Jump to content
Sign in to follow this  
Lurker

UK Nieuwe cijfers 2018 : e-sigaret laat meer rokers stoppen

Recommended Posts

8 hours ago, richard-V said:

En watÔĽŅÔĽŅ bedoelt Wanda met haar idee van coaching. Ze¬†bedoelt zeker herhaalrecepten plavix mailen.

Ze heeft denk ik eerder geen benul wat coaching in Engeland inhoud. 

Het valt onder NHS, je krijgt tips over alle hulpmiddelen en mag daarna zelf kiezen welke je wil gebruiken. 

Vervolgens heb je minimaal 1x per week een gesprek met je coach en word je getest met een CO meter om je te motiveren, dit gaat door zolang je wilt (was minimaal 4x bij dit onderzoek). 

Stoppen met roken via e-sigaret zonder support heeft trouwens dezelfde resultaten.

Normaal via NHS smoking cessation services mag je zelf het model kiezen en zijn de resultaten nog hoger (Louise Ross zit rond 80-90%, Sairah Salim-Sartoni zelfs 100%)

E-Cigarettes Can Help Smokers to Quit, New Research Shows

People attempting to quit smoking without professional help are approximately 60% more likely to report succeeding if they use e-cigarettes than if they use willpower alone or over-the-counter nicotine replacement therapies such as patches or gum, reveals new research published in Addiction.

The study surveyed 5,863 smokers between 2009 and 2014 who had attempted to quit smoking without the aid of prescription medication or professional support. 20% of people trying to quit with the aid of e-cigarettes reported having stopped smoking conventional cigarettes at the time of the survey. 

E-Cigarettes Can Help Smokers to Quit, New Research Shows

Edited by Tamara
FBT - quote ingekort (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Mooi @plopnl dat je dit even opdiept.

Eigenlijk vind ik het resultaat van dit onderzoek behoorlijk teleurstellend. Ik had een veel hoger percentage verwacht dan deze magere 18% na 1 jaar rookvrij.

Zeker ook omdat ik de eerdere onderzoeken van de NHS al kende.

Dat roept toch vragen op zoals bv. welke damp-apperatuur is in dit onderzoek gebruikt?

1 hour ago, balling said:

Dat roept toch vragen op zoals bv. welke damp-apperatuur is in dit onderzoek gebruiktÔĽŅ

Ze hebben allemaal gebruik gemaakt van de aspire one kit

@plopnl

Bedankt voor de info:

Daar zou het mee te doen moeten zijn.

Weliswaar unregulated maar met een goede, hier ook veelvuldig aangeraden, MtL-clearo.

Ook een aardig cadeautje. Mochten ze die houden?

Om een beetje meer opschudding, Jensen vraagt om mailtjes voor zijn show en podcast over onderwerpen waar we te weining van horen of een eenzijdig geluid. Zeker met het groeiende vooral positive bewijs en het toch maar demonizerende character in veel media (halfslachtig rtl nieuws op deze) en halve BNers (Wanda) lijkt mij het toch goed voor een show als de zijne om hier even met een moker tegen aan te gaan XD 

Stuur hem maar een mailtje (ik heb het al gedaan) in de hoop dat hij ook hier tegen de gevestigte stroom in wil gaan.

robert@jensenpodcast.nlÔĽŅ

@balling even kleine correctie.

omdat Aspire stopte met de one kit kregen 42 deelnemers de one kit van Innokin 2016.

Het lijkt me dat ze ze mochten houden, zeker vanuit hygi√ęnisch standpunt aannemelijk.¬†

Daarnaast kregen ze 1 flesje van 30ml met e-liquid (tobacco royale). 

Verdere liquid werd ze aangeraden online of bij een vapeshop te halen, en te experimenteren met smaken en nicotine sterktes, tevens om hier te kijken naar andere verdamper als hun kit niet beviel 

@plopnl

Wedden dat als dit onderzoek in Nederland zou zijn gehouden, ze de sets weer hadden moeten inleveren.

On 2/1/2019 at 11:26 AM, balling said:

Eigenlijk vind ik het resultaat van dit onderzoek behoorlijk teleurstellend. Ik had een veel hoger percentage verwacht dan deze magere 18% na 1 jaar rookvrij.

Ik had minder verwacht.

- mensen onder druk zetten om te stoppen met roken door middel van pleisters - 7 komma iets slaagkans

- mensen onder druk zetten om te stoppen met roken door middel van kauwgum - 7 komma iets slaagkans

- mensen onder druk zetten om te stoppen met roken door middel van wilskracht - 7 komma iets slaagkans

- mensen onder druk zetten om te stoppen met roken door middel van hypnose - 7 komma iets slaagkans

- mensen onder druk zetten om te stoppen met roken door middel van zelfmoordpillen - 7 komma iets slaagkans

...

En het verbaast mij niets dat mensen op de gekste wijzen onder druk zetten om iets te doen wat ze eigenlijk niet willen resulteert dat de overgrote meerderheid (93%) binnen het jaar weer doet wat ze zelf willen eens die druk wegvalt. En de eerste stop experimenten met de e-cig gaven dus ook '7 komma iets' als resultaat: doctor zoekt de minst aantrekkelijke cig-a-like op de markt, de eerste maand damp je op 20mg, vervolgens nog twee maanden op 6mg en vanaf de vierde maand ben je dampvrij en binnen het jaar rook je dus uiteraard weer.

Ze zijn al wat minder radicaal geworden in de UK (nu mag je blijven dampen) maar ze zijn toch nog steeds druk bezig om mensen onder druk zetten om te stoppen met roken door middel van e-cigs of iets anders, en ze verwachten een heel ander resultaat. Blijkbaar geeft dampen toch een zekere genoegdoening die ietwat meer mensen ervan weerhoud om niet te hervallen. Bovendien valt de druk bij dampen niet helemaal weg: de UK is hoogstwaarschijnlijk van de vrije damp-landen (= waar dampen niet bij wet verboden is in openbare gelegenheden) het land met de grootste wildgroei van privé dampverboden op de planeet. Dit alles zou het ietwat beter resultaat na 1 jaar kunnen verklaren. En na 2 jaar is de uitstroom bij dampen al bijna even groot als bij de andere stopmiddeltjes.

Maar dit is uiteraard niet te vergelijken met de slaagkans van mensen die uit vrije wil zonder externe druk overstappen op dampen want die ligt ruim boven de 50% na 1 jaar, na 2 jaar, na 10 jaar,... (maar dat geldt voor zowat alles dat in vrije keuze gebeurt). En ik bedoel dus niet die typisch Britse "vrije keuze" tussen dit, dat, zus of zo, als je maar iets iets kiest om te stoppen.

Edited by The Modder

On 31-1-2019 at 13:53, richard-V said:

@Oomkobus   Daarom vindt ik stenen winkels  echt nuttiger voor beginners dan online iets bestellen.Ik zie vaak beginnende dampers in de plaatselijke  dampwinkel binnenkomen met op internet gekochte spullen en vragen hoe het nou toch komt dat het niet smaakt.Dan zit de coil er letterlijk in vastgebakken.De winkelier moet het dan geduldig uitleggen,voordoen hoe je een coil erin schroeft en een doosje coils van 10,-  kan hij dan wel verkopen. En misschien komen ze dan later nog wel eens een doosje kopen,ja daar kan de kachel niet van branden.

Maak je geen zorgen ,; de kachel  brandt niet van de hardware. Die brandt van de liquid als de damper eenmaal het juiste apparaat gevonden heeft. Een klant die denkt goedkoop uit te zijn en zijn spullen in China bestelt - maar zich niet de moeite getroost op Internet ook naar informatie voor het gebruik te zoeken - komt vroeg of laat aan de andere kant van de balie voor gratis advies. Met een beetje geluk - en inzet - haal je ook daarmee een klant " voor het leven " binnen. Dan maakt uiteindelijk die twee tientjes op zo`n starterkit niet meer uit. Nog los van het feit dat ongeveer de helft sowieso meteen aan minimaal een nieuwe tank moet. 

Ik denk wel dat op de langere duur, het dampen steeds eenvoudiger wordt en de apparaten minder gebruiksaanwijzing behoeven. De kosten zullen daarbij echter wel nog flink stijgen, nog los van eventuele toekomstige accijnzen. Maar we naderen wel langzaam maar zeker, stap voor stap, een punt waarop dampen uit het verdomhoekje komt, en er meer feiten breed bekend worden en fabels gaan vervangen. Is wel een beetje een kwestie van lange adem, maar de aanhouder wint. 

Ik wist in 2007 al dat ik, hoewel verre van perfect, iets goeds in handen had. En ondanks alle geharrewar en gesteggel, kunnen we over de afgelopen bijna 12 jaar niet anders concluderen dan dat het de goede kant op gaat. Geduld is een schone zaak.....ik ben blij bij de pioniers gehoord te hebben, en nu elke dag opnieuw heel veel mensen actief kan helpen bij de overstap. 

@The Modder

Dank voor je input:

Ja, druk (stress) zou ook wel eens een factor kunnen zijn wat het beeld in dit onderzoek vertroebelt (vertroubelt).

Per slot is de factor stress de grootste oorzaak dat mensen weer terug beginnen te roken (zo zeg je dat toch?)

@balling¬†Clive Bates herhaald het ook steeds dat het beste wat TC zou kunnen doen is niets doen. Psychologisch erg moeilijk voor control freaks om dat ook daadwerkelijk (niet) te doen, en dan een subsidieaanvraag te moeten indienen dat zonder hun inmenging alles veel beter zou gaan en ze dus enkele miljoenen nodig hebben om niets te doen. Als je dus vergelijkt met niets doen onder dwang en waarbij stoppen geen doel maar een neveneffect is¬†(zoals de Zweden decennia lang gedaan hebben met snus; en zoals dampen was in de pioneer-tijden) is die 18% inderdaad teleurstellend, maar als dwangmatige stop-methode is het een ongekend en onge√ęvenaard succes.

De studie vermeld ook dat meer dan de helft (60%) niet alleen stopt met tabak maar binnen het jaar ook stopt met dampen, dus is die externe dwang en druk wel degelijk aanwezig. De terugval naar tabak is dus nog steeds bijzonder groot en zou heel wat minder kunnen zijn zonder die aanpak van "je moet kost wat kost stoppen met roken, en het beste is uiteraard als je ook volledig stopt met dampen".

@The Modder

Mooi samengevat, Luuk.

De psychologie en politicologie van het stoppen in een notendop.

Oftewel: "Laat mensen toch in hemelsnaam met rust!"

Wat ik van mijn Britse familie en vrienden weet (in elk geval Schotland en Engeland), krijg je coaching van getrainde nurses bij het stoppen met roken en overstappen op vapen. De nurses van NHS zijn getraind in het in- en uit elkaar halen van vape-apparatuur, het kiezen van de verschillende soorten vloeistoffen, het tijdig verwisselen van coils. De kit en training voor mensen die willen stoppen met roken krijgen dit geheel van het NHS vergoed.

@e-Gerri

Dat is 1 van de vele redenen voor een Brexit (en een Nexit).

Daar moet je in Brussel over beginnen: Een damper vanuit het ziekenfonds, the horror!

@balling Ik denk ook niet dat je dat zou moeten willen... een damper via een receptje.

@Quidam

Gelukkig bestaat er in het VK wel een redelijk vrije markt en naar het zich laat aanzien wordt die er na de Brexit alleen maar vrijer op.

Voor zover ik weet is het uittreden uit de TDP iig een van de voornemens die ge√ęffectueerd zullen gaan worden.

Ik heb iig. nog geen berichten gelezen over beleidsvoornemens om de markt daar naar Amerikaans voorbeeld dicht proberen te timmeren.

We moeten ook weer niet te "Halleluja" spreken over de manier hoe de Britse overheid het dampen inzet om het roken te verminderen.

Ook voor hen is het nog altijd de bedoeling dat je, weliswaar op termijn, ook stopt met dampen.

Maar inderdaad, Jay, is een dampertje op recept iets wat we nauwlettend in de gaten zullen moeten houden.

Vooralsnog is die weg op het continent juridisch (nog) niet meer begaanbaar maar je weet maar nooit met die ambtenaren van drinkebroeren Juncker & Timmerfrans.

11 hours ago, balling said:

We moeten ook weer niet te "Halleluja" spreken over de manier hoe de Britse overheid het dampen inzet om het roken te verminderen.

Ook voor hen is het nog altijd de bedoeling dat je, weliswaar op termijn, ook stopt met dampen.

Dat is toch voor iedereen die stopt met roken en begint met dampen zo? Begrijpelijk als dampen zó goed bevalt, dat je er niet mee wilt stoppen, maar ik neem aan dat het voor bijna iedereen toch wel in het begin de insteek was.

Niet voor mij @Madman.

Ik wilde helemaal niet stoppen met roken en heb in dampen altijd een alternatief gezien.

Ik wilde stoppen met roken vanwege de kosten. Aangezien dampen voor mij veel goedkoper is dan roken (‚ā¨300 pm) zie ik de noodzaak van stoppen met dampen niet

4 hours ago, Madman said:

Dat is toch voor iedereen die stopt met roken en begint met dampen zo? Begrijpelijk als dampen zó goed bevalt, dat je er niet mee wilt stoppen, maar ik neem aan dat het voor bijna iedereen toch wel in het begin de insteek was.

Nee, dat was niet mijn insteek. Mijn insteek was stoppen met roken, niet met dampen.

Ik ben ook nooit gestopt met dampen. Doe het alleen veel minder tegenwoordig. Is dus meer als een wijntje drinken zo nu en dan geworden.

Daarnaast lees je hier vaak genoeg dat mensen niet eens wilden stoppen met roken. Maar een esigaret kochten en na een dag of 10 constateerden dat ze toch echt nooit meer een sigaret aanraakten.

Edited by elja

5 hours ago, Madman said:

Dat is toch voor iedereen die stopt met roken en begint met dampen zo?

Misschien wel, maar niet iedereen die begint te dampen deed dit om te stoppen met roken; dit is maar één van de ontelbare beweegredenen; het is goedkoper, het is meer getolereerd in openbare gelegenheden - op het werk, het smaakt beter en geeft minder overlast,... dus ook ik wilde nooit stoppen, ik rookte waar het mocht en dampte waar dit niet mocht, maar na een tijdje ben ik ook gaan dampen waar roken toegelaten was gewoon omdat het beter smaakt en een pak goedkoper is.

Maar het is wel zo dat heden ten dage de promotie voor dampen quasi 100% op het stoppen-met-roken aspect gelegd wordt (onder impuls van de UK, NNA, INNCO,...). Mijns inziens een gemiste kans. Diegenen die willen stoppen met roken hebben reeds decennia lang allerlei lapmiddeltjes tot hun beschikking; er nog eentje bij aan het rijtje toevoegen dat in plaats van 7%, 18% slaagkans heeft zal mijns inziens niet zo bijster veel verschil uitmaken. Diegenen die echt willen stoppen zullen na talrijke mislukte pogingen er wel in slagen. De rokers die vandaag de dag nog steeds roken zijn de "die hard"'s die niet willen stoppen, en als je die kan bereiken zal dit wel een wezenlijk verschil uitmaken. Maar die komen nu volledig in de kou te staan, mensen die niet willen stoppen met roken hebben absoluut geen enkele boodschap aan nog een extra stoppen-met-roken middel.

Volgens de tobacco controllers willen 95% van de rokers stoppen met roken - zowat alle rokers die ik ken (in de werkelijke wereld) behoren dus tot die 5 resterende %. Harm reduction onder het motto van "everything about them without them" zonder naar je werkelijke doelgroep te willen luisteren, zonder zelfs te willen erkennen dat die √ľberhaubt bestaat.

16 hours ago, balling said:

Ik heb iig. nog geen berichten gelezen over beleidsvoornemens om de markt daar naar Amerikaans voorbeeld dicht proberen te timmeren.

Maar na Brexit zullen er wel duidelijke beleidsverschillen zijn: de TPD2 (onder druk van de dampers) gaat uit van een (taxeerbaar) gebruiksproduct maar voorzien ook (op vraag van de UK) in een (nu onwerkbare) medische route. Wat tussen haakjes staat is het belangrijkste: voor dampers dat het het gebruiksproduct blijft, voor de EU commissie dat er taksen op geheven zullen worden en voor de UK dat er een werkbare medische keuring als stoppen-met-roken middel komt. In de EU zal de (taksvrije) DIY verder aan banden worden gelegd, en in de UK zal de vrije markt een "light" versie van medische keuring moeten ondergaan, wat mijns inziens die vrije markt, alle hardware en alle liquids nog veel meer zal beperken dan de EU-taxatie.

Edited by The Modder

Omdat vorige week eerst Bright met een positive berichtgeving kwam en afgelopen week het mooie onderzoek uit de UK er overheen,

besloot ik daar iets mee te doen op onze FB pagina. 

Omdat we geen reclame mogen maken of zelfs niet linken naar (positieve) onderzoeksresultaten wilde ik de grens opzoeken en linken naar de media berichten. 

Uiteindelijk deze post gemaakt, zelfs de foto neutraal gehouden zonder naam of reclame in beeld: 

KxQVr1C.png

Nergens een gezondheid claim gedaan, zelfs niet verwoord wat de uitkomst is

(zonder het te benoemen alleen genoemd dat onderzoek heeft aangetoond wat de beste methode is), etc. 

Krijgen we daar een opmerking onder van een persoon die vermoedelijk verbonden is met LEF-magazine.

Althans, deze meneer post daar regelmatig en kwam op onze site vertellen dat het onderzoek een fabeltje is.

Enkel stoppen met begeleiding en cursussen zou effectief zijn, de schadelijkheid van onze damp ook ernstig is en we bovenal nog steeds verslaafd zijn aan een schadelijk product.

Hierbij haalde hij het RIVM onderzoek aan waar in de samenvatting een negatieve disclaimer stond die in het gehele onderzoek als "nihil en verwaarloosbaar" werden afgedaan. 

Toen anderen (o.a. @Michel de Dampwolk ) dit onderzoek quote begon meneer over andere zaken, en steeds werd zijn mening met feiten weerlegd. 

Tot op het punt dat meneer met een stukje wettekst aankwam aangaande het reclameverbod en aangaf dit als reclame te zien. 

Hierop liep het uit de hand en kwamen er berichten richting deze man die ik niet vond passen op onze bedrijfspagina, waarna ik bij uitzondering besloten heb het artikel te verwijderen.

(op een bedrijfspagina kun je blijkbaar geen comments uitschakelen, dus helaas hebben we voor deze maatregel moeten kiezen)

Maar, lezende op de site van LEF vielen me een paar dingen op. 

Enerzijds bagatelliseren ze de bijna verdubbeling van de slaagkans met een e-sigaret:

Bovendien is het verschil in uitkomsten (respectievelijk 18% met e-sigaret, 10% zonder) niet zo heel groot.

Terwijl ze doodleuk in de volgende alinea prat gaan op de cijfers met een zeer klein verschil t.o.v. de eerder genoemde "slechte" resultaten ūüėģ¬†

De kans op succesvol stoppen met roken als je gebruik maakt van coaching en medicatie is 20% of meer. E-sigaretten zijn dan niet de eerste therapie die je wilt.

Gezien de publicaties op de FB pagina van deze club heb ik sterk het vermoedden dat deze verbonden zijn met (de verkoop van) cursussen ūüėē¬†

Link naar het artikel: 

https://lef-magazine.nl/nieuws/actueleverslavingsnieuws/15860?fbclid=IwAR1uEYsCaMF-yBQv7LTwlkXODtGHA1K9M1XbueQwfFQlJIglKAT995y4FvU

Edited by Redchilly