daarvan als hier op het forum. Waar het op neer komt is dat ze zelfs elkaar versterken in het beeld dat er niets gebeurt.

Wanneer op 1 medium niets meer gebeurt, maar op de anderen wel, had ik nog leven waargenomen, ervaar je dat anders.

Dan kijk je vermoedelijk niet op de juiste plek. Zowel @plopnl, James alsook ik reageren/posten/retweeten bijna dagelijks op Twitter (plopNL het meeste) en op FaceBook reageren we ook regelmatig. We posten niet zoveel, voornamelijk omdat er niet zoveel te posten valt tot nu toe.

Verder schreef je dat acvoda geld gekregen heeft van Knowledge-Action-Change (KAC)wat  geld ontvantgt vanvan Philip Morris  via Foundation For A Smokefree World (FSFW).

En dat acvoda lid is van INNCO die gesubsidieerd wordt door Foundation For A Smokefree World (FSFW).

Ik vraag mij af hoe staan jullie daar in? Hoe zit het met je onafhankelijkheid?

Want het lijkt me dat dit je na gedragen kan worden, en dat je niet meer als een onafhankelijke consumenten organisatie gezien wordt.

Wat je opnoemt zijn twee los van elkaar staande zaken. KAC heeft een een bijdrage in het startkapitaal gehad van PMI. Die bijdrage was volledig belangeloos en is ook contractueel zo vastgelegd. Inmiddels heeft KAC een volledig eigen kapitaal opgebouwd, waarin de bijdrage van PMI weg valt

KAC heeft een gedeelte van onze reis naar GFN gesponsord. Ook daar zaten totaal geen verplichtingen aan, buiten aanwezig zijn op het GFN. Ook dat ligt zwart-op-wit vast en dat gebrek aan opdrachten of invloed heb ik aan den lijve mee mogen maken. Men heeft niets, maar dan ook niets van ons gevraagd. De sponsoring was rond nog voordat we vertrokken.

De aanvraag die INNCO doet bij KAC geeft KAC ook geen invloed op INNCO. INNCO dient, indien ze het geld toegewezen krijgen (wat nog lang niet zeker is), aan te tonen dat ze het ingezet hebben ter ondersteuning van consumenten-organisaties. Dat is de enige vereiste.

De onafhankelijkheid van zowel Acvoda, INNCO en KAC is dus niet in het geding, op geen enkele wijze.

Zou het ons nagedragen kunnen worden? Vast en zeker. Maar iedereen kan modder vinden als ze dat willen en dat naar ons gooien. Zo kan men dat ook zeggen dat wij de brancheorganisaties steunen door nagenoeg tegen kostprijs folders voor ze te produceren. Heel plat gezegd hebben we 2 keuzes:

1 - Onszelf opheffen want met alleen donaties uit de community kunnen we niet veel meer bereiken dan een website in de lucht houden. 

2 - Op basis van goed contractueel beschreven sponsoring door de juiste clubs proberen een vuist te maken, hoe klein ook, met het risico dat men modder naar ons slingert.

Wij hebben gekozen voor 2. Want niet geschoten is immers altijd mis. En daarbij hoort ook dat je nauw contact hebt met PMI, JTI en Reynolds (om er maar een paar te noemen). Wellicht kunnen we straks niet eens meer zonder ze. Want hoe principieel je ook wilt zijn, ook zij streven een vergelijkbaar doel na en misschien zijn zij wel de enigen die het geld en de tijd ervoor op kunnen brengen. Maar voor ons is het een geval van keep your friends close, keep your enemies closer.

Het voelt voor mij in eerste instantie niet zo geweldig.  Maar misschien kan het niet anders?

De community is er verdeeld over. Daarom stapt onder andere NNA(UK) ook uit INNCO. En dat terwijl NNA(UK) ook een bijdrage in hun startkapitaal van KAC ontvangen hebben.

Aan de ene kant tref je de puristen die als grass-roots organisatie willen vechten en heel principieel tegenover dergelijke sponsoring staan en aan de andere kant tref je organisaties aan die inzien dat je met passie alleen niet heel ver komt en stomweg gewoon geld nodig hebt.

Helaas bestaat de Harm-Reduction community (en dan trek ik hem opzettelijk breed) voornamelijk uit mensen die vanachter hun toetsenbord heel boos schreeuwen tegen anderen die net zo boos zijn. Maar er zijn procentueel maar heel weinig  die niet al navelstarend uit hun media-bubbel durven stappen en ook echt iets kunnen/willen bijdragen. Dat is helaas de werkelijkheid van vandaag de dag. Iedereen lijkt het wel best te vinden en te verwachten dat iemand anders de aardappels wel voor ze uit het vuur haalt. Men neemt mensen die de handschoen oppakken graag de maat en weet precies te vertellen welke broek ze aan moeten trekken en hoe ze die op moeten houden. Maar diezelfde mensen helpen om die broek dan ook werkelijk op te houden doet bijna niemand.

Ik zie dat de website van acvoda het ook weer doet!!

Yup, zoals ik zei. Technisch probleem. We zijn aan het verhuizen van provider, o.a. om meer functionaliteit te kunnen bieden. En daar ging iets niet helemaal lekker. De site wordt binnenkort vernieuwd.

5 hours ago, elja said:

Geen antwoord van acvoda, maar antwoord van @The Modder maakt meer duidelijk over ook de positie van acvoda  :

Die is simpel. Wij hebben onze handen vol aan het gaan ondersteunen van internationale vape-organisaties (er zijn meerdere plannen in ontwikkeling, waar ik vooralsnog geen uitspraak over kan doen, omdat we geen slapende honden wakker willen maken). Daarnaast waren we samen met KAC en NNA(UK) en de Esigbond bezig een evenement te organiseren waarbij we een Global Harm Reduction rapport zouden presenteren aan beleidsmakers, waarbij ook een ruime vertegenwoordiging van zowel consumenten als ook de markt aanwezig zou zijn. Hiermee konden/wilden we aantonen dat de huidige wetgeving zowel de consumenten als ook de markt onevenredig hard treft in vergelijk tot tabaksverkoop en aantonen dat de wet averechts werkt. Door de huidige controverse rondom het vertrek van NNA(UK) is dat initiatief op hold gezet. Dat initiatief stond echter nog maar pas in de steigers, vandaar dat we daar ook nog niet over gecommuniceerd hebben.

Maar met al die werkzaamheden rondom COP9 hebben we weinig ruimte voor andere zaken. En daarover heb ik in Warschau ook persoonlijk gesproken met Aaron en die keuze toegelicht.

Het aanstaande COP9 trekt een stevige wissel op onze slagkracht en we moeten daarin echt keuzes maken wat we wel en wat we niet doen. En dan moeten we ook nog eens zorgen dat al dat lobby geweld ons ook gewoon niet zelf de kop kost. 

Edited by Chasepoes

Voorlopig zet Acvoda zich als collectief belangeloos in voor het dampen. Zij die zich geroepen voelen hieraan een bijdrage te leveren: sluit je aan. Rob heeft geschetst hoeveel inspanning het kost. Als je dat op kunt brengen, wat let je?

@Chasepoes  Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Wat betreft geld kan ik me ook wel voorstellen. Je omschrijving van 2 groepen die kwaad op elkaar is in feite bezopen wanneer je er bij stilstaat, want veel mensen uit beide groepen willen dat roken stopt.

Ik vind het apart dat je zegt ik niet op de juiste plekken kijk op mijn sociale media. Ik volg acvoda op facebook en twitter, en zie op facbook en twitter weinig meer langs komen. Daar zit weinig tot geen activiteit in. Ook niet in de dampersgroepen op facebook waar ik in zit.

@plopnl Reageert altijd onder eigen naam. dat deed hij altijd al heel enthousiast. Dus wat dat betreft gaat dat om persoonlijke reacties die niet gewijzigd zijn. En nu staat er bij zijn omschrijving dat hij van acvoda is. Maar dat is dus niet het twitter account van acvoda.

En wie is James op twitter. Sorry, maar ik weet echt niet alle voornamen, (of achternamen) en media namen aan elkaar te knopen.

Jullie kennen elkaar persoonlijk, maar ik niet, en een hoop anderen hier ook niet.  Maar goed, het lijkt me dat het in principe om acvoda gaat.

20 hours ago, elja said:

@Chasepoes  Heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Wat betreft geld kan ik me ook wel voorstellen. Je omschrijving van 2 groepen die kwaad op elkaar is in feite bezopen wanneer je er bij stilstaat, want veel mensen uit beide groepen willen dat roken stopt.

Ik vind het apart dat je zegt ik niet op de juiste plekken kijk op mijn sociale media. Ik volg acvoda op facebook en twitter, en zie op facbook en twitter weinig meer langs komen. Daar zit weinig tot geen activiteit in. Ook niet in de dampersgroepen op facebook waar ik in zit.

@plopnl Reageert altijd onder eigen naam. dat deed hij altijd al heel enthousiast. Dus wat dat betreft gaat dat om persoonlijke reacties die niet gewijzigd zijn. En nu staat er bij zijn omschrijving dat hij van acvoda is. Maar dat is dus niet het twitter account van acvoda.

En wie is James op twitter. Sorry, maar ik weet echt niet alle voornamen, (of achternamen) en media namen aan elkaar te knopen.

Jullie kennen elkaar persoonlijk, maar ik niet, en een hoop anderen hier ook niet.  Maar goed, het lijkt me dat het in principe om acvoda gaat.

Klopt helemaal. We doen het voorlopig nog op ons persoonlijk-account, omdat we het Acvoda-account zowel op Twitter, als ook op FB iets anders gaan inzetten. Dus je hebt gelijk als die niet meer actief zijn. James is James Young. En iedereen met een vergelijkbare Avatar op FB, Twitter of hier op het forum, heeft iets van doen met Acvoda

On 29-7-2019 at 12:34, Sub-Ωhm said:

@Chasepoes, thnx voor de info 👍🏻

etc.

In alle reacties deze over het hoofd gezien. Excuses.

De site was puur een technisch probleem en dat is nu opgelost. We zijn aan het verhuizen qua site, o.a. om een donatiebutton weer werkend te krijgen, min of meer gelijkend aan wat het forum doet en ook om meer ruimte en functionaliteit te krijgen om meer dingen te kunnen doen op de site.

Voor wat betreft je tips rondom betrokkenheid - Thnx! Natuurlijk hadden we die zelf ook al bedacht, maar zijn er om diverse redenen niet aan toegekomen. Dus gebrek aan betrokkenheid snappen we vanuit dat oogpunt ook wel. Maar zowel @BurmaShave en ik zijn niet zo van die foto schietende lifestyle bloggers. Dus dat zijn dingen waarvan we pas achteraf denken...Oeps...fotootjes waren wellicht wel leuk geweest.

Posted (edited)

Maar dan bij deze een klein goedmakertje:

Dit was de vogel die ons naar Warschau bracht. De KLM was gek genoeg de goedkoopste optie. Vanaf Eindhoven was het goedkoper vliegen, maar daar hadden we geen gegarandeerde plek en waren we met benzine (reis)kosten ongeveer net zo duur uit:

6hg3Ecv.jpg

Obligatoire luchtfoto:

imIVk4L.jpg

We landen rond 22:30 in Warschau

PmBzmlq.jpg

En nadat we ons appartement opgezocht hadden en onze bagage gedumpt hadden, zijn we op een drafje naar het Marriott gegaan om ons in het netwerken te storten.De activiteiten buiten GFN om waren wellicht net zo waardevol als GFN zelf. De SkyBar ging dagelijks om 02:00u dicht en dus was er geen nacht dat wij voor 03:00u op bed lagen. Iedereen wilde met Acvoda in gesprek met COP9 als onderwerp.  Op de foto zie je Kim Dabelstein (INNCO) op de rug en Charles Gardner (FSFW) in de SkyBar van het Marriott:
uaxYvjN.jpg

Ons appartement zat hier ergens, op ongeveer 30 minuten lopen van het Marriott, waar GFN2019 plaats vond. Het was ongewoon heet voor de tijd van het jaar in Warschau. Dagelijks was het er ergens tussen de 35C en 40C:

tx1oPRe.jpg

Met behulp van deze jongens konden we de reistijd verkorten tot ongeveer 15 minuten en zorgen dat we om 09:00u weer paraat stonden:

Ih2I7IS.jpg

Het was dag in dag uit bloedheet in Warschau, maar gelukkig was het water er net als in Nederland ook gewoon nat:

dhhAJxr.jpg

Maar er moest gewerkt worden, dus na een korte hete nacht, togen we naar het Marriott (Warschau is wel een mooie stad):

oZ4dIMQ.jpg

En daar was het lezingen bijwonen:

vrHmZGZ.jpg

Over onderwerpen als de schadelijkheid van rookvrije tabak (Smokeless Tobacco - ST)

lkZwKDC.jpg

De ongelijkheid in de implementatie van de TPD in lokale wetgeving:

InDyKl0.jpg

En nog veel meer. Tussendoor was er soms even tijd om wat inkopen te doen in een mooi winkelcentrum, dat net achter het station lag, dat naast het Marriott lag (blik vanuit het Marriott op het station):

yx1Lg35.jpg

En het winkelcentrum dat daarachter lag:

SYGSsRX.jpg

En dan snel weer terug om deel te nemen aan o.a. paneldiscussies. Op de foto zien jullie links Eveline zitten, naast haar Kim Dabelstein. de namen van de twee heren naast Kim weet ik zo niet meer uit het hoofd. De man met de microfoon is van NNA(UK) en rechts naast hem zit Clive Bates. Deze paneldiscussie ging over de houding van Nederland ten opzichte van Harm Reduction (die negeert men), en Eveline heeft Acvoda daar echt enorm goed vertegenwoordigd. Men was onder de indruk van onze kennis en de manier waarop zij zich staande hield tussen verbale krachtpatsers als Clive.

VOvDdEl.jpg

Na GFN ff snel naar het appartement, om even op te frissen: 

JILDjyx.jpg

Want daarna moest er weer tot diep in de nacht ge-lobbyt en ge-netwerkt worden. We hebben het als echte Nederlanders voor elkaar gekregen om steeds maar Double-Dutch te gaan en hebben geen cent hoeven betalen in de SkyBar. Het uitzicht vanuit de SkyBar is overigens geweldig:

6ZQwQFv.jpg

En da na een korte, broeierige nacht de volgende dag weer aan te schuiven bij lezingen (deze ging over wetgeving. Want er zit ruimte in verschillende wetgeving om te maatregelen die o.a. WHO oplegt te verbieden):

1qMjTng.jpg

We hebben heel even tijd kunnen vinden om een vapeshop te bezoeken, waar het zo niet nog warmer was als buiten:

zPEalHO.jpg

Maar waar ze wel lekkere liquids hadden en andere mooie spullen:

ekf9KfC.jpg

En naar 4 vreselijk enerverende, vermoeiende, inspirerende en waardevolle dagen, was het tijd voor de terugreis. Eerst met Uber door de nauwe straten van Warschau:

M2ppeuO.jpg

Vervolgens weer met de KLM:

j0VLtTH.jpg

Terug naar het  (toen nog) heerlijk koele Nederland:

3CCMkTP.jpg

En dat is een hele rare gewaarwording. Je komt geïnspireerd, vol ideeën, maar ook met een stapel op te tuigen initiatieven weer in Nederland, om  je te realiseren dat er eigenlijk niets veranderd is en er een hele bak werk voor je ligt. 4 dagen lang omringd door mensen die in meerdere of mindere mate net zo denken als jezelf doet, trappelend om iets te doen, werkt opwekkend. Maar dan terugkomen en op de autoradio iets horen over het preventieakkoord en de echte wereld weer tot je door te laten dringen heeft dan ook iets ontluisterend.

Nabrander, want het uploaden koste ff tijd. Impressie van een Poolse vapeshop:

Op GFN staan de meeste presentaties en wat video's van het evenement zelf.

Edited by Chasepoes